Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Zimní výcvik střediska aktivních záloh 601. skss

Rota aktivních záloh u 601.skupiny speciálních sil ... Více

Letecká technika

Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

Datum přidání 13.06.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 64 komentářů    autor autor: Tisková zpráva

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských lehkých proudových letounů, AERO Vodochody AEROSPACE a.s., a světový lídr ve vojenských technologických systémech, Israel Aerospace Industries Ltd., oznámili společný zájem o účast na programu OA-X vzdušných sil Spojených států.

Foto: L-159 ALCA a L-39CW (technologický demonstrátor L-39NG); větší foto / aero Vodochody

 

Program OA-X je experimentem US Air Force, jenž má rozšířit americké vzdušné síly o třídu provozně levnějších, lehkých bitevních letadel. Americké letectvo poptává 300 letounů.

 

Rodina lehkých proudových bitevníků Aera Vodochody, kterou tvoří letouny L-159 a L-39NG, nabízí americkým vzdušným silám širokou škálu schopností, kterých dnes nedosahuje žádný jiný světový výrobce lehkých proudových letounů. Oba letouny splňují nebo převyšují požadavky OA-X programu z pohledu plnění leteckých misí a systémového vybavení.

 

L-159 je osvědčený a robustní letoun, jenž byl úspěšně ozkoušen a provozován v rámci společných operací NATO, v rámci Red Air cvičení amerického letectva i v rámci skutečných bojových misí. Prověřený lehký bitevník L-159 je vylepšený integrací inovativních a špičkových technologií s otevřenou architekturou avioniky od izraelské firmy IAI. Letoun nové generace L-39NG vedle toho nabízí americkému letectvu unikátní poměr provozního výkonu a efektivity nákladů v kategorii lehkých proudových letounů.


Giuseppe Giordo, President a generální ředitel Aera Vodochody řekl: „Dvojice našich letounů poskytne americkému letectvu výběr mezi nákladově vyšší a nižší nabídkou, schopnou vyhovět rozdílným požadavkům. Společně s IAI bude Aero připravené nabídnout letouny schopné plnit širokou škálu misí, vybavené aktuálně nejlepší dostupnou technologií na trhu s potenciálem pro další vývoj v budoucnu. Naše letouny, již využívané koaličními partnery, jsou pro Americké letectvo skutečným řešení jejich záměru plnit bojové mise s nízkým rizikem a nízkými náklady.“ 


Benjamin Cohen z divize LAHAV společnosti AIA řekl: „Naše spolupráce s Aerem Vodochody nabízí ověřený a výkonný letoun L-159 s novými inovativními systémy IAI, které dokáží skvěle splnit požadavky zákazníků na lehký bojový letoun. Rovněž náš systém pro virtuální výcvik na letounu L-39NG je světovou špičkou.“

 

Lehké proudové letouny z Aera Vodochody jsou provozovány vzdušnými silami na územích, která jsou pro Spojené státy strategicky významná. Letouny L-39 operují ve Východním Pacifiku, v Pobaltí, ve střední Evropě, řadě afrických zemí a dalších regionech. To výrazně usnadňuje provozování těchto letounů v partnerství s letectvy dalších států a umožňuje podporu jejich provozu za hranicemi Ameriky.

 

Oba letouny, L-159 i L-39NG, jsou k dispozici v souladu s časovým harmonogramem a výrobním tempem stanoveným USAF. Aero je rovněž schopné přesunout výrobu, finální montáž, výcvik a logistiku do Spojených států, což by vytvořilo stovky nových pracovních míst pro Američany. Aero a IAI nyní aktivně hledají amerického partnera pro program OA-X.


L-159

L-159 přináší dlouholeté zkušenosti Aera z vývoje vojenských proudových letadel, které řadí Aero mezi historicky největší výrobce této kategorie letounů na světě, s nejnovějšími pokroky v oblasti avioniky, motorů a systémů letounu. L-159 je navržen jako lehký bojový letoun optimalizovaný pro řadu úkolů typu vzduch-země, vzduch-vzduch a průzkumné mise. Letoun je vybaven bojem prověřenou pokročilou avionikou s otevřenou architekturou od Izraelské společnosti IAI.


