TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

ACTUV – robotický lovec ponorek

Datum přidání 24.01.2013    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 2 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

ACTUV je robotická loď bez osádky určena k boji proti rozšiřující se flotile tichých diesel-elektrických útočných ponorek. Na našich stránkách jsme se plavidlu ACTUV již obecně věnovali, nyní jsou však k dispozici nové informace, které detailněji odhaluji koncept tohoto zajímavého plavidla.

ACTUV

Foto: Grafická představa lodi ACTUV / DARPA

 

Plavidlo ACTUV (Anti-Submarine Warfare Continuous Trail Unmanned Vehicle) bude zcela beze zbraní, jeho jediným posláním bude odhalovat pozici a záměry ponorek. Míra automatizace bude tak rozsáhla, že lidská asistence bude nutná jen při vyplutí z přístavu a návratu zpátky. Po celou dobu mise, odhadem 60 až 90 dní, se bude ACTUV pohybovat zcela automaticky, případně bude přijímat nové rozkazy z velitelství pro upřesnění mise.

 

Nejdůležitějším aspektem je samozřejmě precizní navigace na moři. Lodi nestačí znát svou pozici jen pomocí satelitů systému GPS, ale musí se také umět vyhýbat ostatním lodím, mělčinám, případně skaliskám. Z toho důvodu bude „umělá inteligence“ plavidla vyhodnocovat údaje nejen z GPS, ale i z elektrooptických přístrojů o vysoké rozlišovací schopnosti (denní, noční, termální kamery), radaru krátkého a dlouhého dosahu a také z LIDARu (Light Detection And Ranging).

 

Foto: Názorná ukázka fungování lodi ACTUV / YouTube


ACTUV samozřejmě musí mít špičkové vybavení pro detekci podvodních plavidel. Jakmile se bude ACTUV blížit k cíli, využije k precizní lokalizaci dvojici vysokofrekvenčních sonarů, zatímco magnetometr bude zjišťovat další informace o aktivitě cíle. Pokud se ACTUV dostane blízko k cíli, může také určit, podle akustických vln, o jaký typ ponorky se jedná.

 Magnetometr dokáže zaznamenat nepatrné odchylky v magnetickém poli Země způsobené ponorkou. Magnetometr dokáže také zachytit změnu magnetického pole ponorky způsobenou tlakem vody na trup (trup se deformuje) a tak i určit hloubku cíle (jiná hloubka, jiný tlak).

Ponorka bude ale schopna sledovat i povrchovou lodní dopravu, protože cizí ponorky rádi využívají civilní lodě k tomu, aby zamaskovaly svou přítomnost. ACTUV tak bude schopen nejen sledovat ponorku ve změti civilní lodní dopravy, ale samozřejmě manévrovat tak, aby nedošlo ke srážce s ostatními plavidly. Pokud by přeci jen hrozilo nebezpečí kolize, operátoři samozřejmě mohou převzít kontrolu nad lodí.

Zdroj: Wired

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Radek Datum: 25.01.2013 Čas: 17:20

zajímavá věcička,teď ještě kolik tahle sranda bude stát..

avatar
palo Datum: 25.01.2013 Čas: 17:12

za 20 rokov bude miera automatizacie, autonomie a prepojenia vsade taka vysoka, ze bude stacit jedno naburanie systemu a cele vojsko sa obrati proti jeho stvoritelovi. skynet z terminatora uz nieje daleko

arr