TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Speciální jednotka Delta Force proti Islámskému státu

Datum přidání 02.03.2016    Rubrika rubrika: Události     komentáře 46 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Před několika dny zpravodajská stanice CNN informovala o nasazení americké speciální jednotky Delta Force v Iráku v boji proti Islámskému státu (IS). Cílem jednotky je především likvidovat nebo zajímat členy IS. Delta Force na místě působí skrytě již několik týdnů.

Foto: Příslušníci Delta Force v Afghánistánu. Najít fotku jednotky není příliš snadné. / DoD

Foto: Příslušníci Delta Force v Afghánistánu. Najít kvalitní fotku jednotky není snadné. / DoD

 

Delta Force (1st Special Forces Operational Detachment-Delta) spadá pod americkou armádu (U.S. Army) a společně s jednotkou námořnictva (U.S. Navy) DEVRGU (Naval Special Warfare Development Group), chceme-li SEAL Team 6, patří mezi nejelitnější jednotky Ozbrojených sil Spojených států.

 

Delta Force a DEVRGU jsou hlavními protiteroristickými jednotkami Spojených států. Oba útvary mimo jiné cvičí osvobozováni rukojmí, přepady nebo eliminaci tajných nepřátelských sil.

 

Podle CNN působí v Iráku již několik týdnů skrytě 200 členů Delta Force. Členové jednotky si zřizují bezpečné domy (úkryty) odkud začnou podnikat a řídit operace, vytvářejí si informační sítě (informátory) a koordinují své operace s kurdskými a iráckými jednotkami.

 

Na dotaz CNN Pentagon a další lidé z ministerstva obrany k nasazení Delta Force odmítli říct cokoliv bližšího. Ash Carter, ministr obrany Spojených států, v pondělí při tiskové konferenci pouze uvedl: "Jediné, co řeknu je, že jsou (Delta Force - pozn. red.) na pozicích, jsou efektivní a v operačním nasazení, a já očekávám, že to bude velice efektivní součást naší zesílené kampaně."

 

Již v prosinci minulého roku Carter uvedl, že Pentagon posílá do oblasti "speciální expediční sílu", která bude provádět "nájezdy a shromažďovat zpravodajské informace."


Podle Cartera "expediční síla" (tedy Delta Force) bude pořádat nájezdy na členy IS, zajímat čelní představitele IS a osvobozovat rukojmí. "IS se nyní bude obávat, že útok může přijít kdekoliv a kdykoliv," uvedl Carter.

 

Detaily a místa nasazení Delta Force jsou samozřejmě tajné. Podle CNN však bude Delta Force působit nejen v Iráku, ale podle potřeby také v Sýrii, minimálně v příhraničních oblastech.

 

Delta Force se bude snažit uplatnit stejnou taktiku, jako dříve v Afghánistánu a Iráku. Zaútočit na místa IS s velkou informační hodnotou, vytěžit materiály (dokumenty, mobily, počítače), rychle se z materiálů dozvědět informace o pozicích IS a následně velmi rychle provést další nájezdy na nové cíle.

 

Stejnou strategii použila jednotka Delta Force v květnu 2015 v Sýrii, když zlikvidovala Abú Sajáfa, jednoho z velitelů IS, a zajala jeho ženu. Po výslechu manželky Delta Force provedla nájezdy na další cíle IS v oblasti.

 

Video: Úspěšná osvobozovací operace Delta Force v Iráku. Při akci však byl zabit jeden americký voják. / YouTube

 

Zabití Abú Sajáfa byla jediná veřejně známa akce Delta Force v Sýrii, pomineme-li neúspěšnou osvobozovací akci v roce 2014. 

 

V současné době Delta Force působí v Iráku, avšak v případě získání závažných informací je připravená provést samostatné akce na syrském území. V Sýrii se však jednotka Delta Force nebude moci opřít o místní jednotky, jako v Iráku (Kurdové, irácká armáda).

 

Podle CNN Delta Force již operuje na řadě míst v Iráku. Každá akce ale vyžaduje dny nebo týdny sledování konkretního místa - sledovat nejen členy IS (identifikovat členy, sledovat vzorce chování), ale i civilisty. Vzhledem k závažnosti pak bude jednotlivé mise často schvalovat americký prezident Barack Obama.

 

Kromě nasazení Delta Force je podle CNN odděleně v Sýrii nasazena speciální jednotka o 50 vojácích. Úkolem americké jednotky v Sýrii je přímo v poli podporovat kurdské/arabské jednotky v boji proti IS a navádět na cíle koaliční letectvo.

 

Americká jednotka se měla v posledních dnech přesunout poblíž města al-Shadadi v provincii Hasaka, kde začala pomáhat kurdským a arabským jednotkám v boji a koordinovat nálety koaličního letectva.

 

Al-Shadadi je klíčové město ležící na hlavní dopravní tepně mezi Sýrii a Irákem. Koaliční letectvo v koordinaci s kurdskými a arabskými jednotkami se snaží z této oblasti vyhnat jednotky IS a přerušit tak jednu ze zásobovacích spojnic mezi Irákem a Sýrii.

 

Hlavní komplikací nasazení amerických speciálních sil v Sýrii je koordinace amerických jednotek s ruskou armádou, resp. ruským letectvem provádějící nálety. Podle zdroje CNN Rusové mají jen přibližné (nikoliv přesné) informace o umístění amerických jednotek na zemi.

 

Zdroj: CNN

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
niko Datum: 04.03.2016 Čas: 09:40

to kolt: No cisla k prislusnikom Delty neexistuju. Ono v podstate neexistuju ani presne pocty, kolko clenov Delta ma. Vsetko je to tajne. Vyberove konanie u Delty je ine ako u inych utvarov. Totiz neda sa k nej proste prihlasit do vyberoveho konania. Delta dvakrat do roka sama hlada kandidatov (Head hunting), ktori nasledne dostanu pozvanku na vyberove konanie. Drviva väcsina su zo zelenych baretov, no su tam aj rangery, EOD, spravodajci atd. Proste jednotka si same vyberie osoby ktore sa jej naviac hodia. Podobne je to ale aj u DEVGRU. Aj ked väcsina su so SEALS, su tam tiez vseliake odbornosti.
Nechcem sa hadat okolo 43.vpr. Logicky poznam lepsie slovenske OS SR ako ACR. Ci to ale nebude tak, ze 43. plni pre 601. sk. podpornu ulohu ako pre americke SOF Rangeri. Inak otazne je ake bude postavenie 43. vpr po spusteni operacnej sposobilosti UPSO. V podstate sa tym 601. sk a UPSO definitivne odstrihnu od 43. vpr a hlavne od 102. prp.

avatar
KOLT Datum: 03.03.2016 Čas: 23:30

pro niko: Myslím, že si rozumíme :-) Jen bych fakt byl vděčný za čísla, kolik lidí v Deltě je odkud. Měl jsem za to, že zatímco třeba DEVGRU je prakticky jen ze SEALs a několika málo výjimek od Mariňáků, tak Delta je pestřejší společenství.

Jediné, v čem si dovolím oponovat, je to o Rangers. Pokud tedy neberete Rangers jako širší pojem. Já myslel 75th Ranger Regiment, to je jednotka, ke které se přirovnává 43. vpr. A jak 75th tak 43. rozhodně výsadkáři jsou. Tuším mjr. Ivo Zelinka někde psal, že když důstojníkovi pěchoty v USA popíšete určení, strukturu a vybavení 43. vpr, jednoznačně jej zařadí do "ranger-type unit".

avatar
niko Datum: 03.03.2016 Čas: 21:49

Ok chlapi. Nebudem riesit diskusiu ohadom konfliktu SF a bigosov.nebol som tu od zaciatku a tak som to asi vytrhol z kontextu.

to Kolt: Vsetko pekne napisane, lenze Rangers nie su klasicki vysadkari. Je to aeromobilna pechota, len jeden prapor je realna Airborne SOF. Cize porovnavat ich s 82. vysadkovou, alebo dokonca so zelenymi baretami je nepresne. Pozrite. Tak ako Navy Seals na svoju protiterristicku cast DEVGRU, tak ma aj Airborne, ktoreho drvivou castou su zelene barety maju svoju Deltu. Do oboch protiteroristickych jednotiek sa dostanu aj ludia z inych jednotiek. No gro tvoria Navy Seals u Devgru a Zelene barety u Delty. Nakoniec je to aj logicke, kedze velku cast vycviku maju podobnu.
Paragan beriem, ze je vysadkova jednotka. Ci uz klasickeho typu ako 82. vysadkova diviza, alebo zelene barety, alebo Delta. V tomto chapem aj Vas nazor. Je to uhol pohladu.

