Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Ajax: Ocelová kavalerie Velké Británie

Datum přidání 26.12.2015    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 23 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Britská armáda se připravuje na zavedení nové rodiny pásových obrněných vozidel Ajax. Vozidla dříve nesla označení Specialist Vehicle. Půjde o největší modernizaci obrněných jednotek britské armády za několik posledních dekád.

Ares

Foto: Ares; větší fotoGD UK


Od Specialist Vehicle po Ajax

Po roce 2000 Velká Británie plánovala nakoupit v rámci programu FRES (Future Rapid Effect System) 4000 obrněných vozidel. Vzhledem k velké ambicioznosti byl program rozdělen na dva samostatné programy - Specialist Vehicle (SV) a Utility Vehicle. V současné době má program SV v britské armádě finanční a časovou prioritu.


V záři 2014 General Dynamics UK (GD UK) vyhrál zakázku na dodávku 589 vozidel SV za 5,4 miliardy dolarů. V červenci tohoto roku GDUK získal dalších 608,1 milionu dolarů na vývoj a podporu programu SV až do roku 2024.


V záři letošního roku bylo oznámeno, že průzkumné a útočné verze vozidel SV ponesou označení Ajax. Názvem Ajax je nově označován i celý program SV. Vozidla Ajax a odvozené verze nahradí v britských silách letité lehké “expediční” pásová vozidla CVR(T) (Combat Vehicle Reconnaissance Tracked).

 

Ajax

Foto: Ajax; větší fotoGD UK

 

Ajax pro expediční síly

Podle nového plánu britské armády Army 2020 vznikne expediční divize vysoké připravenosti založená na současné 3. Divizi (3rd Division).

 

3. Divize budou součástí reakčních sil (reaction forces) britské armády podle plánu Army 2020. Součástí reakčních sil vysoké připravenosti se stane i jedna aeromobilní a výsadková brigáda (16 Air Assault Brigade). Reakční síly budou tvořit prvosledové jednotky britské armády - získají schopnost velmi rychlého přesunu a operací na dlouhé vzdálenosti.

 

Vozidla Ajax nahradí vozidla CVR(T) u dvou obrněných brigád 3. Divize. Hlavní sílu obou brigád budou tvořit vozidla Ajax, modernizovaná bojová vozidla pěchoty Warrior a případně hlavní bojové tanky Challenger 2.

 

Celkově britská armáda pořídí 589 vozidel - 245 bojových a průzkumných vozidel pěchoty Ajax, 93 průzkumných a podpůrných PMRS (Protected Mobility Reconnaissance Support) Ares, 112 velitelských Athéna, 50 odtahových Apollo, 38 evakuačních Atlas a 51 ženijních Arqus. Průzkumná vozidla budou například vyhledávat pomocí radaru cíle ve prospěch dělostřelectva.

 

Dodávky vozidel jsou naplánovány na roky 2017 až 2024. První brigáda získá počáteční operační schopnosti s vozidly Ajax v roce 2020. Úkolem vozidel rodiny Ajax není jen sběr informací, ale také ozbrojená ochrana a zajištění bojových operací hlavních sil nebo ženijní, evakuační a logistická podpora.

 

Prvních 100 vozidel bude vyrobeno ve španělské továrně GDELS (General Dynamics European Land Systems) v Santa Barbaře. Zbývající vozidla vzniknou v nové továrně jihu Walesu. Ve stejné továrně budou v budoucnu probíhat opravy, renovace a modernizace rodiny vozidel Ajax.

Ares

Foto: Ares; větší fotoGD UK

 

Mohutná výzbroj

S programem Ajax je propojen paralelní program dodávek 515 pokrokových rychlopalných 40mm kanónu CTAS (Case Telescoped Armament System). Kanón může při střelbě volit ze dvou druhů teleskopické munice. 245 kanónů CTAS získají vozidla Ajax (25 kanónů bude určeno pro testování/školení), zbytek modernizovaná vozidla Warrior.

 

Vývoj a výrobu kanónu má na starosti CTA International (společný podnik britské BAE Systems a francouzské Nexter). Ministerstvo obrany za kanóny CTAS zaplatí 256 milionů dolarů.

 

Konstrukci věže, integraci CTAS kanónu a montáž na vozy Ajax bude mít na starosti britská odnož Lockheed Martin UK. Britové budou na úkolu spolupracovat s německou Rheinmetall. Cena zakázky dosahuje 142,5 milionu dolarů.

 

CTAS zásadním způsobem zvýší palebnou sílu britských obrněných jednotek. CTAS střílející teleskopickou municí se vyznačuje malými rozměry, hmotností, vysokou spolehlivostí a možnosti volit z několika druhů programovatelné munice.

