Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Letecká základna v Čáslavi přivítala návštěvu z Brazílie

Datum přidání 20.10.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 10 komentářů    autor autor: 21. zTL

Dne 13. října 2014 se u 21. základny taktického letectva Čáslav uskutečnila návštěva delegace Velitelství vzdušných sil Brazílie.

Foto: JAS-39 E/F Gripen v barvách brazilského letectva. / Saab

Foto: JAS-39 E/F Gripen v barvách brazilského letectva. / Saab

 

Vzhledem ke skutečnosti, že brazilská vláda rozhodla o nákupu stíhacích letounů JAS-39E/F Gripen, navštívili brazilští hosté Českou republiku, aby se seznámili s českými zkušenostmi s provozem letounů Gripen a zjistili potřebné požadavky na infrastrukturu, personál a výcvik.

 

Z tohoto důvodu si brazilská delegace, kterou vedl zástupce Velitelství vzdušných sil Brazílie generálmajor Arnaldo Augusto do Amaral Neto a za českou stranu doprovázeli velitel Vzdušných sil AČR brigádní generál Libor Štefánik a zástupce velitele základny plukovník Ondřej Rejman, prohlédla zejména zařízení základny sloužící k provozu Gripenů, jako například letový simulátor či opravárenské prostory.

 

S velkým zájmem hostů se setkala i nabídka umožnění účasti brazilských pozorovatelů na mezinárodním cvičení Lion Effort, které se bude konat v průběhu roku 2015. Nasbírané zkušenosti a informace poslouží Brazílii k dojednání podrobností smlouvy o nákupu letounů Gripen tak, aby nejlépe odpovídala brazilským požadavkům. Brazílie, která zamýšlí pořídit celkem 36 Gripenů, se může stát jedním z nejdůležitějších uživatelů tohoto letounu.

 

JAS-39 E/F Gripen vychází z technologického demonstrátoru Gripen NG. V Brazílii převezme úlohu po francouzských stíhačkách Mirage 2000 C/B a amerických F-5EM (zmodernizovaných brazilskou stranou).

 

Brazilští piloti si však na nové stroje musejí ještě počkat. Dvanáct měsíců potrvá příprava smlouvy a další čtyři roky pak výroba prvních letounu. Všech 36 strojů brazilské letectvo získá do roku 2023.

 

Podle brazilského ministra obrany Celso Amorima se Brazílie zajímá také o 12 olétaných Gripenů verze C/D. Starší švédské stroje pomohou s výcvikem brazilských pilotů a s překlenutím období do příchodu nových stíhaček.

Názor Armádních novin
Spolupráce mezi Brazílii a Českou republikou se může posunout na novou úroveň. Již nyní se Česká republika podílí s Brazílii na vývoji dopravního letounu KC-390.
Brazílie se netají tím, že nákup švédských stíhaček bere především jako příležitost získat potřebné know-how v oblasti stíhacích letounů. Brazílie má zájem v budoucnu nejen vlastními silami modernizovat letouny Gripen a ale v delším časovém horizontu vyvinout i vlastní stíhací letoun. Otevírájí se tak zde zajímavé možnosti spolupráce.  

Redakčně upraveno

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Matesaax Datum: 21.10.2014 Čas: 20:34

U nás je spíše problém nízký počet stíhaček.Naši politici by každou chvíli Gripeny někam posílali do akce,přitom těch 14 letadel je tak akorát pro vlastní obranu,nehledě na výzbroj a vybavení,které k nim máme minimální..u L-159 je to ještě horší.Kde jsou časy,kdy staré Su-22 měli ve skladech řízenou i neřízenou protizemní výzbroj včetně kontejnerů REB a průzkumných kontejnerů.Kdo si dnes vzpomene,že pronájem 14 Gripenů byla v roce 2005 nouzovka a plán byl poté výběrové řízení na 24 stíhaček.Kdyby dnes někdo přišel s plánem pořízení 24 letadel,tak ho budou všichni považovat za šílence..

avatar
vladimír Datum: 21.10.2014 Čas: 11:15

Gripen E/F bol ponúkaný Švajčiarsku a Brazílii po prerátaní približne 140 miliónov USD za kus. V tom je okrem lietadla aj servis atď. Nie lacný špás, aj keď letová hodina je údajne najlacnejšia spomedzi ponúkaných lietadiel. F 35 je plánovaných vyrobiť približne 2500 kusov. Podľa wikipédii je odhadovaná cena vzhľadom na masovú výrobu F 35 v roku 2019, podľa ponúkaného modelu 84 - 128 milionov USD. Letová hodina F 35 však bude podľa údajov z Janes najdrahšia zo všetkých lietadiel na trhu. Super Hornet tam má cenu približne 16 000 USD podobne ako aj ostatné dvojmotorové stroje. F 16 cez 8000 USD a Gripen C/D zázračných 4700 USD. Len to asi ináč páni v Saabe propočítavali ako tí druhí, lebo tá cena je podozrivo nízka. Ja osobne si myslím, že jednomiestna verzia F 35, ktorá bude začínať pri 84 miliónoch, vzhľadom na vyššiu technologickú úroveň bude zaujímavejšia ako Gripen E/F, berúc do úvahy predpokladanú životnosť F 35 , ktorá je 50 rokov. Čas ukáže či si Brazília vybrala naozaj dobre aj keď to pre potreby Brazílie možno bude stačiť.

avatar
Jenda Datum: 21.10.2014 Čas: 08:35

Kdyby se u nás přemýšlelo, tak se pořizuje výzbroj s ohledem na naší finanční situaci. Myslím, že nemusíme mít moderní nové zbraně, ale zbraně funkční a použitelné. Izraelci např. nabízejí repasované Kfiry (block 60) za cca 20mil. $ kus. To letadlo zvládne všechno co Gripen, ale za cca 6 miliard bychom měli 14 vlastních stíhaček a za cenu toho pronájmu i veškerou podporu a hlavně výzbroj....a bylo by to řešení na dalších 20let.

avatar
D.i.p Datum: 20.10.2014 Čas: 23:05

Hodně zemí vyvíjí méně sofistikovaný stroje pro masovější nasazení. F-35 je příliš drahá a schopnost vyrobit vlastní letoun se vždy hodí. Ale dost pochybuji, že na slušné úrovni by ho dokázali vyrobit bez absence západní technologie. Však on Gripen je plnej cizý techologie. Takže těžko říct, jestli tahle snaha je vlastně k něčemu dobrá. Ale nějak se začít musí.

avatar
J.D. Datum: 20.10.2014 Čas: 20:37

no hold někdo vyvíjí, někdo nakupuje a my jak ty největší blbci pronajímáme a nikdo z nás vlastně ani pořádně neví jestli nám ty hračky v případě války neseberou....... hlavně že sme celí (ikdyž trochu víc zašlí) letectvo rozprodali :(

avatar
Argonaut.CZ Datum: 20.10.2014 Čas: 19:32

Já bych si skutetečnost, kolik států se snaží vyvinout vlastní zbraňové systémy, přikládal obecně zhoršující se světové bezpečnostní situaci a snaze být maximálně samostatný a také podporovat vlastní průmyslovou a vědeckou základnu.

U nás tato politika není, u nás je krátkozrakým cílem být maximálním vazalem...

avatar
GAVL Datum: 20.10.2014 Čas: 19:16

Vývoj a výrobu vlastního letadla u zmíněných zemí Matesaaxem , bych dal za vinu ochlazování vztahů vůči USA a jeho nejlepším spojencům. Po vzoru třebas Francie. Přičemž tyto země nechtějí lézti do zadku nikomu jinému víc než je nezbytné. Viz Francie. Druhý důvod bude to , že na to tyto země již asi mají dost peněz i vzhledem k důvodu č.1.

avatar
Matesaax Datum: 20.10.2014 Čas: 18:30

Vzhledem k tomu,že vývoj bojového letounu je dnes hodně drahá legrace,tak mě překvapuje kolik států dnes plánuje projekt svého letounu Turecko,Indie,Jižní Korea,Japonsko či Brazilie.Přitom šance na jejich export není vysoká a kolikrát i potřeba vlastního letectva také není výhra,ale spíše velký propadák.

avatar
RiMr71 Datum: 20.10.2014 Čas: 15:51

...hezky to engéčko v tý vizošce mají nastříkaný... :)

avatar
liberal shark Datum: 20.10.2014 Čas: 14:50

Spolupráce s Brazílií by byla pro nás užitečná nejen v případě zavádění KC-390, ale také při budoucím přechodu k JAS-39E/F Gripen NG. Dnes sdílíme naše zkušenosti my, za 10 let budou sdílet svoje zkušenosti oni.

arr