TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Americké letectvo v roce 2035

Datum přidání 04.01.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 55 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké letectvo (U.S. Air Force) v letošním roce zveřejnilo koncept Air Force Future Operating Concept (AFFOC). Společně s America’s Air Force: A Call to the Future a USAF Strategic Master Plan se AFFOC snaží popsat organizaci, výcvik a vybavení amerického letectva pro následující dvě dekády.

Foto: Klíčovým letounem pro následující dvě dekády se stane F-35A Lightning II. / U.S. Air Force

Foto: Klíčovým letounem amerického letectva pro následující dvě dekády se stane F-35A Lightning II. / U.S. Air Force

 

Operační pohotovost

Centrální myšlenkou konceptu AFFOC je pojem “operační pohotovost” (operational agility). Koncept se nesnaží předvídat budoucí rizika, ale spíše najít způsob, jak vytvořit flexibilní letecké síly schopné velmi pohotově a mnoha způsoby reagovat na neustále se objevující a měnící se hrozby (protivníka, techniku, taktiku).

 

V dnešním komplexním a chaotickým způsobem se měnícím světě není možné předvídat vývoj světa a technologií na několik roků, natož na dvě desetiletí. Je těžké přesně určit, proti jakému protivníkovi, technologii a taktice bude americké letectvo za dvacet roků stát.


Přesto je nutné znát směr, kudy je třeba směřovat výcvik a vývoj nové techniky. Vždyť vývoj nového stíhacího letadla trvá dvě desetiletí.


“Letectvo se nesnaží předvídat budoucnost: místo toho se snaží rozvíjet pohotovost potřebnou pro úspěch v neklidné době,” uvedl generálmajor Jeff Newell, ředitel centra Strategie, koncepce a hodnocení letectva (Air Force Strategy, Concepts and Assessments). “V tomto dokumentu jsme použili názorné viněty (příklady akcí a operací roku 2035 - pozn. red.), které slouží ke stimulaci představivosti a formulací výhod díky dosažení operační pohotovost.”


Americké letectvo mluví o operační pohotovost jako o schopnosti flexibilně, rychle, koordinovaně, vyváženě a silně reagovat na neustále se měnící a vyvíjející se protivníky, technologie a taktiky. Cílem operační pohotovosti je velmi rychle poskytnout americkému letectvu řadu možností jak čelit novým hrozbám.


Ukázkovým příkladem je například hrozba zničení komunikačních satelitů. Rusko a Čína mají technické schopnosti vyřadit pomocí energetických zbraní americké satelity na oběžné dráze. Americké letectvo proto vyvíjí několik technologií a přístupů, jak ztrátu satelitů velmi rychle nahradit.


Mění se také představa boje s protivníkem. V současné době době je prvořadým cílem letectva rychle a koordinovaně zničit schopnost protivníka rozhodovat se. Zahrnuje to ničení velitelských, komunikačních nebo radarových center.


V roce 2035 však bude cílem dostat protivníka do spirály “nepříjemných dilemat” (horns of a dilemma). Klíčem je předložit protivníkovi v jeden čas více problémů (každé řešení je přitom pro protivníka nepříjemné), které ho vyvedou z míry a zmatou, při zachování vlastní flexibility.

 

Jakým problémům bude protivník čelit? V blízké budoucnosti americké letectvo například získá (nebo rozšíří) schopnost provádět útoky/obranu pomocí kinetických zbraní (palné zbraně, střely), elektronického (rušení komunikace, radarů) a kybernetického boje (napadání počítačových sítí) nebo pomocí energetických zbraní (lasery, mikrovlnné zbraně). 


Na následujících řádcích si popíšeme některé technologie (naznačené rovněž v konceptu AFFOC) ctící ideu operační pohotovosti. Na většině technologií letectvo pracuje a plánuje je zavést ve 20. letech 21. století do výzbroje.


Technika pro nový způsob boje

Pro udržení klíčové informační nadvlády poslouží vynášení malých vojenských satelitů pomocí stíhacích letadel. V rámci programu ALASA (Airborne Launch Assist Apace Access) letectvo testuje vypouštění raket s malými satelity ze stíhaček F-15.


Podobná schopnost umožní doplňovat satelity vyřazené protivníkem. Naopak letectvo chce rozvíjet schopnosti, především pomocí laserových zbraní nebo elektronického boje, umožňující vyřazovat vojenské satelity protivníka.


Dokument AFFOC zmiňuje také nový model stíhačky F-35D. Podle představ konceptu AFFOC půjde o volitelně pilotovaný stroj s pokročilou schopností velení a řízení - bude schopen ovládat nejrůznější bezpilotní stroje. Mluví se o bezpilotních tankerech, bombardérech (volitelně pilotovaný LRS-B), nákladních dronech nebo bezpilotních nosičích střel vzduch-vzduch dlouhého doletu.


Firma Lockheed Martin americkému letectvu nabízí nástupce průzkumného letounu U-2. Nástupcem je bezpilotní stealth letoun pohybující se ve výšce přes 20 km schopný provádět dalekonosné průzkumné mise.


Ve stejné výšce mají operovat bezpilotní letadla schopná zajišťovat přenos dat (komunikaci) mezi jednotkami amerického letectva, pokud dojde k zničení komunikačních satelitů. Půjde o letouny schopné létat až dva týdny (např. Phantom Eye) ve velkých výškách a vytvářet komunikační síť.


Součástí amerických leteckých formací se mohou stát jednoduché bezpilotní nosiče leteckých zbraní. V podstatě půjde o dron doprovázející stíhací letadla. Jediným úkolem dronu je nést zbraně vzduch-vzduch dlouhého doletu a "poskytovat" je pilotovaným stíhacím letadlům. 


Letectvo stále studuje možnost získat velké nákladní vzducholodě. Výhodou vzducholodí jsou značně nižší náklady na dopravu materiálu a provoz. Vzducholodě jsou ideální k ekonomickému zásobování jednotek v místech s nižší mírou rizika.


Klíčovým projektem letectva je vývoj nových dalekonosných bombardérů LRS-B. Bombardér bude volitelně pilotovaný - v případě nutnosti může kontrolu nad bombardérem převzít jiné letadlo ve formaci. Bombardér se stane nosičem zbraní dlouhého dosahu a také mohutného vybavení pro elektronický boj.


Poroste význam klamných cílů. Například “volavky” MALD-J (Miniature Air-Launched Decoy Jammer) věrně napodobují přítomnost stíhacích letadel v prostoru. Drony MALD-J mohou nést stíhací letadla, bombardéry nebo drony. Cílem MALD-J je zmást a zahltit protivzdušné systémy protivníka.


Klíčovým se stane rozvoj hypersonických zbraní. Počítá se s vypouštěním střel ze stíhaček F-35, bombardérů a dronů. V současné době připravuje americké letectvo v rámci programu HSSW (High Speed Strike Weapon) test hypersonické zbraně v roce 2018 a v rámci programu TBG (Tactical Boost-Glide) v roce 2020.


Americké letectvo rozvíjí rovněž celou škálu energetických zbraní. V rámci programu CHAMP (Counter-electronics High Power Microwave Advanced Missile Project) letectvo pracuje na mikrovlnné zbraní (umístěné ve střele) schopné usmažit elektroniku protivníka.


Intenzivně vyvíjené laserové zbraně mají naopak schopnost velmi efektivně ničit střely vzduch-vzduch nebo země-vzduch protivníka, či přímo jiná letadla v manévrovém boji.

 

Zdroj: AFFOC

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 11.01.2016 Čas: 12:54

Tak QA k prezentaci o přesné munici má obrovskou informační hodnotu

https://www.youtube.com/watch?v=bvaBfbpHqxw


4:10 je stealth precenova?
Jaká je tedy alternativa, nemít stealth? Zlehčit protivníkovi zaměření platforem a zbraní? .... a mnohem, mnohem víc, opravdu doporučuji celé QA poslechnout, byl by z toho i skvělý článek.

avatar
Shania Datum: 11.01.2016 Čas: 11:51

V minulosti jsem sem dával studii od Center for Strategic and Budgetary Assessments

Trends in Air-to-Air Combat http://csbaonline.org/search/?x=0&y=0&q=+Trends+in+Air-to-Air+Combat

Tady je přímo prezentace k této studii: https://www.youtube.com/watch?v=LmGRn7GirS0

Je to hlavně dobré pro shrnutí současných a minulých vzdušných bojů.

