TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Americká armáda hledá náhradu za legendární vozidla Humvee

Datum přidání 19.10.2011    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká armáda ví, jak jednat s dodavateli vojenské techniky. Zatímco Armáda České republiky platí pravděpodobně vše, co si výrobce a obchodník řekne, za atlantským oceánem to je jinak. Americká armáda si tvrdě „dupla nohou“ v otázce programu společného lehkého taktického vozidla (JLTV), ze kterého má vyjít nástupce legendárních vozidel Humvee. Americké armádě se vůbec nelíbí původně navrhnutá cena 350 000 dolarů a technické parametry dosahované kandidáty. Oznámila proto nové podmínky soutěže, které mají za úkol snížit výslednou cenu vozidla a přinést nová technická řešení.

Lockheed Martin, BAE Systems Land & Armaments JLTV

Foto: Vozidlo programu JLTV od aliance Lockheed Martin, BAE Systems Land & Armaments / Lockheed Martin

 

JLTV (Joint Light Tactical Vehicle ) je komplexně pojatý program, v jehož rámci mají vzniknout tři kategorie vozidel a celkově jedenáct účelových verzí. Hlavními odběrateli budou především US Army a Marine Corps.

 

V kategorii A, do nosnosti 1600 kg, má vzniknout jen jedna verze pro dopravu osob a nákladů. Nejvíce verzí vznikne v kategorii B s nosností 1800 - 2000 kg. Půjde například o pěchotní vozidlo, průzkumné, průzkumné-bojové, velitelské, dvě verze nosiče zbraní, nákladní vůz a ambulanci.

 

Poslední je nejtěžší kategorie C s nosnosti 2300 kilogramů. V „céčkové“ kategorii vznikne nákladní vozidlo pro dopravu materiálů a těžká ambulance.

 

Jak bylo řečeno v úvodu, vzhledem k velikosti i důležitosti zakázky poupravila americká armáda zadání programu JLTV. V prvé řadě požaduje snížení ceny z původních 350 000 dolarů na 250 000 dolarů (4 500 000 Kč).

 

Ultra AP , JLTV

Foto: Technologická "vize" Ultra AP od firmy Northrop Grumman / Northrop Grumman

 

Za druhé, v rámci US Army a Marine Corps se počítalo s výměnou více než 60 000 kusů vozidel HMMWV (Humvee). V nejbližších letech však obě složky americké armády chtějí nakoupit „pouze“ 20 000 vozidel vzejitých z programu JLTV.

 

Třetí změna obsahuje požadavek na získání detailních technických parametrů vozidla ještě před ukončením soutěže. A konečně v posledním bodě chtějí vojáci od vítězné firmy (po několika letech) získat kompletní technickou dokumentaci vozidla. Armáda tak získá možnost vyrábět náhradní součástky, provádět opravy a úpravy vozidla u jiného (levnějšího) výrobce.

 

Armáda „Strýčka Sama“ jednoduše nebyla spokojena s dosavadním vývojem programu JLTV. Kromě ceny se jí nelíbila ani hmotnost vozidla a dosahovaná balistická odolnost.

 

Od nových podmínek si vojáci slibují vytvoření nových aliancí výrobců a nová technická řešení. Nové podmínky zajisté potěší další výrobce. Zmiňme například firmu Navistar, která se sice také účastní programu JLTV, ale zároveň vyvinula své vlastní vozidlo Saratoga - v ceně 250 000 dolarů.

Názor odborníka...

Vcelku netradiční měnit takto zásadně zadávací podmínky, v tak pokročilém stádiu vývoje. Americké ozbrojené síly mají zřejmě ve svých řadách velmi schopné právníky. Nebylo by možná od věci vyslat tyto znalce svého řemesla na misi do, v tomto oboru, velmi zaostalých zemí střední Evropy, jakou je bezesporu i ta naše krásná republika.

Samotné úpravy požadovaných parametrů finálního vozidla by mohly vést v oblasti obrněných vozidel k velkým změnám. Ve většině případů se konstrukční návrh obrněného vozidla potýká se třemi hlavními mantinely: stupeň balistické odolnosti, váha a cena. Americké ozbrojené síly tlačí tyto mantinely k sobě a nutí tak účastníky soutěže k rychlému vývoji. Dnes platí, že balistická odolnost je v přímé úměře s váhou vozidla a jeho cenou. Finální vozidlo má však být odolné, lehké a levné. Lze tedy předpokládat velký posun buď na poli balisticky odolných materiálů, nebo konstrukčního uspořádání balistické ochrany, jenž od Jihoafricko/Rhodeské podlahy do tvaru písmene V již pár dekád nedoznalo větších změn. Nenapadá mě, ale lepší příležitost jak přinutit výrobce k velkým investicím do vývoje než podobným tendrem na tak obrovské množství vozidel.

Já osobně jsem na výsledné návrhy zúčastněných firem, takto zvučných jmen, opravdu velmi zvědavý a těším se, až si o nich zde na stránkách Armádních Novin přečtu.

Gungr, SVOS Přelouč

Fotogalerie

BAE Systems / Navistar Blackwater / Raytheon

Boeing / Textron / Millenworks

Force Protection Inc / DRS Technologies General Dynamics / AM General Northrop Grumman / Oshkosh Truck / Plasan

 

Zdroj: Defense Update

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr