Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Nesmrtící obranné prostředky Piexon AG

Vzhledem ke zhoršující se bezpečnostní situaci v ... Více

Námořní technika

Letadlová loď Gerald R. Ford: Král moří vyplouvá

Datum přidání 18.01.2017    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 25 komentářů    autor autor: Michael Myklín

Nejdražší plavidlo v historii, letadlová loď amerického námořnictva USS Gerald R. Ford, bude do služby uvedeno možná již v dubnu tohoto roku. Letadlové lodě třídy Gerald R. Ford nahradí starší plavidla třídy Nimitz. Zavádění nových a pokročilých technologií však bylo vykoupeno vyšší cenou a průtahy ve stavbě.

Foto: Gerald R. Ford je otáčen dvěma remorkéry; větší foto / US Navy

 

Letadlová loď USS Gerald R. Ford, první plavidlo stejnojmenné třídy, je z 99 % dokončena a testování je hotové z 93 %. Americké námořnictvo získá novou letadlovou loď do konce dubna tohoto roku.

 

USS Gerald R. Ford, pojmenovaná po bývalém americkém prezidentovi, je rozměrově podobná lodím třídy Nimitz (liší se v jednotkách metrů). Z hlediska výkonu a technologií jde ale o razantní posun.

 

Mezi klíčové technologie patří hybridní radar DBR (Dual Band Radar), který je díky koordinované činnosti v pásmu X a S schopen plnit více rolí současně (nahrazuje až šest různých radarů).


Dále se na lodi nachází pokročilý záchytný systém AAG (Advanced Arresting Gear). Systém AAG je schopen plynule měnit sílu zachycení, a může proto velmi účinně zachytávat, jak velká těžká letadla, tak i lehčí bezpilotní prostředky.


Poslední z trojice nejvýznamnějších technologických je elektromagnetický katapult EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System). Katapult je schopen rovněž měnit plynule svůj výkon a posílat do vzduchu lehká (např. dron MQ-9 Reaper) i těžká letadla.


Jedním z hlavních požadavků námořnictva bylo snížení nákladů a nároků na údržbu nové letadlové lodi. Výsledkem je snížení počtů členů posádky na 4660 z 5680 mužů, které ke své obsluze potřebují lodě třídy Nimitz. Za 50 let provozu americké námořnictvo jen na personálních nákladech ušetří až 4 miliardy dolarů.


Ani tato úspora však paradoxně nebyla zadarmo. Náklady na stavbu Geralda R. Forda byly z počátku odhadovány na 10,5 miliardy dolarů, ale cena nakonec vystoupala až na 12,9 miliardy dolarů. Lodě jsou přitom současně stavěny tři – USS Gerald R. Ford, USS John F. Kennedy a USS Enterprise.  

 

Video: Jak se otáčí letadlová loď? / YouTube


Největším zdrojem problémů při stavbě plavidla se ukázaly právě nové pokročilé systémy, jako zmiňovaný DBR radar, EMALS či záchytný systém AAG. Tato trojice systémů vykazovala největší míru poruchovosti a měla největší podíl na posunutí původního plánu dostavby a připravenosti lodi.


Na lodi se nachází přes 4 tisíce kilometrů elektrických a optických vodičů. Elektrické kabely rozvádějí energii ze dvou jaderných reaktorů, každý o výkonu 2x300 MW (trojnásobek výkonu reaktorů na lodích třídy Nimitz). Tento vysoký výkon v budoucnu umožní instalaci laserových zbraní či elektromagnetických děl.


I přes komplikace při testech a přes opakované navyšování ceny v řádech stovek milionů dolarů se projektu třídy letadlových lodí třídy Gerald R. Ford vyhnula výraznější mediální a politická kritika směřující na hospodárnost programu, jak se stalo v případě pobřežních lodí Littoral Combat Ship nebo stíhaček F-35 Lightning II.


Do F-35 se nedávno opřel i budoucí prezident Spojených států, Donald Trump. Nespokojenost s výší nákladů F-35 projevil i senátor John McCain, předseda Výboru pro ozbrojené síly.


Důvodem shovívavosti k nové letadlové lodi je kromě relativně nízké ceny (v porovnání s programem F-35) také fakt, že jde o novou třídu letadlových lodí po více než čtyřiceti letech. Loď navíc využívá několik nových a přelomových technologií.


Letadlové lodě se navíc v americké strategii těší velkému význam. Není proto  překvapivé, že zrovna v případě nové třídy letadlových lodí nebyla kritika vyšších nákladů tak výrazná.  


Zdroj: Breaking Defence

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
palo satko Datum: 19.01.2017 Čas: 09:04

Lod je to pekna, velka a moderna. Teraz len pre nu vypracovat politiku aby priatelia a hlavne nepriatelia vedeli na čo ta lod je určena. Mam taky pocit, že pripad "Baššár Háfiz al-Asad" všeličo v tradičnom využiti tychto velkolepych plavidiel zmenil.

avatar
alea206 Datum: 19.01.2017 Čas: 08:10

Konecne diskuse kde lide k sobe chovaji slusne.
Dekuji

avatar
Arassuil Datum: 18.01.2017 Čas: 23:47

JirkaM: V pohodě. A sorry za ten ostřejší tón v tom prvním příspěvku - jak to teď čtu, nevím, co mě zrovna tak nasralo, když jsem to psal.

avatar
JirkaM Datum: 18.01.2017 Čas: 23:21

Arassuil: Hmm, tak to jsem byl hodně mimo. Byl jsem z nějakého záhadného důvodu přesvědčený, že stavbu letadlovek zastavili v 80tých letech, což jak teď vidím nebyla pravda.

avatar
dusan Datum: 18.01.2017 Čas: 23:17

Toto nie je len loď... je to symbol superveľmoci.

