TACTICAL PRO

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Nesmrtící obranné prostředky Piexon AG

Vzhledem ke zhoršující se bezpečnostní situaci v ... Více

Události

Americká mise bitevníků L-159 ALCA úspěšně pokračuje

Datum přidání 11.07.2017    Rubrika rubrika: Události     komentáře 126 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká firma Draken International přesunula 11 lehkých bitevních a cvičných letadel L-159 ALCA na americkou vojenskou základnu Nellis Air Force Base v Nevadě. Letouny zde budou dlouhodobě poskytovat leteckou podporu výcviku pilotů amerického letectva.

Foto: L-159 ALCA v barvách Draken International; / Draken International 

 

Americké letectvo (US Air Force) plánuje čím dal častěji využívat ex-vojenská letadla soukromých společností k podpoře výcviku svých pilotů. Ex-vojenská letadla soukromých společností nejčastěji simulují letouny a hrozby protivníka a působí cvičně proti americkým pilotům ve stíhačkách F-15, F-16, F-22 nebo F-35. 

 

Taková schopnost, tedy simulovat letecké síly protivníka, se v americké vojenské terminologii označuje jako ADAIR (Adversary Air). Americké letectvo samo o sobě provozuje dvě letky "agresorů", a to 18. AGRS (18th Aggressor Squadron) na základně Eielson, Aljaška a 64. AGRS (64th Aggressor Squadron) na zmíněné základně Nellis, Nevada.


Obě letky ale mají nedostatečné kapacity v poskytování schopností ADAIR. Americké letectvo tak využívá služeb soukromých společností, které navíc poskytují letouny s nižšími provozními náklady.


Největším soukromým operátorem ex-vojenských letadel na světě je americká firma Draken International. Ta ve svém inventáři má více než 80 letadel, mimo jiné 11 A-4 Skyhawks, devět Aermacchi MB339CB, 27 MiGů-21 a prozatím 11 českých letadel L-159 ALCA. Celkově do konce roku 2017 Draken získá z České republiky 21 L-159 ALCA.


Nákup L-159 a jejich nasazení na základně Nelis má vyřešit deficit ve schopnostech ADAIR amerického letectva a dramaticky zlepšit výcvik amerických pilotů základny.


L-159 ALCA díky svému pokročilému radaru GRIFO umožňuje Drakenu simulovat pokročilé hrozby. Američtí piloti tak mohu například cvičit reakce na zaměření svého letadla radarem protivníka.


“Letadlo předčilo všechna očekávání s mimořádnou spolehlivostí a s pozoruhodně výkonným radarem,” uvedl Sean Gustafson, viceprezident pro obchodní rozvoj v Draken International. Firma také pokřtila L-159 “bojovým” jménem Honey Badger, tedy Medojed.


Na letecké základně Nellis působí Draken od prosince 2015 jako jediný soukromý poskytovatel (mimo 64. AGRS) schopností ADAIR. Američtí piloti z 16. výcvikové letky (16th Weapons Squadron) na stíhačkách F-16/F-35, 17. výcvikové letky (17th Weapons Squadron) na F-15E a 433. výcvikové letky (433rd Weapons Squadron) na F-15C/F-22 z 57. leteckého křídla (57th Wing) začali proti L-159 trénovat již v dubnu.

 

Video. Tři L-159 na nizozemské základně Leeuwarden. / YouTube


Kromě L-159 na základně Nellis působí také 13 letadel A-4 Skyhawks od Drakenu. Oba typy operují bok po boku právě s 64. AGRS.

 

Od konce roku 2015 až do dnešních dní pode tiskové zprávy Draken zajistil 2600 cvičných letů a 4000 letových hodin. Firma tak americkému letectvu údajně ušetřila již 150 milionů dolarů.

 

Draken již nasadil letadla L-159 ALCA nejen pro výcvik pilotů a instruktorů (Weapons Squadrons) ze základny Nelis, ale také v rámci mezinárodního cvičení Red Flag, ale také ve prospěch 422. testovací a vyhodnocovací letky (422nd Test and Evaluation Squadron) - ta má za úkol testovat operační výkony všech nových letadel a munice.