V rámci upgradu bude letoun L-159 dovybaven nejmodernějším víceúčelovým IAI (Elta) radarem pro všechny druhy počasí, je vybaven pro denní a noční provoz a může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum. Dvoumístný letoun L-159 vychází z konstrukce jednomístné verze L-159 a je primárně navržený pro pokračovací a operační výcvik. Konfigurace letounu L-159 může být přizpůsobena specifickým požadavkům zákazníka a adaptována na potřeby základního výcviku, stejně jako bojových misí zahrnující útoky na pozemní cíle či průzkumných a hlídkových misí.

 

L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.

 

Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na webových stránkách L-39NG.

 

Redakčně upraveno

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
skelet Datum: 14.06.2018 Čas: 08:13

Tomik: všechny letouny OA-X byly primárně určené pro základní výcvik. A L-39 se používá jako lehký bitevník od zrodu verze ZO, verze NG je další level.

avatar
TF_HU Datum: 14.06.2018 Čas: 05:49

Clanek je reklamou na letadla, nijak nerika jak se chce Aero zapojit do jiz beziciho programu, ktery je ve sve druhe fazi. Testovani vyzbroje u dvou finalnich typu. K tomu se nejak nevyjadrili?

avatar
D.i.p Datum: 14.06.2018 Čas: 00:10

givicz: M346, T-50 jsou primárně vyvinutý na výcvik. A každý kdo tyto letadla koupil, tak výlučně jako výcviková, ne jako lehký bitevní letoun.
U T-50 se počítá s bojovou verzí vhodnou leda tak pro levný air-policing.
M346 se pro bitevník hodí určitě více, ale jeho bitevní verze snad ani prodaná ještě nebyla. To, že poláci přemýšlí nahradit SU-22 tímhle letadlem, bych považoval za plácnutí do vody.
Každopádně, ani jedno z těchto dvou letadel ještě nic nepředvedlo.

avatar
tomik Datum: 13.06.2018 Čas: 23:24

L-39 se do OA-X prece nehodi. Do bitvy se hodi bitevnik - L-159 ne cvicne letadlo. Alca ma navic spoustu vybavy do boje, ktere L-39 nema a pokud to do ni zacnete pridavat, delate z ni L-159. Jde napr. o: pancerovani kabiny, plneni nadrzi dusikem, varovny system ozareni, vymetnice klamnych cilu, zalohovanou hydrauliku, radar, balisticky pocitac, znatelne vyssi rychlost.... a mozna jsem na neco zapomnel. Poslat nekoho do boje s L-39 je nezodpovednost.

avatar
givicz Datum: 13.06.2018 Čas: 22:29

flanker.jirka... Draken si mne ruce protože L 159 dostal prakticky zadarmo :)

avatar
flanker.jirka Datum: 13.06.2018 Čas: 22:28

Pokud tu chcete řešit něco co má trochu bitevní vlastnosti, tak osobně mi přijde zajímavá korejská FA 50, příznivá cena, je to sice už nadzvuk, ale o to líp, standardně má i kanon. A existuje icvičná verze.
https://www.defenseindustrydaily.com/iraqs-new-trainer-fighters-fa-50-bounces-the-czech-05255/
Například jako náhrada níže zmiňované SU 22 M4 by to bylo pěkné.

...vybavení radarem je spíše vhodnější pro nadzvukový stroj, aby se jen nekoukal jak mu na radaru ulétne i civilní linka

avatar
flanker.jirka Datum: 13.06.2018 Čas: 22:23

Zajímavé by bylo znát konkrétní názor od firmy Draken z provozu L 159 v USA, mohlo by to být výhodou či nevýhodou pro výběr.
Ale, momentálně sedí v bílem domě pan, který se naučil pouze větu "america first" což může hrát dost velkou roli.

avatar
givicz Datum: 13.06.2018 Čas: 22:15

balm píšeš cituji:

"kdežto L-159 poskytuje optimální letové parametry specifického bitevního letounu, který neplní stejné mise, jako čistokrevný stíhač. Nebo-li pokrytí více režimů a možností výcviku budoucích pilotů, protože si nakoupili především cvičné letouny určené výhradně k výcviku pilotů, což platí i pro Polsko."

citace z niže uvedeného článku:

"M-346FA jako náhrada za Su-22

Svým způsobem by tak mohl být M-346FA částečnou náhradou za polské Su-22 – vzhledem k nákladům na pořízení, ekonomičnosti provozu i faktu, že Polsko bude i tak dost možná provozovat dvanáct nebo dokonce šestnáct těchto letounů ve cvičné variantě.
S úvahou přichází také přední polský armádní server Defence24, který zmiňuje jako široké spektrum podporovaných zbraňových systémů tak možnost nahrazení Su-22 v roli blízké podpory pozemních vojsk."