Ťažkú lietadlovú loď si môže dovoliť len ekonomická veľmoc. Vzhľadom na geografiu Zeme je to jedinečný nástroj na zasahovanie (v dobrom či zlom) vojensky na značnej časti plochy našej planéty pomerne rýchlo a bez závislosti na súhlase ostatných krajín.
Nie náhodou Čína usilovne pracuje na svojej vlastnej flotile. A Amíci po dlhých rokoch znižovania stavov svojich operačných zväzov prešli na ich zvyšovanie.
Reči o "konci lietadlových lodí" pre to či ono sú úsmevné .... kto na to má tak ich udržuje , alebo sa ich snaží získať.
Možno čakať, že po dlhých rokoch sa nám medzi Čínou a USA schyľuje k tomu, že dvaja súperi budú schopný si to teoreticky "rozdať" v bitke lietadlových lodí v rozľahlých oblastiach Pacifiku, ale i inde.

avatar
Arassuil Datum: 18.01.2017 Čas: 23:08

JirkaM: Proboha, proč by toho Američané neměli být schopni? Poslední loď třídy Nimitz vstoupila do služby roku 2009. Ve stejném roce začali stavět třídu Ford. Vy tam vidíte nějakou časovou prodlevu? Nehledě na fakt, že první Nimitz je sice z roku 1975, ale stavěli je kontinuálně a v průběhu 40 let je modifikovali a vylepšovali.

Jednoduše řečeno, USA na svém Know-how ohledně letadlovek s jaderným pohonem makají neustále už od roku 1961 a nikdy nepřestali. Za mnohem větší úspěch bych to považoval třeba u Britů, Rusů nebo Francouzů, kde postaví letadlovku jednou za 20-30 let.

avatar
JirkaM Datum: 18.01.2017 Čas: 22:56

Po tolika letech už nebylo úplně jasné, jestli USA ještě dokážou vyrobit velkou letadlovou loď s jaderným pohonem. To že se jim to povedlo a to dokonce včetně spousty zásadně nových technologií je docela zásadní úspěch a navýšení ceny si tak jako tak mohou USáci dovolit.

Naproti tomu, F-35 se snáz kritizuje. Že v USA dovedou vyvinout novou generaci stíhaček je jasné a jakékoliv překvapení mohlo být jen negativní.

avatar
pavel rampir Datum: 18.01.2017 Čas: 19:43

Tahle třída lodí myslím je a bude to nejlepší co na dlouhé roky bude sloužit na moři. Byť jsem pouze poučený amatér ( ale zajímám se o věc 40let) jsem rád že zachovali klasiku CATOBAR. Jsem trochu na rozpacích z britského pojetí nových lodí HMS Queen Elizabeth a Prince of Wales. Dali se na cestu STOVL , částečně z důvodů finančních - ale nějak mě to pocitově nesedí .....S názorem že není zásadní rozdíl až tak nesouhlasím. Hlavně EMALS je obrovský krok kupředu který výrazně zjednodušuje starty.
Přeji lodi dlouhou a úspěšnou službu-třeba do příštího století :-)

avatar
fenri Datum: 18.01.2017 Čas: 19:40

To loď je krásná.
Pamatuji, jak jsem kdysi jel malým trajektem v Neapoli, kde venku na rejdě kotvil (tuším) Eisenhower. Byl to impozantní zážitek...

avatar
KOLT Datum: 18.01.2017 Čas: 19:28

Nová třída je pochopitelně lepší než její předchůdce. Přesto mám dojem, že to není nějak zásadní "game changer". Nicméně prodražení a opoždění jejího vývoje je v pořádku. Její budoucí hlavní zbraň – F-35 – naproti tomu ve srovnání s F/A-18 rozhodně "game changer" je, přesto prodražení a protažení jejího vývoje je úděsně kritizované.

Zajímavé, mám dojem, že kritizovat vývoj letadel je v USA takový národní sport ;-) Každý, kdo má do zadele díru, je odborník na letecké souboje a ví, co všechno udělali u Lockheedu/McDonella/Boeingu/Northropa špatně. F-35 byl skutečně v začátcích průšvih, nicméně už víc jak pět let jede program téměř přesně podle kalendáře. A přes všechny výtky (někdy i zasloužené) letadlo zatím prokazuje, že bude silnou zbraní. Naproti tomu některé projekty námořnictva jsou skutečný průse*, přesto aby jejich kritiku nechal jeden hledat Scotland Yard. Tady šlo jen o čas a peníze, ale takové LCS jsou skutečně průšvih! Asi jako kdyby u letadla docházelo k degradaci draku v řádu jednotek let. Kdyby podobné problémy měla F-35 (nebo svého času F-22, F-16...), viseli by šéfové výrobce a zodpovědní generálové a politici na kandelábrech...

arr