Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Události

Aero ukázalo nový český proudový letoun L-39NG představující budoucnost vojenského leteckého výcviku

Datum přidání 12.10.2018    Rubrika rubrika: Události     komentáře 121 komentářů    autor autor: Tisková zpráva

V pátek 12. října přesně v 11:50 AERO Vodochody AEROSPACE představilo světu první letoun L-39NG. Roll-out, tedy slavnostní vyjetí prvního předsériového letounu z hangáru, je pro projekt dalším důležitým milníkem, jenž potvrzuje, že vývoj a výroba nového letounu L-39NG pokračují podle plánu. Dalším krokem je příprava letoun na první let, který by měl proběhnout ještě před koncem letošního roku.

Foto: L-39NG, větší foto / AERO Vodochody AEROSPACE


Roll-outu přihlížela řada významných hostů, vojenští představitelé několika států, již potvrzení zákazníci a potenciální zájemci o letoun spolu s politickými a diplomatickými delegacemi, včetně předsedy vlády České republiky Andreje Babiše. „Letecký průmysl měl v České republice vždy silnou tradici. Projekt L-39NG ukazuje, že u nás máme výrobní schopnosti stále na vysoké úrovni. Je důležité, že česká vláda tento projekt podporuje, protože má pro český export velkou přidanou hodnotu z hlediska technologií a posiluje konkurenceschopnost českého průmyslu," řekl předseda vlády ČR Andrej Babiš.

 

Aero Vodochody je s celkovým počtem 6700 proudových letadel historicky největším výrobcem lehkých proudových letounů v Evropě a jedním z největších na světě. Od roll-outu L-159 ale uběhlo již více než dvacet let. „Když jsme v roce 2006 Aero kupovali, firmě se nedařilo dobře a začít vyvíjet nový vlastní letoun nebylo reálné. Proto jsme zvolili strategii, aby Aero budovalo svou pozici jako přímý dodavatel největších světových leteckých výrobců. Zároveň jsme si ale udrželi důležité členy vývojového týmu, abychom zachovali know-how Aera. Jak dnes můžeme vidět, bylo to správné rozhodnutí," popsal Marek Dospiva, zakládající partner skupiny Penta Investments.

 

V roce 2016 Aero oznámilo svůj plán posílit svou vojenskou výrobu a vrátit se mezi hlavní světové výrobce cvičných a lehkých bojových letounů. Úspěch nové generace legendárních L-39, letounů L-39NG, je při dosahování tohoto cíle klíčový.

 

„L-39NG představuje budoucnost českého leteckého průmyslu. Staví na kombinaci toho nejlepšího z tradice české letecké výroby s moderními technologiemi a nabízí nejlepší řešení pro výcvik pilotů i pro lehké bojové mise. Již nyní si letoun L-39NG získal velkou mezinárodní pozornost i první zákazníky a komunita uživatelů našich letounů tak dále poroste," řekl prezident a CEO Aera Vodochody Giuseppe Giordo.


Strategickým partnerem projektu nového proudového cvičného letounu je česká společnost Omnipol. „Dnešní roll-out je pro L-39NG důležitým krokem. Jsme hrdí, že Omnipol v červnu 2015 vstoupil do tohoto projektu jako strategický partner a poloviční investor spolu s našimi kolegy s Aero Vodochody Aerospace" vyjádřil se prezident společnosti Omnipol Jiří Podpěra.


L-39NG je vysoce efektivní proudový cvičný letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku. Jde o jednomotorový dvoumístný letoun s vyspělým digitálním kokpitem, který zahrnuje sofistikovaný palubní virtuální výcvikový systém a přilbový zaměřovač HMD (Helmet Mounted Display). Letoun L-39NG je klíčovou součástí inovativního konceptu výcviku vyvinutého v Aeru, jenž nabízí nejmodernější vybavení pro pozemní školení, nové učební metody a prostředí a rozsáhlé využívání technologií virtuální reality a umělé inteligence. Letoun L-39NG je navržený tak, aby mohl spolehlivě sloužit desítky let při zachování snadné údržby.


Vývoj letounu L-39NG v posledních dvou letech významně zrychlil, aby bylo možné dodržet termín dodání prvního letounu zákazníkovi již v roce 2020. V roce 2017 začala fáze industrializace a předsériová výroba, ve stejném roce Aero dokončilo dohody se všemi významnými dodavateli a partnery projektu, mezi kterými je 40 českých firem a řada zahraničních společností. Na konci roku 2017 Aero získalo certifikaci pro avioniku a instalaci motoru, plné certifikace nového letounu chce Aero dosáhnout do konce roku 2019.