avatar
PavolR Datum: 13.06.2018 Čas: 22:04

givicz:
To je práve ten rozdiel, keď niekto zbrojí proti silnejšiemu súperovi na zhruba porovnateľnej technologickej úrovni, proti ktorému by musel nasadiť s maximálnou efektivitou všetko, čo dokáže poslať do vzduchu a iný zasa zbrojí na čo najlacnejšie šikanovanie protivníka disponujúceho zanedbateľnými prostriedkami.

avatar
balm Datum: 13.06.2018 Čas: 21:57

@givicz

Důvodů, proč si zákazník zvolil produkt může být celá řada a souvisí s nastavenými kritérii. Bohužel se do pragmatického rozhodování mísí ekonomické i politické zájmy, ale ty nechme pro potřeby debaty u ledu.

Proč si Izrael zvolil právě Aermacchi M-346 Master mohu jen odhadovat. Izrael se potýká se specifickými problémy a své omezené lidské zdroje kompenzuje výzbrojí s cílem zajistit maximální ochranu a přežití posádky. Logicky si zvolil dvoumotorový cvičný stroj, protože v případě vysazení jednoho motoru letoun nehrozí bezprostřední zřícení - ztráta letounu spojené se ztrátou či zraněním posádky. Podobně uvažují i další národy, např.: Švýcarsko letadlové lodě stavět na jezerech nebude, ale jeho terénní podmínky vyžadují dvoumotorové řešení i za cenu vyšších nákladů a proto si zvolili dvoumotorové F/A-18 Hornet. Stačí jeden opeřenec a v horském terénu už letadlo nikdo nezachrání. Nabízí odlišné letové vlastnosti, bližší (univerzálnější) pro přechod na jiný typ strojů např.: F-15 Eagle, nebo F-16 Fighting Falcon, které Izrael vlastní a které létají odlišné bojové lety (střední až vysoké bojové rychlosti 800 - 900km/h od velmi nízkých až po velmi vysoké letové hladiny), kdežto L-159 poskytuje optimální letové parametry specifického bitevního letounu, který neplní stejné mise, jako čistokrevný stíhač. Nebo-li pokrytí více režimů a možností výcviku budoucích pilotů, protože si nakoupili především cvičné letouny určené výhradně k výcviku pilotů, což platí i pro Polsko.


Nebo hlavní důvod leží v dohodě, že Izrael koupí letouny a Itálie si od Izraele koupí průzkumné prostředky pro svá letadla a satelity :-) Než napíšeš svou další odpověď, přemýšlej před odesláním poněkud intenzivněji, protože pomalu ztrácím sílu a víru do dalších odpovědí.

avatar
skelet Datum: 13.06.2018 Čas: 21:37

Givicz: ale přeci nikdo nepopírá, že je M346 lepší, než L-159 :))
Ale zde nejde o T-X, ale o OA-X

avatar
givicz Datum: 13.06.2018 Čas: 21:22

balm ... takže Aermacchi M-346 Master ma lepší letové vlastnosti ale je dražší na údržbu a provoz...

Moc mi v tom případě neleze do hlavy proč si Poláci a třeba i takový Izrael, Itálie jako výcvikový a lehký bitevní letoun vybrali Aermacchi M-346 Master.... u těch Italů to nějak chápu ale u Poláků moc ne ... přitom zrovna ti Poláci mají výrobní závod za kopcem .. :)

M-346 v Polsku: Další letouny i úvahy nad pořízením bojové varianty
https://www.securitymagazin.cz/defence/m346-vpolsku-dalsi-letouny-i-uvahy-nad-porizenim-bojove-varianty-1404059290.html

avatar
balm Datum: 13.06.2018 Čas: 20:55

@givicz

Proč nabývám pocitu, že nechcete rozumět. Tak především cena za letovou hodinu započítává i náklady na údržbu a zde se dostáváme k dobrému příkladu opravy křídla (velký nepřehlédnutelný a celkem důležitý konstrukční prvek).

