Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Pozemní technika

Armáda ČR hledá nová vozidla: Šance pro VOP CZ a Ajban?

Datum přidání 08.03.2017    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 96 komentářů    autor autor: Pavel Vinkler

Armádu České republiky čeká v příštích letech výrazná obměna terénních a lehkých obrněných vozidel. Jedním z představených kandidátů je Ajban 440A 4×4. Vozidlo původem ze Spojených Arabských Emirátů (SAE), navržené firmou Nimr, je nabízeno českou státní společností VOP CZ.

Foto: Vozidlo Ajban 440A s nákladní korbou a přívěsem. / VOP CZ

 

Konec UAZů a Landroverů v Armádě ČR

Na konci února se ve Vyškově konaly takzvané Průmyslové dny. Akce pořádaná pod záštitou Ministerstva obrany České republiky a také Armády ČR měla dát příležitost širokému okruhu výrobců prezentovat svou nabídku lehkých terénních a lehkých obrněných vozidel.

 

Podle plánů AČR po roce 2020 začne s dlouho odkládaným procesem náhrady používaných vozidel UAZ a také vozidel Land Rover, kterým pomalu končí životnost.

 

Vozidla UAZ byla do výzbroje tehdejší Československé lidové armády postupně zaváděná od 70. let minulého století. Přestože se novější verze nakupovaly ještě v 90. letech, v současnosti jsou už morálně a technicky zcela zastaralá.


Land Rovery začala armáda nakupovat v roce 1995. Řada vozidel se účastnila zahraničních misí na Balkáně, v Afghánistánu nebo Iráku. Nejstarší Landrovery mají proto věk více než 20 let. Plánovanému nákupu dalších Landroverů zabránilo ukončení jejich výroby v prosinci minulého roku.


Podle zveřejněných údajů používá AČR v současnosti asi 1500 lehkých terénních vozidel s hmotností do 4 t. Z celkového počtu je Landroverů 740, UAZů 630 ks a vozidel značky Toyota 115 ks. Lehkých obrněných vozidel o hmotnosti mezi 7-9 t má Armáda 230, z toho 115 kusů jsou stroje Iveco LMV. AČR má stále ve výzbroji i letité 7t sovětské průzkumné transportéry BRDM-2.


Po roce 2020 AČR začne s obměnou prvních lehkých 700 terénních vozidel, náhradu pak začne hledat i za těžší vozy, včetně Iveco LMV. Připomeňme, že lehká obrněná vozidla Iveco LMV začala armáda dostávat v roce 2008.


„Musíme naplánovat obměnu vozového parku, protože máme pořád hodně UAZů. Celkem 630 opravdu starých aut a také přes sedm set Land Roverů, z nichž některé jsou z devadesátých let. My chceme být na obměnu, která musí nastat od roku 2020, připraveni. Nechceme se dostat do takové situace, kdy bychom třeba museli vybírat na poslední chvíli a pod tlakem, jak to kolikrát bývá. Pak se nenakupuje efektivně a s rozmyslem. Takže chceme být připraveni a k tomu nám poslouží i tyto Průmyslové dny. Jsem rád, že je tady tolik techniky, že si může tato auta armáda vyzkoušet a získat přesnější představu, co se dnes vyrábí a jaké jsou parametry (vozidel),“ uvedl ministr obrany Martin Stropnický.  

 

Foto: Ajban 440A s lafetovaným ruským kulometem PKB ráže 7,62 mm. / VOP CZ 


VOP CZ Ajban

Jako náhradu za Land Rovery a UAZy nabízí český státní podnik VOP CZ vozidla Ajban od firmy Nimr z SAE.


Podle katalogu společnosti Nimr zahrnuje rodina vozidel Ajban několik různých variant. Typ předvedený ve Vyškově nese označení Ajban 440A. Prezentovaný je jako chráněné vozidlo se speciální úpravou zajišťující zvýšenou odolnost proti minám a IED.

 

Dle prospektů výrobce je prázdná hmotnost Ajban 440A 9,55 t a nosnot 1,2 t. Lehčí typ Ajban 440 má hmotnost 6,5 t a nosnost 2,5 t.


Nejvyšší možná ochrana korby Ajban 440A dosahuje stupně 4 dle normy NATO STANAG (náboje 14,5×114mm vystřelené z 200 m), ochrana podvozku pak stupně 3a a 3b (8kg nálož kdekoliv pod vozidlem).

 

Prezentace: Brožůrka vozidla Ajban 440A. / Nimr

 

Vůz je poháněn naftovým motorem Cummins ISBe 300 o obsahu 6,7 l s výkonem 221 kW a automatickou šestirychlostní převodovkou Allison 3000SP. Maximální rychlost je 110 km/h, dojezd 700 km (180l nádrž).

 

Výzbroj vozidla je variabilní, nejčastěji prezentovaná je lafeta s těžkým 12,7mm kulometem. Vozidlo lze osadit i robotickou zbraňovou stanicí. Osádku vozidla 440A tvoří čtyři lidé.


Při porovnávání s armádou používaným Ivecem LMV zjistíme, že vozidla Ajban 440A jsou o 2,5 t těžší a také rozměrnější. Vybavena jsou výkonnějším motorem (o zhruba 80 kW). V závislosti na verzi mohou mít také větší balistickou a protiminovou odolnost. Podobně jako Iveco lze i Ajban vybavit množstvím účelových nástaveb.

 

Státní podnik VOP CZ už do SAE několik let dodává Nimeru pancéřované kabiny, právě pro vozidla Ajban. Na letošní zbrojní výstavě IDEX 2017 obě společnosti podepsaly dohodu o spolupráci na prodeji a výrobě těchto vozidel pro státy Visegrádské čtyřky (Česko, Maďarsko, Polsko a Slovensko).

 

Foto: Produktová řada vozidel od firmy Nimr. / YouTube

 

„Díky této dohodě VOP CZ získal možnost nabízet a vyrábět vozidla NIMR především pro oblast střední Evropy. Dohoda a umístění výroby do České republiky zvýší potenciál obou firem při prodeji těchto vozidel. Společně připravujeme také jejich úpravu pro užití v místních klimatických podmínkách včetně velmi chladných oblastí,“ řekl po podpisu smlouvy Marek Špok, ředitel VOP CZ.


Firma dle svého vyjádření předpokládá, že by měl v příštích třech až pěti letech vyrobit a prodat více než 1000 těchto vozidel, jejichž celková cena by měla překročit zhruba 500 milionů amerických dolarů (zhruba 12,7 miliardy korun).


Ajban 440A musí ale o přízeň AČR bojovat s celou řadou vozidel - lze jmenovat například ve Výškové předvedený švýcarský MOWAG EAGLE V, francouzský Renault Sherpa nebo Panhard PVP. Jako potenciální nástupci lehkých terénních vozidel byly představeny i Škoda Kodiaq, Jeep Wrangler, Mercedes Benz G-Wagon, Toyota Hilux, Dacia Duster, Volkswagen Amarok nebo čínské exportní BAIC BJ80.

 

Zdroj: Army Recognition

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
honzase Datum: 21.03.2017 Čas: 16:40

V kategorii lehčí jsem jedině pro Jeep J8. Jeep je ve své třídě nejlepší resp. má na stejné úrovni rivala LR, vyrání se, je to již armádní verze a vzhledem k rozsáhle variabilitě nemá konkurenci. V kategorii těžší nemám svého favorita. Svůj názor bych změnil jedině v případě, že NATO nebo alespoň evropská část bude mít svůj produkt v dané kategorii otestován a zaveden. UNIFIKACE, to je totiž to co by mělo v rámci NATO všechny zajímat. A ta by měla platit pro pušky, uniformy, tanky, letadla atp. Třeba by to mohl být i Amarok, kdyby si ho NATO vylepšilo a v desitkách tisíc kusech vyrábělo / nechalo vyrábět. V počtech pro naší AČR to bude jen civilní verze natřená na zeleno, takže na nic.

avatar
skelet Datum: 19.03.2017 Čas: 15:17

Moc bych se neohlížel na to co se zde ofiko prodává nebo jestli je to vyráběné mimo EU. Jsou to takové počty, které jsou zajímavé pro jakýkoliv model, jediné co model musí splňovat je Euro 3, ale to by měl zvládnout jakýkoliv výrobce, který dodává do Australie nebo USA. A clo je daň kterou platí stát státu, takže víceméně nezajímavý údaj.

avatar
royal Datum: 19.03.2017 Čas: 14:42

U lehči kategori jsem pro Amarok-m nebo Jeep J8 (slouží např. v Izraeli a hodně si ho pochvalují - i vojáci AČR si ho při Průmyslových dnech chválili)

V težší kategorii by mě zajímal 440A od Nimru, ale je otázka jak je na tom funkčně..
Nevíte někdo nějakej odkaz na jeho test??

avatar
Rase Datum: 19.03.2017 Čas: 12:57

Maximus: díky za recenzi
Taky jsem pro Amarok-M, přeci jen se jedná o Evropské vozidlo, tak by se jednalo o podporu místního průmyslu, navíc je to zakázka pro koncern, který je v ČR velice aktivní (škodovky, subdodávky pro VW atd.). Navíc při dovozu mimoevropského vozidla, musíme připočítat i clo. Prvním zákazníkem, byla holandská královská armáda, která v roce 2014 objednala celkem 1667 vozidel Amarok M. Zde mají nahradit postarší vozidla Land Rover a Mercedes G-Wagen. Tedy mi přijde Amarok M jako ideální náhrada za ona vozidla první (lehké) kategorie. V druhé (těžké) kategorii bych byl pro AJBAN 440A - hlavně ale kvůli podpoře VOP CZ, ale netuším jak si vedl v testech, tak snad to není šmejd :D

avatar
CerVus Datum: 19.03.2017 Čas: 09:27

Maximus: A lezl jsi ve full gearu i dozadu? Tam bude spíše problém v místě díky menším dveřím a obecně menšímu místu. V tomhle směru by stál za zvážení i F150. Sice se tu oficiálně neprodává, ale místem bude bezkonkurenční, technika se nebude nijak zvlášť odlišovat a cena by neměla nijak moc vyčnívat. Akorát asi bude problém s motory.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/d7/23/8f/d7238f8c37de51a41fc15e2b09ae2d4e.jpg

avatar
KOLT Datum: 18.03.2017 Čas: 20:53

Maximus, není velikostním ekvivalentem Amaroku spíš Land Cruiser než Hilux?

avatar
Maximus Datum: 18.03.2017 Čas: 19:43

Včera jsem měl možnost porovnat vedle sebe nové vozy - Toyotu Hilux a VW Amarok. Obojí jsou skutečné off- roady s žebřinovým rámem a nikoliv SUV ala Kodiaq vhodna maximálně tak na šotolinovou cestu.

Co se týká porovnaní obou zmíněných aut, tak jasně vítězí koncernový vůz. Mám něco lehce přes 190cm a s těžkou balistikou a přilbou se nasoukat do Hiluxu byl docela problém a přilba už se opírala o "tapecirung" nad hlavou. Prostoru pro ostatní části těla také nebylo nazbyt.

V Amaroku bylo podstatně více prostoru na všechny strany a vystupovaní i nastupovaní bylo mnohem snažší.
Co se týká jízdních vlastností, tak obě auta v terénu jsou výborná, jen u Amaroku je potřeba zvolit tu správnou verzi 4x4. Kamarád z Eonu, kde mají Amarok jako služební auto a dostávají se často až na krajní limity auta mohl porovnat různé verze 4x4 náhonu a rozdíl prý je jednoznačně poznat.

U Amaroku se uvádí v řadě testů i nejlepší jízní vlastnosti na silnici v kategorii terénních pick-upů, což kamarád od Eonu rovněž potvrdi, protože měl možnost otestovat v ostrem provozu celou škálu terénních pick-upů, vč. Fordů i Hiluxů.

Nicméně ať už se zvolí Hilux nebo Amarok, tak určitě to bude kvalitní náhrada LR. Vzhledem k stále výškově rostoucí populaci a rezervě pro použití balistiky bych radji volil militarizovanou verzi Amaroku.

avatar
JiriR Datum: 18.03.2017 Čas: 18:36

Na prum. dnech predstavil vop ajban, svos cinsky djain, stv jeep, skoda codiaq, dacia duster, renault sherpu atd. Ale kde zustala csg s t-kat?

avatar
sgtlk Datum: 13.03.2017 Čas: 23:05

601skss ma par Hiluxu, snad to jsou ty podedene po SOGu. Kazdopadne je stale pouzivaji, maji poustni camo.