A tady je animace k tomu co doporučují do budoucna (stealth bombarder s LR AA zbranemi a malými UCAW poskytující zaměřovací data).

http://csbaonline.org/publications/2015/12/a-vision-of-future-aerial-combat/

CSBA má celou řadu dalších studii, např tato zabývající se chytrou municí: https://www.youtube.com/watch?v=Hx3_Pr097O8

http://csbaonline.org/search/?x=0&y=0&q=Sustaining+America%27s+Precision+Strike+Advantage

Winning The Airwaves: Regaining America’s Dominance In The Electromagnetic Spectrum

Zase když už nic jiného, náhled na minulé a současné schopnosti...

http://csbaonline.org/publications/2015/12/winning-the-airwaves-sustaining-americas-advantage-in-the-electronic-spectrum/

A další

avatar
Jan Grohmann Datum: 11.01.2016 Čas: 09:50

Shania: Musím Vás podpořit. Vyjádřil jste to přesně, srovnávání T-50 a F-22 je opravdu úsměvné, a to z důvodu, které jste popsal. O T-50 nevíme s jistotou prakticky nic, jen to, že bude zřejmě obratnější. Člověk, který skutečné rozumí letadlům by se do ničeho takového nepouštěl, resp. by ohnivě neobhajoval jeden nebo druhý letoun, ale projevil by mnohem větší respekt.

Murfur: Než něco napíšete, ověřujte si zdroje a nešiřte bludy. Šíření nesmyslů jako "partnerská společnost Pentagon" a dalších nebudeme příště tolerovat.

avatar
KOLT Datum: 10.01.2016 Čas: 23:12

Shania, už jste také pochopil, že to nemá cenu? Nicméně si vážím vašich příspěvků, protože jednak se z nich člověk vždycky něco doví, jednak si náhodný kolemjdoucí může udělat představu, jak to ve skutečnosti je.

avatar
Shania Datum: 10.01.2016 Čas: 22:15

Murfur: partnerskej spolocnosti Pentagonu pre analyzu nasadenych vojenskych prostriedkov?

Víš kdo Picard je? Konspirační teoretik. Jak si proboha přišel na to, že je to partnerská společnost pentagonu?

Co bude dál, keypubs? Je to tvoje věc, ale jestli chceš mít nějaký kontakt s realitou, měl by jsi hledat zdroje jinde...

K tomu videu, kdyby jsi trochu čet co píšu, tak se nedivíš, přesně jsem ti několikrát napsal od koho to je a že je to těžko uvěřitelný údaj, nic méně je to jediný udaj který existuje...

Mimochodem, dodnes se ani neví pravý výkon motorů F22, udaje oficiálně zveřejněné jsou schválně podhodnocené a to platí i o dalších parametrech.

Proto ti znova říkám, nějaké srovnávání s F22 s T-50 je k ničemu, o jednom víme málo a druhé je doslova papírové letadlo, protože to co lítá nemá finální komponenty. A opět, je klidně možné, že T-50 bude nakonec obratnější v některých režimech, to se ale nedozvíme, dokud nezveřejní EM diagramy.

Obratnost nad rámec toho co umí F15/F16 má stejně jen pramalý význam, kdyby měla, dávno by došlo k vybavení F15 silnějšími motory, TVC a provedly se další změny, které mimochodem byli v 80 letech otestovány a zavrhnuty jako nepotřebné a nestojící za vynaložené prostředky.

To samo o sobě vypovídá o tom, co si US myslí o vymanévrování raket, vlivu obratnosti na výhru v dogfightech.

