TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Americké stíhací letouny ve světle dnešních dnů

Datum přidání 19.06.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 7 komentářů    autor autor: Michal Polák

Není tomu tak dávno, co americké letectvo zařadilo do své výzbroje moderní stíhací letoun F-22A Raptor. Nyní se do služby chystá vstoupit další stroj páté generace s označením F-35 Lightning II. Oproti dříve zařazenému letounu je jen jednomotorový, ale vlastnost stealth zůstává. V čem jsou další rozdíly, proč dva letouny páté generace nahradí všechny stroje předchozích generací?

F-16

Foto: Americký stíhací letouny F-16 s plnou výzbrojí / USAF, Wikipedia

Ohlédnutí za F-15 a F-16

stíhací letouny F-15 Eagle a F-16 Fighting Falcon sloužily vedle sebe, ačkoliv měly v podstatě stejnou výzbroj a byly zavedeny do výzbroje těsně po sobě. Hlavní rozdíl je však znát na první pohled – počet motorů a s tím související rozměry, nosnost zbraní a výkon.

 

F-15 Eagle byl představen v roce 1976 jako letoun pro vybojování vzdušné nadvlády. Na této pozici nahrazoval předchozí typy F-4 a F-5. Byl vybaven dvojicí proudových motorů, které dávaly letounu výbornou akceleraci a schopnost letu rychlostí M=2,5+. Na pylony pod křídly a trupem F-15 Eagle se vejde celkem 8 řízených střel a 3 přídavné nádrže.

 

Oproti tomu F-16 Fighting Falcon byl představen o dva roky později jako víceúčelový stíhací letoun. Od začátku tak sloužil nejen ke vzdušnému boji, ale také útokům na pozemní cíle. Oproti F-15 má F-16 pouze jeden proudový motor, nicméně i tak dosahuje rychlosti M=2+ a může se na poměry ve své kategorii pochlubit také dobrým doletem. Pod křídly je k dispozici 6 pylonů pro zbraně, přičemž dva z nich lze využít k instalaci přídavných palivových nádrží. Rozměrnější nádrž pak lze ještě umístit pod trup letounu.

 

F-15C

Foto: Stíhací F-15C/D dodnes patří mezi nejobávanější stíhače / USAF, Wikipedia

 

Oba letouny historicky procházely řadou modernizací. V rámci nich byla udržována kompatibilita s nejnovějšími verzemi různých stíhaček a letadel. Zatímco F-16 zůstával většinou víceúčelový (ačkoliv určité letky byly zaměřené na specifické druhy činností), F-15C/D zůstával stíhací. Vedle něj však vznikla stíhací-bombardovací varianta určená k útokům na pozemní cíle známá jako F-15E.

 

Rozdíly lze tedy hledat ve využití a vhodnosti obou typů letounů pro specifické mise, ale také v exportu. Menší a levnější F-16 se staly etalonem ve své třídě. Ostatně o tom hovoří více než 25 zahraničních provozovatelů a více než 4 500 vyrobených letounů. Oproti tomu F-15 se moc nevyvážel a seznam čítá pouze Izrael, Saudskou Arábii, Japonsko, Jižní Koreu a Singapur.

Problematický F-22A Raptor

F-22A Raptor byl vyvinut jako nástupce F-15 Eagle. Tím pádem se jedná o letoun uzpůsobený v první řadě pro vzdušný boj. Oproti dřívějším typům disponuje Raptor jako vůbec první stíhací letoun (po bombardérech B-1 a B-2) technologií stealth, která využívá konstrukčních a materiálních specifik k maximálnímu snížení až úplnému zamezení radarové odrazivosti.

 

Foto: F-22A Raptor / YouTube

 

Ostatně z tohoto důvodu nese Raptor výzbroj primárně ve zbraňové šachtě, která je skrytá v trupu letounu. I přesto však lze pod křídla umístit přídavné nádrže používané při delších letech a přeletech. Některé verze F-22 přitom podporují střely vzduch-vzduch i vzduch-země. Do budoucna by tak mělo být možné využít tyto letouny také k útokům na pozemní cíle, zejména k ničení velitelských stanovišť a ničení pozemních prostředků protivzdušné obrany v prvním sledu.

 

F-22 Raptor

Foto: F-22A Raptor se měl stát nástupcem F-15 a je nejmodernějším stíhacím letounem vůbec, přesto je zařazen v počtu "pouhých" 187 letounů / USAF, Wikipedia

 

Stejně jako F-15 je i Raptor dvoumotorový, přičemž využívá vektorování tahu ve vertikální rovině, čímž zefektivňuje jeho letecké dovednosti, zvyšuje ovladatelnost letounu a zároveň jej dělá obratnější. Konstrukce a pohon navíc umožňuje tzv. supercruise, tedy nadzvukové rychlosti bez přídavného spalování.

 

F-22A Raptor vznikl na základě zkušeností z posledních konfliktů a s reflexí potřeby možného vybojování absolutní vzdušné nadvlády. To se projevilo nejen důmyslnou elektronikou, ale také pohonem a onou neviditelností. Všechny tyto vlastnosti však celý letoun nesmírně prodražily. Společně se stále se snižujícím počtem strojů na objednávce a cena letounu (zřejmě vysoce) přesahuje 200 milionů dolarů.

F-35: Náhradník F-16 páté generace

O něco levnější by měly být jednomotorové, nicméně taktéž stíhací víceúčelové letouny Lockheed Martin F-35 Lightning II. Bohužel ani u nich nebude cenovka nijak nízká vzhledem k dlouhému a komplikovanému vývoji. Řada letectev tedy stále otálí s nákupem a jiná zase snižují objednávky.

 

F-35

Foto: Druhému stíhacímu letounu 5. generace je předpovídána velká budoucnost, v rozletu jej však brzdí opožděný vývoj a vysoká cena / USAF, Wikipedia

 

Oproti F-16 přináší F-35 vlastnost stealth a pokročilejší systémy, které řadí letoun do páté generace. Nicméně ne každý si je ochotný za tyto nejnovější technologie připlatit. Většina států totiž využívá letouny pro účely air policingu a nepředpokládá hrozící konflikt s vyspělým protivníkem.

 

Foto: F-35 Lightning II podstupuje velmi náročné testování / YouTube

 

Právě kvůli vyšším cenám a ekonomickým škrtům se pochopitelně řada letectev dívá po alternativách. Jednou z nich by mohl být nákup nových strojů stejného typu postavených na novém bloku (např. F-16E/F Block 60). Lze ale předpokládat ukončení nebo alespoň omezení produkce starých typů z důvodu zvýhodnění těch nových.

 

Zákazníci i tak budou mít ještě dvě možnosti – modernizaci stávajících letounů (která nicméně nemůže prodloužit životnost o několik desítek let jako v případě nákupu nových letounů) nebo se mohou poohlédnout po americké konkurenci. Jmenovat lze: Eurofighter Typhoon (Německo, Itálie, Británie), Dassault Rafale (Francie) a dále ruské typy Su-27/30/35 a MiG-29/35. Pokud by však stávající uživatelé F-16 chtěli zůstat u provozně levnějších jednomotorových stíhacích letounů, pak je jedinou alternativou švédský JAS-39C/D Gripen.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
asdf Datum: 23.06.2012 Čas: 11:18

F-35 mi pride jako dobra nahrada Harriera nic vic nic min... super hornety zvladnout vic... a taky F-16 block 5x...

avatar
Dip Datum: 22.06.2012 Čas: 18:23

Tak Stealth je v uvozovkách neviditelnej jen pro státy 3. generace, ale F-35 jistě nabízí mnohem více.
Zajímavou alternativou může bejt ještě F/A-18. Pokud vím, tak Boeing teď vyvíjel i nějakou modernizovanou verzi, která by měla bejt i částečně stealth. Autor tohle letadlo úplně vynechal, ale třeba to má důvod.

avatar
asdf Datum: 21.06.2012 Čas: 10:14

F-35 je predrazeny nic... jediny co to umi je Stealth a to jeste v omezeny mire... misto v sachtach nema skoro zadny a kdyz neco daji na pylony maji smulu... americani to ani nechtej skoro kupovat, oddaluji koupe na neurcito, tak to cpou do evropy...proste v dnesni dobe se stealth hodi pouze na UAV.

PS: jak pise redaktor je ze jedinou alternativou je JAS-39 C/D co ma bejt naky PR na ten krap generace 4 ? kdyby jste aspon napsal JAS-39NG

avatar
Wrunx Datum: 20.06.2012 Čas: 17:40

Pokud vojenské letectví nepřijde s něčím doslova revolučním, co by řádově zvýhodnilo jednu stranu, mají tihle létavci odzvoníno. Vlády se dnes hodně kroutí když mají posílat svoje sakra drahé stroje do nějakých lokálních konfliktů, kde hrozí že svištící stovky milionů dolarů pošle k zemi pár zašmudlaných rebelů s nesenými PLS na ramenou - za pár tisícovek... Proto už se také objevil názor že tu "obyčejnou nádeničinu" na smetišti, pardón, politickoekonomicky neatraktivním bojišti, mohou odvést levnější podzvukové stroje... :-)

avatar
fakir Datum: 20.06.2012 Čas: 16:22

Ohledně maximální rychlosti F-15
tato stíhačka v žádném případě nedosahuje rychlost M-2,5+
Letoun bez výzbroje ve velkých výškách dosahuje maximal
rychlost M-2,35=25OOKM/HOD.
Evropské stíhačky nejsou nijak levnější,
RAFAL-francouzský stíhač příjde podle
vybavení na 80-120 miliónů dolarů,
Typhoon má ceny obdobné.

avatar
Ondřej Lacina Datum: 20.06.2012 Čas: 16:04

Americký stroje jsou kvalitní a nádherný stroje, jen vzhledem k době nemaj už moc co nabídnout do arsenálu moderních armád, který jsou ovlineny škrty v rozpočtech. F-15 a F-16 už stárnou, nikdo o tyhle stroje už nejeví zájem a F-22 a F-35 mi zase přijdou jako stříbrnej příbor v kuchyňský lince - drahý a svou práci líp jak levnější stroje neodvedou. Osobně jsem příznivcem evropských stíhacích letounů, který jsou nejlepších ekvivalentem mezi cenou a kvalitou, což je přesně to, co současné armády do současných konfliktů vyhledávají.

avatar
JaM Datum: 20.06.2012 Čas: 07:56

Co sa tyka F-22 tak ich cena za novy kus u poslednej serie bola 143 milionov dolarov. Zaratavat prostriedky na vyvoj je tak trochu nespravne, kedze tie uz boli minute v minulosti, a nijako nezatazuju rozpocet teraz. Navyse vdaka vyvoju F--22 bol vyvoj F-35 o nieco lacnejsi, a samozrejme bolo vyvinutych vela systemov ktore sa daju pouzit aj u inych strojov. 143 milionov nie je velka suma, ak si uvedomite ze F-15 v poslednych verziach sa predavali za 100 miionov...

arr