 

Díky teleskopické munici (o 30 % kratší oproti klasické) je délka CTAS srovnatelná s klasickým 30mm kanónem Mk44. Menší rozměry a lepší rozložení hmotnosti se také pozitivním způsobem projevuje na stabilitě při střelbě.  

 

Video: Počítačová simulace vozidla Ajax. / YouTube

 

Klasická průbojná 40mm munice s penetrátorem má rozměr 40×365 mm, teleskopická 40×225 mm. Při testech teleskopická munice dokázala na 1000 m probít 140 mm homogenní válcované oceli.

 

Na první pohled detail, v důsledku mnoho výhod. Kromě zmenšení rozměrů a hmotnosti zbraně a nabíjecího mechanismu, vozidlo uveze více munice a celá logistika kolem munice (skladování, převoz, nakládka munice do vozidla) je mnohem jednoduší.

 

Při vývoji zbraně CTAS se počítalo rovněž s programovatelnou municí - CTAS dokáže ničit živou sílu pomocí ve vzduchu explodující munice. Duální nabíjecí systém přitom umožňuje okamžitý přechod například na průbojnou munici.

 

Ostatní vozidla získají pro svou ochranu kulomety L94A1 ráže 7,62 mm umístěné do dálkově ovládané zbraňové stanice.

Apollo

Foto: Apollo; větší fotoGD UK

 

Klíčový Ajax

Klíčovou a nejdůležitější (nejdražší) verzí se stane průzkumný a útočný Ajax. Vozidla Ajax britská armáda označuje jako své “oči a uši” na budoucím bojišti - budou získávat zpravodajské informace, poskytovat sledování/zjišťování cílů a průzkum ISTAR (Intelligence Surveillance Target Acquisition and Reconnaissance).

 

Vozidla Ajax pomocí svých pokročilých senzorů budou schopna zjistit pozice a charakter protivníka a předat informace jiným jednotkám nebo nadřazenému stupni velení. K dispozici budou pokročilé opto-elektronické senzory a radar schopný zachytit pozemní i nízko letící cíle. Ajax získá také pokročilé systémy radioelektronického průzkumu a boje.

 

Samotné ničení protivníka pak v ideálním případě zajistí, na základě získaných dat vozidla Ajax, raketové, dělostřelecké a letecké jednotky britské armády.

 

Video: První produkční verze vozidla Ajax. / YouTube

 

Rakouská a španělská krev

Rodina vozidel Ajax vznikla na základě rakousko-španělského stroje ASCOD (Austrian Spanish Cooperation Development). ASCOD je také jedním z nejvíce skloňovaných uchazečů na nové pásové bojové vozidlo pěchoty pro Armádu České republiky.

 

Délka pásové platformy rodiny vozidel Ajax je 6430 mm, šířka 2990 mm, výška 2160 mm a světlá výška 512 mm. Vnitřní využitelný objem je 12,5 m3, z toho 10,5 m3 pro výsadek. Hmotnost transportéru (bez bojové věže) je 38 tun.

 

Britská vozidla Ajax pohání motor MTU 8V 199 TE21 o výkonu 600 kW. Pancéřová ochrana dosahuje úroveň IV/V+ podle normy STANAG 4569. Britská vozidla Ajax se tak stanou nejlépe pancéřovaná a nejlépe vyzbrojená pásová bojová vozidla pěchoty vůbec.


Maximální rychlost je 70 km/h, zrychlení z 0 na 48 km/h trvá 12,5 sekundy. Dosah vozidla je 500 km. Vysoká světlá výška a nájezdové úhly umožňují zdolat 60% stoupavost, 750 mm vysoké kolmé překážky a příkopy o šířce 2500 mm. Bez přípravy vozidlo zvládne přebrodit 1250 mm hlubokou vodní překážku.


Fotogalerie

 

 

Zdroj: General Dynamics UK

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Lukas Datum: 29.12.2015 Čas: 22:01

30x173 jest też programowalna Spz Puma będzie mógł strzelać programowaną amunicja (I w PL o tym się myśli)

Czy warto przepłacać - za działko i przede wszystkim za nietypową amunicje dla nieznacznie lepszych osiągów...

Moim zdaniem ACR podjęła dobrą decyzje wybierając duet działko 30x173 + Spike LR jako uzbrojenie wozów piechoty.

Potwierdzają to decyzje min w USA (gdzie przesiądą się na 30x173) czy w Niemczech (gdzie przecież już 30 lat temu testowano BWP z działkami 35/50 mm)

avatar
HonzaH Datum: 29.12.2015 Čas: 20:35

Lukas: tak větší výkon kanonu se hodí vždy. Ale šlo mi spíše o to, že 40 mm munice má více možnosti, jako např. možnost programovatelného výbuchu a tím lepší účinnek proti vzdušným cílům anebo schopnost ničit živou sílu za překážkami. Nevím o tom, že by taková možnost byla i u 30 mm. Nebo se pletu?

avatar
Lukas Datum: 29.12.2015 Čas: 19:03

Nie rozumiem zachwytu nad 40mm armatą.

Co z tego, że większa siła ognia?
Zarówno 30mm jak i 40mm armatą nie przebijesz pancerza nawet starych czołgów - jak T-55...
Spz Puma (T-15) z daleka też nie przebijesz - za to te wozy zniszczą Ajaxa - bo mają przeciwpancerne pociski kierowane (z resztą podejrzewam że 30x173 z mausera)

Francuzów jeszcze rozumiem - ich ERBC Jaguar będą działać w Afryce - na dużych otwartych przestrzeniach możliwość zniszczenia BWP-1 czy innego lekko opancerzonego pojazdu z 2 km zamiast 1,5 m może się przydać (trzymanie przeciwnika na dystans - unikanie strat w śród lekko opancerzonych kołowych wozów)

Ale do rozpoznania "kawaleryjskiego" bardziej przydatny byłby Spike / Javelin czy MMP niż większa lufa...

avatar
Rase Datum: 29.12.2015 Čas: 19:00

HonzaH:
tenhle problém nikdo neřeší, každý člen NATO může mít zbraně a techniku jakou chce. Navíc se může klidně stát, že v případném tendru vyhraje CV90 nebo nějaký jiný výrobek. Komplikace to pro případný konflikt asi je, ale je to všeobecný trend (nějaká unifikace techniky a zbraní v rámci NATO nehrozí)

Gorn:
Snižování počtu osádky je opravdu moderní "nešvar". I Puma uveze jen 6 vojáků. Pokud se ale podíváme na klasický ASCOD, CV90 nebo obdobný stroj, tak uvezou 8 vojáků. Méně prostoru pro výsadek, je daň za jejich ochranu

avatar
HonzaH Datum: 29.12.2015 Čas: 18:42

Mne by spíš zajímalo, jak se to, že se Britové rozhodli pro 40 mm kanon projeví u požadavků na nové BVP u nás. Pokud mne paměť nešálí, měla by být AČR v rámci NATO napojena především na Brity. Zásobování jednotnou municí by tedy mělo být prioritou. Na jednu stranu tady tedy bude shoda s 40 mm kanonem Ajaxu a výhodou bude nesporně větší výkon větší ráže. Na druhou stranu tady je už 30 mm kanon zavedený v AČR.
Já osobně bych na našich BVP viděl raději 40 mm. Jednak kvůli výkonu, jednak kvůli větším možnostem (programovatelná munice apod.)
Co myslíte vy?

avatar
Gorn Datum: 29.12.2015 Čas: 15:59

David: to že Wariory budou mít stejnou hlavní výzbroj nemá naprosto žádný vliv na nějakou (údajnou) absenci výsadku u strojů rodiny Ajax. Ajax (konkrétně) nemá výsadek protože to není vyžadováno, naproti tomu Ares bude prakticky jen APC, takže ten výsadek má.

Co se Wariorů týče tak jejich náhrada by pravděpodobně byla mnohem složitější než si mnozí myslí. Ares ve verzi APC přepravuje 4 osoby a nemá věž, "Warrior 2" by měl mít věž a přepravovat 7 osob (jako doteď). Ironicky Warior má necelých 30 tun a Ajax necelých 40 tun, náš teoretický Warior 2 na platformě Ajax by měl tudíž kolik? 50+? a musel by být tak o 2 metry delší než Ajax? to by snad i T-90 byla lehčí a menší. Takže Ajax a Warior nemají vůbec nic společného a ani nemůžou, jak jsem řekl Ajax lze vnímat spíše jako lehký tank

avatar
Lukas Datum: 28.12.2015 Čas: 16:26

Pro Sgt Murphy
Pamiętaj
Brytyjczycy nie kupują w 100% nowej konstrukcji tylko nową wersje ASCODa, (nie jest to program badawczo - rozwojowy)
Wygrał GDLS - nie "brytyjski" BAE (to ważne! - w kontekście oferty)

Kupują 589 wozów - to ogromne zamówienie (kiedy ktoś ostatnio zamówił ponad 500 gąsienicowych pojazdów?)
Nie kupują licencji tylko gotowy produkt

W takich programach cena jednostkowa powinna być niższa niż przy małych zamówieniach

Moim zdaniem to ważna lekcja - zarówno dla nas w PL jak i dla Was...

