Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

Americké letectvo vybírá letoun OA-X. Český Striker chybí

Datum přidání 07.08.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 37 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Po více než jednoročním experimentálním testování turbovrtulových bitevních letadel americké letectvo (USAF) přesouvá program OA-X do akviziční fáze. USAF chce turbovrtulový letoun od firem Sierra Nevada Corporation nebo Textron Aviation. Česká firma Aero Vodochody s bitevním letounem F/A-259 Striker ve výběru chybí.

Foto: A-29 Super Tucano během testování USAF. A-29 na obrázku odhazuje laserem řízenou pumu Paveway; větší foto / USAF

 

USAF zveřejnilo oznámení o připravovaném nákupu letadel OA-X na vládním serveru pro veřejné zakázky FedBizOpps. Akviziční proces (zveřejnění žádosti o nabídku; RfP) oficiálně odstartuje v prosinci a vítěz bude vybrán v létě 2019. Letectvo ale zatím neuvedlo počet nakupovaných letadel.


Jedinými kandidáty programu OA-X jsou podle USAF firmy Sierra Nevada Corporation a Textron Aviation. První jmenovaná nabízí turbovrtulový letoun A-29 Super Tucano, druhá AT-6C Wolverine. O česko-izraelském týmu Aero Vodochody a IAI (Israel Aerospace Industries) se letectvo v oznámení nezmiňuje.


„Cenově a komerčně dostupné lehké útočné letouny jsou určeny pro operace po celém světě v oblastech s nepravidelnými válečnými operacemi, které byly typické pro bojové operace za posledních 25 let,“ stojí v oznámení USAF. „Sierra Nevada Corporation a Textron Aviation jsou jediné firmy, které mají schopnost splnit požadavek v daném časovém rámci, bez rizika nepřijatelného zpoždění při plnění potřeb bojovníků.“


Důraz na zrychlení celého procesu je pochopitelný, protože americké letectvo představilo koncept OA-X již v roce 2008. Mimo to USAF od té doby mnohokrát testovalo A-29 i AT-6C. Navíc na amerických leteckých základnách se rovněž cvičí afghánští piloti A-29.


Aero Vodochody se k poslednímu vývoji zatím nevyjádřilo. Jak Armádní noviny pochopily, česká firma nyní zvažuje další kroky, od stáhnutí se z programu až po podání protestu. O takových možnostech v případě česko-izraelského týmu spekulují také americká média.


Letouny OA-X zastanou především úkoly blízké pozemní podpory (CAS) a ulehčí práci víceúčelovým stíhačkám F-35 Lightning II a F-15E Strike Eagle. OA-X nabízejí nejen o řád nižší provozní náklady, ale také sníží vytíženost (a tedy spojené servisní náklady) výkonných proudových letadel.


Nízká rychlost a skvělý výhled z pilotní kabiny, ve spojení s nízkými provozními nároky (nezpevněná přistávací dráha, minimální infrastruktura letiště) činí z OA-X ideální letouny pro boj v urbanizovaném prostředí kdekoliv na světě. Typickým příkladem nasazení OA-X mohou být velká zhroucená města v Africe nebo na Středním východě.

 

Podle webu The Drive letectvo plánuje mezi roky 2020 až 2025 získat 200 až 300 letadel OA-X za maximální cenu 2,5 miliardy dolarů.

 

Video: Oba letouny dokáží operovat z polních letišť. / YouTube

 

Program OA-X má zastavit klesající schopnosti USAF. Letectvo má v současné době nejmenší počet letadel od druhé světové války, nejstarší letecký park, připravenost pilotů je na nejnižší úrovni a zároveň je USAF uprostřed nejdelšího období nepřetržitého válčení od založení Spojených států. Aby toho nebylo málo, průměrná letová hodina amerických letadel je nejdražší za celou historii USAF. 


V roce 1989 mohlo USAF nasadit 134 bojových letek, nyní pouze 55. Cílem pro nejbližší budoucnost je navýšení počtu bojových letek na 58, ale podle generála Mike Holmese, šéfa Velitelství vzdušného boje (Air Combat Command), letectvo potřebuje ideálně 70 letek.


„Musíme vyvinout nízkonákladové schopnosti pro boj proti násilnému extremismu,“ uvedla v pondělí Heather Wilson, tajemnice pro vojenské letectvo. „Dnešní letectvo je menší, než je potřeba našeho národa a lehká útočná letadla nabízí možnost rozšířit schopnosti letectva nad rámec toho, co máme v inventáři nebo v rozpočtu.“


Jací jsou tedy kandidáti? A-29 Super Tucano je turbovrtulový bojový letoun vyvinutý brazilskou společností Embraer. Bojový dolet je 550 km s 1500 kg výzbroje. V prázdné konfiguraci je přeletová vzdálenost A-29 více než 2800 km a výdrž ve vzduchu 8,5 hodiny. Letoun umí používat střely vzduch-vzduch krátkého dosahu a celou škálu munice vzduch-země, jako jsou řízené střely a laserem naváděné pumy.


AT-6C Wolverine je vylepšená bojová verze amerického cvičného letounu T-6 Texan II. Výkonové parametry a možnosti jsou podobné jako v případě A-29. Maximální vzletová hmotnost AT-6C je však o 1000 kg menší než u A-29, což je dáno také tím, že A-29 má v křídlech lafetovány dva kulomety ráže 12,7 mm.

 

Zdroj: The Drive

Udělte článku metály:

Počet metálů: 1.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
CerVus Datum: 12.08.2018 Čas: 16:12

Mezi těmi dvěmi bych si tipoval T-6. Už jen fakt, že minulou generaci dodali Irácké armádě splňuje možnost předání spojeneckým silám a ověření schopností na bojišti, kam jsou letouny především určeny. 12,7mm, které má A-29 nebude pro CAS zrovna moc vhodný, takže o to se opřít nemůže. Tady půjde o to kolik chytrých bomb se dá na letoun navěsit. Přeci jen je nechrání rychlost ani pancéřování, takže budou zůstávat ve vyšší letové hladině.
Každopádně bych čekal, že je časem doplní o FA-50. Ta je zas o krok blíže plnohodnotým stíhacím letounům přičemž si zachovává reltině nízké náklady. A opět je dodali Irácké straně, kde si je opět mohou vyzkoušet v "boji".

avatar
tryskac Datum: 10.08.2018 Čas: 20:01

Nalejme si cisteho vina. Program OA-X uz nejaky cas bezi a Aero len skusalo naskocit na rozbehnuty vlak. Prve minus. Snaha diskutujucich pisat v zmysle, USAF nevedia co robia je zcestna. Oni velmi dobre vedia co robia a velmi dobre vedia co chcu. Casto sa operuje so skusenostami L159 v Iraku. V poriadku. A-29 lieta v Afganistane a uz dlhu dobu strazi hranice nad pralesnymi oblastami Brazilie. Takze to lietadlo je BOJOVO odskusane.spochybnovat kompetentnost USAF - je ako spochybnovat uspechy 8, 9, 15. a neviem z hlavy este ktorej armady pocas ww2, skusenosti nad Koreou, Vietnamom, Irakom, Afganistanom, Juhosaviou, Lybiou...., pristatie na Mesiaci. A koniec koncov, prve lietadlo vzlietlo v roku 1903 v USA. Mozno by stalo zato zhodit ruzove okuliare a pripustit ze ponukane produkty v oblasti letectva z Cr uz za svetom zaostavaju. To je skratka fakt. Alebo chcete tvrdit, ze z aplikacie "mokreho" kridla na L39, 159 a L410 niekto padne na zadok? Keby tie aeracke lietadla mali instalovany aspon ten nestastny gulomet, ked A29 ho ma 2x - v kridle 2x12.7mm. Ano, nic moc, ale ma...

avatar
TF_HU Datum: 09.08.2018 Čas: 01:08

Tohle me pobavilo...ukazka ceskeho zvelicovani...fakt se bavim. Aero v zadnem projektu nebylo, vsadim se, ze USAF o nejakem letadle na papire vubec nevedelo.

Nekteri diskuteri evidentne nikdy necetli nic o tom, co vedlo USAF k tomu, proc hleda takovy stroj.

Vtipne...

avatar
Starlight Datum: 09.08.2018 Čas: 01:07

Tady je oficiální sdělení USAF:
https://www.fbo.gov/index?s=opportunity&mode=form&id=0fb44f8a6dff81e629252a5aa214330a&tab=core&_cview=1

Takže si to shrneme. USAF hledá produkt, který nepotřebuje vývoj (non-developmental aircraft). Do loňské testovací Fáze 1, žádný produkt Aera nepostoupil (pokud Aero nějakou přihlášku podalo). Do letošní testovací Fáze 2 postoupila jen dvojice turbovrtulových řešení A-29, AT-6C, které se účastnily Fáze 1. Finální soutěž (RFP) USAF formálně vypíše v prosinci 2018 a osloví jen obě výrobce, kteří se dostaly do Fáze 2. V posledním čtvrtletí 2019 pak vybere vítěze.

Aero podle zveřejněných zpráv, chce F/A-259 Striker zaletět v roce 2020. Sice na osvědčeném základě L-159, ale se významnými změnami, které znamenají vývoj. Žádný americký partner a ani výrobní linka v USA nebyly dosud oznámeny. Časově, vývojově i připraveností k výrobě v USA se Aero ale zcela očividně míjí se základními požadavky USAF.

TF_HU je tak blíže pravdě, než zdejší anti-ami „experti“. Mimochodem současné Aero vlastní už více než deset let Slováci a Češi, kteří si v posledních pár letech najali italský management na řízení Aera.

avatar
TF_HU Datum: 09.08.2018 Čas: 01:04

strikehawk

Vy jste uplne mimo...ale mozna by pomohlo, kdybyste si na protest zmenil nickname...na neco neamerickeho, neanglickeho

avatar
TF_HU Datum: 09.08.2018 Čas: 01:01

...a Aero se nekam prihlasilo? Ukazte mi jeden jediny link, kde USAF zaradil neexistujici stroj Aera do jasne specifikovaneho vyberu na letoun OAX...

avatar
TF_HU Datum: 09.08.2018 Čas: 00:58

Aero Vodochody se k poslednímu vývoji zatím nevyjádřilo. Jak Armádní noviny pochopily, česká firma nyní zvažuje další kroky, od stáhnutí se z programu až po podání protestu. O takových možnostech v případě česko-izraelského týmu spekulují také americká média.

Tohle, vyse, je dobra lez. Tomu fakt nekdo veri a veril? Aero se vyjadrovat nebude, projekt bezi uz mraky let, blizil se k zaveru. Tohle je ukazka ceske nabubrelosti smerem k prikraslovani si informaci, reklamy apod.

avatar
Jirosi Datum: 08.08.2018 Čas: 14:11

Shania: Tak hlavně jim Aero žádný prototyp pro testování ani nedodalo...

avatar
Shania Datum: 08.08.2018 Čas: 12:21

Celou dobu ten experiment používal jen super tucano a wolverine, takže o žádném výkonnějším stroji ani neuvažovali...

avatar
Clanek Datum: 08.08.2018 Čas: 11:02

Protoze brblat na sve evropske spojence ted neni v kurzu, ted je v kurzu brblat a stezovat si na cokoli spojene s USA. Ze se vic pripadu kdy skodime evropani sami sobe najde mezi nama nez ve vztahu EU : USA, to uz nikoho nezajima. Pritom jak spravne pisete, Nemecko, Francie... vsechno jedno, kazdy "valci" jen sam za sebe, u USA to ale z nejakeho duvodu vadi vic.

avatar
gangut Datum: 08.08.2018 Čas: 11:02

damik
Turbovrtuľový motor je při nižších rýchlostiach efektívnejší.

avatar
Rase Datum: 08.08.2018 Čas: 10:52

Tak celý ten humbuk kolem přihlášení F/A-259 byla jen PR reklama, což vyšlo. Za pár let představí třeba prototyp a jede se dál. Když se koukneme, co za stroje postoupilo, tak by se lépe hodilo nabídnout nějakou NG verzi Zlin Z-37TM Turbo Military :-D

Víc mě štvalo, jak francouzi vykopli ze svého tendru na cvičný letoun L-39NG, tam byl důvod brblat a stěžovat si, tady mi to tak nepřijde.

avatar
Gibon Datum: 08.08.2018 Čas: 10:15

Diskusia mi to trochu pripomina SR v 1996, ked nam jedna nemenovana krajina zaviedla viza skrz zvysujuci sa podiel ziadosti o azyl.
Jedina reakcia nasej vlady V.Miečiara bola, že sme víza pre Kanaďanov zaviedli tiež.
Zla, hystericka, nesebavedoma, zbytočna a stat poskodzujuca reakcia.

avatar
Sokrates Datum: 08.08.2018 Čas: 10:07

Myslím, že Američania to tlačia na minimálne náklady, ktoré dosiahnu práve s vrtuľovými strojmi. Žiadne ťažké politické konšpirácie za tým netreba hľadať. Aero si ide svoje - vyvíja nové stroje, propaguje, modernizuje staré a v súčasnosti dokonca úspešne dostalo vzduchu očakávanú L-159T2:
https://www.leteckymagazin.sk/l/nove-ceske-cvicne-lietadlo-absolvovalo-prvy-let/
Treba tomu dať trochu času. Verím, že po pozitívnych skúsenostiach v Iraku má táto spoločnosť celkom dobré vyhliadky na získanie ďalších zahraničných zákazníkov.

avatar
damik Datum: 08.08.2018 Čas: 09:40

proc je turboprop o hodne levnejsi na provoz nez turbojet/turbofan? turbo jako turbo, ne??

je to jen ze turboprop ma 2x / 4x mensi vykon a spotrebu? nebo je tam jeste neco jineho??? diky

arr