Ted se omlouvam za OT, ale trochu se to tyka vyberovych rizeni u ACR obecne. Navic soude dle nekterych komentaru jsou tu lide, kterych se to take primo tyka. Opet se nam uz po nekolikate rozbehl priber vyberoveho rizeni na pusku pro presnou strelbu pro ACR. Zadavaci dokumentace zde.
https://www.tenderarena.cz/profil/zakazka/detail.jsf?id=75947
Ve zkratce se kupuje 238 pusek samonabijecich pusek pro presnou strelbu v razi 7,62 x 51 mm vcetne dennich puskohledu, kolimatoru, noktoviznich predsadek a prislusenstvi. Je vydefinovana konkretni zbran LM308MWSE, i kdyz "je mozne nabidnout pusku, ktera disponuje stejnymi nebo lepsimi uzivatelskymi parametry nez vydefinovana LM308MWSE s ukoncenym vyvojem". Puskohled a kolimator jmenovan neni, noktak jmenovany je a to sice AN/PVS-22.
Treba se na AN docteme vice, hlavne jak to dopadne.

avatar
KOLT Datum: 13.03.2017 Čas: 19:48

CerVus, typické problémy britských aut :-) Nicméně od lidí, kteří s LandRovery jezdí, jsem obecně slyšel, že když člověk pomine tyhle "detaily", tak ty skutečně důležité části vydrží skutečně hodně. Dám příklad – převodovky na LR Discovery začnou po pár desetitisících "mlátit". Je to opruz, u Škodovky by to člověk řešil, protože by to pravděpodobně znamenalo vadnou převodovku, která se brzy vysype. U Discovery je to normální a převodovka vydrží dalších 200 kkm. Nicméně jak to popisujete, mám dojem, že vaše Defendry jsou v dost hrozném stavu :-/ Ono už jen to, že jsou to předělané pravovolanty, je poněkud podezřelé... zajímalo by mě, z jaké garáže je vytahli a renovovaly, než jako nové šly do AČR.

Každopádně souhlasím, že jako bojová auta jsou dnes už mimo mísu. Jen mě překvapilo to s Toyotami u Šestky. Já měl dojem, že tam měli také Defendry. A Toyoty že měl svého času SOG. Toyota by každopádně jako vojenský nebojový teréňák byla určitě OK. A do boje buď ve výsadkářském speciálu typu Flyer nebo v něčem obrněnějším typu JLTV.

avatar
CerVus Datum: 12.03.2017 Čas: 11:15

KOLT: Jako nevím kolik toho to auto vydrží při brutálním zacházení, ale z toho vzorku nějakých 12ti, se kterými přicházím do kontaktu vím, že se se**u neuvěřitelným způsobem i při ježdění po silnicích nebo mírném terénu. A to na nich přestávají fungovat i věci o kterých by člověk řekl, že v dnešní době musí vydržet celou dobu životnosti auta.
Blbne elektrika, zlobí uzávěrky (buď nejde zařadit nic nebo se to zasekne v jedné z poloh ba to dokonce za jízdy vypadne a auto je jak želva na zádech), nefungují kliky, zámky na těch směšných šoupacích oknech, odlepuje se těsnění kolem dveří. Je to až neuvěřitelné. Obecně jich máme zhruba polovinu nepojízdnou a neustále se točí v servise. Pak se člověk nediví, že se i v Top Gearu smáli kvalitě výroby Britských aut - stojí za prd.
Co se velikosti týče tak to je tragédie úplně všude v tom autě. Ne jen u řidiče, který má o polovinu místa méně než spolujezdec, protože to auto je překopané z GB verze. Když to je štábní verze 5D, tak ti co sedí vzadu mají vražená kolena do předních sedaček. Pokud to je 3D - s lavicemi vzadu, tak tam máš za havou trubku ochranného rámu. Něco jako pásy se tam neřeší - armáda má výjimku. Ten ochranný rám by ti stejně rozbil hlavu :)
Prostě je to příšerné auto. Ty Amaroky nebo něco podobného by byly mnohem lepší. Neuveze tolik lidí jako LR s lavicemi pro, ale těch "5" má vzadu spoustu úložného prostoru a v případě menší dopravní nehody nehrozí, že skončí na JIPce. Jen by mohly mít větší kabinu - myšleno zadní pár dveří, aby se z toho člověk s výstrojí dostal.
Každopádně ten, kdo to bude vybírat se doufám zeptá u 601 na jejich zkušenosti s Land Cruisery a Hiluxy nebo jaké pick-upy to mají. Ti budou mít nejlepší praktický pohled jelikož mají zkušenosti snad se vším co konstrukčně připadá v úvahu a že to nevybere nějaký trouba v Praze od stolu jak už se stalo tolikrát.

