TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

AgustaWestland nabízí Slovensku vrtulníky AW139M

Datum přidání 21.01.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 39 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Předminulý týden americká firma Sikorsky nabídla Slovensku vrtulníky UH-60 Black Hawk. Několik dní nazpět přispěchal s nabídkou další výrobce. AgustaWestland nabízí za vyřazované vrtulníky Mi-17 slovenské armádě stroje AW139M.

Foto: AW139M italského letectva. /  AgustaWestland

Foto: AW139M italského letectva. /  AgustaWestland

 

Sikorsky 12. ledna nabídl slovenské armádě devět vrtulníků UH-60 Black Hawk, včetně potřebného příslušenství a podpory, za 300 milionů euro. Nabízené UH-60 jsou potenciálními nástupci slovenských Mi-17, kterým za šest let končí technická životnost.


Zájem Slovenska nahradit stroje Mi-17 neunikl i dalším výrobcům vrtulníků. „ AgustaWestland je přepravená učinit nabídku pro Slovensko s AW139M a samozřejmě, včetně spojeného školení a podpory," řekl magazínu IHS Janes Geoff Russell, mluvčí AgustaWestland.


„Nabídka bude velmi konkurenceschopná ve srovnání s vrtulníky Black Hawk za 300 milionů euro. Jsme si jisti, že i díky nižším nákladům se AW139M dokonalé hodí pro potřeby země (Slovenska – pozn. redakce)," dodal Russel.


Ministr obrany Martin Glváč, který nedávno navštívil Spojené státy, novinářům v Bratislavě řekl, že USA nabídly devět strojů UH-60 Black Hawk od firmy Sikorsky. Američané nabízejí vrtulníky Slovensku vrtulníky skrze fond zahraniční vojenské pomoci FMS (Foreign Military Sales). Stejně tak ale Glaváč zdůraznil, že Ministerstvo obrany SR zvažuje i nabídky dalších výrobců.


Vrtulník AW139M (Military) je militarizovaná verze civilního stroje AW139. Hlavní odlišností „M" verze je schopnost nést nejrůznější výzbroj, včetně řízených střel.

 

Video: AW139M je dvojmotorový střední vrtulník. / YouTube

 

Maximální startovací hmotnost AW139M je 6800 kg (Mi-17 13 000 kg) a užitečná nosnost 3050 kg (Mi-17 4000 kg).


Posádku tvoří jeden nebo dva piloti. V nákladovém prostoru je místo pro 15 vojáků.


Pohon stroje zajišťuje dvojice moderních motorů Pratt & Whitney PT6C - 67C o trvalém výkonu 2×1142 kW. Maximální cestovní rychlost je 306 km/h a dolet 1250 km. Výdrž ve vzduchu je až 6 hodin.


Středoevropský prostor začíná být pro výrobce vrtulníků velmi zajímavý. Polsko připravuje nákup velkého počtu víceúčelových strojů a následně i bitevních. Stejně tak Česká republiky zvažuje nákup bitevních nebo víceúčelových vrtulníků, včetně na Slovensku nabízených strojů AW139M.


Otázkou je, zda je reálná nějaká forma kooperace při nakupování vrtulníků, minimálně mezi Slovenskem a Českou republikou.

 

Zdroj: IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
cejkis Datum: 24.01.2015 Čas: 22:34

Očekávál bych, že stoje Blackhawk byly již dohodnuté v rámci reverzních dodávek zemního plynu na Ukrajinu.

avatar
TF_HU Datum: 23.01.2015 Čas: 10:13

Jura99: ...vrtulník je ohrožen téměř vším ;-) ale téměř na vše se dá nějak reagovat...jak systémy, tak taktikou použití...

avatar
TF_HU Datum: 23.01.2015 Čas: 10:11

Jura99...hm, tak se mrkněte na HARP, nebo obdobu TROPHY pro vtulníky, nevím jestli je systém již operačně nasazen, vyzkoušen již byl. Jinak leader nation po toto je myslím Bulharsko v rámci NATO...

