TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Vojenská výzbroj

AGM-158A JASSM pro Polsko

Datum přidání 22.09.2014    Rubrika rubrika: Vojenská výzbroj     komentáře 25 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Polská armáda pro své stíhačky F-16C/D Block 52+ objednala 40 střel s plochou drahou letu AGM-158A JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile). Nové střely posunují schopnosti polského letectva na zcela novou úroveň, díky schopnosti zasazovat přesné údery na mnoho stovek kilometrů.

Foto: AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile). / US Air Force

Foto: AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile). / U.S. Air Force - Department of the Air Force

 

Polská triáda

Ministerstvo obrany ČR oznámilo před dvěma týdny nákup 200 ks přesně naváděné munice PGM (Precision Guided Munition). Půjde s vysokou pravděpodobností o střely Paveway, které po odhození (s ohledem na výšku letu a rychlost letadla) z nosiče dokáží zasáhnout cíl až na vzdálenost 15 km.

 

Okřídlená střela AGM-158A JASSM, objednaná Polském, však patří do zcela jiné výkonnostní (a samozřejmě i cenové kategorie). Dolet u základní „polské“ verze JASSM je minimálně 370 km, u verze JASSM-ER dokonce více než 1000 km.

 

Vláda Spojených států odsouhlasila prodej 40 okřídlených střel AGM-158A JASSM do Polska. Celková cena kontraktu dosahuje 250 milionů dolarů (5 miliard Kč).

 

Video: Testování střely AGM-158 JASSM před šesti lety. Vývoj střely začal již v roce 1995, ale problémy s vývojem opozdily zavedení střely do výzbroje až na rok 2009. / YouTube

 

V rámci kontraktu dostanou Poláci také dvě střely AGM-158A pro testy se samodestrukčním zařízením, dvě školní střely AGM-158A pro výcvik pozemního personálu a dvě střely pro certifikační zkoušky na polských stíhačkách F-16C/D Block 52+. Polské F-16 také projdou softwarovou modernizací.

 

Jednotková cena AGM-158A JASSM je 800 tisíc dolarů. Při jednoduché násobilce zjistíme, že cena za samotné střely tvoří jen malou část ceny kontraktu. Zbytek připadá na školení, pozemní zabezpečení, servis, modernizace polských stíhaček F-16, testy, certifikace, atd.

 

Střely AGM-158A JASSM doplní „triádu strategických“ odstrašujících zbraní polské armády. Triádu tvoří, kromě AGM-158A, raketové systémy Kongsberg NSM (Naval Strike Missile) s doletem 185 km pro ochranu pobřeží a vyvíjený raketomet Homar s dosahem 300 km.

 

AGM-158

Foto: Polsko v rámci kontraktu dostane také komplexní pozemní zabezpečení. / U.S. Air Force

 

AGM-158A JASSM

Střela AGM-158A JASSM je určená proti protivzdušnou obranou silně chráněným bodovým i plošným cílům prvořadé důležitosti. Jde například o komplety protiletecké obrany, jako je ruský S-300 nebo S-400 – ostatně jak naznačuje v úvodu přiložené video.

 

Dalším potenciálním cílem jsou mobilní balistické rakety, jako je ruský 9K720 Iskander. Střely Iskander (Iskander-M) dokáží zasahovat cíle až na vzdálenost 400 km - například elektrárny, sklady pohonných hmot, radarová stanoviště nebo vojenská letiště.

 

AGM-158A JASSM je podzvukovou střelou se stealth charakteristikou – díky malým rozměrům a speciálnímu tvarování je radarově velmi obtížně odhalitelná. Zaměření rovněž znesnadňuje nízká letová hladina. Po opuštění navíc střela neletí k cíli přímo, ale po složité naprogramované trati.

 

Video: Střelu AGM-158 JASSM vlastní kromě Spojených států také Finsko a Austrálie. / YouTube

 

Během letu se střela na cíl navádí pomocí údajů z družicové navigace a inerciálního navigačního zařízení. Konečné navedení na cíl zajišťuje infračervená naváděcí soustava s automatickým rozpoznávání cílů. Kruhové odchylka v cíli je pouze 3 metry.

 

Střelu pohání malý proudový motor Teledyne CAE J402-CA-100 o tahu 3 kN. Rychlost je podzvuková (přesný údaj není k dispozici). Cíl je ničen bojovou hlavicí o hmotnosti 450 kg.

 

Hmotnost střely je 1023 kg, délka 4,26 m, průměr těla 0,45 - 0,55 m a rozpětí vyklopených křídel 2,7 m. Na závěsníku má střela nosné plochy sklopené k trupu. Po puštění nosiče se křídla rozvírají pomocí miniaturního výbušného systému.  

 

Zdroj: Altair, Aiforce-Technology

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
mu7705 Datum: 24.09.2014 Čas: 13:25

Pokud by Slovensko získalo Gripeny ve verzi A, zmodernizované na verzi C, tak si myslím, že to nemusí být tak špatné. Záleží také, jaký měla letadla nálet. Pokud by byly stroje po celkové GO, tak Slovensko dostane ekvivalent velice mladých strojů. U aut už jsme generálním opravám odvykli, ale u letadel probíhají stále a generální oprava znamená značné omlazení celého stroje. Obvykle při ní dochází k modernizaci avioniky, výměnám plastových a gumových součástí a ke kompletní náhradě nebo zásadní opravě motorů. Velmi často je takový stroj podobný novému. Záleží přesně na tom, v jakém stavu by Slovensko stroje skutečně dostalo.
Co by bylo podstatné, tak by Slovensko získalo šanci používat moderní západní výzbroj. Servisní zázemí v Česku, výcvikové zařízení v Česku. Těch kladů je poměrně hodně.
Pokud je nabízena modernizovaná varianta ve verzi C, tak je to dobré. Připomínám, že USA nám při hledání náhrady za Migy 21 nabízely olétané F-16A/B, které jsme se mohli nechat za naše peníze nechat u nich zmodernizovat na verze C/D. Jinak doplním, že Gripen byl postaven už s myšlenkou postupné modernizace, tj. všechny zejména elektronické systémy jsou postaveny tak, že je možno je blokově nahrazovat nebo doplňovat. Švédsko přistupuje k náhradě svých Gripenů A/B/C/D zejména proto, že nové verze E/F jsou tak zásadně upravené, že na ně nelze letadla z předchozích verzí zmodernizovat, jelikož došlo i k zásahům do konstrukce jako takové. Jelikož Švédsko chce nakupovat nejnovější verze, tak postupuje celkem logicky a snaží se stávající letadla udat jinde. Pořád si myslím, že modernizovaný JAS-39 A(C) má větší hodnotu než modernizace Mig-29A s nejasným výsledkem. Osobně doufám, že bratři Slováci dostanou za to, že to budou olétané mašiny dobrou cenu pronájmu a vytrhne jim to trn z paty, protože stávající situace je opravdu špatná. Jinak nákup olétaných F-16 A/B, které nabízejí státy v Evropě nebo USA není dobrým řešením, protože se jedná o opravdu poctivě olétané mašiny, obvykle bez modernizací, takže kupec by musel investovat obrovské prostředky do modernizací. USA totiž verze C/D jen tak nenabízí a pokud se mluví o prodeji strojů olétaných strojů F-16, tak je tím míněna obvykle verze A/B nebo maximálně nejranější verze C/D, které se současnými provozovanými stroji mají jen lehce podobný vzhled.

