Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Deset nejpopulárnějších bojových letadel současnosti

Datum přidání 19.07.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 30 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Magazín Flight International každoročně vydává přehled o velikosti a struktuře světové flotily vojenských letadel. Magazín eviduje ve své databázi více něž 52 100 vojenských letadel ze 160 zemí světa. Letošní report World Air Forces 2016 rovněž prozrazuje, které jsou nejpopulárnější bojová letadla současnosti.

Foto: Formace stíhaček F-16; ilustrační foto; větší foto / Public Doamin

Foto: Formace stíhaček F-16; ilustrační foto; větší foto / Public Doamin

 

Databáze Flight International obsahuje záznamy celkově o 345 000 civilních/vojenských letadlech a vrtulnících. Dozvíme se tak, že tento rok vzrostl počet vojenských letadel o 0,8 % oproti minulému roku.


Není překvapením, že největší počet vojenských letadel (ale i vrtulníků) léta ve Spojených státech - jde konkrétně o 13 717 strojů, což odpovídá 26 % z celkového počtu vojenských letadel.

 

Se značným odstupem následuje Rusko (3457; 7 %), Čína (2942; 6 %), Indie (2086; 4 %) a Japonsko (1590; 3 %).


Z celkového počtu 52 000 vojenských letadel slouží po celém svět 14 552 bojových letadel, mezi která patří stíhací, bitevní, útočná nebo bombardovací letadla.


Deset níže uvedených strojů pak představuje téměř polovinu (6208) z celého počtu bojových letadel.

 

10. Chengdu J-7 "Fishbed"

Foto: Čínský J-7 / U.S. Air Force

 

Chvost žebříčku patří čínské stíhačce J-7 - kopii sovětského MiGu-21. Mezi roky 1965 až 2013 bylo vyrobeno více než 2400 letadel. Podle reportu World Air Forces 2016 je stále aktivních 418 strojů. J-7 podle dostupných dat stále tvoří nejrozšířenější letoun v čínském letectvu. 

 

9. Chengdu F-7 "Airguard"

Foto: F-7 pákistánského letectva / U.S. Air Force

 

F-7 Airguard je exportní verze stíhačky J-7. Dnes léta ve světě 459 letadel. Zajímavé je, že posledních 12 měsíců globální flotila letadel F-7 poklesla pouze o jeden stroj. Největším uživatelem je pákistánské letectvo s více než 180 stroji.

 

8. Northrop Grumman F-5 Tiger

Foto: Norský F-5 Tiger / wikimedia commons.

  

Jedním z nejpopulárnějších vojenských letadel na světě je lehký cvičný a bojový stíhač F-5 Tiger. Od zavedení do výzbroje v roce 1961 si letoun našel cestu do více než 30 zemí světa.


V současnosti létá stále 482 letadel. Stojí za pozornost, že i když se letoun nevyrábí, tak v roce 2015 létalo na světě 468 letadel F-5. Rozdíl tvoří letadla v roce 2016 znovu zavedená do aktivní služby. Stíhačce patří 3% podíl mezi flotilou bojových letadel.

 

7. Suchoj Su-25 "Frogfoot"

Foto: Bitevní Su-25 Kazachstánu / wikimedia commons

 

Su-25 je bitevní alter ego amerického typu A-10 Thunderbolt II. Sovětský letoun ale dosáhl většího rozšíření než A-10 a dostal se do výzbroje řady zemí světa.

 

Podle Flightglobal v americkém letectvu slouží pouze 291 letadel A-10. Po celém světě ale léta 503 sovětských Su-25, což odpovídá 3% podílu na trhu.

 

6. Mikojan-Gurevič MiG-21 "Fishbed"

Foto: Egytský MiG-21 / U.S. Air Force

 

Jedním z nejpopulárnějších a nejikoničtějších stíhacích letadel je MiG-21. Celkově bylo od roku 1959 vyrobeno 11 496 letadel. V současné době ale počet MiGů-21 nezadržitelné klesá - v roce 2013 létalo 793 strojů, v roce 2014 698, o rok později 668 strojů a dnes již léta jen 551 MiGů-21. I tak ale počet stačí na 6 místo a na 4% podíl.


