TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Americká armáda testuje robotické konvoje

Datum přidání 02.02.2014    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 3 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké vývojové centrum TARDEC (Tank-Automotive Research, Development and Engineering Center) a firma Lockheed Martin testují robotické konvoje bez řidičů. Testy prokázaly vyzrálost konceptu a připravenost přenést robotické konvoje z testovacích polygonů do reálného světa.

Foto: Robotický konvoj složený z vozidel PLS / Lockheed Martin

Foto: Robotický konvoj složený z vozidel PLS / Lockheed Martin 

 

Automobilové kolony dopravující zásoby jsou lákavým terčem pro ozbrojence v Afghánistánu a Iráku. Nákladní auta a řidiči se stávají obětí palby z malých ručních zbraní, RPG nebo výbuchů improvizovaných nástražných systémů IED. Průměrný věk řidičů 18 až 19 let také nepřispívá k bezpečnosti.

 

Americká armáda a námořní pěchota v rámci Autonomního mobilního aplikačního systému AMAS (Autonomous Mobility Appliqué System) pracují na robotickém dopravním systému bez rizikových řidičů. Hlavním řešitelem projektu AMAS je firma Lockheed Martin.

 

Video: Autonomous Mobility Appliqué System / YouTube

 

Firma společně s TARDEC plánuje dokončit první fázi testování Demonstrace pokroku v možnostech CAD (Capabilities Advancement Demonstration), jenž má dokázat vyzrálost technologie pro nasazení v ostrém provozu. Hardware a software AMAS CAD funguje přesně tak, jak byl navržen a úspěšně se vypořádal se všemi překážkami, které může konvoj v reálném světě potkat,“ říká David Simon, programový manažer projektu AMAS v Lockheed Martin.

 

Konvoj je schopen se pohybovat zcela autonomně podle údajů z GPS a přesné počítačové mapy (je zadán pouze cíl cesty) nebo pod kontrolou člověka. „Správce“ konvoje může sedět ve vrtulníku nebo v obrněném vozidle a z bezpečí řídit první vozidlo. Následující vozidla pak, podobně jako mravenci, budou první vozidlo následovat. V případě potřeby je správce schopen převzít kontrolu nad jakýmkoliv vozem.

 

AMASFoto: Schéma Autonomous Mobility Appliqué System / TARDEC

 

Lockheed Martin spolu s TARDEC připravují univerzální senzorovou sadu. Dle potřeby ji lze umístit až do osmi různých vozidel. V případě nutnosti lze však do každého upraveného auta usednout a řídit ho klasicky.

 

Hlavním čidlem senzorové sady je laserový radar LIDAR (Light Detection And Ranging). Laser je schopný během zlomku sekundy oskenovat okolí a vytvořit ze získaných informací precizní trojrozměrnou mapu okolí. Součástí sady jsou také samozřejmě stereo HD kamery a GPS přijímač.

 

Video: Jízda v noci. Testování z roku 2011 / YouTube

 

Auta nemají problém poznat překážku na cestě, jako jsou chodci nebo projíždějící auta. Dokáží se orientovat v urbanizovaném prostředí a problém nepředstavují ani křižovatky, včetně kruhových. Navíc je zde jeden bonus – robotický konvoj nepotřebuje v noci ke své jízdě světla.

 

V současné době jsou testy prováděny na nákladních vozidlech námořní pěchoty Oshkosh MTVR  (Medium Tactical Vehicle Replacement ), armádních tahačích přívěsů M-915 a šestinápravových nosičů kontejnerů PLS (Palletized Load System). V letošním roce portfolio robotizovaných aut rozšíří střední nákladní automobil FMTV (Family of Medium Tactical Vehicle), tahač valníku HMT (Heavy Equipment Transporter) a dokonce obrněné vozidlo kategorie MRAP RG-31.

 

Video: Robotický konvoj. Testování z roku 2011 / YouTube

 

Robotický konvoj zapadá do širšího pojetí americké vize robotického bojiště. Kromě kladení většího důrazu na bezpilotní bojová letadla se také intenzivně pracuje na bojových pozemních robotech.

 

Podle generála Roberta Conea, velitele amerického Velitelství pro výcvik a doktríny TRADOC (Training and Doctrine Command), se díky větší robotizaci sníží počty lidí v amerických ozbrojených silách. Příkladem jsou americké bojové brigády, kde se počet vojáků díkrobotizaci může snížit ze 4000 na 3000 žen a mužů.

 

Zdroj: Lockheed Martin

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
shal Datum: 05.02.2014 Čas: 20:53

Hrobař: Jak nechytne? V Kalifornii už mají povolení jezdit :D

avatar
Ultramarinus Datum: 05.02.2014 Čas: 18:24

Ono nabourani se do rizeni konvoje asi bude trochu tezsi, nez bylo ukradeni UCAV... Navic se to da pojistit podminovanim/zamknutim nakladu. A uprimne, v boji s terorismem v dobe GPS bomb, muze byt obcas vyhodne vymenit par "ukradenych" nakladaku, za info, kde ma protistrana sklad, nebo operativce.

avatar
Hrobař Datum: 05.02.2014 Čas: 12:33

Já jen doufám že se toho nechytne soukromí sektor, to by ohromné množství lidí přišlo o práci.
Z vojenského hlediska tomu taky moc nedůvěřuji. Už vidím takoví humorný scénář jak se nepřítel nabourá do řízení a pošle si celí konvoj zbraní rovnou do vlastního skladiště. Děkujeme, přiďte zas :-)
Celkově mám z robotizovaného bojiště takové rozporuplné pocity.

arr