Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Americké motory s proměnným cyklem pro budoucí stíhačky

Datum přidání 05.07.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 4 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké letectvo (U.S. Air Force) v rámci programu AETP (Adaptive Engine Transfer Program) poskytlo firmám GE Aviation a Pratt & Whitney 2 miliardy dolarů na vývoj nové generace proudových motorů. Nové motory budou pohánět stíhačky 6. generace a modernizované verze stíhaček F-35 Lightning II.

Foto: Test proudového motoru Pratt & Whitney F-135 stíhačky F-35 Lightning II; větší foto; ilustrační foto / Pratt & Whitney

 

Americké letectvo plánuje nové motory po roce umístit na vyvíjené stíhačky 6. generace (nástupce F-22 Raptor a F/A-18E/F Super Hornet) a případně i do modernizovaných verzí letadel F-35 Lightning II.

 

Motor je vyvíjen pro maximální tah více než 200 kN. Motor Pratt & Whitney F119 stíhačky F-22 má přitom maximální tah s přídavným spalováním 156 kN a Pratt & Whitney F135 stíhačky F-35 s přídavným spalováním 191 kN.


Nová “pětiletka” navazuje na téměř desetileté úsilí amerického letectva zavést do provozu novou generaci proudových motorů s tzv. “proměnným cyklem”.

 

Jednoduše jde o motory, které dokáží pracovat efektivně v nejrůznějších rychlostních režimech, což současné motory nedokáží - motor a proměnným cyklem může efektivně pracovat v režimu vysokého výkonu (současné bojové stíhačky), tak v režimu s vysokou účinností (dopravní letadla).


První myšlenka motoru s proměnným cyklem se objevila již v 60. letech minulého století. Avšak teprve technický pokrok (především v materiálech) v posledních dvou dekádách umožnil uvažovat reálně o stavbě operačně nasaditelného motoru s proměnným cyklem.


Klíčové je dosáhnutí největší teploty hoření v jádru proudového motoru. Součástí motoru s proměnným cyklem jsou proto i nové žáruvzdorné materiály CMC (kompozitní materiál s keramickou matricí) a součástky vyrobené pomocí 3D tiskárny.


Firmě GE Aviation se například při vývoji podařilo překonat dosavadní nejvyšší teplotu zaznamenanou v jádru proudového motoru o více než 70 °C. Tento výsledek představuje zásadní změnu - vyšší teplota je spojena s vyšším výkonem, což vede k větší palivové účinnosti.


Nejnovější úsilí ve vývoji motoru se datuje od roku 2007, kdy americké letectvo spustilo program ADVENT (ADaptive Versatile ENgine Technology).

 

Od roku 2013 do roku 2017 běží navazující program AETD (Adaptive Engine Technology Development). Konečně v letošním roce americké letectvo spustilo v úvodu zmíněný pětiletý (přes rok 2021) program AETP. Výsledkem AETP má být letu schopný prototyp nového motoru.


Přesné výkonové parametry nových motorů jsou utajovány. Podle letectva však nové motory mají o 25 % menší spotřebu (celkově o 30 % větší dolet letadla) a o 10 % větší tah oproti proudovým motorům stejné hmotnostní a rozměrové kategorie.


Nové motory budou muset být také napojeny na mnohem výkonnější generátory elektrické energie, nutné pro pohon budoucích velmi výkonných senzorů a energetických zbraní.


Nižší spotřeba paliva umožní v budoucích letounech zmenšit velikost vnitřních palivových nádrží nebo zvýšit množství uvnitř nesené výzbroje. To vše pak ovlivní stealth charakteristiky letounu, aerodynamiku, atd.

 

Pro porovnání - vnitřní nádrže F-22 pojmou 8200 kg paliva, pro které je potřeba vyčlenit vnitřní prostor stíhačky o objemu přibližně 9 m3. Bojový dolet F-22A (při použití přídavného spalování na část letu) je 760 km. Díky motorům s proměnným cyklem velikost palivových nádrží F-22 může být jen 6,75 m3 nebo bojový dolet až 1000 km.

