Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

36 víceúčelových stíhaček Su-30SM pro ruské letectvo

Datum přidání 21.08.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 16 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Podle deníku Vědomosti ruské ministerstvo obrany se Sjednocenou leteckou korporací (OAK) do konce roku uzavře dohodu ohledně dodávek 36 víceúčelových stíhaček Su-30SM. Pokud se tak stane, půjde o největší jednorázový kontrakt ruských ozbrojených sil v roce 2018.

Foto: Su-30SM; větší foto / Konstantin Tjurpeko, CC BY-SA 4.0

 

Se zmrazením programu stíhaček páté generace Su-57 se ruské letectvo soustředí na nákup zavedených bojových letadel. Kromě zhruba 30 špičkových stíhaček Su-35 ruské letectvo do roku 2022 získá dalších 36 nových víceúčelových stíhacích letounů Su-30SM. Hodnota zakázky se odhaduje na 70 miliard rublů (23 miliard Kč).

 

Srovnatelně velkou zákazkou v ruských ozbrojených silách je oprava letadlové lodě Admirál Kuzněcov v hodnotě 60 miliard rublů (20 miliard Kč).


Dvoumístný Su-30SM vyrábí korporace Irkut v závodě v Irkutsku, jednomístný Su-35 vzniká v závodě v Komsomolsku na Amuru. Oba letouny navrhla konstrukční kancelář Suchoj.


Od roku 2012 ruské ministerstvo obrany objednalo 116 stíhaček Su-30SM, které vychází z indické verze Su-30MKI. Ruské letectvo převzalo 88 stíhaček Su-30SM a námořní letectvo 28 stíhaček. Kromě Ruska a Indie letouny slouží také v Malajsii, Alžírsku a Kazachstánu a počítá se s vývozem do Barmy a Běloruska. Také Kazachstán objednal v květnu letošního roku dalších osm stíhaček Su-30SM.


Su-30SM od exportního modelu Su-30MKI přebírá dokonce i některé zahraniční komponenty. Konkrétně jde o produkty indické společnosti HAL (palubní počítače) a francouzských společností Thales (průhledový displej, multifunkční displeje) a Sagem (inerciální navigační systém, GPS navigace), které jsou kompletovány francouzsko-ruskou společností RS Alliance.

 

Zde je jistě vhodné položit otázku, zda i přes západní sankce stíhačky Su-30SM pro ruské letectvo získají západní komponenty, nebo budou nahrazeny ruskými.


Letouny Su-30MKI začaly vstupovat do výzbroje indického letectva před 22 lety a podle Konstantina Makijenka, vojenského experta moskevského Centra pro analýzu strategií a technologií (CAST), nikdo nepředpokládal, že letoun zůstane ve výrobě tak dlouho. Dodejme, že výroba Su-30MKI pro Indii skončí v příštím roce.


Otázkou je, proč ruské letectvo objednává stíhačky Su-30SM, když konkurenční Su-35 je považován obecně za vyspělejší letoun. Cílem je především udržení provozní linky (pracovních míst) v Irkutsku do roku 2022, kdy se závod přeorientuje na výrobu civilního dopravního letadla MS-21.

 

Video: Příprava Su-30SM pro letecké údery proti cílům v Sýrii. / YouTube


Zavedení MS-21 do provozu se očekává v roce 2020 a letoun má přímo konkurovat západním dopravním letounům Boeing 737 MAX nebo Airbus A320neo.


Podle blogu BMPD irkutský závod potřebuje ideálně o roku 2020 získat objednávku na 100 nových Su-30SM. Takového čísla nebude zřejmě dosaženo, ale objednávka pro ruské letectvo umožní zachovat výrobu v Irkutsku až do příchodu MS-21.


Su-30SM a Su-35 jsou si svými výkony a možnostmi velmi podobné. Su-35 ale používá výkonnější motory AL-41F1S. Jednosedadlový Su-35 je o něco lehčí, což ve spojení s výkonějšími motory dáva letounu lepší letové vlastnosti a také větší dolet. Předností je také pokročilejší radiolokátor Irbis-E, oproti typu Bars na Su-30SM.


Na druhé straně Su-30SM díky druhému operátorovi/navigátorovi dokáže lépe koordinovat akce skupiny letadel, zajišťovat letecký průzkum nebo radioelektronický boj. Druhý operátor také dokáže obsluhovat zbraňové systémy vzduch-země, zejména ve složitém bojovém prostředí. 


Stíhačka Su-35 sice může působit proti pozemním cílům, ale její doménou jsou letecké souboje. O něco výkonově horší Su-30SM je naopak díky operátorovi/navigátorovi více univerzálnější, vhodná pro vedení boje vzduch-země, pro útoky na hladinové cíle nebo pro složitý boj s protivzdušnou obranou nepřítele. Navíc dvoumístnou Su-30SM lze využít pro výcvik pilotů, například pro Su-35.  


Zdroj: BMPD 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
niko Datum: 24.08.2018 Čas: 21:47

Komercny prepadak som myslel, nie " prevadzke ". Sorry, autooprava na mobile.

avatar
niko Datum: 24.08.2018 Čas: 21:45

Lebo SSJ 100 je paskvil. Alebo skor komercny prevadzke. Nikto ho nechce. Za 12 rokov predali Rusi tolko lietadiel, kolko preda Airbus za mesiac. V EU ich lieta tusim iba 7. Nijaka normalna firma neuprednostni SSJ pred Airbus 220, alebo E-195.

avatar
danny Datum: 22.08.2018 Čas: 16:55

Maco: jak jsi došel k závěru, že je SSJ100 paskvil?

avatar
Jara Datum: 22.08.2018 Čas: 16:51

Jirosi
Napsal jsem, že to vidím jako smysluplný projekt, kde mohou Rusové zpeněžit svůj velký potenciál co se letectví v Rusku týče, jinak je mi úplně u prdele jestli to doráhnou nebo ne, ale z toho co se nechá mají je vidět že to éro má potenciál .....

Maco
V západnou světě rozhodují peníze .....

avatar
Jirosi Datum: 22.08.2018 Čas: 13:07

Jara: Je asi zbytečné citovat objednávky letadel z roku 2010, které měly být už dávno naplněny. Je rok 2018 a to letadlo se ještě stále neprodává!

Zákazník na takové věci opravdu 8.let čekat nebude. Bylo by mnohem zajímavější kdyby si uvedl, jakými stroji bylo tyhle objednávky nahrazeny.

avatar
Maco Datum: 22.08.2018 Čas: 10:10

MS21 nikdy nebude konkurovat A alebo B.... Bude to rovnaky paskvil ako SSJ100. Zaroven nemozu pocitat ani s odberom do ciny kedze cinam a svoj vlastny Comac ktory bude tlacit a v zapadnom svete si nikto normalny MS21 nekupi....

avatar
Jara Datum: 22.08.2018 Čas: 09:35

Motory PD14
The 1.9 m (75 in) fan has 18 titanium alloy blades, providing a 8.5:1 bypass ratio significantly improved from previous Russian engines, but slightly below the CFM LEAP's 10:1 or the Pratt & Whitney PW1000G's 12:1 for the MC-21 from 2017. The 3D aerodynamics shaped first high-pressure turbine stage has advanced cooling channels.[7]

Developed from the PS-12 (an uprated PS-90A), the 122-153 kN (27,500-34,500 lbf) thrust powerplant is designed by Aviadvigatel and manufactured by the Perm Engine Company. The two-shaft turbofan has a high-pressure core from the PS-12 with an eight-stage compressor and a two-stage turbine, and four low-pressure stages. The high-bypass engine does not employ an exhaust mixer, fuel burn should be reduced by 10-15% from the CFM International CFM56 and it could power an upgraded Tupolev Tu-204.[citation needed]

avatar
Jara Datum: 22.08.2018 Čas: 09:09

Pár informaci o MS21, vypadá to hodně zajímavě... předpokládám použití pouze domácích motorů, na které jsem hodně zvědavý jestli dokážou konkurovat západním.
Myslím, že tohle je dobrá cesta pro Rusy jak využít obrovský potenciál, který v letectví mají. Letecká doprava je tvrdý byznys plný soukromých společností, když to éro bude srovnatelné s Boeing a Airbus a možná levnější, bude vážným konkurentem, také se brzo mužem dočkat letů na dovču v ruském éru

Má mít moderní konstrukci s vysokým podílem kompozitů, ze kterých je zhotoveno celé křídlo, celkově asi 40% stroje. Letadlo má mít velmi nízké provozní náklady a mělo by se stát rovnocenným konkurentem letounů hlavních světových výrobců Boeing a Airbus. Je to jeden z nejdůležitějších projektů ruské Sjednocené letecké korporace (OAK), vznikající za významné vládní podpory, především na půdě společnosti IRKUT.

