Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

Datum přidání 13.06.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 64 komentářů    autor autor: Tisková zpráva

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských lehkých proudových letounů, AERO Vodochody AEROSPACE a.s., a světový lídr ve vojenských technologických systémech, Israel Aerospace Industries Ltd., oznámili společný zájem o účast na programu OA-X vzdušných sil Spojených států.

Foto: L-159 ALCA a L-39CW (technologický demonstrátor L-39NG); větší foto / aero Vodochody

 

Program OA-X je experimentem US Air Force, jenž má rozšířit americké vzdušné síly o třídu provozně levnějších, lehkých bitevních letadel. Americké letectvo poptává 300 letounů.

 

Rodina lehkých proudových bitevníků Aera Vodochody, kterou tvoří letouny L-159 a L-39NG, nabízí americkým vzdušným silám širokou škálu schopností, kterých dnes nedosahuje žádný jiný světový výrobce lehkých proudových letounů. Oba letouny splňují nebo převyšují požadavky OA-X programu z pohledu plnění leteckých misí a systémového vybavení.

 

L-159 je osvědčený a robustní letoun, jenž byl úspěšně ozkoušen a provozován v rámci společných operací NATO, v rámci Red Air cvičení amerického letectva i v rámci skutečných bojových misí. Prověřený lehký bitevník L-159 je vylepšený integrací inovativních a špičkových technologií s otevřenou architekturou avioniky od izraelské firmy IAI. Letoun nové generace L-39NG vedle toho nabízí americkému letectvu unikátní poměr provozního výkonu a efektivity nákladů v kategorii lehkých proudových letounů.


Giuseppe Giordo, President a generální ředitel Aera Vodochody řekl: „Dvojice našich letounů poskytne americkému letectvu výběr mezi nákladově vyšší a nižší nabídkou, schopnou vyhovět rozdílným požadavkům. Společně s IAI bude Aero připravené nabídnout letouny schopné plnit širokou škálu misí, vybavené aktuálně nejlepší dostupnou technologií na trhu s potenciálem pro další vývoj v budoucnu. Naše letouny, již využívané koaličními partnery, jsou pro Americké letectvo skutečným řešení jejich záměru plnit bojové mise s nízkým rizikem a nízkými náklady.“ 


Benjamin Cohen z divize LAHAV společnosti AIA řekl: „Naše spolupráce s Aerem Vodochody nabízí ověřený a výkonný letoun L-159 s novými inovativními systémy IAI, které dokáží skvěle splnit požadavky zákazníků na lehký bojový letoun. Rovněž náš systém pro virtuální výcvik na letounu L-39NG je světovou špičkou.“

 

Lehké proudové letouny z Aera Vodochody jsou provozovány vzdušnými silami na územích, která jsou pro Spojené státy strategicky významná. Letouny L-39 operují ve Východním Pacifiku, v Pobaltí, ve střední Evropě, řadě afrických zemí a dalších regionech. To výrazně usnadňuje provozování těchto letounů v partnerství s letectvy dalších států a umožňuje podporu jejich provozu za hranicemi Ameriky.

 

Oba letouny, L-159 i L-39NG, jsou k dispozici v souladu s časovým harmonogramem a výrobním tempem stanoveným USAF. Aero je rovněž schopné přesunout výrobu, finální montáž, výcvik a logistiku do Spojených států, což by vytvořilo stovky nových pracovních míst pro Američany. Aero a IAI nyní aktivně hledají amerického partnera pro program OA-X.


L-159

L-159 přináší dlouholeté zkušenosti Aera z vývoje vojenských proudových letadel, které řadí Aero mezi historicky největší výrobce této kategorie letounů na světě, s nejnovějšími pokroky v oblasti avioniky, motorů a systémů letounu. L-159 je navržen jako lehký bojový letoun optimalizovaný pro řadu úkolů typu vzduch-země, vzduch-vzduch a průzkumné mise. Letoun je vybaven bojem prověřenou pokročilou avionikou s otevřenou architekturou od Izraelské společnosti IAI.


V rámci upgradu bude letoun L-159 dovybaven nejmodernějším víceúčelovým IAI (Elta) radarem pro všechny druhy počasí, je vybaven pro denní a noční provoz a může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum. Dvoumístný letoun L-159 vychází z konstrukce jednomístné verze L-159 a je primárně navržený pro pokračovací a operační výcvik. Konfigurace letounu L-159 může být přizpůsobena specifickým požadavkům zákazníka a adaptována na potřeby základního výcviku, stejně jako bojových misí zahrnující útoky na pozemní cíle či průzkumných a hlídkových misí.

 

L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.

 

Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na webových stránkách L-39NG.

 

Redakčně upraveno

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Flader Datum: 13.06.2018 Čas: 20:03

Tak 2 motory vs. 1, kto bude mať nižšie náklady? Dokonca, čo sa mi marí (opravte ma ak sa mýlim) majú ALCA a Master rovnaké motory. Takže 2 motory = dvojnásobná spotreba paliva, dvojnásobné náklady na servis motorov. Má teda Master aj dvojnásobnú nosnosť?

avatar
givicz Datum: 13.06.2018 Čas: 19:53

balm když se podívám na parametry dle wiki (jestli nekecá)tak :

Alenia Aermacchi M-346 Master
Maximální rychlost: 1 059 km/h
Hmotnost: 4 610 kg
Dolet 2076 km
Dostup: 13 500 m
Maximální vzletová hmotnost : 9500 kg

L159
Rychlost letu: 935 km/h
Hmotnost: 4 350 kg
Dolet: 1 570 km
Dostup: 13 200 m
Maximální vzletová hmotnost: 8 000 kg

jako, že Aermacchi M-346 má dvojnásobnou cenu za letovou hodinu jako L159 ???

Jinak i ti sousední Poláci si vybrali místo Aera Aermacchi M-346.... pro zajímavost Rusové například hledali náhradu za cvičné letadlo Aero ve svých vzdušných silách a vyhrál to Jak 130, což je podobné letadlo jako Aermacchi M-346... používají ho jako cvičné letadlo i jako lehký bitevník...

avatar
Flader Datum: 13.06.2018 Čas: 19:53

Už len to že ponúkajú a že sa teda o tomto lietadle hovorí je veľké plus.

avatar
Proxy Datum: 13.06.2018 Čas: 19:46

Že nabízí se tu už opakuje a je to hezké, Američané ale testují dva finalisty, Beechcraft AT-6 a A-29 Super Tucano...

avatar
balm Datum: 13.06.2018 Čas: 19:25

@givicz

... za dvojnásobnou cenu letové hodiny a servisu. O cenu jde až na prvním místě, protože potřebují letadlo, které jim doveze nad cíl velký objem munice za 1/10 ceny. V praxi nebude potřeba vyslat nad velbloudí park F-35 Lightning II s cenou $35 000 za letovou hodinu, protože se stejnými náklady pošlete 10 letadel L-159 Alca s cenou $3 500 za letovou hodinu, které poberou mnohem větší množství munice a doručí jí na stejný cíl. Velmi důležitým faktorem ve výběru zůstává cena za výcvik personálu, vycvičení - přeškolení pilotů a náklady na zázemí. Astronomické náklady, jež L-159 nevyžaduje, protože bylo konstruováno pro polní podmínky. Létá a pracuje i bez ideálních podmínek.

Další výhodou proti konkurentům tvoří rovné křídlo, jež dodává letounu vysokou obratnost v malé výšce a rychlosti (podobně jako A-10 Thunderbolt II. Konstrukce snese vysoký počet bojových letových hodin s minimální opravou (např.: opravit poškozený kompozit F-35 stojí nemalé prostředky a čas). Využití modulární koncepce elektroniky a avioniky poskytuje snadné integrování bloků. Levné, přesné, osvědčené, modulární .... a používá přímé křídlo, které poskytuje ideální manévrovací schopnosti v nízké výšce při letu malou rychlostí.

Snad uspěje, dobré letadlo s nízkou cenou.

avatar
Tondda Datum: 13.06.2018 Čas: 19:14

givicz, http://www.armadninoviny.cz/lehke-bitevni-pro-americke-letectvo.html

avatar
Flader Datum: 13.06.2018 Čas: 18:50

givicz, ale etn program je primárne o tých nákladoch. Keby išlo o kvality lietadiel, tak by ich stále F-16 strčila do vrecka. Toto je program ktorý hľadá lietadlo presne na ten účel na aký bola vlastne ALCA vyvinutá a vyrobená.
Bohužiaľ v tomto projekte bude dosť rozhodovať politika. Keby šlo len o parametre tak by to bolo presne šité na L-159.

avatar
givicz Datum: 13.06.2018 Čas: 18:33

madrabbit v článku výše je napsáno, že poptávají lehká bitevní letadla 300 ks.. sám připouštíš, že parametrově je konkurence lepší nicméně ne z pohledu nákladů... ted by to chtělo se ještě rozepsat (dohledat) kolik stojí letová hodina u L159 a u konkurence...

avatar
madrabbit Datum: 13.06.2018 Čas: 18:20

givicz:
OA-X je primárně o lehkém letadlu s malými provozními náklady se schopnostmi pro bojiště nízké intenzity - IMHO L-159 je ok, M346, T-50 a další jsou sice "lepší", ale ne z pohledu nákladů na jednoduché mise.

avatar
Jara Datum: 13.06.2018 Čas: 18:14

Všichni se Aeru smáli šle v tomhle programu má opravdu šanci a případný úspěch by mohl zaplatit vývoj úplně nového letadla držím palce

avatar
givicz Datum: 13.06.2018 Čas: 18:08

skelet já nerozmět jazyku tvého kmene ... v jakých parametrech je lepší Aero jako letadla stejné kategorie, která jsou vyjmenovaná v odkazovaném článku ... ???

avatar
skelet Datum: 13.06.2018 Čas: 18:03

žádné to jo, prostě jiná výběrovka. A T-50, či ten kousek od Boeingu je ve stejné kategorii jako L-159? V kterém vesmíru, i tam je M346 do počtu....

avatar
givicz Datum: 13.06.2018 Čas: 17:57

to jo ale přece to jsou letadla stejné kategorie namátkou L39NG a Aermacchi M-346 s tím rozdílem, že ten Aermacchi M-346 /Jak 130 jsou konstrukčně novější letadla...

avatar
skelet Datum: 13.06.2018 Čas: 17:50

givicz: ale zde se jedná o soutěž OA-X, a ne T-X

avatar
givicz Datum: 13.06.2018 Čas: 17:22

jo a jako důkaz že nekecám tak jsem dám i odkaz :)
http://www.armadninoviny.cz/nove-cvicne-letadlo-pro-americke-letectvo.html
citace:
"O úspěch v programu soutěží čtyři týmy - tým Lockheed Martin/KAI nabízí letadlo T-50A, Northrop Grumman modernizovaný T-38, italská Alenia Aermacchi M-346 a Boeing/SAAB letoun označovaný prozatím jako Boeing T-X."

podívejte se na ty stroje a potom to srovnejte se zastaralým AERO... :)

arr