 

Aero Vodochody očekává, že celosvětová poptávka po cvičných letounech dosáhne v příštích 10-15 letech až 3000 strojů. Většina dnes používaných cvičných letounů se blíží ke konci své životnosti, navíc neodpovídají současným požadavkům na výcvik pilotů pro bitevníky čtvrté a páté generace. Konzervativní odhad Aera je, že by v příštích deseti letech mohlo dodat kolem 150 letadel.

 

Krátce před roll-outem proběhla v Aeru 3. konference uživatelů letounů L-39, na které se sešli zástupci 18 států, které mají zkušenosti s provozováním těchto legendárních cvičných strojů. Většina účastníků konference využila příležitosti zúčastnit se roll-outu a seznámit se s novou generací letounů, která má ambici navázat na úspěchy svého předchůdce.

 

Video: Slavnostní roll-out L-39NG / YouTube

 

L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.

 

Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na www.l-39ng.aero.


AERO Vodochody AEROSPACE

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaným letounů L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.


V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů díky několika risk-sharingovým programům.


OMNIPOL

OMNIPOL a.s. je spolehlivým globálním systémovým integrátorem a dodavatelem obraných, bezpečnostních a leteckých systémů již od roku 1934. Omnipol se kromě letecké techniky a leteckých cvičných systémů soustředí především na obrannou a bezpečnostní elektroniku. Omnipol stál u zrodu nové etapy jejího rozvoje, když vstupem do pardubické ERY vytvořil podmínky pro rozmach unikátních pasivních (neviditelných) sledovacích a rozpoznávacích systémů nové generace nesoucích značku VERA-NG. Tento systém doplňují další typy pasivních systémů (např. SDD) a poskytují tak komplexní řešení kontroly vzdušného, námořního i pozemního prostoru na principu „vidět a nebýt viděn". Omnipol je také dodavatelem technologických výrobních celků a služeb pro obranný, ale i potravinářský průmysl.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Luky Datum: 15.10.2018 Čas: 17:18

Mě se to líbí, trochu připomíná sportovní kombinézu (rychlobrusle, skoky na lyžích)....akorát se tu a tam vyskytne i něco sprostýho :)

avatar
RiMr71 Datum: 15.10.2018 Čas: 16:54

Éro se mi líbí, ale ten prezentovaný vzhled se mi čistě subjektivně zdá teda naprosto hrozný...

avatar
stirling Datum: 15.10.2018 Čas: 15:12

Asi to bude i tím zbarvením, ale to letadlo od pohledu je krásné a moderní. Moc nechápu zdejší odepisování předem. Podle mě to letadlo má velkou šanci uspět a utvrzuje mě v tom fakt, že to není jen produkt státní zakázky, ale naopak projekt s velkým objemem soukromých peněz, takže spousta schopných lidí tomu věří.
Když porovnám s M345 tak bych řekl, že je to naprosto vyrovnaný soupeř navíc je možné, že bude levnější a když to bude malý zákazník, který z toho bude chtít mít i lehký bitevník, tak tam bych řekl, že naopak bude mít L39NG výhodu.
Už se těším na porovnání trupu oproti původní L39C, už od pohledu je vidět, že to není pouze nově vyrobeno.

avatar
Nesher Datum: 15.10.2018 Čas: 14:57

gangut
Zatím to, zdá se stačí. první zákazník je z Afriky (který z nějakého důvodu čínský K 8 nechce) a tři další jsou civilní, případně paramilitární organizace (LOM), které dělají výcvik na kšeft. Letadlo ještě ani nevzlétlo a Aero má zákazníky na cca třetinu odhadované produkce 150 kusů.
Na světě jsou desítky leteckých sil, které si nic moc drahého nemohou dovolit, proč myslíš, že Leonardo nyní pracuje na modernizaci M 345? Prostě pro potřeby mnoha menších států je M 346 prostě "over budget" A ne každý chce turbovrtulové letadlo. A pak už zbývá jen čínský K 8.

