Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil ... Více

Letecká technika

Americké letectvo vyřadí stíhačky F-16 až v roce 2046

Datum přidání 13.02.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 27 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké letectvo (US Air Force) v rámci obecného programu SLEP (Service Life Extension Program) plánuje prodloužit životnost několika stovkám stíhaček F-16. Program potrvá až do druhé poloviny příštího desetiletí - poslední stíhačky F-16 tak americké letectvo vyřadí až v roce 2046.

Foto: Dvojice F-16C 157. stíhací perutě (157th Fighter Squadron) Národní gardy Jižní Karolíny; větší foto / US Air Force

 

Stíhačka F-16 je obchodně nejúspěšnější bojový letoun. Celkově vzniklo 4500 letadel a dnes stále létá 3000 F-16 ve 25 zemích světa. Americké letectvo má ve výzbroji oficiálně 957 stíhaček F-16 - 803 jednomístných F-16C a 154 dvoumístných F-16D. Není ale jasné, kolik strojů je v letuschopném stavu.


Stíhačky F-16C/D v budoucnu nahradí nové jednomístné F-35 Lightning II. Americké letectvo postupně převezme (podle současných plánů) 1763 stíhaček F-35A - nyní v letectvu léta 71 F-35A.


Americké letectvo obdrží všechny stíhačky F-35A až v pozdních 30. letech 21. století. Minimálně do té doby musí udržovat stávající flotilu letadel F-16 ve výzbroji.


Letectvo proto v rámci programu SLEP, který lapidárně řečeno označuje generální opravu, plánuje prodloužit životnost 300 stíhačkám F-16C a 48 stíhačkám F-16D o 6000 letových hodin.  


Pentagon v rámci SLEP hledá výrobce, kteří mohou i v následujících dekádách vyrábět součástky pro F-16.  Počítá se zejména s výrobou nových křídel, nejrůznějších nosníků, přepážek, svislé ocasní plochy nebo vnějšího opláštění letadla.


Samotný drak letadla F-16 má však mimořádně dlouhou životnost. Na konci roku 2015 Lockheed Martin dokončil dvouleté testování, podle kterého má drak F-16 životnost 92 let při průměrném ročním náletu.


“Drak letadla byl (po testování - pozn. red.) vystaven několikrát maximálnímu zatížení, aby bylo prokázáno, že drak je stále dostatečně pevný pro provoz v plné provozní letové obálce,” uvedla v roce 2015 v tiskovém prohlášení Lockheed Martin.

 

Generální opravy všech strojů F-16 poběží od roku 2018 až do roku 2026 - při průměrném náletu 300 h tak posledním stíhačkám F-16 skončí životnost v roce 2046. Samozřejmě v té době budou prvosledové jednotky amerického letectva vybaveny letadly F-35A (nebo dokonce novým typem), F-16 zůstanou v záloze nebo u jednotek americké Národní gardy.

 


Video: F-16 amerického letectva v Jižní Koreji; ilustrační video / YouTube

 

Letouny F-16 již nezbytně potřebují projít generální opravou, neboť v poslední době čím dal častěji dochází k nehodám kvůli technickému selhání. Jen v roce 2013 došlo k pěti nehodám F-16 amerického letectva. Šlo o nehody třídy A - tedy takové, při kterých jsou náklady na opravu větší než 2 miliony dolarů nebo při kterých zemře pilot.


V případě potřeby lze F-16 samozřejmě modernizovat. Lockheed Martin v rámci modernizace F-16V “Viper” nabízí nový radar Northop Grumman APG-83 vyvinutý z radaru stíhačky F-35 Lightning II. APG-83 kromě vyššího výkonu, odolnosti proti rušení a nižší ceny nabízí vyšší spolehlivost a schopnost pracovat současně v režimech vzduch-země i vzduch-vzduch.


Mezi další klíčové přednosti F-16V patří upravený kokpit s dvojicí menších postranních barevných displejů a s jedním centrálním velkým displejem. F-16V je rovněž vybaven novým hlavním palubním počítačem nebo automatickým antikolizním systém.


Dalšími prvky jsou nové systémy elektronického boje, výkonnější vnitřní datová síť a nový datalink s možností přenášet data přes satelit. V případě zájmu může americké letectvo vybavit část svých F-16 také konformními přídavnými nádržemi.


Jednotková cena za nejmodernější verze F-16 se pohybuje kolem 40 milionů dolarů. Podle veřejně dostupných číslech nákupní/roční provozní náklady dvou nejnovějších F-16 odpovídají nákupním a provozním cenám jedné F-35 - při stejném počtu letových hodin ročně. 

 

Zdroj: War Is Boring

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Henrich7 Datum: 17.02.2017 Čas: 09:30

Jirosi. Ano jeje dosť statov NATO ktoré nepoužívajú F16. Ale je to len o politike. Lebo EF 2000 a Rafale su v podstate podobné lietadlá. Tak isto medzi F16 a Gripenom nieje veľký rozdiel.

avatar
Henrich7 Datum: 17.02.2017 Čas: 09:26

Alexa 123. Myslim že je to hlavne exportne najúspešnejšia stihacka. Neviem či bolo F16 vyrobených viac ako Mig 21,ale to sa ani nedá porovnávať,je jasné že F16 je lietadlo inej generacie, a teda podstatne drahšie. A pomaly bude aj lietadlom, ktore patrí medzi najdlhšie používané.

avatar
RiMr71 Datum: 15.02.2017 Čas: 11:08

Lemkine, kolik už je vyrobených kusů toho neschopného rozmazlence? Kolik Gripenů? Na T-50 se ani ptát nebudu, nejsem sadista...

avatar
Jirosi Datum: 14.02.2017 Čas: 21:08

KóĎA: Statu NATO co nepouzivaji F16 je celkem dost(UK, GER, ..).

avatar
lemkin Datum: 14.02.2017 Čas: 20:23

Ono taky co jiného jim zbývá, když přišlo vystřízlivění z F-35 jakožtodrahého rozmazleného dítěte, které se pro práci ani moc nehodí :D


Je klidně možné, pokud dopadne tendr v Indii, že by se na ta čísla časem dotáhl i Gripen :-)

avatar
KóĎA Datum: 14.02.2017 Čas: 20:00

Jirosi: a ja se zeptám naopak. Jaké šance měly státy NATO zvolit si jiné letadlo (podle období) než F-104 / F-4/ F-16? Švedsko mimo NATO, možná Francie... Jiný odpovídající výrobce mě nenapadá.

avatar
RiMr71 Datum: 14.02.2017 Čas: 18:28

...no ale jaké srovnatelné éro v té době bylo v soc. táboře dostupné reálně, ne na papíře? Myslím, že i kdyby chtěli F-4 nebo jiné, že by s tím prodejem měla Moskva, ale i Pentagon dost problém... :D

avatar
Jirosi Datum: 14.02.2017 Čas: 17:41

RiMr71: Mne by spise zajimalo zda jsi mohli staty VS zvolit i jine letadlo..., nebo jim bylo narizeno vzit jsi Mig 21. Tim samozdrejme nechci popirat jeho kvality. Protoze F16 musel napred porazit jine letadla nekdy i ty Migi21 aby se mohl vyrobit v tech poctech.

avatar
RiMr71 Datum: 14.02.2017 Čas: 16:15

JO, tak při takovém výkladu by to sedělo.
Osobně se mi F-16 nikdy moc nelíbila. Pak jsem k jedné přišel, ve formě rychlého dmychydlového modelu a jak jsem si ji za letu prohlížel ze všech úhlů (navíc i ten model létá opravdu výborně, český výrobek) tak jsem ji "pochopil" a už se mi líbí :)

avatar
alexa123 Datum: 14.02.2017 Čas: 15:02

alea206
Ten obchodnr nejuzpesnesni letoun je mysleno v soucasnosti nebo celjove?

RiMr71
...to mě taky zaujalo. Nemýlím-li se, tak MIGu-21 bylo vyrobeno celkem (včetně lic. výroby) přes 10 000 ks...

Je to asi myslené z hľadiska "relatívného". Migov 21 a napr. 15 sa určite vyrobilo podstatne viac ale bolo to v dobe, keď letectvá mali podstatne viac lietadiel ako dnes. USAF alebo Rusi malo v období 1950-1980 napr. 10000 stíhačiek (je to vymyslené číslo) ale od 1980 majú už iba 2500 stíhačiek (tiež vymyslené číslo). Takže pri takomto pohľade je F-16 asi relatívne skutočne komerčne najúspešnejšie lietadlo prúdovej éry. A ak to zoberieme z relatívneho a nie absolútneho pohľadu (neustále sa znižujuci počet lietadiel v letectvách), tak F-35 prekoná F-16.

avatar
Shania Datum: 14.02.2017 Čas: 14:48

Superme: kupují, budou je montovat u nich. Jsou fms zakaznik a ne partner. Před pár dny byla zmínka o prvnim letu jap pilota v f35

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=57&t=52802&sid=d4549861d370f7f740a7cc9c765651f8

Kanada je jediny potíží sta v programu.

avatar
SeaWolf Datum: 14.02.2017 Čas: 14:41

Sholva
Můžeš prosím napsat zdroj kde tedy získáme každodenní informace ohledně havárií vojenských strojů které media dle tvých slov zamlčují. Díky

avatar
Superme Datum: 14.02.2017 Čas: 14:26

Neví někdo, zda si Japonci nakonec koupí F-35? Vím, že se o tom šuškalo, ale nějak sem nikde nezaznamenal, zda to nakonec padlo nebo ne. Shania bude nejspíš vědět :)

avatar
Vrata Datum: 14.02.2017 Čas: 14:15

Media zajimaji hlavne havarie civilnich letadel.

Vojenska jsou v tomto smeru vice na okraji zajmu, rada takovych havarek bude navic utajena (odhaduji treba v Severni Korei, Rusku nebo Cine).

avatar
PavolR Datum: 14.02.2017 Čas: 14:01

Sholva:
Médiá vo svojej podstate neinformujú, médiá sú trhový produkt - nosič -, predávajúci určité balíky informácií, ktoré oni sami "nakupujú" od rôznych tlačových agentúr + pridajú niečo z vlastnej činnosti a investigatívu. Sami aj rozhodujú na základe určitých kritérií, aký balík informácií ponúknu (tak ako výrobcovia pracích práškov rozhodujú o ich zložení) a užívateľ podľa tohoto balíka rozhoduje, či produkt zakúpi alebo nie.

Teda v tom slova zmysle, ako si informovanie predstavujete vy, fungujú iba tlačové agentúry, prípadne verejnoprávne média (hoci ani tie žiaľ nie všetky).

arr