TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

AirMule – úspěšné testy létajícího mezka

Datum přidání 21.12.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Izraelská firma Urban Aeronautics učinila významný pokrok s "vznášedlem" AirMule - strojem s kolmým vzletem a přistáním VTOL (Vertical Takeoff and Landing). AirMule úspěšně dokončil několik zkušebních letů, čímž dokázal svou připravenost pro plnohodnotné testování.

AirMule – úspěšné test létajícího mezka

Foto: Představa AirMule v akci. / Urban Aeronautics

 

AirMule je létající stroj určený pro zásobování jednotek na bojišti, případně pro odsun zraněných. Jeho výhodou jsou kompaktní rozměry a VTOL schopnosti. Ve své podstatě jde o létající obdobu amerického robotického mezka LS3.

 

Jedinečnou vlastností je absence otevřených rotorů a vrtulí. Potřebný vztlak AirMule dodává dvojice rotorů bezpečně ukrytých uvnitř stroje. Rotory pohání turbohřídelový motor Turbomeca Arriel 2 (691 kW).

 

Zapouzdřené rotory umožňují operovat vznášedlu v zalesněném nebo zastavěném prostoru. Není problém operovat mezi stromy v lese nebo v úzkých ulicích měst. Podlé oficiálních údajů AirMule potřebuje k přistání plochu pouze 40 m2.

 

Urban AeronauticsFoto: AirMule má rozměr dlouhého luxusního SUV. / Urban Aeronautics

 

Během testů AirMule automaticky startoval, manévrovál ve vzduchu a přistával na daném místě. Při dalších testech se konstruktéři zaměří na zlepšení stability letu a na fázi přechodu z visu do dopředného letu.

 

K navádění letounu se kromě GPS používá i speciální značkovací zařízení. Vojáci umístí značku na příslušné místo na zemi a AirMule pak pomocí optických senzorů značku rozpozná a přistane vedle ní.

 

Mezi základní senzory AirMule patří dvojice laserových výškoměrů a jeden radiovýškoměr. Přesná poloha je vypočítávaná kombinací GPS, inerciálního navigačního systému a optického senzoru – HD kamery, která je schopna rozpoznat jednotlivé body na zemi.

 

Video: Testování AirMule. / YouTube

 

AirMule má hmotnost 700 kilogramů a schopnost dopravovat až 640 kilogramů (palivo + náklad) užitečného zatížení maximální rychlostí 185 km/h. Urban Aeronautics ale vyvíjí i „vysokorychlostní“ variantu s maximální rychlostí letu až 460 km/h. Hraniční operační výška leží v 3658 metrech (12 000 stop).

 

Při cestovní rychlostí 120 km/h spotřebuje AirMule 132 kilogramů paliva na hodinu letu. Při nejvyšší rychlosti pak 163 kg paliva na hodinu letu. Maximální doba letu bez nákladu se tak pohybuje kolem 5 hodin.

 

Zdroj: Urban Aeronautics

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr