TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Aero a Draken: Nová šance pro L-159 ALCA

Datum přidání 21.07.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 11 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Firmy AERO Vodochody a americká Draken International před pár dny podepsaly dohodu o široké spolupráci. V jejím rámci americká firma odkoupí až 28 cvičných a bitevních letoun L-159 ALCA z přebytků výzbroje Armády ČR.

Foto: Dvojice L-159 ALCA s výzbroji. / Armáda ČR

Foto: Dvojice L-159 ALCA s výzbroji. / Armáda ČR


Nový impuls pro program L-159 ALCA

Dohoda mezi AERO Vodochody a Draken International se však netýká jen prodeje samostatných letadel. Ba právě naopak. Obě společnosti chtějí široce spolupracovat v poskytování leteckých služeb armádám po celém světě a podporovat prodej L-159 ALCA zákazníkům po celém světě


"Tato akvizice byla vyjednávaná posledních 18 měsíců a odráží kvalitní spolupráci mezi americkým a českým obranným průmyslem. Tato letadla (L-159 ALCA – pozn. redakce), kromě doplnění rozlehlého leteckého parku firmy Draken, budou stát v čele vzrůstajícího průmyslu pro poskytování komerčních leteckých služeb ve Spojených státech i u našich spojenců v zahraničí," říká Jared Isaacman, generální ředitel Draken International.


Draken International získalo mimo jiné od Aera povolení provádět údržbu MRO (Maintenance, Repair and Overhaul) na letounech L-159 ALCA na své základně ve městě Lakeland, Florida. Američané se také postarají o marketing letounu L-159 a dalších strojů z produkce AERO Vodochody v Severní a Jižní Americe. Draken zde letouny nabídne jak státním, tak soukromým zájemcům.


"Jsme velmi rádi za toto historické partnerství s AERO Vodochody. Aero je světovým lídrem v oblasti výroby letadel a společně můžeme rozšířit výhody a možnosti platformy L-159, jakož i významně snížit náklady spojené s komerčními leteckým výcvikem ve Spojených státech a u mnoha našich zahraničních spojenců," komentuje spojenectví Jared Isaacman.


Pokud se Draken International podaří prodat L-159 ALCA na americkém trhu, může se také podílet na výrobě i servisu. Pro potenciální kupující Draken zajistí také letecké zkoušky, výcvik a integraci taktických a avionických systémů.


„Možná začátky L-159 z hlediska načasování nebyly nejlepší, ale my si myslíme, že drak letounu je pořád mimořádně slibný," řekl pro Český rozhlas Jared Isaacman. „Žádný jiný typ letadla téhle kategorie nemá takové náklady na provoz v poměru ke schopnostem stroje a jeho spolehlivosti. Myslím, že se pro L-159 najdou noví zákazníci. Draken může být prvním exportním klientem, ale dokážu si představit, že jich bude mnohem víc."

 

L-159 ALCA pro letecký výcvik

L-159 ALCA v Draken International však především poslouží k pokročilému výcviku vojenských pilotů, aktuálně ve Spojených státech, Kanadě a Německu. Americká a česká firma chtějí společně nabízet komerční letecké služby armádním letectvům po celém světě.


„S nástupem letadel 5. generace, jako je F-35, který byl představen na mezinárodní letecké show Farnborough 2014, potřeba spojenců pro taktických leteckých službách nebyla nikdy větší," dočteme se v tiskové zprávě Draken International.


Velkou výhodou strojů typu L-159 ALCA jsou nízké provozní náklady. V případě stíhacích letounů 5. generace využívajících technologii stealth, podle informací Draken International, dosahuje úspora až 50 000 dolarů za letovou hodinu.


L-159 ALCA umožní společnosti nabízet sofistikovaný výcvik vzdušného boje, kdy letouny simulují protivníka – tzv. „Red Air". Draken nabízí rovněž testování obranných schopností lodí nebo pozemních protiletadlových jednotek, případně nácvik elektronického boje.


„Budou se používat pro různé simulace ohrožení, pro výzkum a vývoj, ale i další podpůrné tréninkové programy amerického ministerstva obrany a našich spojenců. To jsou prvoplánové záměry. Máme ale takovou důvěru v drak letadla a jeho schopnosti, že L-159 nejspíš předčí naše původní očekávání. Snadno si umím představit, že stroje budou plnit různé služby v Evropě pro partnery z NATO," dodává Jared Isaacman.


Optimistické hlasy znějí také z AERO Vodochody. Podle Ladislava Šimka, prezidenta AERO Vodochody, jde o „skutečně nejvýznamnější marketingový tah vůbec v historii celého projektu".


