TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Alžírsko nakoupí ruské Su-34 Fullback

Datum přidání 15.02.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 52 komentářů    autor autor: Václav Kopecký

Alžírské vzdušné síly objednaly od ruského výrobce Novosibiřské letecké výrobní sdružení V. P. Čkalova (výrobní továrna Su-34) 12 stíhacích bombardérů Suchoj Su-34 Fullback. Nová letadla v alžírském letectvu doplní starší stroje Su-24MK. V rozhovoru pro ruský list Vědomosti to potvrdil generální ředitel novosibiřského závodu Sergej Smirnov.

Su-34

Foto: Na světě není jiný stíhací bombardér, který se výkonem a výzbrojí vyrovná Su-34 / Oleg Beljakov; CC BY-SA 3.0

 

Su-34 pro Alžírsko

Vyjednávání o dodávce letadel se údajně táhly osm let. Smirnov v rozhovoru nesdělil bližší podrobnosti o kontraktu, ale uvedl, že nadále také pokračují jednání o možnosti generálních oprav a vylepšení alžírských letounů Su-24MK.


Zakázka na dodávku Su-34 do Alžírska byla podle některých zdrojů zahrnuta už v rusko-alžírském zbrojním kontraktu z března roku 2006, který dosáhl výše 7,5 miliardy dolarů a kromě letadel v něm byly zahrnuty systémy protivzdušné a protiraketové obrany, vybavení pro námořnictvo a také pozemní bojová technika.


Ruské letectvo, která bylo dosud jediným provozovatelem Su-34 a v současné době disponuje 83 letouny, zaplatilo za jeden kus Su-34 36 milionu dolarů. Cena pro Alžírsko bude nižší neboť alžírské stroje zcela jistě nebudou srovnatelně vybavené jako ruské. Rusko v budoucnu plánuje rozšířit svou flotilu Su-34 až na 200 kusů.


Alžírsko v současné době provozuje jak stroje západní, tak ruské provenience, přičemž západní techniku tvoří pouze cvičné a přepravní stroje.


Alžírské vojenské letectvo začalo s velkými modernizacemi po roce 1999. V té době došlo k nákupu velkého množství starších MiGů-29S z Běloruska a Ukrajiny a v rozmezí let 1999-2003 bylo do Alžírska dodáno také 25 stíhacích bombardérů Su-24MK.


Zásadní převrat v modernizaci však letectvo prodělalo po roce 2006, kdy byl podepsán již zmiňovaný kontrakt s Ruskem. Alžírsko v rámci něho objednalo 28 kusů stíhacích Su-30MKA, 16 cvičných letounů Jak-130A a 34 MiGů-29SMT.


V roce 2008 však došlo k zrušení kontraktu na MiGy-29SMT a už dodané stroje byly vráceny zpět do Ruska. Místo nich bylo pořízeno dalších 16 kusů Su-30MKA. Nákup Su-34 je tedy logickým krokem v posilování alžírského letectva, neboť má mnoho shodných dílů s v Alžírsku už provozovanými Su-30MKA.


Su-34 je stíhací bombardér poháněny dvěma proudovými motory Saturn AL-31F a konstrukčně vychází ze stíhacího letounu Su-27. Letoun má operační rádius až 4000 km a maximální rychlost 2200 km/h.


Základní výzbroj tvoří 30mm kanón Gš-301 (9A-4071K). Na 12 závěsníků pod trupem letounu je možné umístit výzbroj o celkové hmotnosti až 12 tun, přičemž maximální hmotnost zatížení jednoho závěsníku je 4 tuny.


Letoun unese velké množství výzbroje počínaje raketami vzduch-vzduch, přes chytrou a „hloupou munici", po protilodní střely a střely s plochou dráhou letu.

 

Su-34 pro boj s terorismem?

Podle mnoha zbrojních expertů bude zakázek na Su-34 přibývat, neboť jim velmi pomohlo jejich úspěšné nasazení v Sýrii. Podle názoru ruského analytika Igora Korotčenka, citovaného webem Defense News, může být Su-34 dobrou volbou pro země vedoucí válku proti terorismu, jako jsou Nigérie a Uganda bojující proti někdejší skupině Boko Haram, dnes součást Islámského státu. Případně pro letectvo Etiopie, které již delší dobu provozuje flotilu ruských strojů Su-27.


Su-34 může být také atraktivní pro letectva Uzbekistánu, Turkmenistánu a Kazachstánu, které také provozují ruské stroje.


Pro likvidaci teroristických hrozeb a protipovstalecký boj je však Su-34 poměrně drahým řešením. Tento stroj je primárně koncipován jako dálkový bombardér, jehož posláním je útočit na pozemní a námořní cíle, je schopen pronikat hustou protivzdušnou obranou a operovat v oblastech se silnou nepřátelskou aktivitou.


Žádná z těchto schopností není primárně nutná při protipovstaleckých operacích, neboť povstalecké a teroristické skupiny jen málo kdy disponují adekvátní protivzdušnou obranou.


Pro státy jako Etiopie, Nigérie, Indie a Írán, které aspirují na roli regionální mocnosti, bude tento stoj jistě zajímavý a mnohé z nich budou usilovat o jeho pořízení. Ale pro státy, které potřebují pouze stroj pro pozemní útoky a potírání povstaleckých skupin bude výhodnější si pořídit levnější letoun jiné kategorie.

 

Provozní náklady také nebudou malé, tudíž pro mnoho z deklarovaných zájemců zůstane Su-34 pouze snem.

 

Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.2 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
jj284b Datum: 17.02.2016 Čas: 08:46

Butrus Butrus Gali:

DRFM is actually not that new, as it's a 40 year old idea and first examples of it were tested before 1975. Most LPI techniques are newer than that (mostly 10-20 years), but of course the DRFM techniques have evolved as well. For DRFM to work, it has to detect a signal (radar pulse or pulses) to memorize and to generate the false targets. LPI radar on the other hand tries to hide the real radar signal in noise to counter that. The problem for jammer is that it doesn't know what kind of signal the radar is sending (mismatched filtering), but the radar of course does (matched filtering). This is not a problem with relatively simple radars as the signals they send are also simple and do not change. So once the signal is detected, it can be stored and easily used against the radar.

Modern LPI radar on the other hand does a lot of things to make things very difficult for EW systems. They send complex waveforms that is like noise and can only be made sense with filtering. The radar uses matched filtering as it knows exactly the characteristics of the radar signals it has sent (like frequency, PRF, modulation, pulse width). The EW receiver of course does not and must only guess the parameters and thus uses mismatched filtering. Even if the LPI signal is detected and stored, it is not that useful as the radar has already changed the signal parameters and the stored signal will not even give the radar extra work as it would not match the changed filters. EW systems to combat LPI AESA radars will require very sensitive receivers, very fast signal sampling and processing capability and very good transmitters to have a chance of significantly impairing their detection and tracking capabilities. I think it will take a very sophisticated ESM equipment to even detect real LPI radar signals at tactically useful ranges and even more sophisticated jammer equipment to really affect the radar.

(potrebujes to prelozit?)

avatar
jj284b Datum: 16.02.2016 Čas: 22:12

Butrus Butrus Gali:

"But the Russians, Chinese, and others are using advanced digital jamming which attacks specific frequencies and can spoof the radar. Essentially, they record an incoming radar pulse and play it back in distorted form, confusing the radar receiver. "

Problem je, ze AESA radar ma vysielanie sifrovane... a tak nahrat zachytene vysielanie a poslat ho spat nebude velmi ucinne, lebo nebude sediet sifra toho vysielania... musel by si bud prelomit tu sifru, co v realnom case nie je mozne (1024k sifru by si prelamoval par dni pri pouziti superpocitaca, palubny system by to nedokazal ani za desiatky rokov.. nema na to matematicky vykon) alebo skratka vysielat v celom spektre a zarusit ho cele, no v tom pripade sa stavas cielom pre REB stroje v oblasti..

a uz len dodam, ze BUK nema AESA radar.. ale klasicky dopler, rovnako aj ten 36D6. takze to ze dokazali zarusit klasicky dopler nie je nic vynimocne, kedze ALQ99 to dokazal uz v 70tych rokoch.

avatar
KóĎA Datum: 16.02.2016 Čas: 20:57

Mně se stačí podívat na rozlohu Alžíru a jeho potencionálně nebezpečných sousedů a není problém pochopit smysl nákupu. SU-34 byl plánován pro dlouhé útočné mise, s maximální soběstačností bez dalších podpůrných letadel.

avatar
RiMr71 Datum: 16.02.2016 Čas: 16:01

"Chibiny.....Schopnost prezitia Su 34 na bojisku zvysuje 25-30 nasobne"

Není to málo? Neznělo by líp třeba "32-45 nasobne"?
Hlavne aby to nebylo jen "21-24 nasobne", to by taky sučko v ceně dvou až tří tisíc Fabií mohlo skončit na ploše dvou až tří fotbalových hřišť...

______________

A ještě tohle:
"s pouzitim prostriedkov REB vyradil palebny system gruzinskeho Buk-M dodaneho v tom roku Ukrajinou a tiez vyradilz prevadzky hlavny radar 36D6, ktory byva ustrednym radarom systemu S 300 PMU "

Když se tu jinde dělá ze systémů S300 a S400 totální gamechanger kvůli kterému se bojí leckde lítat i vrány a rači chodí pěšky a západní soldáti propadají těžkým depresím a houfně odcházejí do civilu - tak zdá se, že tento "totální systém degradující F-35 a F-22 na drahé hračky" tedy není tak těžké vyřadit, dokonce se zdá, že to jde docela snadno.
Takže to co zvládlo RUsko s jednou Su-34 vůči Gruzii nezvládnou vůči Rusku případní protivníci s F-35, nebo F-22... nebo Su-34?"

avatar
Shania Datum: 16.02.2016 Čas: 14:40

Butrus Butrus Gali: sice o REB toho tak nevím, ale porovnáváte tu dva systémy s naprosto rozdílným určením a úlohou.

AN/ALQ-99 je stand off jammer a Chibiny je pro vlastní obranu, porovnatelný spíš s AN/ALQ-184 a podobnými pody.

Co se týká staří, tak Chibiny je z 80 let.

Všechny negativní body co jsi k AN/ALQ-99 uvedl (až na snížený dolet) jsou irelevantní, vzhledem ke způsobu nasazení Growlerů.

AN/ALQ-99 je plně schopen rušit AESA radary, komunikaci na podstatně větší vzdálenosti. Schopnost zpracovat a odhalit signály bude u EA-18G taky někde jinde.

A ještě jedno moudro od (myslím že od) CSBA:

The Russian's have astonishingly good EW capability for jamming and passive detection.
They've always been absolutely masters of analog electronics, especially when it comes to high power outputs.

Their signal processing and identification capability is lacking, as is their ability to deal with spread spectrum capabilities (which goes back to signal processing).

avatar
jj284b Datum: 16.02.2016 Čas: 14:06

a rusit radar AESA tiez nebude take jednoduche.. v podstate potrebujes poznat sifru ktorou sifruje svoje vysielanie.. posielat spat zachyteny signal je nanic, kedze ten uz nebude aktualny a AESA ho odignoruje... jedina sanca je vyzarovat silnejsi signal na vsetkych frekvenciach, co ale znamena ze sa vyzarovac stava lahkym cielom...

avatar
KOLT Datum: 16.02.2016 Čas: 11:16

Tak AN/ALQ-99 skutečně není žádný zázrak, koneckonců se plánuje jeho nástupce s IOC *prý* už v roce 2021. Na druhou stranu AESA radar Growleru má sám o sobě jammovací schopnosti velmi slušné :-) Chibiny jsou pravděpodobně velice slušný systém (téměř jistě nejméně o generaci lepší než AN/ALQ-99), na druhou stranu ten výčet schopností je jak z marketingové příručky ;-) Ono porovnávat systémy elektronického boje je dost složité, protože v reálu o nich až na pár lidí nikdo moc neví :-/

avatar
KOLT Datum: 16.02.2016 Čas: 01:32

Éro je to nádherný. Jen by mě zajímalo, čím ho Chibiny dělají "omnoho modernejsim prostriedkom ako typ EA 18G Growler". Nějaké bližší info?

avatar
semtam Datum: 16.02.2016 Čas: 01:13

dusan

A z kterého zdroje čerpáte, že Venezuela nemá na provoz SU-30. Je možné, že nebude mít. Ale doposud co šlo na armádu nebyla malá čísla a k tomu připočtěme půjčky na nákup.
To už ale odbočujem od Alžírska do Venezuely :) a od SU-34 k SU-30.
Doufám, že jste si aspoň udělal představu o možnostech nasazení SU-34 v Alžírsku.

avatar
jj284b Datum: 16.02.2016 Čas: 00:48

mna by zasa dost zaujimalo ako chce Su prenikat vyspelou protivzdusnou obranou... proti hocicomu modernejsiemu by to mali piloti prakticky nemozne... tak ako by F-15E neobstala proti S-300/400, rovnako by Su-34 vela vody nenamutila proti povedzme Patriotom.. o to zvlast ak by slo o dialkovy utok... No samozrejme, pri velkosti Ruska im neostava ina moznost ako stavat dialkove bombardery, ako nahrada za Su-24 je Su-34 v pohode.

avatar
santiago Datum: 16.02.2016 Čas: 00:39

Butrus Butrus Gali Mam dojem,ze rusi v Gruzinsku vobec nepouzili Su-34. Resp.nikde som sa s tymto udajom nestretol.

avatar
dusan Datum: 16.02.2016 Čas: 00:14

Butrus Butrus Gali

To ako "zažiaril Su-34 v Gruzínsku" by ma celkom zaujímalo, lebo sa mi nezdá, že by ruské letectvo nejako "žiarilo" - útoky omylom na vlastné ciele, polovica strát od vlastnej PVO, strata Tu-22M3, neschopnosť odvrátiť útok gruzínských Su-25 a pod. ...

avatar
dusan Datum: 15.02.2016 Čas: 23:41

semtam

Samozrejme, že na to Venezuela nemá ... objednával ešte Maduro ... ktrorý sa inak ako ekonomický analfabet nazvať nedá ... a i preto prehral parlamentné volby a dnes obsadila parlament opozícia.
Kupovať drahé stíhačky, keď doma kolabuje ekonomika je samozrejme proti zdravému rozumu, Mimochodom i tá prvá várka bola za ruské úvery. Ak sú Rusi pri zmysloch, tak radšej budú požadovať vyplatenie strých dlhov ako dodávku nových strojov, ktoré Venezuela sotva niekedy splatí. Ak samozrejme nepreváži politika.

avatar
Trener Datum: 15.02.2016 Čas: 22:36

To Wenet01, chápu kam míříte, ale Španělsko na tom není moc ekonomicky dobře a Francouzi si taky nemohou vyskakovat. Navíc financujou lodě, ponorky a jaderné síly. A Evropa má velké výdaje v sociální oblasti. Tak nezbývá než doufat, že ve výcviku, v organizaci a ve velení je lepší.

avatar
Wenet01 Datum: 15.02.2016 Čas: 22:29

V případě, že je možné v technice srovnat Alžír se Španělskem je něco hodně špatně - pokud by to bylo možné s Francií je to na mašli...

arr