 

Zvýšená přítomnost na základně Nelis není jediná novinka z “americké mise” L-159 ALCA. 19. června tři letouny Draken L-159 přeletěly Atlantik a přistály na základně nizozemského letectva Leeuwarden. V Nizozemsku budou L-159 působit čtyři týdny a podporovat výcvik nizozemských, dánských, norských, belgických a portugalských pilotů stíhaček F-16.

 

V Nizozemsku Draken spolupracuje s domácí firmou Skyline Aviation BV, která ozbrojeným silám poskytuje podobnou službu. Mezi hlavní letouny Skyline Aviation patří rovněž české L-39 Albatros.

 

Zdroj: PR Web

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
pajo Datum: 20.07.2017 Čas: 13:49

"Aero Vodochody zahájilo v uplynulých týdnech výrobu nových cvičných letounů L-39NG, zatím postaví čtyři. "
http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/aero-vodochody-zahajilo-vyrobu-novych-letounu-dostalo-na-ne-320-milionu-1335161

avatar
logik Datum: 19.07.2017 Čas: 23:49

Luky: já jsem ovšem neříkal o tom, že by peníze z indického tendru měli být použity na nákup českých gripenů. Tak fakt nevím, jestli jsi to doteď nepochopil, nebo pleteš páté přes deváté úmyslně....



Chceš tvrdit, že SAAB neměl zájem na tom, aby společenství Boeingu a Aera skončilo?

Nebo chceš tvrdit, že český stát, který tam dosazoval managment (Boeing měl pravomoc pouze nad dozorčí radou, nikoli nad exekutivou) - a který byl největším zákazníkem Aera, a to v zakázce, která normálně vyžaduje součinnost obou stran - neměl prostředky, jak Aero sabotovat?

Nebo cheš tvrdit, že SAAB nijak nezasahoval a neplatil české politiky?

Prosím nevykrucuj se a odpověz na tyto otázky.

PS: Zjednodušuju to a nerozlišuju mezi SAAB a BAE

avatar
Luky Datum: 19.07.2017 Čas: 21:32

Tak si to celý přečti znovu... a vždy jsem psal, že byl dle mého názoru Tvrdík cinknutej

A když jsi zmínil trochu níže zmínil Tvrdíka a jeho prosáknutý výrok, tak to bylo právě v Indii, proto jsem o ni mluvil. Nelogický je jak do všeho taháš SAABa (dáváš mu moc zničit Boeingovu bohulibou investici s tím, že pak za ním Boeing přileze), ale už se nebudu opakovat ....a pak taky to jak jsi psal, že to celý vzniklo protože chtěli vzít peníze z Alek.
Jinak on Boeing měl paradoxně vždycky blíž k BAE než k Aeru, to víš anglosasové drží spolu a východoevropani jsou pro ně.....navíc od nich bral pár let předtím licenci a spolupracovali.

Ale aspoň tě to konečně trklo s těma Hawkama.

avatar
logik Datum: 19.07.2017 Čas: 20:05

PS: peníze za Grippeny v indii jsi do toho začal míchat ty. Tak se nedivím, že když to, co tady celou dobu tvrdím celý překroutíš, tak že Ti z toho začnou vylejzat nesmysly.

Btw. ono ale je možný i to, BAE mohlo mít zájem na to, aby zakázka v Indii nedopadla nejen pro to, aby sabotovalo Boeing, ale také proto, aby tam vyhrali jejich Hawk. Takže vlastně ani tady nechápu, co by Ti na tom přišlo divný nebo nelogický....

avatar
logik Datum: 19.07.2017 Čas: 16:05

luky: musíš si uvědomit, že BAE/SAAB si v ČR "zaplatila" 50miliardový kontrakt. Dostala 20mld a o x let později. Tak fakt nevím, co Ti připadá divné, že SAABové chtěli to, co si "zaplatili", anebo alespoň nějaké jiné protiplnění.