Co se týká Boyda a ostatních členu stíhací mafie a lidí co na nich parazitují (např. Sprey). Tak jejich teorie prokázali jako neplatné a stroje jako F15 a dokonce F16, což bylo původně jejich dítě...

avatar
Shania Datum: 09.01.2016 Čas: 23:01

Murfur: tady je ještě krásně vidět jak je obraz integrovaný ve vizoru helmy a jaký to poskytuje přehled o situaci okolo.

https://youtu.be/AgD0AJ19e-4?list=PLUbDaIsrMoIoeY8eOOe0xxdfU-9ywTL6O&t=754

Všimni si jak jsou označené cíle... A opět, aby jsi nemyslel, ten obraz je volitelný a pilot nemusí promítat IR obraz, ale uvidí jen cíle.

avatar
Shania Datum: 09.01.2016 Čas: 22:55

murfur: ne jedná se o sustained turn rate v obou případech.... k typhoonu najdes i EM diagramy. V linku je i zdroj na to video, kde to je ten udaj řečen.
A jak jsme psal, spousta lidí tomu nevěří... což je ok, dávám ti to jen na demonstraci, že z videa neodhneš schopnosti letadla. T-50 to klidně muže překonávat, až bude mít svoje motory.

DAS má dosah asi 10 nm pro funkci ID, nočního vidění, navádění zbraní atd. nemá zoom. Ale i bez něj dokáže identifikovat objekty na podstatně delší vzdálenosti, protože to počítač dokáže lepe analyzovat. Člověk nerozpozná stíhačku na víc jak 2nm a to ani nebude vědět co to je.
Funkce která vyhledává rakety, pozemní střelbu je dosah mnohem větší, záleží jak je silný zdroj (1300km u ICBN)

Překvapuje mě ,že neznáš jeho funkce, když onich celou dobu píšu a je to jednoduše zjistitelná informace. Takže přímo u LM:

http://www.northropgrumman.com/capabilities/anaaq37f35/pages/default.aspx

Šest let staré promo video, dobré jako ukázka funkcí:

https://www.youtube.com/watch?v=e1NrFZddihQ&index=1&list=PLxYF2Xt6-JqGp-LHnQucGbtbQTBdsnFp2

Už níže jsme ti dal ukázku jak vypadá jeho obraz (v 10 minute vidíš i záznam z EOTS):

https://youtu.be/AgD0AJ19e-4?list=PLUbDaIsrMoIoeY8eOOe0xxdfU-9ywTL6O&t=646

stávající EOTS má dosah víc jak 50nm, má kvalitní zoom, a má laserový značkovač, dálkoměr.


F35 dokáže navádět AIM9X, AIM 120D pokud zná polohu cíle, ta může pocházet z jakékoliv senzoru, nebo z jiného letadla.
Pro WVR situace je DAS dostačující na určení přesné polohy. Když bude v rozsahu radaru nebo EOTS, bude poloha braná i z něj. Pokud cíl vysíla, tak o něm bude vědět Baracuda atd atd. Prostě vše funguje společně.

avatar
Shania Datum: 09.01.2016 Čas: 15:35

murfur: 1) turn rate, víš, že jediný koment od někoho kdo má z F22 v soubojích zkušenosti udává 28 deg/sec v 20000 ft:)

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?t=25385

Údaj je to tak neuvěřitelný, že tomu nikdo nevěří.

Typhoon udajně dá 25 deg/sec.

Každopádně tyto fixní udaje jsou irelevantní ve skutečném boji, kde do toho vstupuje podstatně víc faktorů.

Když si vezmeš, že Raptor má největší potíže s F18C, protože ta je schopná ostře zatáčet, i když sustain turn rate není tak skvělý...

BTW já netvrdím, že T-50 není agilnější, jen že to zatím nemáš jak zjistit... a už vubec ne podle videa.

2) opět DAS a ty tvoje bláboly o tom jak je T-50 automatizovaný:)
zase si vymýšlíš blbosti, neřek jsme, že se pilot musí na cíl dívat, řek jsem, že má ty informace ve vizoru...

Letadlo samo o sobě muže střílet 360 stupnu okolo sebe a vždy ví co okolo něj je. Starší letadla ztratí kontakt po tom co vylétne z dosahu jejich senzoru, což je většinou radar, IRST a pak ho musí znovu najít, klidně pomocí pohledu když mají HMDS a hobs rakety.

Přilbové zaměřovače vznikli z důvodu, že senzory rakety dokázali sledovat cíl mimo senzory letadala a bylo nějak třeba označit cíl, dnes k tomu navíc dostali HUD a noční vidění (Typhoon)


F-35 je momentálně stroj s nejlepší automatizací vůbec, většinu toho co jsi popsal dělá stroj sám a největší problémy jsou právě s programováním softwaru, takže nežeru to, že rusové, kteří do T-50 vložili podstatně míň peněz, času budou mít automatizaci a sensor fusion na lepší urovni, to je prostě sci-fi. Pokud ano, byli by rusové naprosto někde jinde než dnes, měli by obrovskou produktivitou a know how o které by se nikomu jinému ani nesnilo a lidstvo by bylo díky nim dál...

