Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Alžírsko zvýšilo objednávku ruských helikoptér Mi-28

Datum přidání 11.04.2016    Rubrika rubrika: Události     komentáře 51 komentářů    autor autor: Václav Kopecký

Alžírské vojenské letectvo se rozhodlo navýšit množství objednaných ruských útočných helikoptér Mi-28NE “Night Hunter” z původních osmi kusů na 42. Informoval o tom ruský deník RIA-Novosti.

Foto: Mi-28 "Noční lovec"; větší foto / Artem Katranzhi; CC BY-SA 2.0

Foto: Mi-28N ruské armády; větší foto / Artem Katranzhi; CC BY-SA 2.0

 

Alžírské vzdušné síly společně s Irákem jsou prvními zahraničními uživateli této ruské helikoptéry. Irák dosud objednal 19 kusů a podle ruských vyjádření probíhají jednání s dalšími zahraničními zájemci.

 

Zdroj z ruského ministerstva obrany uvedl, že o Mi-28 projevily zájem některé ze zemí Společenství nezávislých států (sdružení bývalých sovětských republik), Latinské Ameriky a subsaharské Afriky. O nákupu Mi-28NE také uvažují letectva Vietnamu, Malajsie, Thajska, Bahrajnu, Íránu a Egypta.


Úspěšnému nasazení Mi-28NE v Sýrii a Iráku zajišťuje těmto strojům výbornou reklamu. Například minulý týden helikoptéry Mi-28N ruských Vzdušno kosmických sil vyzbrojené řízenými střelami 9M120 Ataka (v kódu NATO AT-9 Spiral-2) zaútočily na pozice Islámského státu v syrské provincii Homs.


Ruské ministerstvo obrany uvedlo, že radioelektronické rušící systémy helikoptér během operace snadno potlačily naváděcí systémy ručně odpalovaných protiletadlových střel MANPADS (MAN-Portable Air Defense Systems), které proti nim islamisté použili.


Během útoku byly podle vyjádření ruského ministerstva obrany helikoptérami Mi-28N zničeny protivzdušné systémy Strela-1 a Igla-1 ruské výroby a střely Hong Ying-5 čínské provenience.


Ruský velvyslanec v Alžírsku Alexander Zolotov se k objednávce Mi-28NE pro Alžírsko odmítl vyjádřit, nicméně uvedl, že se Alžírsko zvažuje akvizici ruských zbrojních technologií. Zolotov dále sdělil, že alžírská armáda je velmi spokojená s kvalitou ruských zraní, které se velmi osvědčily ve specifických podmínkách, jako je prašné pouštní prostředí a vysoké teploty.


Podle zdrojů ruské tiskové agentury TASS alžírské Mi-28 budou schopné operovat jak za dne, tak v noci a za extrémních klimatických podmínek. Vrtulníky budou také upraveny tak, aby bylo možné je pilotovat z místa pilota i operátora zbraňových systémů.

 

Video: Mi-28 v Sýrii při útoku na pozice Islámského státu. / YouTube

 

Vrtulníky Mi-28NE, vyráběné ruským konsorciem Rostvertol, jsou exportní variantou helikoptér Mi-28N. Primárním posláním těchto útočných stojů je boj proti obrněným jednotkám protivníka. Dokáží také zasahovat proti nepřátelské pěchotě, malým plavidlům a pomalu a nízko letícím vzdušným cílům.


Výroba verze Mi-28N  vznikla v roce 2006 a do výzbroje ruského letectva byla oficiálně zařazena roku 2013. Verze Mi-28N v průběhu vývoje prošla rozsáhlou modernizací zahrnující instalaci systému FLIR, nové elektronické vybavení kokpitu a vylepšené motory.


Mi-28NE může nést nejmodernější ruské protitankové řízené střely a také rakety vzduch-vzduch. Mi-28NE je je poháněna dvojicí motorů  Klimov TV3-117VK každý o výkonu 2466 koňských sil. Dolet je 460 km a maximální rychlost je 300km/h.