Na začátku to byla snaha zrušit dodávku Alk, aby bylo na Grippeny, když toto nešlo, tak se hledaly cesty jak "dluh" splatit jinak. Např. tak, že se potopila spolupráce Boeingu a Aera, která by SAABu/BAE udělala v Evropě nepřijemnou konkurenci, a Grippeny se aspoň pronajaly.

O Jakubšovi jsi psal jako o člověku, kvůli kterému vznikl konflikt s Boeingem: stát prosazoval Jakubšeho do představenstva. Což je fakt vtip se tímto ohánět vzhledem k tomu, jakou měl Jakubše v Aeru roli. Na tom, že Boeing to konečně pochopil a chtěl se ho zbavit není nic divného. Daleko spíš to ilustruje fakt, že Boeing sem neposílal nejlepší lidi, když jim to došlo až tak pozdě...

To jsem nijak nedával do souvislosti s odchodem manažerů. S odchodem jsi psal o jiných manažerech, tak se ptám KONKRÉTNĚ na jména těch manažerů a odkud víš, jaký byl důvod jejich znechucení. Protože si v tomto vymýšlíš, nebo si přebral výmysly odjinud.

Jinak já od začátku tvrdím, že důkaz sem nedám - tak nevím, proč se na tom furt točíš. Koneckonců, ty jsi také žádné důkazy nedodal - také jsou to jen teorie, navíc v dosti bodech postavené na nepravdivých zdrojích, jako např. sekera Aera - ta z nemalé části existovala již před vstupem Boeingu a ČR do Aera sypala peníze i celá devadesátá léta, takže v tom Boeing nic nepokazil, naopak nastartoval pozitivní změnu, protože ač Aero nedokázalo zaplatit staré dluhy, postupně aspoň přestalo generovat nové.

Jak jsem psal - klidně si věř svejm teoriím, já víc, než že napsat +- jak to bylo pro Tebe (a spíše pro ostatní tady na fóru) udělat nemůžu. Stejně, kdybych Ti odhalil svoje zdroje, tak to nic nezmění - pořád by sis myslel, že jsem si ty zdroje vymyslel.

avatar
Luky Datum: 19.07.2017 Čas: 15:05

Tvrdík plácal v Indii, BAE vyhrálo, pokud byl Tvrdík zavázán BAE, mohl se takto BAE odvděčit - to má logiku

Logiku ale už nemá říkat, že to dělal pro SAAB, aby peníze na Alcy mohly být použity na Gripeny. Peníze Indů jsou jiné peníze, než našeho MO. SAAB, který Američany v Aeru dle tebe tak potopil, po pár letech dle tvých "logických" konstrukcí s Boeingem velmi spolupracuje, což má dokazovat že bla bla.
Totální guláš chlapče.

Mimochodem předtím jsem napsal, že znechucení manažeři, kteří měli jinou vizi rozvoje společnosti z Aera odešli. Jakubše dle článku sám neodešel, nebyl proto manažerem, o kterém jsem hovořil.

Chvíli děláš z Američanů úplný nesebevědomý neschopný jelita, se kterými si vytře každý jouda, za chvíli Dušíny, kteří by nikdy neupláceli (jeden z důvodů neúspěchu)...příště hrozný borce. Infantilní nesmysly a ještě se stavíš do role vědoucího.

Ty jsi přišel s konspirací a to konspirací, která nedává smysl, nemá logiku a ani nemá oporu v jiných kauzách té doby. Nesnaž se tedy na mě hodit nějaké důkazní břemeno. Zatím jsi nepřinesl vůbec nic.

Tímto s tebou končím a nechápu co jsi za člověka, když obhajuješ druhé strany v kauzách, kde český daňový poplatník vysolí desítky miliard zahraničním korporacím.

avatar
logik Datum: 19.07.2017 Čas: 14:07

PS: Jinak prodej do L-159 do indie nebyl ten, kde bylo Aero nejblíže zakázce, tam ten prodej byl celou dobu nepravděpodobný - byly jsme jen záložní varianta, a spíš páka pro snížení ceny Hawků.

