Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Aeroscraft – vojenská vzducholoď pro 21. století

Datum přidání 10.01.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 4 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Zlatá éra obřích vzducholodí sice skončila již před druhou světovou válkou, ale díky moderním technologiím a novým úkolům ozbrojených sil může být vše brzy jinak. Po celém světě vyvíjí řada firem vzducholodě pro vojenské účely, ale v těchto dnech je všechny zastínila společnost Aeros. Ta totiž dokončila prototyp své nákladní vzducholodi Aeroscraft a je připravena k jejímu prvnímu letu.

Aeroscraft

Foto: Prototyp vzducholodě Aeroscraft v hangáru společnosti Aeros / Aeros

Vzducholodě – Od studené války až po Afghánistán

Vzducholodě stály desetiletí stranou zájmu armád z prostého důvodu, v období studené války je nebylo třeba. Armády se spoléhaly především na svůj raketový jaderný arzenál a schopnost zasazovat rychlé letecké údery.

 

Vše se změnilo útoky z 11. záři a následnými bojovými kampaněmi v Iráku a Afghánistánu. Tehdy se ukázala potřeba dopravovat obrovské množství materiálů doslova na druhý konec světa. Důležitá byla levná a rychlá doprava velkého množství materiálu na velké vzdálenosti.  

 

Armády mohly použít k dopravě jen nákladní letadla nebo lodě (výjimečně vlak). Ale ani jeden prostředek není ideální. Lodě uvezou velké množství materiálu, ale jsou pomalé a převážené zboží je nutno překládat na kamióny nebo železnici.

 

Letadla jsou rychlá a dokáži dopravit materiál kdekoliv (resp. kdekoliv na vhodné letiště). Nevýhodou je drahý provoz, drahá údržba, potřeba kvalitního pozemního zázemí a nutnost dlouhých rozjezdových drah.

 

Otázka zni: Proč nezkombinovat to nejlepší z lodí a letadel? Právě vzducholodě mohou levně přenášet obrovské množství nákladu na obrovské vzdálenosti. Navíc nejsou omezené přistávací drahou, ale můžou přistát prakticky kdekoliv.

Aeroscraft – první opravdová vzducholoď

Zřejmě nejpropracovanějším projektem nákladní vojenské vzducholodi současnosti je stroj Aeroscraft. Firma Aeros před několika týdny dokončila 79 metrů dlouhý prototyp, který má vyzkoušet funkčnost zvolené konstrukce a především schopnost vzducholodě přistávat bez použití kotvicích lan.

 

Video: Aeroscraft "in natura" / YouTube

 

Proč bez kotvících lan? Vztlak vzducholodi způsobuje plyn lehčí než vzduch (hélium), který činí celou vzducholoď lehčí než vzduch o stejném objemu. Problém je s vykládkou nákladu ze vzducholodě, protože v tom okamžiku se celý stroj odlehčí a plyn má tendenci vzducholoď tlačit vzhůru. Proto je nutno k fixaci vzducholodě po přistání používat kotvící lana nebo přídavnou zátěž.

 

Tuto nepříjemnost by však měla odstranit vzducholoď Aeroscraft. Loď je schopna díky svému vnitřnímu zatěžovacímu systému (Internal Ballast Control) schopna kontrolovat vztlak plynu, jak při nakládce, tak i vykládce. Bohužel podrobnější informace o tomto systému nebyly zveřejněny. Půjde zřejmě o nějakou formu přečerpávaní hélia z prostoru vzducholodě do menší nádrže (menšího objemu) a naopak, ostatně jak je naznačeno v jednom z přiložených videí. 

 

Stroj navíc může skutečně svisle vzlétat a přistávat – na rozdíl od klasických vzducholodí, které vzlétávají a přistávají po diagonále. Výhodou není jen preciznější přistávání a jednoduší navigace, ale snižuje se také hrozba útoku, v případě Afghánistánu, od povstalců.

 

Video: Vývoj a stavba vzducholodi Aeroscraft / Youube

 

Problém je, že okolí spojeneckých základen (zvláště těch předsunutých) v Afghánistánu je často v rukou povstalců, pro které by tak velký a pomalu letící cíl byl snadným terčem. Důležité proto je, aby vzducholoď jim dala, co nejmenší prostor k útoku - nejlépe tak, že přiletí v bezpečné výšce přímo nad základnu a poté začne klesat kolmo dolů.

 

Logistici budou vzducholodě milovat

Důsledek technologie Internal Ballast Control pro efektivitu vzducholodě je obrovský. Aeroscraft nepotřebuje žádné pozemní zázemí, ale může naložit a vyložit náklad opravdu kdekoliv. Přeprava vozidel Humvee do Afghánistánu? Žádný problém! Vzducholoď přiletí přímo na vojenskou základnu pozemního vojska ve Spojených státech a Humvee najedou do nákladového prostoru vzducholodě - stroj je připraven ke startu.

 

Při příletu do Afghánistánu není třeba přistávat na letišti, ale přímo na místě určení – třeba na předsunuté základně v horách. Lze dokonce s úspěchem tvrdit, že se materiál dostane na místo dříve, než letadlem, kdy je nutné zboží nejprve dopravit na letiště a pak z letiště směrem na základnu. Odpadají tak obrovské logistické problémy, nemluvě o levnější ceně za dopravu.

 

Video: Názorná ukázka fungování vojenské nákladní vzducholodi Aeroscraft / YouTube

 

Aeros předpokládá, že „konečná“ verze vzducholodě bude měřit na délku 160 metrů a unese až 66 tun nákladu na vzdálenost 4 800 kilometrů, a to rychlostí až 222 km/h. Dolet je dostačující pro dopravu přes Atlantik (východní pobřeží USA – Irsko), stejně tak dostačuje k dopravě zásob z amerických základen v Německu až do Afghánistánu.

 

Igor Pasternak, zakladatel firmy Aeros, shrnuje vlastnosti jejich vzducholodě Aeroscraft slovy: “Výhodou je, že není třeba pozemní infrastruktury. Můžete letět kamkoliv, můžete přistát kdekoliv, nepotřebujete žádnou přídavnou zátěž, nemusíte mít žádnou pozemní obsluhu. Prototyp je dokončen a to je opravdu jen začátek svislé globální dopravy pro následujících sto let.

 

Zdroj: Armed Forces International, Aeros

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Ultramarinus Datum: 14.01.2013 Čas: 19:13

Vývoj okolo firmy Aeros sleduju kvůli jejich speciálnímu systému už několik let. V podstatě je založen na tom zmiňovaném principu. Helium nadnáší jinou silou, je-li stlačené ve vnitřních zásobnícich, nebo volně v balonetech. Když je (všechno) volně v balonetech, nadnáší. Když je (všechno) uzavřené v zásobích bombách, loď klesá. Když je rozdělené mezi oba, vznáší se. Není potřeba balastní voda a součástí "nákladu" mohou být i pohotovostní (další) bomby s heliem. Je to nejlepší řešení daného problému, o jakém jsem kdy slyšel. Být (dolarový) milionář, nekoupil bych si ani letadlo, ani jachtu, ale TOHLE, protože v tom se dá skutečně poznat svět.

Wrunx:
Tenhle tvar "rozplácnutý do šířky" je naprosto schválně a to proto, že pomáhá se vztlakem stroje a tak šetří nutné množství helia a energie/paliva pro jeho udržení na letové hladině.

Nicolaj: Dokud někdo nevynalezne antigravitaci, nebo trysky co nepotřebují palivo, nebude na světě NIC co by se jí ve schopnosti dovézt svižně těžký a objemný náklad po světě vyrovnalo.

avatar
Nicolaj Datum: 11.01.2013 Čas: 17:02

Vzducholoď má sice mnohé výhody, ale nedovedu si představit jak jí chtějí "udržet při životě".
Jestliže se to povede, myslím že by to mohlo být úspěšné.

avatar
Wrunx Datum: 11.01.2013 Čas: 16:33

Správně, balonety jsou základem, jak už zmíněno níže. Co mě ale překvapilo, je koncept vzducholodě na šířku. No, je to jejich volba :-)

avatar
liberal shark Datum: 11.01.2013 Čas: 10:03

Systém řízení vztlaku by mohl fungovat na principu přečerpávání Helia z vnitřních balonetů vzducholodi do tlakových nádrží a zpět podle potřeby. Velkou výhodou vzducholodi je bezpečnost. I když ji nepřítel prostřílí jako řešeto, tak se jen tiše snese na zem.

arr