Takže to není že USA jsou nejlepší a rusové nic neumí, ale to kolik kdo do čeho investoval. Rusové meli 20 let kdy stagnovali a ani dnes nemají ani zdaleka prostředky, které by byli potřeba.

avatar
jj284b Datum: 09.01.2016 Čas: 09:26

okrem toho, zaujimalo by ma ako si prisiel k tym cislam o 360 stpnovom obrate.. z youtube videi?? a bol ten obrat vykonavany v rovnakej vyske, pri rovnakych podmienkach, s rovnakym ucelom (o co najkratsi cas)??? a urcite mali oba videa rovnake fps? co ak jedno video bolo prehravane rychlejsie ako druhe? dnes takuto manipulaciu zvladne spravit hocikto.. staci ti obycajny movie maker...

avatar
jj284b Datum: 09.01.2016 Čas: 09:23

ak pojde ropa pod 30$/barrel tak Rusko skrachuje a nejake T50 bude ich najmensi problem... a btw, cim viac sa tam orientuju na vstlak tym menej stealth to lietadlo bude.. co znamena ze ho idetifikuju na vacsie vzdialenosti a dostane sa do problemov skor ako bude moct ten vstlak na nieco pouzit... statistika nepusti... kto striela prvy ten vyhrava... a stealth je to co ti ten prvy vystrel zabezpeci... nie nejake tabulkove hodnoty o vstlaku..

avatar
jj284b Datum: 09.01.2016 Čas: 01:54

mna osobne dost zabava, ze odhadujes ake skvele parametre ma mat T50 a pritom ten stroj este ani nelieta v produkcnej verzii a nemali na nom ziadne zbrane..navyse Indovia su nespokojni a chcu od projektu odstupit.. to som zvedavy ako potom chcu Rusi ten projekt financovat, hlavne ak ropa pojde pod 30$ za barrel...

avatar
jj284b Datum: 08.01.2016 Čas: 22:28

murfur: a co sa tyka AESA, ktore ze to Ruske vo vyzbroji nasadene lietadlo ma AESA radar???

avatar
Shania Datum: 08.01.2016 Čas: 21:53

murfure jak vysvětlíš, že ty jednoduché IR senzory dokáží zachytit booster ICBN na 1300km?

mícháš vždycky všechno dohromady, polovině věcí nerozumíš ani jak funguje, jen si najdeš nějaký counter, co ti potvrdí tvoje domněnky.

Bavili jsme se o SA ve dogfigtu, kde DAS poskytuje jasnou výhodu proti někomu, kdo podobný systém nemá.

Asi mluvíme jinou řečí, ale mám takový pocit, že si myslíš, že DAS jen promíta pilotovy IR obraz do helmy a to je jeho jediná funkce... Sice to umí, a je to lepší jak NVG, má to i parkovací kameru, tedy pohled do zadu a možná i zobrazení cíle ve výseku...:) Ale to samo o sobě nemá vliv na funkci o které mluvím, to jak to pilot vidí je zobrazení cílů pomocí symbolů v HMD např. takto

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?uid=42273&f=62&t=16223&start=180

avatar
Torong Datum: 08.01.2016 Čas: 20:00

"Naopak mne pripada predstava, ze amerika musi mat vo vsetkych systemoch vzdy najvyspelejsie riesenia zasadne neracionalna."

No a to je celý problém. Odmítáš připustit, že by Američané mohli být lepší než Rusové a podle toho skládáš svoje argumenty...

avatar
Shania Datum: 08.01.2016 Čas: 18:30

murfure bohužel není šance překonat nezvratné důkazy ze stranek jako defenseissues, APA, atd a ani dokonce blokera Tylera, takže to vzdávám:) Naštěstí už to udělal vždycky někdo předemnou, stačí si to jen najít:)

A naposled EOTS není hlavní senzor DAS, to je samostatný senzor.

arr