Každý vyrobený stroj se pevně váže na konstrukční limity a servisní intervaly konstrukce. Například: vyžaduje prohlídku výztuh křídla a kořene křídla každých 1000 letových hodin, nebo 200 bojových letových hodin. Jde samozřejmě o příklad intervalů, nicméně platí, že v bojovém režimu se konstrukce namáhá mnohem intenzivněji a servisní intervaly se zkracují. Řekněme, že chápeš a vraťme se proto k prohlídce křídla. Tradiční letecká konstrukce používá nýtování a rozebíratelné spojení konstrukčních prvků (příčné nosníky, potah, výztuhy nosníků závěsů ...), které tvoří zpravidla slitiny hliníku s minimálním použitím kompozitních materiálů pro sekundární prvky (např.: klapky, překryty podvozku atd. ) V principu jde o skutečnost, že výměnu opotřebených, či bojem poškozených prvků, lze vyměnit po částech v podmínkách vzdálených ideálnímu zázemí. Kovové součásti jsou náchylnější na únavové trhliny, nýtování zvyšuje hmotnost už tak těžkých komponent apod. Přesto, lze podstoupit operativní výměnu dílu v relativně krátkém čase a s minimálními náklady. Konkurenční letoun Aermacchi M-346 používá z větší části kompozitní konstrukci mokrého křídla (ostatně i L-159 používá mokré křídlo) - palivo v křídle, ale v rámci redukce dílů a hmotnosti využívají hlavní nosníky křídla (3) a pomocné nosníky (2) s lepenými přepážkami - pevné nerozebíratelné spojení. S každým opotřebením/poškozením musíte vyměnit prakticky celé křídlo a to se neobejde bez speciálního zázemí, protože oddělení křídla od letounu musí být oboustranné z důvodu převážení letadla a jeho poškození. V jednoduchém jazyce: spadlo by na druhé křídlo a podepřít ho nemůžete. Musí dolů obě křídla i kdyby se jednalo o poškození nepatrné části např.: výztuhy závěsníku, který může poškodit/opotřebit odhoz munice. Části z hliníkových slitin vyztužené uhlíkovými kompozitními prvky jsou stejně náchylné na únavové i rázové poškození, ale mohou být o něco lehčí. Některé části potahu, kompozit/skelné vlákna zase nelze operativně měnit po relativně malých částech (rychlé přeplátování), nýbrž musí celý potah např.: kýlové plochy pryč a celý se přeplátovat s tlakovými expanzními spoji.

Kompozitní materiály přináší obrovské výhody, ale také výrazně navyšují nároky na servisní zázemí a dramaticky zvyšují ceny letounu, protože náhrada klasických materiálů vyžaduje dvakrát pečlivě vybírat kompozitní materiály pro konkrétní součástku ... a výsledkem jsou zvýšené pořizovací i provozní náklady uživatele.

Výběr záleží na kritériích uživatele, pro někoho se hodí více A, druhý volí B ... z hlediska konstrukce a letových vlastností jsou nesrovnatelné už jen při pohledu na tvar křídla, které udává vlastnosti. Přímé křídlo s vzepětím konců dává jasné výhody z hlediska vztlaku a obratnosti v nízké rychlosti. Z toho vyplývají nejen letové vlastnosti, kdy se letadlo otáčí "na pětníku", ale také požadavky na délku přistávací dráhy. M-346 je především výcvikový, než bojový letoun a disponuje přednostmi ve středních operačních výškách a vyšších rychlostech.

avatar
skelet Datum: 13.06.2018 Čas: 20:36

Jak-130 není obdobné letadlo jako M346, ale je jeho dvojče :-)

v programu OA-X na deriváty TA-50/T-X zapomeň, to už si Amíci mohou rovnou v Nevadské poušti oprášit F-16A/B a modernizovat je.
Program OA-X chce jednoduchý, blbuvzdorný, nízkonákladový letoun a jestli se nepletu, tak i letoun schopný působit z polních letišť. Tedy to co umí turbovrtuláky, ale i L-39 a L-159. L-159 bude nákladově na horní hranici toho co Amíci chtějí. Bude mít největší náklady, ale taky nabízí nejvíce. Otázkou je jestli to budou Amíci chtít. Oproti tomu L-39NG je na to co chtějí přímo šitá.
A co víc L-39 se v této roli rozsáhle používá a stejně tak i L-159. S kterou mají navíc Amíci vlastní zkušenost díky Drakenu.

avatar
givicz Datum: 13.06.2018 Čas: 20:13

Flader nemá ale je rychlejší, více unese (zbraní, bomb) má větší dolet, vyšší dostup .. je pravda, že má dva motory (možná dokonce podobné) nicméně jsi si opravdu jistý, že to dvojnásobně žere ???

arr