Proto jsem nejdřív nepochopil, o čem vlastně mluvíš. Daleko blíž k podpisu byl tuším třeba Egypt.

avatar
logik Datum: 19.07.2017 Čas: 14:03

PS: Jo, už jsem pochopil, jak to s tou indií myslíš. Jo, věci nejsou tak jednoduchý.... Proč chtěla vláda respektive SAAB vyštvat Boeing jsem již vysvětloval. To jsi to fakt nepochopil?

A co je divného na tom, že když chci někoho vyštvat, tak se snažím, aby se mu nedařilo?

avatar
logik Datum: 19.07.2017 Čas: 13:59

Luky: co má dělat tendr v indii s kauzou na gripen fakt nevím. Já vůbec totiž nevím, proč sem tendr v indii taháš...

Spolupráce Boeingu a SAABu s tím má to společného, že ukazuje, o co asi Boeing stál při navazování spolupráce v Evropě. A že mu nevadí posilovat daleko konkurenčnější firmu, než bylo v 90tých Aero, takže hledat za akvizicí Boeingu motiv likvidace konkurence je nesmysl.

A ohledně Jakubšeho se fakt musím smát. Ne, fakt to nebylo tak, že hrdinný Jakubše bránil Aero před zlým ovládajícím investorem. Vytáhnout právě Jakubšeho je snad největší vtip, kterej jsem od Tebe tady slyšel.

A ano, zdroj blízký MO - právě. Celou dobu Ti říkám, že právě MO celou dobu potápělo spolupráci Aera a Boeingu - a ty vytáhneš zdroj blízký MO jako důkaz. Uf. Celej ten odkaz btw. vychází ze zprávy vlády k situaci k aeru, nic nového tam není. Jestli hledáš alespoň trochu objektivní zpravodajství, tak zkus najít něco na Mladé Frontě, tam co vím o tom psali aspoň trochu rozumně. Ale víceméně počítej s tím, že z médií se asi nemáš šanci dozvědět, jak to bylo doopravdy.

PS: Jinak - to i v ostatních věcech, kde se tváříš, jak všechno víš - seš podobně mimo?

===

kazd: neznáš? Evidentně toho znáš málo. Viz právě např. kauza NOVA a CME.... Rozchod s Boeingem byl pro Boeing poměrně výhodný. Proč? Protože to byla jediná možnost, jak zajistit, aby Boeing podespal, že nebyla porušena dohoda o ochraně investic. Jinak by to Boeing dál řešil mezinárodně a pro ČR ještě dráž.

avatar
semtam Datum: 19.07.2017 Čas: 13:35

Chlapi, nyní to již přesně nerozlousknem. Pramení z toho jedna zkušenost. Stát nemá přátele, má partnery. Pokud zahraniční firma vycítí kořist zhltne jí. Nemá cenu si něco nalhávat, snažit se to rozmělnit v balastu či jít na city.
Ano, tyto tři vlastnosti náleží konkrétně třem diskutujícím v této diskuzi.

avatar
Luky Datum: 19.07.2017 Čas: 13:24

@kazd:
To se přesně snažím říci. Neumím to ale tak slušně jako ty.
Já přece nesvolávám nějakou křížovou výpravu a nechci vypálit americký velvyslanectví.
A už bych to dávno nechal spát. Jen mě dostávají "logikovy" konstrukce.
A když mu k tomu pak zasekunduje "nestranný" Kolt, který pronese, že jsou moje argumenty "minimálně stejně nuzné na fakta jako logikovy"...tak to mi fakt připadá, že nejlepší co k tomu můžu dodat je ten Starlightův výtah z mých postů.

avatar
kazd Datum: 19.07.2017 Čas: 13:17

Luky: ano to je klasická exit strategie, kterou používá kde kdo. Boeing chtěl především vydělat, což je správně. Jen to nesmí přerůst v drancování.

Všichni se pohoršují nad dividendami, které jsou zdaněné, ale že třeba banky platí miliardy mateřským společnostem za IT služby, poradenství, ochrané známky atd.. které tu hodnotu samozřejmě nemají ...to nikoho nepálí :-))
U Area to samozřejmě fungovalo stejně.

avatar
kazd Datum: 19.07.2017 Čas: 13:05

Logik: Případů, kdy stát zprivatizoval nebo předal man. kontrolu (případně obojí) a výsledek byl krach privatizovaného podniku, zatímco privatizátor se má čile k světu jsou desítky.

