TacticalPro

Kaspické moře: Ruský trumf na Středním východě

Lodě ruského námořnictva v Kaspickém moři jsou ... Více

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Letecká technika

AirMule – úspěšné testy létajícího mezka

Datum přidání 21.12.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Izraelská firma Urban Aeronautics učinila významný pokrok s "vznášedlem" AirMule - strojem s kolmým vzletem a přistáním VTOL (Vertical Takeoff and Landing). AirMule úspěšně dokončil několik zkušebních letů, čímž dokázal svou připravenost pro plnohodnotné testování.

AirMule – úspěšné test létajícího mezka

Foto: Představa AirMule v akci. / Urban Aeronautics

 

AirMule je létající stroj určený pro zásobování jednotek na bojišti, případně pro odsun zraněných. Jeho výhodou jsou kompaktní rozměry a VTOL schopnosti. Ve své podstatě jde o létající obdobu amerického robotického mezka LS3.

 

Jedinečnou vlastností je absence otevřených rotorů a vrtulí. Potřebný vztlak AirMule dodává dvojice rotorů bezpečně ukrytých uvnitř stroje. Rotory pohání turbohřídelový motor Turbomeca Arriel 2 (691 kW).

 

Zapouzdřené rotory umožňují operovat vznášedlu v zalesněném nebo zastavěném prostoru. Není problém operovat mezi stromy v lese nebo v úzkých ulicích měst. Podlé oficiálních údajů AirMule potřebuje k přistání plochu pouze 40 m2.

 

Urban AeronauticsFoto: AirMule má rozměr dlouhého luxusního SUV. / Urban Aeronautics

 

Během testů AirMule automaticky startoval, manévrovál ve vzduchu a přistával na daném místě. Při dalších testech se konstruktéři zaměří na zlepšení stability letu a na fázi přechodu z visu do dopředného letu.

 

K navádění letounu se kromě GPS používá i speciální značkovací zařízení. Vojáci umístí značku na příslušné místo na zemi a AirMule pak pomocí optických senzorů značku rozpozná a přistane vedle ní.

 

Mezi základní senzory AirMule patří dvojice laserových výškoměrů a jeden radiovýškoměr. Přesná poloha je vypočítávaná kombinací GPS, inerciálního navigačního systému a optického senzoru – HD kamery, která je schopna rozpoznat jednotlivé body na zemi.

 

Video: Testování AirMule. / YouTube

 

AirMule má hmotnost 700 kilogramů a schopnost dopravovat až 640 kilogramů (palivo + náklad) užitečného zatížení maximální rychlostí 185 km/h. Urban Aeronautics ale vyvíjí i „vysokorychlostní“ variantu s maximální rychlostí letu až 460 km/h. Hraniční operační výška leží v 3658 metrech (12 000 stop).

 

Při cestovní rychlostí 120 km/h spotřebuje AirMule 132 kilogramů paliva na hodinu letu. Při nejvyšší rychlosti pak 163 kg paliva na hodinu letu. Maximální doba letu bez nákladu se tak pohybuje kolem 5 hodin.

 

Zdroj: Urban Aeronautics

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr