TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Americká armáda testuje radarové vzducholodě

Datum přidání 22.12.2014    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 2 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká armáda (U.S. Army) na základně Aberdeen Proving Grounds ve státě Marylend vypustila dvě vzducholodě s radarovou technikou. „Radarové vzducholodě“ během následujících tří let prokáží, zda je možné využít vzducholodě jako trvalou platformu pro radarovou techniku. Testy vzducholodí probíhají v rámci programu JLENS (Joint Land Attack Cruise Missile Defense Elevated Netted Sensor System).

Radarová vzducholoď

Foto: V aerodynamickém pouzdře pod vzducholodí je umístěná radarová technika. / U.S. Army

 

Proč radarové vzducholodě? Klasické radary jsou omezeny horizontem země. Zjednodušeně řečeno, pokud letadlo letí ve výšce 10 000 metrů, lze jej pozemní radarovou stanicí (umístěnou na horizontu Země) zachytit na vzdálenost 380 km. Pokud však umístíme radar do výšky 1000 metrů, získáme k dobru dalších 114 km (celkově tedy 494 km).

Výpočet vzdálenosti horizontu je snadný. Výšku v metrech násobte číslem třináct a výsledek odmocněte. Výsledná hodnota je v kilometrech.

Testované vzducholodě jsou 73 metrů dlouhé a mohou vystoupat až do výšky 10 000 metrů. Jedná se však technicky vzato o aerostaty protože jsou ukotvené se zemí jistícím a datovým kabelem. Radary na palubách dokáží zachytit letadla, bezpilotní letadla a především balistické rakety nebo střely s plochou dráhou letu.


Vzducholoď je naplněná heliem a dokáže fungovat 30 dní (24/7) bez přestávky. Podle výrobce, firmy Raytheon, jedna vzducholoď dokáže za zlomek ceny nahradit čtyři až pět letadel včasné výstrahy jako je AWACS, E-2C nebo JSTARS.

Video: JLENS. / YouTube

 

Podle propočtů je vzducholoď JLENS o 500 až 700 % levnější než jedno letadlo AWACS a potřebuje o 50 % lidí méně ke svému provozu.


Každá vzducholoď testuje jiné radarové systémy. První vzducholoď nese VHF radars celokruhovým pokrytím a dosahem 500 km. Druhá vzducholoď je vybavená mnohem přesnějším „zaměřovacím" XBR (X-Band Radar) radarem.


Cílem tři roky trvajících testů je dokázat přínos radarových vzducholodí pro Severoamerické velitelství protivzdušné obrany NORAD (North American Aerospace Defense Command). „Testy nám umožní zjistit, zda po tříletém cyklu přejdeme k trvalému nasazení," říká Douglass Burgess, ředitel programu JLENS.

Zdroj: DefenseTech

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Ultramarinus Datum: 01.01.2015 Čas: 16:44

Užitečné z několika důvodů

zmíněné
- zvýšení "dohledu" senzorů
- ekonomické a personální důvody

nezmíněné
- zvýšení bezpečnosti obsluhy a výrazné části radaru před protiradarovými střelami
- v případě použití plnicí hadice možnost doplňovat helium "v letu" na laně, bez nutnosti mezipřistání.
- větší odolnost vzducholodě nadnášené heliem a obsahující oddělené "kapsy" na helium proti dnešním standardním zbraním než běžné letadlo AVACS. V podstatě kvůli neexistenci vzducholodí dnes nejsou zbraně určené přímo k jejich sestřelování.

avatar
ILoveDaring Datum: 29.12.2014 Čas: 15:58

Jen pro výpočet horizontu doporučuji tuto stránku.

http://members.home.nl/7seas/radcalc.htm

arr