Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

Datum přidání 13.06.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 64 komentářů    autor autor: Tisková zpráva

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských lehkých proudových letounů, AERO Vodochody AEROSPACE a.s., a světový lídr ve vojenských technologických systémech, Israel Aerospace Industries Ltd., oznámili společný zájem o účast na programu OA-X vzdušných sil Spojených států.

Foto: L-159 ALCA a L-39CW (technologický demonstrátor L-39NG); větší foto / aero Vodochody

 

Program OA-X je experimentem US Air Force, jenž má rozšířit americké vzdušné síly o třídu provozně levnějších, lehkých bitevních letadel. Americké letectvo poptává 300 letounů.

 

Rodina lehkých proudových bitevníků Aera Vodochody, kterou tvoří letouny L-159 a L-39NG, nabízí americkým vzdušným silám širokou škálu schopností, kterých dnes nedosahuje žádný jiný světový výrobce lehkých proudových letounů. Oba letouny splňují nebo převyšují požadavky OA-X programu z pohledu plnění leteckých misí a systémového vybavení.

 

L-159 je osvědčený a robustní letoun, jenž byl úspěšně ozkoušen a provozován v rámci společných operací NATO, v rámci Red Air cvičení amerického letectva i v rámci skutečných bojových misí. Prověřený lehký bitevník L-159 je vylepšený integrací inovativních a špičkových technologií s otevřenou architekturou avioniky od izraelské firmy IAI. Letoun nové generace L-39NG vedle toho nabízí americkému letectvu unikátní poměr provozního výkonu a efektivity nákladů v kategorii lehkých proudových letounů.


Giuseppe Giordo, President a generální ředitel Aera Vodochody řekl: „Dvojice našich letounů poskytne americkému letectvu výběr mezi nákladově vyšší a nižší nabídkou, schopnou vyhovět rozdílným požadavkům. Společně s IAI bude Aero připravené nabídnout letouny schopné plnit širokou škálu misí, vybavené aktuálně nejlepší dostupnou technologií na trhu s potenciálem pro další vývoj v budoucnu. Naše letouny, již využívané koaličními partnery, jsou pro Americké letectvo skutečným řešení jejich záměru plnit bojové mise s nízkým rizikem a nízkými náklady.“ 


Benjamin Cohen z divize LAHAV společnosti AIA řekl: „Naše spolupráce s Aerem Vodochody nabízí ověřený a výkonný letoun L-159 s novými inovativními systémy IAI, které dokáží skvěle splnit požadavky zákazníků na lehký bojový letoun. Rovněž náš systém pro virtuální výcvik na letounu L-39NG je světovou špičkou.“

 

Lehké proudové letouny z Aera Vodochody jsou provozovány vzdušnými silami na územích, která jsou pro Spojené státy strategicky významná. Letouny L-39 operují ve Východním Pacifiku, v Pobaltí, ve střední Evropě, řadě afrických zemí a dalších regionech. To výrazně usnadňuje provozování těchto letounů v partnerství s letectvy dalších států a umožňuje podporu jejich provozu za hranicemi Ameriky.

 

Oba letouny, L-159 i L-39NG, jsou k dispozici v souladu s časovým harmonogramem a výrobním tempem stanoveným USAF. Aero je rovněž schopné přesunout výrobu, finální montáž, výcvik a logistiku do Spojených států, což by vytvořilo stovky nových pracovních míst pro Američany. Aero a IAI nyní aktivně hledají amerického partnera pro program OA-X.


L-159

L-159 přináší dlouholeté zkušenosti Aera z vývoje vojenských proudových letadel, které řadí Aero mezi historicky největší výrobce této kategorie letounů na světě, s nejnovějšími pokroky v oblasti avioniky, motorů a systémů letounu. L-159 je navržen jako lehký bojový letoun optimalizovaný pro řadu úkolů typu vzduch-země, vzduch-vzduch a průzkumné mise. Letoun je vybaven bojem prověřenou pokročilou avionikou s otevřenou architekturou od Izraelské společnosti IAI.


V rámci upgradu bude letoun L-159 dovybaven nejmodernějším víceúčelovým IAI (Elta) radarem pro všechny druhy počasí, je vybaven pro denní a noční provoz a může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum. Dvoumístný letoun L-159 vychází z konstrukce jednomístné verze L-159 a je primárně navržený pro pokračovací a operační výcvik. Konfigurace letounu L-159 může být přizpůsobena specifickým požadavkům zákazníka a adaptována na potřeby základního výcviku, stejně jako bojových misí zahrnující útoky na pozemní cíle či průzkumných a hlídkových misí.

 

L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.

 

Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na webových stránkách L-39NG.