Prázdný stroj váží 8,5 tuny, maximální vzletová hmotnost je pak 11,5 tuny. Základní zbraní Mi-28NE je 30mm automatický kanón 2A42 Šipunov umístěný v otočné konzoli pod přední částí trupu.


Helikoptéra může být dále vyzbrojena například protitankovými řízenými střelami 9M120 Ataka (AT-9 Spiral-2), 9M114 (AT-6 Spiral), 9A4172 Vichr (AT-16 Scallion), protiletadlovými střelami 9K38 Igla (SA-18 Grouse) a neřízenými raketami ráže 80 a 130 mm.


Cena jednoho vrtulníku se pohybuje v rozmezí 15–16 milionů amerických dolarů (cena v roce 2002).


Alžírsko nákupem většího poštu Mi-28NE značně posílí své letecké síly, které procházejí velkou modernizací, především kvůli rostoucí hrozbě ze strany islamistických skupin v severní Africe.


Minulý měsíc začala Moskva alžírským bezpečnostním složkám poskytovat svá satelitní data mapující pohyb islamistů v Libyi a Maghrebu a obě země začaly aktivněji spolupracovat v boji proti terorismu.


Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Luky Datum: 18.04.2016 Čas: 14:29

Asi to bude tím, že postřelování vzdušných prostředků je už vyžší dívčí...a vhodnější jsou k tomu spíš laufy 20mm+. Vrtulník bude nejzranitelnější při malých úhlových rychlostech, zejména při příletu. Obávám se, že mířená střelba a ještě navíc s předstihem se tam moc nenosí :)
Co jsem viděl BVP, tak většinou kořistní BVP1 s gromem, který je na to pro své vlastnosti celkem nepoužitelný (navíc každý výstřel totálně vyudí kokpit). Když někdo používá ZU23 s pevnými mířidly tak střílí spíš nazdařbůh. Dobře to bylo vidět na tom videu kde pálili na A-10 - dal si náměr kolmo nahoru a tak nějak střílel na oblohu...možná mu to později padlo na hlavu jak v mrazíkovi...navíc když mají ZU na pickupech tak pálí většinou jednotlivě - špatná stabilizace.
Celkově mi přijde iritující sledovat to nemíření (je to ale dobře), ale možná tomu jen nerozumím. Je ale fakt, že když mi Žoržína z Aleppa vyprávěla o nejoblíbenějším herci, byl to Arnie. Navíc budou sjetý víc, než si myslíme. Onehdá Amíci natočili dokument o Falludže a hodně se v něm opakovala zkušenost s vyprázdňováním celých zásobníků do nepadajících amfetamiňáků.

avatar
RiMr71 Datum: 18.04.2016 Čas: 12:50

...každopádně je na webu dost videí ze Sýrie s nízkými průlety ruských Mi24/35, kde po nich pomalu hážou i kamení, je s podivem, že něco ještě nesundali...

Myslím, že je třeba si řící, jestli očekávat konflikt typu UK nebo Sýrie. Zatímco na UK byly vrtulníky poměrně rychle "odejity", nas Sýrií nad ručníkářema řádí takřka beztrestně.. i když by mě moc zajímalo, nakolik efektivně..

avatar
Luky Datum: 17.04.2016 Čas: 15:08

Jasně, ale to asi moc tváří v tvář nebylo. Cvičila se i taktika, jak by Cobry udělaly průseky v PVO a podobně. Mě spíš šlo o to abych poukázal, že pro vrtulník může být smrtelný skoro každý zásah. Rozhodně to není prostředek, který by na sebe takticky navazoval palbu, protože je dobře pancéřovaný.

avatar
Nikdo Datum: 17.04.2016 Čas: 13:06

svang: Prosté porovnání výdaju neni uplně objektivní . Například podpora uralvogonmaše neni započítána do ruských vydajů , kdežto v amerických sou třeba důchody pro vojáky.

Luky:AH 64 se používali proti pvo určitě minimálně za první války v Iráku vyzbrojené AGM-122 Sidearm , které se ovšem již nepoužívají

avatar
svang Datum: 14.04.2016 Čas: 18:13

Vzhledem k tomu, ze ruske vydaje na armadu dosahuji pouze 8 procent tech americkych, tak je nutne si priznat, ze Rusove vyrabeji opravdu spickove zbrane.

avatar
skelet Datum: 13.04.2016 Čas: 22:03

musíte si srovnat kategorie. Mangusta a Tiger patří spíše mezi odolné a ozbrojené průzkumné vrtulníky. Tomu také odpovídá jejich odolnost.

avatar
fenri Datum: 13.04.2016 Čas: 21:55

Rase - zkušenosti s Mangustou v Afghanistanu nebyly zrovna oslnivé...
K Tureckému výběru: jistě nebyla ve hře jen technická kritéria. Ekonomika, kompenzace, politika...

avatar
Rase Datum: 13.04.2016 Čas: 18:55

fenri:
Nevím proč by měla být Mangusta politicko-korektní hračkou. Přeci jen pokud by to byl šmejd jen na parádu, tak by je nezavedli turci jako T129 ATAK (60 ks) - a to si vybírali jak z Ruských (!), tak i ostatních strojů které jsou na trhu. Cena je taky není přemrštěná (oproti Tigeru)

avatar
Luky Datum: 13.04.2016 Čas: 16:44

na kanon Apače se dycky hrozně nadávalo, že je máloco tak poruchový jako tenhle "čejngan".
Podvěšená výzbroj je celkem srovnatelná, ruský vichr se nerozšířil hlavně proto, že byl až moc drahý a sofistikovaný. Měl celkem revoluční rychlost, ale je fakt, že si nepamatuji, že by vyvinuli "vystřel a zapomeň" verzi (ale zas to může kosit i mixéry)....to některé pozdní Hellfajry fire-and-forget uměly. Stejně Rusové stále používají hlavně Ataky - kvůli ceně. Nakonec je smyslem všech těch hraček vybouchnout :)
Mě se nejvíc zamlouvají izraelské N-LOS verze Spike - tam by asi i větší rychlost byla na škodu. Mi přijde, že je celkem jedno, na co je navěsím - když jdou pálit tak, že se stroj nevystavuje riziku.
Tyhle debaty o tom co je nejlepší, stejně hlavně nejvíc ovlivňuje PR těch mašin. Ono se o Tygrech a Poštolkách u nás prostě moc nemluví. Nebo co kdo kdy slyšel o číňanově "Z-něco".... výzbroj a nasazení jsou hrozně důležitý, odolnost je dost ošemetná a zrádná věc. Pro normálního operátora, kterýmu nefrčí výrobní linky, jsou prostřílený stroje s vyhořelou elektronikou, strženými motory a vymlácenými skly celkem k prdu i když se vrátí. Je samozřejmě super, když zachrání piloty, ale letecká technika je celkem křehká věc. I kdybyste to celý odlili z titanu a ovládali to nadálku, furt to budou ve vzduchu držet rotory s tím svým zavěšením o spoustě šroubečků a matiček....tohle nasazovat tváří v tvář obrněný technice a PVO je blbost a mýtus, který se v reálu neděje. Nejsou to žádný tanky.

avatar
fenri Datum: 13.04.2016 Čas: 16:00

RiMr: adorovat odolnost a výkony Ka-52 zcela jistě lze. Prostě větší zloun na rynku není. Druhá věc jsou senzory, zasíťování, podvěsná výzbroj. Zde je na tom Ka-52 také relativně dobře (a rychle zraje), ale stále nestačí na Apache nejvyšších verzí. Chci říct, že je třeba upřesnit CO konkrétně na vrtulníku hodnotím. IMHO lze říci, že jako vrtulník je Ka-52 asi opravdu špička, jako zbraňový systém je špičkou stále LongBow. Otázkou je, zda půjdou USA cestou vývoje nového bitevního vrtulníku, který (kromě elektronické superiority) zajistí i špičkový drak a odolnost, nebo na tuto kategorii rezignují s tím, že budou dál vylepšovat Apache, který ale stále bude relativně (sic!) křehkým strojem optimalizovaný na údery z odstupu (což umí výborně). Myslím, že B je správně a že další nový "zlý" vrtulník z USA bude ověšený a opanceřovaný Valor (či něco na ten způsob). To je ovšem konkurent/následník spíše kategorie Mil-24
Řekl bych, že vedle AH-64 a Ka-52 ostatní vrtulníky nestojí za řeč. Mangusta a Tiger jsou takové cimprlich politicko-korektní hračky, Rooiwalk za sebou nemá peníze a je také poměrně lehký. Mil-28 je ve věčném závěsu za Apachem a vždy bude.
Efektivní mašina se specifickými účely je pak Viper (uměl bych si ho představit v AČR) a kategorií samou pro sebe je pak Mil-24/35. Ten se možná prolíná s některými verzemi Blackhawku, ale rozdílů je více, než společného.

avatar
mudry.udrzbar Datum: 13.04.2016 Čas: 15:40

RimMr71

Comanche RAH -66 nepatri do rovnakej kategorie ako AH - 64 ale mal za úkol nahradit AH-1 posobit spolu s AH-64. Neviem z coho posudzujes zbytecne velky technicky naskok a predbehnutie doby...

vsetky avionicke vymozenosti sa dali aplikovat na prevereny, vykonnejsie a hlavne vacsi AH-64 (napr. 6x Hellfire X 16x Hellfire)

Jedinu vyhodu Comanche teda zostavali konstrukcne a stealth vlastnosti, pricom cely projekt zrusili prave preto, ze museli konstatovat, ze vrtulniku je vlastne stealth k nicomu(zjednodusene), ked jeho nepriatelmi budu hlavne pozemne jednotky pri utoku v nizkych vyskach. A pri porovnani pomeru cena/vykon zvitazili modernizacie AH-1 ako nizsie spominany AH-1Z Viper.

avatar
Rase Datum: 13.04.2016 Čas: 15:11

Za řeč stojí i A129 Mangusta, zmíněný Tiger, Rooivalk z JAR, Z-10 z číny, bitevní helikoptéru připravují Korejci, indové atd. rozhodně to nejsou jen ruské stroje vs americké

avatar
juhelak Datum: 13.04.2016 Čas: 14:44

ok diky vsem za reakce. ve vrtulnících se nevyznam jen sem i vzpomel ze v clanku o nakupu vrtulniku pro cesko se ve variante s bitevními vrtulniky vzpominal Viper a ten je relativne novy (první let 2010 dle wiki)

avatar
RiMr71 Datum: 13.04.2016 Čas: 14:04

RAH-66 ještě tady - hrozná kvalita ale moc hezké záběry.
https://youtu.be/1qodX7Qjt3E
...tento stroj prosím amíci zařízli PŘED 12 lety!!

Myslím, že pokud USA získá pocit, že ztrácí techn. náskok a pokud získá pocit a vůli to změnit (což není vůbec jisté, jak se z USA pomalu stává druhá EU), tak mají z čeho brát. Zkušenosti z bojového nasazení tisíců moderních helikoptér ve stovkách bojových situací, moderní technologie užité u F-22 a F-35, zkušenosti s RAH-66... kdo ví, co se u skunků nebo jinde peče...

MOderní ruské helikoptéry se mi líbí a v Sýrii odvádějí dobrou práci, ale adorovat jejich technickou vyspělost?

A ty auta (viz video) fakt minuli, což mě s přihlédnutím k tomu, že na to testování do Sýrie neposlali nějaké zelenáče, ale spíš skušené pořezy, skutečně zaráží...

avatar
logik Datum: 13.04.2016 Čas: 13:52

juhelak: Za zmíňku stojí evropskej Tiger od Airbusu. Starší verze měli oproti apachi výrazně lepší sensory, to se s novejma modernizacema apache co vím +- srovnalo.
Apache má asi o něco lepší pancéřování, tiger výrazně lepší dolet.

Hlavně ale se nedá koukat na apache jako na něco desítky let starého - pořád se modernizuje a dnešní apache je jinde, než ten co sjel z výrobního pásu v roce 81.

Jinak bych ještě přihodil myšlenku, že drak vrtulníku je jedna věc, druhá je avionika a senzorové vybavení, a v tom bych řekl, že přes nesporné kvality ruských vrtulníků furt vede západní konkurence.

arr