 

Zdroj: Aviation Week

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 08.07.2016 Čas: 12:05

článek v PDF o F-22 včetně operací v syrii, modernizací a mnoha dalších věcí. Pár citací z článků + extra:

Operace F-22 v těsné blízkosti syrských a ruských letadel + stav modernizací (první odstavec, není z článku).

As far as OPSEC is concerned, Syria aught to be a goldmine for both the U.S. and Russia with respect to collection on each other's latest hardware. Open sources are unlikely to change that. Arguably, the most relevant Update 5 enhancement to Syria, which includes AIM-9X Block I separate from Increment 3.1 (3.2B adds AIM-9X Block II), is Mode 5th to 4th generation IFDL capability (IFDL GWY Mode). Without a BACN aircraft in the vicinity, Raptor pilots previously had to resort to using VHF/UHF radio to communicate with older aircraft:

"The fourth and fifth gen pilots have figured out 'how to integrate tactics…without that shared data link' through the use of 'contracts' regarding who will do what and when. The pilots are then 'able to pass very specific things over traditional UHF [and] VHF radios, to where not only can we execute the mission, but…at the same level, as if we were sharing information perfectly'”.

Same article also states F-22s have been able to operate within close proximity to Russian and Syrian forces without being detected:

"Russian and Syrian pilots are 'interested' in the F-22, and may have tried maneuvering close by to see how the jet operates, but 'because of our sophisticated avionics and…stealth and…supercruise and maneuverability,' there’s 'not a time where we allow Syrians or Russians to see us or influence us in any way without us choosing for them to do that,' Anhalt explained. He said there were 'some incidents…early on' in which F-22s had to steer coalition air packages away from the Syrian or Russian jets and 'we were very close to them and they never realized it'." [emphasis added]


F-35 lepší v AA než F-15:

Chief of Staff Gen. Mark A. Welsh III has said on numerous occasions the shortage of F-22s means the Air Force will rely on the F-35 to achieve air superiority in future confl icts much more than originally planned. Even though the F-35 was to be a multirole jet and not a dedicated dogfi ghter,
Anhalt said it will be superior to the F-15 in the air-to-air regime “As threats continue to evolve … having stealth is basically your ticket to get into
the fi ght, and if you don’t have stealth, you will not be there,” he said.
“I sit in the vault with the F-35 requirements guys, and we have discussions every single day about how we’re going to be complementary to each other, and how we can attack this problem as we move into the future.”

---------------------------

Clanek v pdf o F-35 v Belgii + fotky
http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=23170

https://www.flickr.com/photos/lockheedmartin/sets/72157668497635962

https://twitter.com/BertdeSmit

avatar
Shania Datum: 08.07.2016 Čas: 09:30

Stanyk: pokud ti nikdo neodpoví, tak hledej sokove diamanty

Z cz wiki: Přídavné spalování vytváří markantní nárůst tahu, jeho projevem jsou také dlouhé plameny, šlehající z trysek motoru. V plamenech můžeme vidět tzv. šokové diamanty (shock diamonds), svítivé prstence, tvořené rázovými vlnami ve výtokových plynech.

avatar
Stanyk Datum: 08.07.2016 Čas: 08:44

Může mi někdo fundovaný vysvětlit, co jsou ty tmavší "plochy" v proudu spalin na úvodní fotografii.. resp. jakým způsobem takový jev vzniká, co je jeho příčinou?

avatar
RiMr71 Datum: 07.07.2016 Čas: 12:56

...trochu technicky podrobnější předešlá verze tohoto článku zde:
http://www.armadninoviny.cz/revolucni-motory-pro-americke-stihacky-6-generace.html

nyní tady zde tedy aktualizováno.

cca 30 miliard Kč "jen" na nový motor... Takový tlak peněz, i po různých odklonech, zákonitě vede k výsledku...

arr