Pokud ale započtete i čínské dvojče J-7/F-7, léta na světě 1428 MiGů-21, což představuje 10 % podíl na trhu.


MiG-21 se již nevyrábí, proto je těžké cenu určit. Na známém bazaru eBay se však MiG-21 prodává za pouze 25 000 dolarů - samozřejmě v těžko letu schopném stavu.

 

5. Mikojan-Gurevič MiG-29 "Fulcrum"

Foto: Německý MiG-29 / U.S. Air Force

 

MiG-29 byl zařazen do služby v roce 1982 a ani po téměř 35 letech se důchodu rozhodně nechystá. Nejen, že původní verze budou sloužit ještě minimálně celé příští desetiletí, ale v letošním roce vstoupí do ruského letectva nejnovější varianta MiG-35


V současné době je aktivních 819 MiGů-29, což odpovídat 6% podílu mezi bojovými letadly. 

 

4. Boeing F-15 Eagle

Foto: F-15 amerického letectva / U.S. Air Force

 

F-15, předchůdce F-22A Raptor, byl navržen pro vybojování a udržení vzdušné nadvlády. Letoun vyniká pokročilou avionikou, především velmi výkonným radarem. Nevýhodou letadla je ale velká cena. 

 

Ve Spojených státech, Japonsku, Koreji, Izraeli, Saudské Arábii a Singapuru léta 858 letadel (6 %).

 

3. Suchoj Su-27 "Flanker"

Foto: Su-27 ruského letectva. / wikimedia commons

 

Odpovědí Sovětského svazu na stíhačku F-15 byl Su-27. Letoun byl zařazen do služby devět let po americkém F-15.


Dnes Su-27 léta ve 12 zemích světa, mimo jiné ve Spojených státech v "letce agresorů". Pokud zahrneme i odvozenou variantu Su-30, což je de facto Su-27 schopný provádět útoky na pozemní cíle, léta ve světě 943 letadel (6 %).

 

2. Boeing F/A-18 Hornet

Foto: F/A-18 nad Sýrii / U.S. Air Force

 

Původně námořní letoun určený jak pro útoky na pozemní a hladinové cíle, tak pro vedení vzdušného boje. Námořní F/A-18 se ale dostal i do výzbroje vysloveně suchozemských států. Navíc F/A-18 je stále vyráběn a letoun se účastní několika výběrových řízení.


V roce 2015 Boeing dodal zázkazníkům 35 nejnovějších Super Hornetů, čímž stoupl počet aktivních letadel na 1047 strojů (7 %).


1. Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

 Foto: F-16 Fighting Falcon / U.S. Air Force

  

F-16 sice není nejmasověji vyráběný letoun moderní historie, ale je nejrozšířenější bojový letoun současnosti. Na světě léta 2264 strojů, což odpovídá 16 % trhu.


Navíc F-16 jen tak z oblohy nezmizí - pro mnoho zemí bude jedinou alternativou pro několik příštích desetiletí.


Zdroj: World Air Forces 2016

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Henrich7 Datum: 16.10.2016 Čas: 14:57

Luky. F15 nieje o nič väčšia ako F22. A preto začali už vyrábať. F15SE silent Eagle ,teda stealth verziu tejto stíhačky. Pričom len pridali v podstate na spodnu časť kontajner v ktorom sú ukryté zbrane ktoré pred tým boli voľne zavesené a pridali RAM.Zrejme má tiež vylepšenú elektroniku, ale to na videu nebolo vidieť

avatar
liberal shark Datum: 20.07.2016 Čas: 21:45

Prosim autora dutklive, aby si nasel vyznam vyrazu alter ego a nedelal ze sebe hlupaka.

avatar
logik Datum: 20.07.2016 Čas: 16:08

dave: problém měl i s výkonem - Navy chtělo T/W ration kolem jedné a to A neměl.