Kromě domácích motorů PD-14 se předpokládá alternativní osazování nejmodernějšími motory Pratt & Whitney řady PW1000G. První let byl naplánován na rok 2014, uvedení na trh na rok 2016 a výrobce věří, že by mohl získat asi 10% podíl na světovém trhu ve své třídě a očekává, že 65-70% letounů bude exportovat.[3] Úvodním uživatelem by měla být společnost CRECOM z Malajsie, která má uzavřenu objednávku na 50ks letounů.[4] V roce 2010 výrobce evidoval 100 ks objednávek. V únoru 2012 oznámil vicepremiér Dmitrij Rogozin zpoždění vývoje. První let je plánován na roky 2015 až 2016 a první dodávka letounu na rok 2020.[5] Nedlouho poté bylo upřesněno, že předvedení veřejnosti je plánováno na polovinu roku 2016, první let na konec téhož roku а výroba začne už v roce 2017.[6]

Celosvětový servis chce výrobce zajišťovat ve spolupráci s servisní sítí společnosti Lufthansa Technic.

avatar
dusan Datum: 21.08.2018 Čas: 16:01

V celku očakávaný vývoj. Su-57 "zmrzol" a čo som čítal i modernizácie pôvodných Su-27 na štandart Su-27SM3 sa zadrhla - pravdepodobne pre zlý technický stav.

Čiže Rusi musia nahradiť v podstate celú ešte početnú flotilu Su-27/27SM v horizonte niekoľkých rokov a keďže MiG-35 je tiež viac ako neistý tak ostávaj len mladší členovia rodiny Su-27 - t.j. Su-35S, Su-30SM a Su-34, ktorí sú už zavedení a sú relatívne lacní.

fenri

Diskusia "kto bol skôr na akom území" je predmetom akurát nacionalistov ... normálny človek také "argumenty" nemôže brať vážne ... stačí sa pozrieť na čs. dejiny ... na rok 1938 - takže chcete vrátiť pohraničie Nemecku ? : )

avatar
Slavoslav Datum: 21.08.2018 Čas: 14:07

Mimochodom vie niekto prečo majú indické verzie západné komponenty? Chápem zapojenie domáceho priemyslu, ale inak? Požiadavka zákazníka, alebo jednoducho Rusi nemali porovnateľný ekvivalent na vývoz?

avatar
cernakus Datum: 21.08.2018 Čas: 13:55

El duderino:

Předsérie celku neznamená, že se tam dají vecpat předsériové komponentny. Ty už musí být sériové (mají hotový vývoj, hotovou dokumentaci, testování, řízení kvality atd...)

Čemu já věřím nebo ne, není relevantní. Článek o odkladu motorů o deset let nepíše.

Tohle prostě není žádný doklad o tom, že by ty motory měly být až v roce 2027. Kdyby jsi napsal 2020, 2021, tak bych nezvedl ani obočí, protože to se stát může, ale když tam napálíš takové hausnumero, tak se samozřejmě ozvat musím.

avatar
El Duderino Datum: 21.08.2018 Čas: 13:48

Cernakus:
napriklad aj na AN pisali, no tomu buducemu roku snad ani sam neveris. Ak by to tak malo byt, tak nerobia tu "predseriu" so starymi motormi.

http://www.armadninoviny.cz/su-57-v-syrii-marketing-nebo-dalsi-faze-testovani3f.html?hledat=SU-57

Pauli:
Priemerny starobny dochodok v roku 2018. Vidis v tom nejake priepastne rozdiely? Tych usetrenych 35 Euro mesacne na hlavu pouzijeme na "zbrojenie"

SR - 440 Euro
CR - 477 Euro

https://www.dochodok.info/priemerny-dochodok.php
https://www.cssz.cz/cz/o-cssz/informace/media/tiskove-zpravy/tiskove-zpravy-2018/2018-05-22-prumerny-starobni-duchod-cinil-ke-konci-brezna-12-347-korun-mesicne.htm

avatar
cernakus Datum: 21.08.2018 Čas: 12:51

EL duderino:

to máš odkud s tou sériovou výrobou izdělije 30 až 2027? Protože běžné zdroje z počátku léta 2018 uvádějí sériovou produkci příští rok.

Míša:
kdyby jsi neplácal. Rusko žádnou krizi nemá. Ale blíží se vojenské střetnutí s USA. Takže nákupy zbraní jsou více než dobrý nápad. Navíc, mít možnost koupit Su-30 za 30 mil. dolarů, tak NATO neNATO, není nad čím váhat.

avatar
El Duderino Datum: 21.08.2018 Čas: 11:51

strikehawk
A kedy budu tie dalsie serie? Lebo tie motory tak skoro nebudu. Sami rusi vidia seriovku na 2025-27. Takze dovtedy to bude co, ak nie zmrazene?

avatar
strikehawk Datum: 21.08.2018 Čas: 11:10

Až na to , že podle jiných zdrojů má být tento nebo příští týden podepsána smlouva na výrobu prvních 12 ks Su-57 ještě s původními motory. Další série jou očekávány již s motory nové generace výkonové třídy 170-190 kN.

To teda na nějaké zmrazení programu nevypadá....

arr