avatar
KOLT Datum: 03.03.2016 Čas: 21:14

pro niko: Proč vůbec ta debata vznikla, napsal přesně Rošťák :-) Šlo prostě o upozornění, že SF jsou potřebné jednotky i v konvenčním konfliktu, ne jen v protiteroristických akcích. A neodpustil jsem si dodat, že krom průzkumu a "přepadových" akcí jsou SF schopné díky používané technice, výcviku a zkušenostem zavařit i klasickým jednotkám, především právě ve městě. Nehledejte v tom nic víc. Nikdo z nás si snad nemyslí, že by měly být standardně nasazovány na frontové linii k zastavení obrněných jednotek. Byla by to kravina jak útok na letiště v Generation Kill :-)

Ohledně Delty a Zelených baretů – přiznávám, že nevím, kolik procent Déček jsou původně ZB, předpokládám, že hodně. Jestli víte přesná čísla, sem s nimi :-) Nicméně spousta jich pochází i z Rangers a jiných airborne jednotek.

Ohledně paragánů, tak to je asi ztraceno v překladu :-( Pokud vnímáte paragán=výsadkář=airborne, tak OK. Pro mě je výraz paragán více spjat s výsadkovými jednotkami sovětské doktríny, ale asi je to jen moje subjektivní záležitost.
Nicméně pak nechápu větu: "Chlapi to fakt riesite ako by to bolo keby sa bili bigosi s paraganmi?" Protože pokud airborn=paragán, tak boj paragánů a bigošů je naprosto standardní záležitost, přesně s tím se u airborne jednotek jako 82nd počítá :-) Nikoliv tak u našich výsadkářů z 43. vpr, jejich určení je blíže Rangerům (sami se považují za "jednotku typu Rangers", čemuž odpovídá jejich výcvik, výbavení i struktura; jediné, co chybí, je užší spolupráce se speciály, ale to je na jinou diskusi). A ještě méně se samozřejmě řeší souboj SF (prakticky každý SF je airborne) s mechnou, což neznamená, že k němu nemůže dojít!

Do terminologie SF x SOF bych se nerad pouštěl, protože v tom je takový bordel, že raději nepovídat. Podle některých doktrín jsou jediná SF jednotka US ozbrojených sil právě ZB. Podle jiné SF=Delta, SEALs (nebo dokonce jen DEVGRU!) a SOF=Rangers, ZB. Pak máte ještě SOC... Dobré rozdělení mi v češtině přišlo na speciální a elitní, jak jej v nedávném článku tady na AN presentoval Matěj Novák.

avatar
Kozlus Datum: 03.03.2016 Čas: 19:06

"uživatel Andy22 dostal za neustálé pokusy vyvolávání flame trvalž BAN. Tento následuje po předchozích dvou BANech, které získal během svého ani ne půlročního působení zde. Jeho další působení zde je v rukou Štábu. "

Jo, oponovat nazorum. Jasne a ted tu o...

avatar
Rošťák Datum: 03.03.2016 Čas: 18:57

niko: tady nejde o porovnávání, prapůvodně šlo o reakci na komentář že potřeba jsou oba druhy jednotek jak SF (SOF) tak klasické mechny (reakce od KOLT na příspěvek od Standa)

VÚXXXX: S komentářem se dá souhlasit, stejně smrtelná může být lehká pěchota ve velice restriktivním terénu (Finská Sissi to rozvedla docela dobře)

avatar
VÚXXXX Datum: 03.03.2016 Čas: 18:22

SF by mechnu ve meste napadala bodove na ruznych mistech nebude s mechnou tvorit klasickou frontovou linii v tom by byla vyhoda pro mechnu. SF zacne "partizansky" boj ktery je pro standartne vycvicenou mechnu smrtelny. V okamziku kdy zareague na jeden utok a nasmeruje sve sily k nemu z druhe strany pride dalsi tim vznika demoralizace mechny atd..... ale proc takto nasazovat SF ze... :-) ta je urcena na neco jineho

avatar
niko Datum: 03.03.2016 Čas: 17:43

To kolt: tak povedzme to takto. Delta force je plnena prevazne zo zelenych baretov a je to jednotka Airborne. To s tymi SF, ze niesu paragani nechapem. Delta force nie je SF ale ked tak SOF. A ano je to este raz jednotka Airborne. Cize prosim o vysvetlenie aky bol zmysel poznamky. :)
Porovnavat chlapi dve uplne rozdielne druhy vojsk s diametralne inym vycvykom a vyzbrojou a urcenim mi pride take decke. Ale nechcem sa nikoho dotknut. Diskutovat sa da o vsetkom.

avatar
KOLT Datum: 03.03.2016 Čas: 17:34

pro niko: Co je na tom klukovského? Jde o posouzení schopností jednotlivých typů pěchoty. Jak chcete stavět armádu, když si takovéhle otázky nebudete klást? Kupříkladu, kolik a jakých jednotek a s jakým vybavením potřebuji, abych byl schopen bránit republiku proti soupeři s takovými a makovými schopnostmi. Jinak si zodpoví GŠ Estonska a jinak Nizozemska, protože prostředí, ve kterém se bude bojovat, je zcela rozdílné (OK, obě jsou to placky, ale představte si, že by v Nizozemsku třicet let po okupaci ještě operovali "původní" partyzáni...).

Ještě dvě poznámky – DF není plněna pouze ze Zelených baretů. A hlavně, SF nejsou paragáni ;-)

avatar
KOLT Datum: 03.03.2016 Čas: 17:26

pro Rošťák: Souhlas. Jen SF jsou v té noční můře víc doma. Nicméně třeba naši mechnu bych v bojích ve městě a v CQB vůbec nepodceňoval, protože půlka příslušníků má zkušenosti z misí v Astánu, kde působili jako lehká (motorizovaná) pěchota, čemuž byl přizpůsobený i výcvik.

Každopádně jak jsem psal hned poprvé – potřeba jsou oba typy jednotek. Krom toho, bigošem může být podstatně větší procento populace. Stavět všechno jen na SF je kravina.

avatar
Rošťák Datum: 03.03.2016 Čas: 17:11

KOLT: Souhlasím, ale asi se schodneme že pro každého je aglomerace noční můrou....

avatar
niko Datum: 03.03.2016 Čas: 16:58

To kolt a rostak: Chlapi to fakt riesite ako by to bolo keby sa bili bigosi s paraganmi ? :))) Vidim, ze vam este nieco ostalo s klukovskych liet. :))

avatar
KOLT Datum: 03.03.2016 Čas: 15:15

pro Rošťák: S prvním odstavcem naprosto souhlasím! K tomu druhému – vy o tom samozřejmě máte mnohem větší znalosti než já. A obě poznámky jsou velmi trefné. Řešení vedlejších škod by bylo poměrně zásadní – pokud by na ně mechna kašlala, má drtivou palebnou převahu. Nicméně pouze po tu dobu, kdy má k dispozici obrněnou techniku. Právě proto jsou speciální a elitní jednotky zpravidla hojně vyzbrojeny hračkami jako Javelin či Carl Gustaf. Nedostatek munice je samozřejmě také zásadní limit. Nicméně obránce na vlastním území má často možnost se poměrně hojně zásobit. Jinak já bych si při souboji četa SF vs. prapor mechny také vsadil na mechnu. Jen bych pro jistotu nevsázel celou výplatu ;-)

avatar
jarpe Datum: 03.03.2016 Čas: 14:34

andy2210:
To je jako dobrovolné přiznání, že jste troll?

avatar
Luky Datum: 03.03.2016 Čas: 14:31

Jo, proto natahneš do každýho vlákna jako první Ukrajinu a druhou světovou. Tak hodně štěstí při tvojí misi. Kdy dorazí 2209 a 2208? Nebo teď mají práci na idnes?

arr