avatar
dave22 Datum: 20.07.2016 Čas: 12:16

K ty F14.
Phoenix nebyl vyvinutej pro F14, ale o par let driv. Puvodne to mela byt F 111, ktera je mela nosit, ale nikdy se nedostali na pozadovanej vahovej limit. F14 tak vlastne vznikla jako nahradni program. A dostala zelenou, kdyz bylo videt, ze to s F 111 nikam nepovede.
Puvodni verze mely problemy s motorama. Ale ne s vykonem, nybrz s tendenci pumpaze a a vypadku tahu pri zmenech rezimu. Tohle se povedlo vyresit az ve verzi B a D jinejma motorama Verze D nebyla pri vyrazeni vubes stara, ale vsude se zminuji nekolikanasobne naklady na udrzbu oproti F18. F14, taky nikdu nebyla prizpusobena k neseni AIM 120.
Super hornet, ktery ji mel nahradit vznikl tak trochu na rychlo a tak se to flikovalo. Tlacilo se na naklady, takze se kridlo tak nejak nepovedlo a jako rychlu reseni se zvolilo vyoseni zavesniku ven od podelny osy. Ze to ma dopad na vykony a spotrebu netreba zminovat. Kdyby se to dotahlo dokonce mohlo to byt o tridu lepsi letadlo. Ono se USN nejak vubec v posledni dobe nedari planovat. A12 zrusily a kdyz se vyradily A6 tak se jaksi zjistilo, ze jim totalne chybi neco, co muze nest bomby na delsi vzdalenost. Tak se F14 adaptovalu na AG roli. Ne,ze by jim to nesluselo, nicmene jejich vyrazenim tu je opet tak trochu dira.

avatar
Shania Datum: 20.07.2016 Čas: 09:33

Rase: myslím že místo XL zvolili F-15E jako projekt s menším rizikem.

Případně na F-16.net prospívá johnwill, (junior?) konstruktér F-111 a byl i u XL a dalších strojů.

http://www.f-16.net/forum/search.php?author_id=11374&sr=posts

avatar
Rase Datum: 20.07.2016 Čas: 09:21

Nemáte někdo tušení, proč byl zrušený projekt F-16X "Falcon 2000" - F-16 s delta křídlem ?

avatar
Shania Datum: 20.07.2016 Čas: 08:41

Rek bych ze měníte na geometrie byl tenkrát dobrý zpusob jak rozšířit letovou obálku. u f14 zpusob jak mít dobrou ovladatelnost při nižších rychlostech a tim umožnit start a přistání na CV a mít dobrou max rychlost (což s nákladem byl max mach 1.4). Problém je cena, váha, a dráha údržba.

USN spis než se ztrátou f14 utrpělo absenci zbrane typu Phoenix, aim 120D to castecne dozene, ale jaky pak asi dosah by mela moderní střela s váhou Phoenixu? Asi větší než na co by ji zvládli navádět bez cec.

Třeba se u seste generace zase dockame poradne velke bestie, třeba i větší jak f14 co unese vetsi AAM.

avatar
Luky Datum: 20.07.2016 Čas: 00:35

nojo, ale Amíci se soustředili na STEALT, případně alespoň "low observable" pro perspektivní stroje, což bylo u 25m2 RCS F-14 v podstatě neřešitelný (on je to celkem problém i u pokrokovější F15)

avatar
logik Datum: 20.07.2016 Čas: 00:28

gaunt: to platilo v době, kdy šlo jen o křídla. V dnešní době se od měnitelné geometrie ustupuje, protože jde celkově lepších (v něčem lepších, v něčem horších) výsledků dosáhnout s koncepcí vztlakového trupu.

left: Do ospreye jsou určitě zahrnutý vývojový náklady, který měl enormní. Tydlety čísla jsou vždycky ošidný....

shania: ale dušan má pravdu v tom, že vybrali "levnější cestu" a jakkoli je superhornet dobrý éro, tak námořnictvo ztratilo s odchodem tomcatů kus schopností. Byť superhornet v něčem (např. combat range) Tomcata překonává - modernizace F14 by zřejmě překonávala superhorneta ve "všech" parametrech (včetně provozních nákladů :-))

avatar
Shania Datum: 20.07.2016 Čas: 00:27

Left: dost pochybuju že to mají správně.