 

Redakčně upraveno

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
balm Datum: 14.06.2018 Čas: 18:42

Jak můžeš použít slovo "srovnání", když se jedná o dva od sebe vzdálené světy? Jednoduchá srovnání na základě hmotnosti jsou možná užitečné při nákupu balení mrkve a brambor, nikoliv však u letadel. Letmý pohled na konstrukční řešení letounů poskytují velkorysou nápovědu k jejich aerodynamickým charakteristikám. Zejména pak definování klíčových proměnných např.: šípovitost, zakřivení a vlastní profil křídla (definují poměr vztlaku a vlnového odporu). Přechodové vytvarování přechodové části trup - křídlo, tvar vstupních otvorů motorů s aerodynamickými brzdami prvního stupně kompresoru (brání překročení hranice zvuku přitékajícího vzduchu a brání přetečení motoru a následné pumpáži), profil, tvar a umístění ovládacích ploch i kachních křídel (pouze Gripen) ... včetně profilace proti třepotání (fluttering) namáhaného uchycení a nosné části křídla, které vzniká na koncích křídel ve vysokých podzvukových rychlostech (typická operační rychlost Mach 0.7 - 0.9) ve středních výškách, intenzivněji při silném zatížení křídla a vysokých násobcích. To všechno ovlivňuje letové výkony, protože bude-li při zmiňovaném air patrolingu letoun ve výšce okolo 10 - 11 000 metrů při rychlosti Mach 0.8, bude potřebovat mnohem vyšší poměr vztlaku křídla vůči poměru vlnového odporu. Klesne-li níže a započne ostré zatáčky, zatížení křídla a vztlakový přebytek se negativně projeví na vlnovém odporu. Při vyšších rychlostech se klade ještě vyšší důraz na minimalizaci vlnového odporu, zatímco ve běžné bojové rychlosti (Mach 0.7 - 0.9) se hraje na poměr vlnového odporu, vztlaku, vzepětí atd. s vyvrcholením maximálních úhlech náběhu, akceleraci, .... komplexní letové charakteristiky.

Obě letadla jsou natolik rozdílná, že je nemožné je srovnávat na základě objektivních parametrů. Natož napsat stejné váhové ... nelze a stavět se na hlavu nepomůže. Zmije je velikostí, jedovou zásobou i hmotností může srovnat s taipanem, ale když tě rafne taipan, máš to prakticky na beton. Celé "strašně zajímavé srovnání" kulhá na obě nohy.

avatar
Matesaax Datum: 14.06.2018 Čas: 18:39

Co se týká Thajska, tak nějak nechápu smysl proc k pár Gripenum koupili výkonné cvičné T-50,ktere jsou výkonové pomalu na stejné úrovni jako Gripeny.

avatar
flanker.jirka Datum: 14.06.2018 Čas: 17:02

D.i.p: zajímavé může být srovnání z Thajska, mají Gripeny a TA 50, letadla stejné hmotnostní kategorie a motorem. I nosnost výzbroje mají podobnou.

avatar
flanker.jirka Datum: 14.06.2018 Čas: 16:59

RiMr 71: máte někde nějaké konkrétní poznatky o tom, že by Zeman škodil Aeru a jeho aktivitách, nebo jejich případné spolupráci a IAI z Izraele?
Pokud vím, tak prezident je velkým přítelem Izraele a zastáncem společně armády EU.

avatar
Sokrates Datum: 14.06.2018 Čas: 16:16

D.i.p.: "M346, T-50 jsou primárně vyvinutý na výcvik. Každopádně, ani jedno z těchto dvou letadel ještě nic nepředvedlo."
Ja teda rozhodne nepatrím medzi fanúšikov T-50 a nechcem sa ani hádať, či je lepšie ako M-346. Avšak tvrdenie, že T-50 ešte nič nepredviedlo, je značne zavádzajúce. Filipínske FA-50PH minulý rok nalietali viac ako 70 bojových misií, pri ktorých poskytovali vzdušnú podporu pozemným jednotkám. Filipínsky prezident je s nimi natoľko spokojný, že sa rozhodol kúpiť ďalších 12 lietadiel:
https://www.leteckymagazin.sk/l/filipiny-chcu-dalsich-12-lietadiel-fa-50ph/
Takže minimálne v tomto ohľade sú podstatne ďalej ako M-346.

avatar
skelet Datum: 14.06.2018 Čas: 13:44

TF_HU: zřejmě jsem to napsal nešikovně. Program OA-X pochopitelně nemá nic společného s hledáním letounu pro základní (pokračovací výcvik). Ale letouny, které se tohoto programu účastní jsou odvozeny od cvičných letounů.

avatar
TF_HU Datum: 14.06.2018 Čas: 13:25

skelet
To asi ne, že...OAX rozhodně nebyl primárně určen pro základní výcvik.