avatar
gangut Datum: 15.10.2018 Čas: 14:49

Nesher
Verzia C v podstate nie je verzia. Je to základný typ, z ktorého boli odvodené vlečné a ozbrojené verzie. Bol určený pre základný a pokračovací výcvik v dobách, keď mali jeho zákazníci stovky a tisíce lietadiel. Dnes je doba trochu inde. Napríklad české alebo slovenské letectvo má niekoľko kusov lietadiel, požiadavka na výcvik nových pilotov je minimálna. Výhodnejšie je zaplatiť si výcvik v súkromnom sektore alebo v cudzine. Myslím, že pre takéto letectvá je vhodnejšie trochu zložitejšie lietadlo, ktoré popri pokročilom zbraňovom výcviku a kondičnom lietaní umožní plniť aj bojové úlohy. A zákazníkov niekde v Afrike skor oslovia Činania. NG može ťažiť z mena L-39, ale obávam sa, že to stačiť nebude.

avatar
Nesher Datum: 15.10.2018 Čas: 14:33

Flader
Ona jednoúčelová verze C vznikla hlavně kvůli největšímu zákazníkovi, SSSR. Ten její vývoj inicioval a také odebral většinu produkce. Ozbrojené verze vznikly z potřeb menších odběratelů, pro které bylo C pořád trochu drahé (právě pro svoji jednoúčelovost). Tedy abych byl přesný, ona i verze C dokáže nosit nějakou výzbroj, ale to vždy sloužilo jen pro výcvikové úkoly. Verze ZO/ZA zvládne to samé co C a ještě něco navíc.
Takže o NG se dá mluvit jako o letadle s primárním určením pro výcvik (včetně zbraňového), se sekundární rolí lehkého bitevníku v podmínkách nízké nebo žádné PLO.

avatar
Flader Datum: 15.10.2018 Čas: 14:15

Lebo stále s atu o ňom vraví len ako o cvičnom stroji. Ale tá možnosť pôsobiť aj ako ľahký bitevník môže byť zaujímavá pre malé krajiny. Takto v jednej cene sú vlastne dve lietadlá.

avatar
skelet Datum: 15.10.2018 Čas: 14:05

NG je nástupcem celé řady L-39

avatar
Flader Datum: 15.10.2018 Čas: 13:59

Nemá byť náhodou NG práve nástupcom verzie ZA, než neozbrojenej C?

avatar
Luky Datum: 15.10.2018 Čas: 12:39

Nerozumím, končím. Snad bude mít Balm něco k té zádi.

-----------
Mimochodem okupované Německo bez ústavy je pro mě v současné podobě pátou kolonou Evropy. Řešením ale není se od Němců odstřihnout, ale podpořit jejich emancipaci. Možná nepopulární....

avatar
skelet Datum: 15.10.2018 Čas: 12:33

odmítáš zkratkovité názory, přičemž se opřeš o svůj vlastní zkratkovitý názor? kličkuj kličkuj :))

avatar
Luky Datum: 15.10.2018 Čas: 11:59

Nekličkuju a není mým cílem pomlouvat nebo shazovat Boeing.
Je mi jedno, jakou formu spolupráce má - jestli Airbus nebo nová firma. Odmítám naskočit na zkratkovité názory o Skopčácích, kteří to vždy všem politicky zkazí (možná něco ňáká špageta blbě spočítala)....

avatar
RiMr71 Datum: 15.10.2018 Čas: 11:47

Díky Balme, velmi zajímavé, musí být velká výzva i zábava na takových řešeních pracovat.

avatar
skelet Datum: 15.10.2018 Čas: 11:41

s Boeingem to nevyšlo, tak hurá k F-35? :D

a já po něčem volám? Fakt? Začínáš kličkovat jak zajíc :)

avatar
Luky Datum: 15.10.2018 Čas: 11:38

No, po Nesherových uhlazených asociacích s bolševiky (opakovaně) teď Skeletovy bábovičky. :)
LM dělal F-35 jako slepenec třech národních a mnoha mezinárodních subjektů.

Když chtějí evropské země stíhač, nemají nutně rozdílnější požadavky (LHD výtahy, kolmost, přistávání s hákem, USAF...atd..).
Samozřejmě, že je super si všechno dělat sám, že je fajn, že na novým Albíkovi nemá podíl ještě Francie a Němci. Řeč je ale o projektech, které vyžadují nadnárodní spolupráci. Vdyť ty vlastně nepřímo voláš po té federalizaci a silném jednotném vedení....tfuj.

arr