Např tady je SAR report za 2012

http://www.dod.mil/pubs/foi/Reading_Room/Selected_Acquisition_Reports/V-22_December_2012_SAR.pdf

Provozní náklady jsou úplně na konci, není tam specifikovaná letová hodina, pouze roční náklady

V 2005 dolarech (miliony)

Unit-Level Manpower 1.4
Unit Operations 0.3
Maintenance 4.7
Sustaining Support 0.5
Continuing System Improvements 0.2
Indirect Support 0.8
Other 0.0

Total 7.9

To že letová hodina není specifikovana tady znamená, že toho čísla dosáhli nějakým rozpočítáváním jiných nákladů...

Nemám teď čas to porovnávat s jinými reporty, ale nemyslím si, že letová hodina ospreye vyjde na tolik. Roční náklady USAF na F-16 jsou nad 8,2 mil dolaru

avatar
Luky Datum: 20.07.2016 Čas: 00:15

Left
taky mě to překvapilo a trochu se mi to nezdá - asi je tam promítnuto víc věcí než jen čistý provoz ???
Přece nezavedou k marině jako transport pro denní potřebu stroj s většími náklady, než B-52...fakt divný

avatar
Luky Datum: 20.07.2016 Čas: 00:12

gaunt
F-18 není delta, ale má křídlo s malou šípovitostí a skvělými vlastnostmi na malých rychlostech, proto se často používala pro simulaci OPFOR MiG-29 (tomu se blížila nejvíc ze všech US letadel). Dobrá ovladatelnost na menších rychlostech se může hodit při roli útočného letounu a je taky podmínkou pro nasazení z letadlových lodí...o dogfajtech po ztrátě rychlosti nemluvě.

Měnitelná geometrie umožňuje také slušné vlastnosti na malých rychlostech - MiG-23ML na malých rychlostech může překonat F-16 v točení (díky změně šípu akceleruje i lépe než FA18, ale přechody mají limity - čas, G). F-14 má díky tomu nízkou přistávací rychlost a pro představu o manévrech se koukni na "Tajemnou záři nad Pacifikem", kde jsou hezké manévry se Zery (né že by ale mohla Zero vymanévrovat v zatáčkách :). Jinak je F-14 obří a těžká a nemůže se v obratnosti rovnat soutěžnímu konkurentu lehké F-16 (YF-17 Cobra->FA18Hornet).

Deltakřídla (trojúhelník) dokážou velice rychle točit za cenu ztráty rychlosti (bržděná zatáčka kvůli vysokému odporu). Za tím stojí filozofie Mirage2000 a Gripenu. Tyto stroje mývají horší ustálenou zatáčku, ale první prfektně ostrou. Pokud se chtějí vyrovnat např. F-16 v ustálené zatáčce, musí se hodně přemotorovat (EF, Rafale).

avatar
Sokrates Datum: 20.07.2016 Čas: 00:03

J. Alcatraz: ten report, z ktorého čerpá autor informácie, je starý 7 mesiacov. V tom čase bolo celkovo vyrobených 402 Typhoonov, z ktorých v minulosti 5 havarovalo. Ťažko povedať, aká je momentálna ročná produkcia a či by sa dnes už dostal aspoň na 10 priečku. Každopádne, začiatkom budúceho roka už by mal J-7 predbehnúť.

avatar
Left Datum: 19.07.2016 Čas: 23:55

To Luky: Dost překvapující je tam minimální rozdíl mezi F-16 a a F/A-18 a vedle toho extrémní nákladnost Ospreye...

avatar
KOLT Datum: 19.07.2016 Čas: 23:54

pro Luky: Aha :-) Panu Grohmannovi už asi došla trpělivost...

arr