„Počítáme skutečně se širokým partnerstvím, které bude obsahovat spolupráci v oblasti výcviku a samozřejmě i spolupráci v oblasti marketingu. Na amerických kontinentech má společnost Draken výrazně lepší pozici než naše společnost a toho chceme společně využít," říká Ladislav Šimek.


Podle Šímka jde spolupráce s Draken Interanional výrazně nad rámec samotného prodeje. Obchod s Drakenem považuje za průlomový a podotýká, že Aero je výrobu L-159 kdykoli připraveno obnovit.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.2 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
RiMr71 Datum: 23.09.2014 Čas: 11:09

Informace od pilota Alcy (nyní už na Gripenech): "...když dojde na manévrový souboj, tak s Alcou vymanévruju KOHOKOLIV!"

Bezpochyby je v tom kus "sebevědomí" stíhacího pilota, ale není to první informace kterou mám, že jde o velmi obratný stroj a že to při cvičných soubojích s partnery v rámci NATO bývá velmi (nepříjemné :) ) překvapení :)

avatar
KOLT Datum: 23.09.2014 Čas: 08:40

No jestli je to pravda, jako že asi jo, tak bysme těm machometánům z IS vlastně měli poděkovat, protože nám pomohli alky udat :-) A ve slušném množství a přímo do bojové akce. Teď ještě doufat, že se předvedou v dobrém světle, a třeba se je podaří prodat i jinam.

avatar
Mossback Datum: 22.09.2014 Čas: 23:44

Draken si bude muset vystačit s menším počtem strojů (cca polovinou; smlouva s touto eventualitou počítá), protože Irák by měl dostat celkem 15 L-159: 2 L-159A a 2 L-159T1 z výzbroje letectva, 8 "uloženek" L-159A a další tři na náhradní díly.

Na facebooku 212. taktické letky se 20. září objevil tento příspěvek (originál obsahuje též foto):

"První Alcy stráží Irácké nebe.
Dlouho očekávané letouny L-159 konečně dorazili (sic) do Iráku a zanedlouho se plnohodnotně zapojí do probíhajících operací."

ODKAZ: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.760308180674529.1073741845.467822989923051&type=1

avatar
Barry Datum: 12.08.2014 Čas: 19:58

To nevím, Alca byla i v NATO nesnadným oříškem i pro F-16 a F-18,když měla být pro ně cvičným cílem. Alca dokázala prý na jednom cvičení mít s F-16 sestřely 1:1 a to je veliká poklona,neb na to stavěná původně není.

avatar
Matesaax Datum: 24.07.2014 Čas: 15:29

Původně se plánovalo nové křídlo pro L-159,ale zda ho opravdu Alca dostane by mě taky zajímalo.

avatar
Padousek Datum: 24.07.2014 Čas: 00:58

Počítá se u L-159 s "mokrým křídlem" a další modernizací? Také se mluvilo v souvislosti L-169 o českých komponentech které by letadlo zlevnily, ale jestli to dobře chápu tak onen L-169 byl pracovní název pro L-39NG, znamená to že Alca mokré křídlo nedostane?

avatar
Matesaax Datum: 22.07.2014 Čas: 21:58

To si nemyslím,mezi tím leteckým muzeem co Draken provozuje bude Alca naprostá špička.

avatar
Draky Datum: 22.07.2014 Čas: 18:13

Jooo, náš úžasný letoun bude cvičný cíl číslo jedna, můžeme být tak hrdi, jak budou v simulovaných soubojích padat po desítkách :D

avatar
Petr Datum: 22.07.2014 Čas: 16:09

Já plně souhlasím z provozem a využitím firmy Draken ohledně L-159. U nás za 15 let provozu nedokázali takřka nic. Ať někdo dokáže, že to zas tak velká věda není.

avatar
Ezekyl Datum: 22.07.2014 Čas: 11:00

Smirnov : "Pokud se Draken International podaří prodat L-159 ALCA na americkém trhu, může se také podílet na výrobě i servisu."

Takže licenční výroba je zřejmě teoreticky možná...

avatar
Smirnov Datum: 22.07.2014 Čas: 10:55

Tak já nevím, šance pro ALCu určitě, ale proč je z toho AERO tak nadšené mi není úplně jasné. Draken bude na levně nabytých letadlech tvrdě vydělávat a servisovat si je bude také sám a Vodochody budou tak trochu mimo. Počítají snad s novými objednávkami?

arr