avatar
butters Datum: 24.09.2014 Čas: 10:36

K tomu, ze tu vsetci spominaju nove stroje. Prenajate budu povodne JAS-39A, upgradnute na JAS-39C, ktore boli pouzivane svedmi, takze tipujem ze budu cca rovnako stare ako migy, ktore sme dostali z deblokacie ruskeho dlhu v roku 1995 :)

avatar
Jura99 Datum: 24.09.2014 Čas: 08:12

Nemo: Mig29 je stroj vyráběný potenciálním nepřítelem, verze provozovaná SR je zastaralá, olétaná a nevyplatí se do něj vrážet ani cent, mj. má vysoké provozní náklady a zavěsit na něj moderní zbraně, vybavit moderní avionikou a provést generálku letitých strojů určitě nevyjde výhodněji než akvizice nových strojů. Slováci na svých 12ks Mig-29 uzavřeli servisní smlouvu na 5let, za cenu 88mil €, což je ročně asi třetina roční ceny pronájmu 14ks gripenů v ČR (která obsahuje mj. výcvik pilotů, ofsety atd.). Navíc slovenský servis spočíval v kanibalizaci strojů a provozu jen několika málo ks. Česko-slovenské letectvo samo o sobě nezlepší rozpočet. Nejspíš nedojde k žádné cenové úspoře (mj. cena pronájmu českých strojů už je zasmluvněná). Výhodou však bude, že obě letectva budou mít kompatibilní stroje a zejména, že Slováci budou mít bojeschopné stroje.

avatar
Nemo Datum: 23.09.2014 Čas: 19:31

mu7705: ovšem že chápu rozdíl, nicméně vůči Slovákům i nám by to Rusové tak přísně nebrali. Modernizaci už mají v RF díky zakázkám zvládnutou, tak by je Slováci měli rychle A jak píšete není dobré se spoléhat jen na dodavatele z jedné strany. A zrovna švédské Gripeny... nedával bych do nich moc důvěry, lepší by už byl Eurofighter nebo nejnovější Dassault Rafale.
Ale vzhledem k situaci by bylo nejlepším řešením společné česko-slovenské letectvo. Společně už by mohl být slušný rozpočet a hned by se jinak pracovalo.

avatar
Karlos73 Datum: 23.09.2014 Čas: 18:36

mu7705 suhlasim. V okoli jedine Poliaci a Bulhari maju dnes kapacity na prevadzku a servis Mig-29. Je celkom mozne, ze slovenske Mig-29 skoncia bud v niektorom postsovietskom statem, alebo afrike...o to sa uz postaraju obchodnici so zbranami.:)
Mne islo o to, ze Slovensko ma sposobilosti, technicke zazemie, pilotov, personal a bral som do uvahy priklad z Madarska, kde Mig-29 posobil v sucinnosti Gripen viac ako 4 roky. Za ten cas nastane postupny zanik tejto sposobilosti, preskoli sa personal na novy tip...

avatar
mu7705 Datum: 23.09.2014 Čas: 18:21

Nepovažuji za současné situace modernizaci Migů 29 SR za reálné. Jakákoliv modernizace musí být schválená výrobcem. Za současných vztahů NATO-Rusko pochybuji, že bude Rusko ochotno vycházet státu NATO vstříc. Už jsem to psal v minulosti v jiném příspěvku o vrtulnících. Jen laik neznalý věci může napsat, že si nějaký stát udělá modernizaci. Ono to totiž není tak snadné. Modernizaci musí vyprojektovat a provést odborná firma, která má schválení od výrobce letecké techniky. U nás je to třeba LOM pro vrtulníky Mi-171. Modernizaci je možno provést pouze tehdy, když výrobce potvrdí, že s modernizací souhlasí. Bez souhlasu výrobce letadlo jednoduše nesmí do vzduchu. Došlo by tak k porušení mezinárodních dohod a pravidel a k ohrožení bezpečnosti. Na určité opravy měli oprávnění v Trenčíně. Jenže to oprávnění je časově omezené, je omezené i na opravy či modernizace, které schopno zařízení provádět. Je docela možné, že to Trenčínu už i propadlo. Další věcí je to, že slovenské Migy 29 jsou, pokud jsou ještě letuschopné a neslouží pro náhradní díly, poměrně starší mašiny. Čekají je opravy různých stupňů a to hlavně i ty generální. Nevím, kdo má k tomuto stupni oprav v okolních zemích oprávnění. Bez originálních náhradních dílů to nelze provést. Ty vám musí dodat buď výrobce, nebo je můžete koupit od autorizovaného prodejce. Další variantou je nákup olétaných Migů z jiné země a jejich kanibalizace na náhradní díly. Je otázkou, zda dané náhradní díly nemají také malou životnost nebo zda jsou vůbec ještě použitelné.
Srovnávat letité Migy-29 SR se současnými Migy-29K pro letadlové lodě mi přijde neadekvátní. Je to stejné jako srovnávat F-16C/D prvních sérií a mašiny ze série 52. To, že je to Mig-29 neznamená, že to je stroj na stejné úrovni. Znáte to s auty. Není Oktávka, jako Oktávka.
Slovensko při použití jednomotorových mašin jednoznačně ušetří - na provozu, na servisu atd. Motory Migů mají mnohem kratší resursy. Dva motory chlastají více jak jeden. Použití západních moderních raket je pomalu utopie. Gripeny jsou moderní mašiny s moderními počítači a i tak není zcela snadné jim přidat nějakou výzbroj. Slovenské Migy-29 mají původní elektronkové počítače. Dokážete si představit, co to musí být to naprogramovat? Kolik lidí to v tady asi umí? S čím bude ten Mig-29 asi střílet, když je naprogramovaný na původní sovětské/ruské rakety?
Modernizace Migů-29 byla s otazníkem v 90. letech. V současnosti je modernizace takto starých sovětských/ruských letadel pro stát NATO absolutně vyhozenými penězi. Co tam chcete modernizovat, když to bez Ruska nejde? Vždyť i ty Indické Migy modernizují v Rusku nebo pod ruským dohledem. Jediný stát, který v okolí o nějakou modernizaci usiluje je Polsko, ale otázkou, nakolik by byla modernizace slovenských Migů schválena Ruskem. Je otázkou, zda je po současné zkušenosti modernizace i polských letadel nějak aktuální a nebude od ní ustoupeno.
Letadlo není auto. Ikdyž vám patří, tak si s ním nemůžete dělat co vás napadne. Stát se spolu s nákupem letadla pro své ozbrojené síly vědomě spojuje a stává závislý na státu, který mu to letadlo dodal. Vše je dáno leteckými předpisy, které si žádný stát nedovolí porušovat.

Jinak polský přístup se mi líbí. Nová výzbroj pro F-16 jim zajistí možnost zasáhnout proti ruským raketovým prostředkům, které jsou v kaliningradské oblasti.

avatar
Nemo Datum: 23.09.2014 Čas: 17:34

ona modernizace MiGů by byla účelnější než pronájem Gripenů. A tak bezperspektivní nejsou když se budou používat i na letadlovkách.
Jinak, najít slušnou perspektivní platformu je docela problém - americké F35 jsou předražené a jít do projektu Suchoje je ideologicky neprůchodné. Pak zbývají Eurofightery, Gripeny a Rafale. Čínské inovované kopie suchojů by také nemuseli být špatné, ale opět ideologicky nemožné.

avatar
Matesaax Datum: 23.09.2014 Čas: 16:47

Můj názor je,že jen co zavede Gripen tak Migy okamžitě vyřadí.Otázka je jaký má vůbec smysl provozovat 8 letadel.Našich 14 kusů je na hraně a těch 8 to je úplně k ničemu,opravdu jen na držení hotovosti.

avatar
Karlos73 Datum: 23.09.2014 Čas: 15:43

Jura99, Madarsko to robilo donedavna. Popri Gripenoch prevadzkovalo aj zbytok svojich Mig-29, ktore postupne v roku 2010 vyradili. Madari uzivaju Gripen od roku 2006.
Slovensko postupne ukonci sposobilosti na Mig-29, aspon tak som to pochopil. Je tu aj ista dohoda s Polskom, ktore ma svoje opravarenske kapacity na Mig-29. Uvidime po roku 2016...

avatar
Jura99 Datum: 23.09.2014 Čas: 15:01

Karlos73: to by byl velmi hloupý nápad, pokud by SK vedle pronajatých gripenů nadále provozovalo Mig-29A (otázka kolik jich vůbec je provozuschopných). Pro SR bude velkou finanční zátěží už pronájem gripenů, natož cpát peníze do neperspektivních Mig-29. Blíž realitě je, že SR vyřadí Mig-29 co nevidět (včera bylo pozdě, každý utracený cent za mig29 je vyhozený), dočasně vzdušný prostor převezmou české gripeny a cca od 2016 přibydou slovenské gripeny (6-8ks).

avatar
Karlos73 Datum: 23.09.2014 Čas: 13:14

Kolt, Slovensko deklaruje ze do roku 2020 navysi svoje vydavky na obranu na 1,6% HDP, kazdorocne bude navyseny o 0,1%.
Netreba zabudat, ze zivotnost slovenskych Mig-29 konci v roku 2016, mame ich 12. (10+2). Po roku 2016 neskoncia vsetky na smetisku, budu dalej v prevadzke, budu sa kanibalizovat a udrziavat v chode cca 6~8 ks. Takze Slovensko si prenajme 6~8 stihaciek Gripen a popri nich bude prevadzkovat aj Mig-29 (otazka je dokedy)
Suhlasim, ze stat ako Slovensko by malo mat 24~36 bojovych lietadiel (stihacky+cvicne a lahke bitevne lietadla). Ceska republika by sa mal blizit k poctom lietadiel porovnatelnych statov NATO. Rovnako suhlasim, ze nase staty maju podimenzovane rozpocty armad.

avatar
Jura99 Datum: 23.09.2014 Čas: 11:22

Poláci to myslí s obranou vážně. U nás nejspíš bohužel nehrozí, investovat 10mld. Kč do "munice". Také se nejspíš projevuje spolupráce Poláků s USA (nákup F-16), která je důležitější než parametry koupeného stroje a ponese další plody. My "spolupracujeme" se Švédskem, možná by nám za to mohli vrátit aspoň Ďáblovu bibli :/.

avatar
Vrata Datum: 23.09.2014 Čas: 10:42

jiri n: pouhym kliknutim na wikepedii.en lze nalezt ceny:

AGM 158 JASSM: 0.7 mil $
BGM 109 Tomahawk: 1.5 mil $

avatar
KOLT Datum: 22.09.2014 Čas: 22:19

Ano, Slovensko by jich mělo mít 12, Česko 24 a dohromady alespoň dva dvousedadlové navrch. Jenže to v současné situaci nehrozí, neb česká vláda se odhodlala zvýšit výdaje na pouhých 1.4 % HDP (a kdo ví, jestli alespoň to dodrží). Slovensko s Ficem v čele je pak snad ještě horší případ.

avatar
Lukas Datum: 22.09.2014 Čas: 21:25

Pro Petr M
Nie patrzecie na "deklarowaną cenę"
W tym samym DSCA 70 JASSM dla Finlandi (+ integracja z F-18) kosztowała 225 mln USD...

Kwota 500 mln odnosi sie do JASSM + i tu własnie jest tajemnica...
Bo albo to dodatkowe prace przy samolotach (może nowy radar?)
Albo pakiet ubrojenia który juz kiedyś chcieliśmy kupić (było zapytanie w sprawie AIM-120C-7, AIM-9 block II itd...)

Generalnie - gdy podpiszemy kontrakt - będzie wiadomo ile...
Ja stawiam że około 120 mln USD

KEPD - na 100% da się zintegrować z Gripenem. W końcu 1/3 udziałów w spółce Taurus GmbH mają Szwedzi... (miał kiedyś powstać KEPD-150 z zasobnikiem na wzór DWS-39)

Taurus ma 1 wadę - nie da sie atakować nim celów mobilnych...
Ale do niszczenia lotnisk byłby świetny...

Pro Jan - wiem, ale 20-24 Gripeny to sama ACR powinna posiadać (Słowacy podobnie...)

arr