Případ, který je zde líčen = zahraniční investor investoval, dělal co mohl, a nakonec za 2 kč prodal zpět státu a odtáhl s reálnou ztrátou neznám ani jeden.

Je to úsměvná konstruce už z definice naší smlouvy o ochraně investic s USA (viz. TV nova) nebo sporu Diag (kde ani k investici nedošlo) atd..

Ale věřit si každý může čemu chce.

avatar
Luky Datum: 19.07.2017 Čas: 13:02

Boeing má totiž smlouvou zaručenu manažerskou kontrolu a STÁT MÁ POVINNOST hlasovat pro zvolení jím nominovaných osob do dozorčí rady a představenstva. Pro případ, že se tak nestane, vzniká státu povinnost odkoupit akcie od Boeingu.

K takové situaci skutečně došlo, když Fond národního majetku na pokyn ministra financí odmítl odvolat z představenstva jeho současného šéfa Antonína Jakubšeho. Nyní hrozí, že stát bude muset postupovat podle dohody a vyplatit Boeingu částku, která se rovná emisnímu kursu akcií navýšenému o úrok odpovídající šestiměsíční sazbě PRIBOR. Americká společnost nakoupila akcie Aera za miliardu korun a úrok za pět let počítaný podle PRIBOR je zhruba tři sta milionů korun.

Od roku 1998 v něm Boeing vlastní pětatřicet procent akcií, podle zákona je ale i přes minoritní podíl takzvanou „OVLÁDAJÍCÍ OSOBOU“ firmy: ze stanov firmy vyplývá, že může prosadit jmenování, volbu a odvolání většiny osob, které jsou členy představenstva společnosti.
Došlo tak k situaci, kdy lidé z Boeingu, kteří úřadovali v Aeru, současně od své mateřské firmy nakupovali komponenty do letadla L-159. Boeing nakupované díly navíc většinou ani nevyráběl, pouze je jako prostředník sháněl od přímých výrobců.
„Nechápu, proč Aero nenakupovalo některé komponenty do L-159, například radary od Italů, přímo,“ sdělil týdeníku EURO zdroj blízký vedení ministerstva obrany. „Boeing tak kasíroval provize ve stovkách procent,“ dodal.

přečti si to celé a pak říkej, že naši manažeři mohli vše a Boeingu to kazili:
http://www.euro.cz/byznys/proteza-pro-utopence-803404

avatar
Luky Datum: 19.07.2017 Čas: 12:42

Co má co dělat tendr pro Indii s penězi na gripen. To je lapsus viď? A pořád se o to snažíš. 159 pro stát byla objednaná a zaplacená. Tečka.
Tendr v Indii peníze na gripen nijak neohrožoval. Spolupráce Boeingu a SAABu z dneška s tím taky nesouvisí. Vrať se a pomalu si přečti ty svoje argumenty: V Benešově na náměstí dnes mají játra s rýží, proto se stalo ve Vodochodech co se stalo. Můžeš si jít jídelní lístek ověřit. Takový mám pocit z rozhovoru s tebou. Ty ale navíc k věci nic nenapíšeš. Jestli víš, kdo co udělal, měl bys podat trestní oznámení.
--------------
Pro tebe je tedy normální, že stát nalije peníze do podniku, aby ho zachránil. Objedná velký počet letadel, aby ho zachránil. A pak dá finanční záruky, ale rozhodovací pravomoce svěří někomu jinému. Ano, já tam nebyl, protože takovou zhovadilost bych nepodepsal.

O manažerech to mohu dohledat. Mám toho dost uloženého a mohl bych i zagooglit. Problém je, že ty jsi k tomu nedodal nic, jen blouzníš. A já s tebou mám zabíjet čas nad rámec nejnutnějšího, když vím, že s tebou nemá smysl vést delší debatu? Už jsem poučen.
A moje otázka, že něco dokazuje...ale no tak.

Takže odpověď je, že je hotové, jen není důvod ho dávat na letadlo.
No díky.

arr