Zobacz
Norwedzy obecnie modernizują CV90
W ramach programu kupią 41 nowe CV i przebudują kolejne 103 - bardzo głęboko przebudują (min nowe kadłuby, nowy napęd, modyfikacja zawieszenia itp)
Taka modernizacja to często koszt porównywalny nowego pojazdu

Mimo tego, że negocjacje z BAE odbyły się bez presji (nie było konkurencji),
mimo że modernizacja to de facto budowa nowych pojazdów (co tam starego zostanie?),
mimo iż Norwedzy muszą zapłacić za opracowanie 5 nowych wersji specjalistycznych.
mimo iż zamówienie jest małe

To zapłacą 750 mln USD ... (Wyjdzie że 1 pojazd kosztuje 1/2 Ajaxa)
I to mimo, iż producent mógł spokojnie "manipulować" kosztami...

avatar
David Datum: 28.12.2015 Čas: 15:40

Trochu se zde opomíjí to, že stejným 40 mm kanonem, resp. věžovým kompletem, budou vyzbrojeny i modernizované Wariory. Takže Britové necítí potřebu nového BVP, tudíž i ona absence výsadku.

avatar
Sgt Murphy Datum: 28.12.2015 Čas: 15:34

Lukas, odkiaľ máš že cena programu je príliš vysoká? Pozri sa koľko stojí cena vodidla Puma pre Bundeswehr alebo CV90.

avatar
Lukas Datum: 28.12.2015 Čas: 15:18

Brytyjczycy sami nie wiedzą czego chcą

Najpierw Scout SV miał być wyłącznie pojazdem do rozpoznania, który uzupełni zmodernizowane Warriory (których było za mało)

Potem były redukcje budżetu - i planu...

Miałby być tworzone bataliony rozpoznawcze na nowych wozach.
Teraz mówi się o 2 brygadach opartych właśnie o nowo kupione pojazdy...

Jak znam życie za 2 lata wrócą do koncepcji batalionów na Ajax jako części brygad.

I będą się zastanawiać po co kupili 40mm armatę (zamiast popularnej 30mm) i dlaczego wieża nie wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych.

Ale to już ich problem...
Co innego cena - bo fakt że wozy są bogato wyposażone nie jest prostym wyjaśnieniem ogromnej ceny.

avatar
Sgt Murphy Datum: 28.12.2015 Čas: 15:11

BVP Warrior rozhodne svoje dni spočítané ešte nemá a dlho mať nebude. Vozidlo má veľký modernizačný potenciál čoho si uvedomujú aj Briti, keďže viac než 600 ich má byť modernizovaných (nová elektronika, pancier, výzbroj) a v armáde bude ešte minimálne do roku 2035 aj s Challengerom 2. Očakávam že potom ich nahradí celkom nová platforma.

245 vozidiel prehnané číslo nieje keďže majú nahradiť ~328 vozidiel Scimitar.

V rámci programu Future Utility Vehicle sa ešte plánuje nákup obrnených kolesových vozidiel.

Veľká Británia je jedna z mála zemí vo svete ktorá to so svojou obranou a presadzovaním svojich záujmov vo svete myslí vážne.

avatar
Gorn Datum: 28.12.2015 Čas: 15:07

Rase: tak v závislosti na zdroji (a návazně i natom zda započítáte do rodiny Stormer) se počet CVR(T) stále ve službě (britské) značně liší, ale co jsem tak rychle pohledal tak to je 500-1000 kusů. Takže těch 245 Ajaxů je spíš nízké číslo. Warriory jsou klasický IFV, těžko je budou nahrazovat APC z rodiny Ajax (Ares).

mafky: CVR(T) nemají obecně žádný prostor pro výsadek, to je nesmysl. Třeba nejpočetnější Scimitar (kterého bude nahrazovat Ajax) má tříčlenou posádku a tim to končí, Scorpion to samý. CVR(T) vnímejte spíše jako rodinu lehkých tanků, jedině Spartan byl schopný (a určený) k transportu výsadku

avatar
Rase Datum: 28.12.2015 Čas: 13:26

Jen mi přijde 245 těchto vozidel jako hodně vysoké číslo, navíc časem budou na stejném podvozku (až Warriory doslouží), potřebovat další vozidla - právě OT (APC), nebo přejít na kolové podvozky, čemuž u Britů moc nevěřím. Velká reforma pozemního vojska tak Brity teprve čeká a bude to drahé.

avatar
mafky Datum: 28.12.2015 Čas: 11:57

tie vozidla nahradzaju rodinu CVR(T), ktore maju max 4clenny vysadok. Ajax je prieskumne vozidlo nie BVP ani OT.

avatar
MeVik Datum: 28.12.2015 Čas: 11:00

to Leviathan

Ale jiste - vozidla Ajax se 40 mm kanonem totiz nejsou zamyslena jako nahrada tanku nebo BVP. Proto ta absence vysadku. Ma jit o pruzkumna vozidla ktera budou nadupana co nejlepsi (a tim i velmi drahou) pozorovaci technikou. Proto ta vyssi cena.

arr