TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

200kW laser na bitevním AC-130J Ghostrider

Datum přidání 07.12.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 11 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Zřejmě prvního skutečného bojového nasazení laseru se dočkáme na bitevním turbovtrtulovém letadle AC-130J Ghostrider. Americké letectvo (U.S. Air Force), resp. Velitelství letectva pro speciální operace AFSOC (Air Force Special Operations Command) počítá s brzkými leteckými testy a s operačním nasazením laseru na AC-130J v roce 2020.

Foto: AC-130J s technologickým demonstrátorem laserové věže pod trupem. / U.S. Air Force

Foto: AC-130J s technologickým demonstrátorem laserové věže pod trupem. / U.S. Air Force

 

“Věřím, že můžeme umístit velmi výkonný obranný a útočný laser na AC-130 na konci tohoto desetiletí,” uvedl generálplukovník Bradley Heithold, šéf AFSOC, na sympoziu Association of Old Crows začátkem prosince. “Je to výzva - můžeme to zvládnout za pět let, do pěti let.”


Americké letectvo má šanci převzít iniciativu v zavádění laserových zbraní do operačního nasazení od amerického námořnictva. V současné době je na lodi USS Ponce instalován 30kW laser LWS (Laser Weapon System). USS Ponce laser testuje v ostrém provozu ve vodách Perského zálivu.


Námořnictvo již využilo zkušenosti s provozem laseru k vypracování technik a taktik nasazení a použití laserových zbraní. AFSOC využije zkušenosti námořnictva k vypracování vlastní techniky a taktiky nasazení laserů na bitevních AC-130J.


“Využíváme to, co se naučili na lodích - upřímně řečeno, je to příliš velké a neskladné pro letadlo (námořní verze laseru - pozn. red.), ale můžeme to zmenšit,” říká Heithold. “Jsem si jistý, že máme dostatečný prostor, nosnost a výkon (pro instalaci laseru - pozn. red.) na C-130."


Bitevní AC-130J využije laser pro útok i obranu. V prvním případě bude instalace laseru snadná - laser konstruktéři umístí do střelecké věže na boční straně letadla případně pod trup. Pro obranné účely však je nutné zajistit pokrytí laserem ve všech směrech a instalovat další senzory schopné detekovat hrozby pro letadlo.


Při útoku dokáže AC-130 pomocí laseru ničit živou sílu, infrastrukturu i techniku. Pomocí laseru lze například velmi tiše a bez vzbuzení pozornosti zlikvidovat klíčovou osobu (třeba ostrahu objektu), vyřadit elektrické generátory, komunikační systémy nebo nejrůznější techniku. Takové schopnosti lze velmi efektivně využít například při operacích speciálních sil.

 

Video: Uvnitř AC-130; ilustrační video / YouTube


“Nebylo by pěkně, kdybychom z dálky, velmi tiše, nenápadně s velmi výkonným laserem během šesti sekund dokázali zasažením motoru na křídle vyřadit letadlo, a nikdo se o tom nedozví, protože to nikdo neslyšel a nikdo to neviděl?” popisuje Heithold scénář možného použití palubního laseru AC-130J.


“Místo toho, aby jste znehybnili loď tím, že odstraníte celou posádku z lodi, stačí třísekundový zásah laserem do motoru,” dodává Heithold další možnosti použití.


Ohromnou výhodou laseru je škálovatelnost výkonu a také “nekonečnost” munice. Laser střílí tak dlouho dokud je na palubě letadla palivo pro motory, resp. pro elektrické generátory.


V obranném módu laser dokáže ničit cíle ohrožující AC-130J. Při vhodném senzorovém a softwarovém baličku bude schopen laser ničit (nebo oslepovat) protiletecké střely vzduch-vzduch nebo země-vzduch protivníka. AC-130J s laserem navíc ochrání nejen sebe, ale také ostatní letadla ve formaci.


Laser teoreticky (záleží na senzorech, výpočetním výkonu a například času na reakci) ochrání AC-130J před smrtelně nebezpečnými z ramene odpalovanými protileteckými střelami s infračerveným naváděním.


Heithold také představil další novinku - AFSOC uvažuje o shazování malých průzkumných (teoreticky i útočných) dronů ze zadní nákladové rampy. Palubní operátoři mohou drony vyslat nad zájmovou oblast a získávat informace o cílech.


Heithold zdůraznil, že jde o jednu z cest, jak se vyhnout tragédiím podobným té, při kterém AC-130J v Afghánistánu zaútočil na nemocnici Lékařů bez hranic. Podle současného vyšetřování incidentu, při kterém zemřelo 30 lidí, došlo k záměně nemocnice za vojenský cíl vinou kombinace “lidského selhání a systémových a procedurálních chyb.”


“To je přesně důvod, proč na to tlačíme a také důvod, proč na to naléháme (instalace dronů na AC-130 - pozn. red.),” řekl Heithold. “V případě jako je tenhle, kdyby jste měli další sadu očí… jsem si jistý, že by posádka získala o cíle mnohem větší míru jistoty.”


Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
jsk1 Datum: 08.12.2015 Čas: 08:53

Ten 200kW laser by se dal dobře použít na nových DDG-1000 (Zumwalt), má silně dimenzované energetické vybavení a takových např. 4x200kW by mohlo efektivně bránit loď proti střelám všech rychlostí a typů :)

avatar
jj284b Datum: 07.12.2015 Čas: 16:07

RiMr71: presne... bolo by to aj dost efektne... predstav si ako chlpac pocas prejavu z nicoho nic klesne k zemi s prepalenou lebkou laserom ktory nikto nevidel... rana z neba, allahakbar...

avatar
jj284b Datum: 07.12.2015 Čas: 16:02

pks_: zadymovanie je skor retro-taktika, nemozes mat oblast pod dymom stale.. navyse toto chcu pouzivat hlavne na specialne operacie, likvidaciu bodovych cielov, takze zadymovanie je sotva problemom.
a co sa tyka zrkadla, tento radar nefunguje vo viditelnom spektre, takze je otazne ako velmi by taketo zrkadla boli ucinne..
hromadny odpal niekolkych striel moze a nemusi fungovat, predsa len 200kw laser nebude potrebovat na znicenie riadenej strely vela casu, pricom zameriavanie bude riesene palubnymi systemami, takze nemal by byt az taky problem nicit aj viac striel po sebe...

avatar
RiMr71 Datum: 07.12.2015 Čas: 15:50

malý šotek: "...se dočkáme na bitevním turbovtrtulovém..."

Nemyslím, že by AC-130 s laserem začal létat tam, kam si dnes netroufne. Tedy hrozby které ho ohrožují dnes, ho budou ohrožovat i nadále, ale navíc bude mít k dispozici laser. zbraň pro útok i obranu.

Na přesnou eliminici nějakého vousatého šmejda při jeho alahakbar projevu u příležitosti jubilejní "popravy" nevěřícich psů někde v Rakka myslím ideální...

avatar
pks_ Datum: 07.12.2015 Čas: 15:35

1. Dá se proti tomu bránit zadýmením pozemního bojiště?
2. Jak moc budou účinné koutové odražeče - aby útočník dostal zásah vlastní zbraní?
3. Asi by se vyplatilo mít zrcadlový povrch, aby se omezilo předání energie laseru, případně pod nějakou tenkou vrstvou barvy, která by se laserem spálila.
4. K sestřelu AC-130J by se mohla dát použít "hloupá" munice protiletadlového dělostřelectva, pokud by ovšem AC-130J baterii nezlikvidoval dříve než stihne vystřelit - asi by se musela použít děla vestavěná do dělových věží s zrcadlovým povrchem.
5. Bude to mít omezenou rychlost střelby, takže hromadný synchronizovaný útok např. 10 raket by mohl uspět.

avatar
Pepos Datum: 07.12.2015 Čas: 15:13

no v malých laseroch majú amíci veľku konkurenciu Švajciarsko,Nemecko Izrael atď. ,ale v tých veľkých sú absolútne jednotky.
Chcelo by to viac technické info,ale je to OK.

avatar
JirkaM Datum: 07.12.2015 Čas: 12:13

Shania: opravdu parádní. Díky!

avatar
Shania Datum: 07.12.2015 Čas: 11:25

OT: paradní video prezentace o programu ATF a YF-23

https://www.reddit.com/r/CredibleDefense/comments/3vo3wy/yf23_demval_presentation_by_test_pilots_paul_metz/

avatar
jj284b Datum: 07.12.2015 Čas: 11:05

zaroven treba povedat, ze toto bude pre konspiratorov dar z neba... kazdy vybuch odteraz budu mat na svedomi americania svojim neviditelnym laserom... lol

avatar
pks_ Datum: 07.12.2015 Čas: 09:45

Rozdíl je možná v čase: 30kW na USS Ponce je dnes, 200kW na AC-130J se plánuje za 5 let. Testy možná budou dělat s něčím méně výkonným.

avatar
niko Datum: 07.12.2015 Čas: 09:25

Na lod montuju tazky laser o vykone 30 kW a do C 130 sa im zmestii lahsi o vykone 200 kW ?

arr