avatar
Jura99 Datum: 23.01.2015 Čas: 10:00

TF_HU Aktivní ochranu pro vrtulníky proti opticky naváděným střelám jsem nezaznamenal. Cosi jsem četl o systémech pro vozidla, ale pro vrtulník, aby pak zbyla ještě nějaká užitečná nosnost, to ne. I tak ale, na vzdálenost na kterou je vrtulník ohrožený zásahem RPG, je ohrožený např. PL kanonem či kulometem.

avatar
BoudiSVK Datum: 23.01.2015 Čas: 08:35

Mysilm ze slovenskym politikom (Oni riadia armadu) vobec nejde o interny transport. Staci aby mohol zobrat par ludi pocas povodni alebo niest kos s vodou pocas nejakeho poziaru. No a samozrejme SAR.

avatar
TF_HU Datum: 23.01.2015 Čas: 07:27

Jura99 nesledujete trend, dnes již jsou systémy proti RPG, raketám... ;-)

avatar
Jura99 Datum: 23.01.2015 Čas: 04:02

TF_HU: A jak víte, že Slovensko nástupce Mi17 nehledá? Podle mě je to celé prostší. Mi17 končí životnost a SK hledá jakoukoliv (západní) obdobu tohoto stroje za co nejmenší peníze. Obdobou je stroj, který uveze >15 pasažérů a vejde se do něj nějaká bedna s věcma. Zbytek je vedlejší, určitě to není tak, že by si SK řeklo, za 5let poletíme na mise do Afghánistánu, musíme si na to koupit nějaký pěkný vrtulník. Taky by to nebylo nejchytřejší, protože největší využití nejspíš bude doma při povodních.
Gorn: varovné systémy, odpal klamných cílů či potlačení tepelné stopy motorů lze napojit na každý větší vrtulník, ale proti neřízeným střelám, RPG, kulometům, PTLK apod. se lze jedině modlit, že se netrefí nebo lítat vysoko.

avatar
butters Datum: 22.01.2015 Čas: 22:16

Povodny clanok teraz neviem najst, ale v tom linku co som posielal sa spomina:

"...Obmena je pripravená na dve etapy. V prvej etape má prísť deväť vrtuľníkov s tým, že by boli dodávané postupne a zároveň by boli hneď uhrádzané..."

a v dalsom clanku sa spomina:

"Z vyjadrení M. Glváča ďalej vyplynulo, že objednávka na deväť strojov Black Hawk by mala byť len prvou fázou obnovy vrtuľníkov armády."

http://www.etrend.sk/ekonomika/glvac-zvazuje-nakup-black-hawkov-za-stovky-milionov.html

avatar
Gorn Datum: 22.01.2015 Čas: 21:44

butters: zajímavé, očekával bych tedy nabídky 9+9, nemáte nějaké bližší informace k té druhé fázi? Vím že ze strany armády ten požadavek je, ale domníval jsem se že jim v zájmu nejlepších tradic nákupů vojenské techniky (nejenom v ČR a SR) politici půlku škrtli.

avatar
butters Datum: 22.01.2015 Čas: 20:23

@Gorn:
Len poopravim, v plane je nakupit 18 strojov. Tento nakup ma byt len prva faza. Ci budu peniaze aj na druhu fazu to si netrufam odhadnut :D ,ale kazdopadne armada ich pozaduje 18.

Niekto tu este pisal ze v mediach je o tejto ponuke ticho, tak ja som nasiel napriklad tento clanok:

http://goo.gl/q0HC6l

avatar
Gorn Datum: 22.01.2015 Čas: 20:01

mu7705: tak nepochybně máte pravdu že jde spíš o to koupit vrtulník vhodný pro plnění daných úkolů než o to nahradit Mi-17 nějakým ekvivalentem. Nicméně nesouhlasím že je Mi-17 a UH-60 poměrně bez problémů sestřelitelný. Mi-17, tak jak ji Slovensko má ve výzbroji, asi ano, ale ta UH-60 nabízená zcela pravděpodobně se slušnou výbavou má přecijen systémy výstrahy (infračervené a radarové ozáření) plus klamné cíle a rušení.. neříkám že třeba ve standardu MH-60 je to nějaký nesestřelitelný zázrak, ale přecijen dává pilotům možnost potenciální hrozbě uniknout (samozdřejmě čím modernější systém bude proti nim tím víc se jejich šance smazávají) a tedy si můžete dovolit ten vrtulník nasadit třaba na výsadky v rizikových oblastech, nejen jako taxi za linií.
Osobně si myslím že Slovensko těch 9 vrtulníků (a plán koupit jiné-další není) bude muset tak přetížit úkoly že je lepší sáhnout po AW139M, pokud politikům totiž později dojde že armáda doopravdy nevtipkuje a potřebují těch maśin víc tak na UH-60 už nemusí dostat "štědrou nabídku od strýčka Sama" a budou stát před rozhodnutím nakoupit za plnou cenu nebo nakoupit jiný vrtulník s tím že budou muset opět řešit výcvik, logistiku atd.

avatar
TF_HU Datum: 22.01.2015 Čas: 19:52

Jura99, a jak víte, že Slovensko hledá primárně stroj pro plnění úkolů 17? Jak píše mu7705, mohli změnit ambice...

Sestřelitelné je vše, ovšem právě nízký rychlý let je jednou z protizbraní ;-)

avatar
mu7705 Datum: 22.01.2015 Čas: 17:54

Jsem rád, že jsou zde zmíněny funkce. Možná právě UH-60 nebo AW139M budou Slovensku vyhovovat. Jde o to, jaké funkce od vrtulníku Slovenko očekává. Mě trochu jímá hrůza, když slyším, že někdo chce něco nahrazovat stejným ekvivalentem. Řešil se tak nákup letadel CASA pro AČR, kdy se hledala náhrada za An-26.
Je také možné, že Slovensko využívá Mi-17 v rozsahu vrtulníku kategorie UH-60 nebo AW139M a tak je nákup nového vrtulníku jedinečnou šancí, jak koupit vrtulník přesně podle plněných funkcí. Uvažování o náhradě Mi-17 přesným ekvivalentem je možná zavádějící myšlenka.
Co se týká použití původně civilního vrtulníku, tak zde je opět otázka, nakolik má Slovensko ambice používat vrtulníky v bojovém konfliktu. Zní to možná divně, ale uvědomte si, že pokud nebude chtít Slovensko posílat vrtulníky do operací v zahraničí, tak na většinu činností mu klidně ex-civilní mašiny plně stačí. Pro zajištění výcviku, pro záchranné a hasičské použití atd. je ta mašina naprosto ok. Je to tedy o ambicích. V případě války v Evropě jsou ty vrtulníky použitelné také a přes všechny deklarace o vojenských schopnostech je jak Mi-17, tak i UH-60 sestřelitelný poměrně bez problémů zbraněmi větších ráží, ale zejména RPG při nízkém letu a o PL raketových systémech ani nemluvě.

avatar
Jura99 Datum: 22.01.2015 Čas: 15:42

TF_HU: samozřejmě myšleno tak, že Mi-8 byl novou generací pro funkce, které plnil Mi-4, nikoliv že Mi-8 je modernizovaný Mi-4. Ovšem při vývoji nové generace se vývojáři obvykle zamyslí, co bylo na té předchozí dobré a co špatné, takže dost možná krovky z Mi-4 promítli i na Mi-8. Pokud se nepletu, Slovensko primárně hledá stroj pro plnění úkolů dosavadních Mi-17, tak aby nebylo překvapené, že u UH60 ty "nákladní" funkce jsou dost omezené.

avatar
TF_HU Datum: 22.01.2015 Čas: 15:22

UH60 je zvětšená Huey? Fakt?

Mi 17 z Mi 4? Fakt?

Hlavně, UH není používán jako náklaďák, jeho konstrukce je postavena k nějakým úkolům jež plní dodnes. Je daleko lépe uzpůsoben k operacím...

Mi 17/171 má zase své přednosti, ale i neduhy...

arr