Dokud neuvidím vyjádření USAF, že do projektu byl zapojen letoun z AERO je to jen bublina...

avatar
stronger.p Datum: 14.06.2018 Čas: 12:57

RiMr71, dovolím si Vám oponovat, prezident Zeman jako den z prvních a velmi mála politiků D.Trumpa ve volbách otevřeně podporoval, což se o drtivé většině našich "pravicových" politiků říci nedá, ti měli významně jiné preference. A postoj prezidenta Zemana vůči izraeli je taká velmi jasný a silně pravicový.
Velmi mne mrzí, že pragmatismus je medii i některými jedinci nazýván rusofilství, je to velmi velké zjednodušování.
Ve velmi mnoha věcech s naším současným prezidentem nesouhlasím, ale křik maisteamu, že nás vede na východ beru s rezervou, spíš bych řekl, že v hromadě nařízení z EU se nám ten východ pomalu vrací...

avatar
lorgarius Datum: 14.06.2018 Čas: 12:12

myslim ze vacsine je jasne ze ide o PR akciu aby sa AERO dostalo do povedomia. IAI je sice pomerne dobry partner a referencie od Drakenu mozu nieco zavazit, ale to by chcelo parnera tazsej vahy, ktory by zvladol upatit, teda myslel som poriadne lobovat u tych spravnych ludi. taky boeing by bol idealnym partnerom.

avatar
RiMr71 Datum: 14.06.2018 Čas: 11:57

Flanker..."momentálně sedí v bílem domě pan, který se naučil pouze větu "america first"
no a když se to spojí s tím, že na Hradě sedí, vlastně leží, pán který se naučil pouze větu "STB a Russia first", tak to dává pro kšeft s amíky dost neradostné vyhlídky... :(

avatar
D.i.p Datum: 14.06.2018 Čas: 11:45

Míša:
Jako reklama je to určitě levný. :-)
Taky si nemyslím, že by to uspělo. Avšak oni na to budou spíš koukat jako na nabídku Izraelců než Čechů.

avatar
Míša Datum: 14.06.2018 Čas: 11:41

Nechci nikomu brát iluze, ale za vlády konzervativce (s intelektem porno herečky) v čele USA, zde není moc naděje na úspěch nějakého neznámého státu někde v Evropě. Přesto bych opak Aeru moc přál, větší šance na úspěch bych viděl určitě jinde a tato účast se pouze prodraží, škoda energie.

avatar
D.i.p Datum: 14.06.2018 Čas: 10:50

Arthur:
Tak Korejci to používají nejvíc. Je to "jejich" letadlo. Pro Filipíny se jedná o nejlevnější supersonic na západním trhu (konečně si mohli něco takového dovolit). Tím to končí.

Všichni ostatní, co to koupili (Irák, Indonésie, Thajsko), tak pouze cvičnou T-50. V Thajsku asi došli k názoru, že nepotřebují kombinaci cvičného letounu s bitevními schopnostmi, jako byla L-39Z/A. Kdyby ano, dost možná by si pořídili něco jiného. Třeba k tomu ještě dojde až budou nahrazovat Alpha Jety.

V porovnání F/A-50 s ostatními supersonicy to bude asi špatný. Asi dobrý jako podpora do počtu (Korea má spoustu dalšího a kupuje F35) a na zmíněný air-policing (finančně určitě fajn).


M346
Jediný Italové mají snad lehce militarizovanou verzi T-346A, ale že by si někdo pořizoval M-346FT nebo dokonce M-346FA (to je verze, která se výbavou rovná L-159, + má být trochu stealth) o tom nevím.
Ta Italská T-346A mi přijde spíš jen na vykoušení si vypálit ostrou munici.

avatar
Arthur Datum: 14.06.2018 Čas: 09:27

to D.i.p. :

T-50, T-50B ako aj TA-50 používajú Korejske vzdušné sily (ROK) na výcvik presne tak ako používajú na výcvik aj KF-16C/D a KF-5E/F.

Korejci bojovú verziu rodiny T-50 pouzivaju ako bojovú letku vo forme 60ks FA-50 Fighting Eagle ako Supersonic Multirole Fighter Combat Aircraft !

• 103rd Fighter Squadron flying F/A-50
• 203rd Fighter Squadron flying F/A-50
• 202nd Fighter Squadron flying FA-50

Obdobne Filipíny pouzivaju 12ks FA-50 PH Fighting Eagle ako Supersonic Multirole Fighter Combat Aircraft pričom najnovšie plánujú akvizovat ďalších 12ks.
zdroj: http://www.janes.com/article/80721/philippines-seeks-additional-fa-50-light-attack-aircraft-from-south-korea

Takže napr. naše vzdušné sily OS SR by v prípade rodiny T-50 (FA-50) získali dve spôsobilosti v jednom 2in1 cvičné lietadlá a zároveň Supersonic Multirole Fighter Combat Aircraft tj. jedna platforma pre obe spôsobilosti = efektívnosť a hospodárnosť.

Podzvukové M346, L-159 sú min o kategóriu nizsie a ... L-39 NG min o dve nižšie...

avatar
lemkin Datum: 14.06.2018 Čas: 09:04

Ono to úplně bez šance nebude, držím palce.

Pomineme-li nabízené vrtuláky, tak je Alca přesně ten stroj co USAF hledá.
Zásadní je spolupráce s IAI, pač Izrael s Amíkama jednat umí.

A USA first? Přenesení výroby je zcela jasné, tamních partnerů může být dost. Třeba umírající Northrop by měl konečně nějaký program, Raytheon má s IAI taky mnoho společného.

Pro mě je zásadní že se o letadlu mluví, projde po 20 letech modernizací (třeba i mokré křídlo), současná munice a avionika u které se nemusíte ptát, zda to můžete vyvézt tam nebo onam.

arr