avatar
KOLT Datum: 12.03.2017 Čas: 10:18

Ještě k Defenderům – to jsou skutečně takový průšvih ohledně velikosti? Sice jsem slyšel nějaké výtky, ale ty se týkaly spíš toho, že šest lidí je na Kajmana už prostě moc, což mě nepřekvapuje. Ale to jde o celkovou velikost a nosnost (aneb kam dát ty tři p*dele vybavení pro šest chlapů). Netušil jsem, že je to problém i ve smyslu "jak se mám kruci vmáčknout v plné polní na sedačku spolujezdce".

Jinak asi netřeba debatovat, že DF byly obecně dost předražené. Platilo se z velké části za jméno. Co se kvality týče, tak tam je to sporné. Nicméně Defíci byly prostě britská auta se vším všudy, dost se toho na nich se*e, byť to jsou často "drobnosti". Nicméně ve výsledku to přežije vcelku brutální zacházení, ty hlavní součásti jsou zpravidla udělané poměrně poctivě. Nevím, co konkrétně měla AČR za problémy. Slyšel jsem ovšem, že původ jejích DF byl drobet pochybný, podrobnosti ale neznám. Rád se nechám poučit.

avatar
KOLT Datum: 12.03.2017 Čas: 10:03

psovod, tak ono to podobně funguje všude – pokud nenakupuje ten, kdo používá, je to vždy na prdlačky. Ale u nás je "nikdo neodpovídá za nic" skutečně děsné, navíc kombinované s obrovskou mírou alibismu (kdo nic nedělá, nic nezkazí). Když i ministr pak říká, že radši vrátí miliardy do rozpočtu, než aby náhodou byl obviněn z korupce, nedá se divit tomu, že to vypadá jak to vypadá.

Kar.C, krom linkovaného článku jsem si prošel ještě asi dva další. A musím říct, že autor neprojevuje ani náznak objektivity. A, upřímě řečeno, mám dojem, že příliš ani erudovanosti. Čímž netvrdím, že v tomto konkrétním případě nemá pravdu. Jen je mi divné, že by Šestka šla do takového průšvihu. Tedy alespoň dobrovolně. Ale co my víme, kdo za tím stojí.

avatar
psovod Datum: 12.03.2017 Čas: 09:36

proč se nevybralo dřív? a proč se přilby a balistická ochrana nakupuje až když je prošlá a lidi nemají co na sebe ani do mise? a proč spousta lidí jde vyměnit doklady až když je týden před koncem výměny? proč chodí tolik lidí na finančák s přiznáním až nejlépe poslední dva dny? přece času dost,navíc v armádě nikdo neodpovídá za nic,nikdo není potrestán za podělané nákupy,ti kteří nakupují ty věci nepoužívají,tudíž je to nepálí,však kluci v těch uazech a tatrách to nějak ještě udělají,když to jezdí tolik let,tak to ještě pár let vydrží,ve skladu není výstroj? nevadí,vojáci si to seženou za svoje,atd,prostě žijeme v čr

avatar
Márten Datum: 11.03.2017 Čas: 23:06

Že se měli nakoupit LR jsem napsal proto, že jsem měl z článků v médiích dojem jakoby ministerstvo překvapil konec výroby.

S LR osobní zkušenost nemám a pokud je opravdu pro vojáky tak nevhodný, pak nechápu proč výběr nástupce neproběhl už dávno. Asi byl zas někdo na dodávkách finančně zainteresován...

arr