TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Americký bombardér B-21: Co prozatím víme?

Datum přidání 01.03.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 22 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké letectvo (U.S. Air Force) před několika dny prezentovalo nákres budoucího strategického bombardéru B-21, dříve LRS-B (Long Range Strike-Bomber). Státní tajemnice pro vzdušné síly Deborah Lee Jamesová při prezentaci nezveřejnila žádné technické podrobnosti. Avšak úkoly bombardérů B-21 jsou známe - poradit si s jakoukoliv protivzdušnou obranou.

B-21

Foto: Počáteční představa bombardéru B-21. / Northrop Grumman

 

Proč USA chtějí nové bombardéry?

V současné době řada států výrazně posiluje své schopnosti ohraničení / blokování přístupu na své území A2AD (Anti-Access/Area-Denial). Jedná se o novou anglickou zkratku pro staré vojenské priority: získat kontrolu nad oblastí, ve které budete působit (vzduch, moře, kyberprostor) a ujistit se, že podobný prostor nezíská váš protivník.

 

Komplex A2AD zahrnuje takové systémy, které mají bránit vojskům ve vstupu na určité území. Vstupu se zabraňuje na souši, ve vzduchu i na moři. Hlavní nástroji odepření jsou systémy protivzdušné obrany, ale i balistické střely země-země, které mohou ohrozit předsunuté letecké základny stovky kilometrů daleko od chráněného území.

 

V současné době A2AD intenzivně buduje Rusko. Můžeme zmínit Kaliningrad, Krym a nejnověji Sýrie. Cílem je jednoduše ovládnout prostor ve vzduchu, zemi a moři na klíčových místech důležitých pro zájmy daného státu.

 

A2AD slouží také k ovládnutí tzv. klíčových bodů, které již v 19. století popsal americký kapitán (a pozdější admirál) Alfred T. Mahan ve svém nejvýznamnějším díle Vliv námořní moci na historii. V našem případě se budeme bavit o klíčových bodech, které jsou důležité pro světovou ekonomiku - "škrtící body", kudy proudí po mořích obrovské množství surovin.

 

V roce 2008 se šéf organizece OPEC vyjádřil, že pokud dojde k přerušení některého z geografických škrtících bodů (Hormuzký průliv, Malacký průliv, průliv Bab el Mandeb, Panamský průplav, Suezský průplav a Sumedský ropovod) cena ropy okamžitě vystoupí na úroveň 200 dolarů.

 

Kdokoliv dostane pod kontrolu některý z klíčových bodů a bude mít schopnost jej uzavřít, pak ten jistý subjekt (ať již státní nebo nestátní) získá schopnost položit světovou ekonomiku na kolena.

 

Jedním z klíčových bodů je zmiňovaný Suezský průplav a přilehlý egyptský ropovod Sumeda. Průplavem denně propluje zboží za 500 milionů dolarů. Navíc se jedná o bránu pro americké vojenské lodě plující do Arabského moře a dále do oblasti Středního východu.

 

Lodě z přístavu ze Sýrie se k Suezu dostanou za méně než den plavby. Naopak americké úderné skupiny letadlových lodí CGS (Carrier Strike Group), hlavní americký nástroj projekce vojenské síly ve světě, z domovského přístavu Norfolk doplují až po třech týdnech plavby.

 

Suez sice drží Egypt, ale ten se potýká s hlubokými politickými, bezpečnostními, ekonomickými, přírodními a ekonomicky problémy, které se neustále zhoršují...

 

Foto: B-2 Spirit / Public Domain


B-21 vs. A2AD

Americké letectvo v současné době nemá nástroj k ničení pokročilé a mnohovrstvé protivzdušné obrany protivníka. Stíhací letadla jako F-22A Raptor nebo F-35 Lightning II je nutno vyslat blíže k území protivníka, což sebou nese nejen bezpečnostní (útok protivníka na základny) ale i logistické problémy.

 

Bombardéry jako B-52 Stratofortress mohou sice operovat z amerického území a zasahovat cíle několik tisíc kilometrů daleko, ale jsou snadným cílem pro pokročilé systémy protivzdušné obrany.

 

Nejvýkonnějším prostředkem amerického letectva je bombardér B-2 Spirit. Americké letectvo ale získalo pouze 21 letadel. Podobně jako u další letecké techniky je otázkou, kolik letadel B-2 letectvo dokáže (kvůli servisu, opravám, atd.) okamžitě nasadit.

 

Nový bombardér B-21 má americkému letectvu umožnit v dostatečném počtu útočit z amerického území na oblasti chráněné nejmodernějšími komplexy A2AD. B-21 bude nástrojem prvního úderu a "otevře dveře" pro další letouny.

 

Počítá se s konvenčním a jaderným nákladem. B-21 se ale stane také platformou pro systémy elektronického boje, platformou pro celou škálu průzkumných senzorů, komunikačním uzlem nebo v blízké budoucnosti mateřským letounem pro roje bezpilotních letadel.

 

Představený obrázek ukazuje B-21 jako samokřídlo podobné většímu B-2 Spirit. Ocasní plocha je ale odlišná - ocasní plocha B-21 se podobá jednoduchému "W" místo "dvojitému W" u B-2 Spirit.

 

B-21 nejvíce připomíná první návrhy pokročilého strategického letounu ASPA (Advanced Strategic Penetration Aircraft) z počátku 80. let, z kterého později vyšel stroj B-2 Spirit. Oproti původním návrhům ASPA byl B-2 přepracován, aby mohl létat v nízké výšce a pronikat sovětskou protivzdušnou obranou. Přepracování ale zmenšilo dolet, nosnost a snížilo stealth vlastnosti B-2 Spirit.

 

I další konstrukční rysy B-21 a B-2 jsou podobné. Vstupní ústrojí proudových motorů a trysky motorů jsou umístěny na horní straně trupu, což zmenšuje radarový odraz, především vůči pozemním radarům. Samokřídlo vyniká plochou spodní části, což dále zmenšuje radarový odraz. Trysky ukryté na horní straně navíc zmenšují tepelnou stopu letadla.

 

Podle amerického letectva má nový bombardér úspěšně čelit nejmodernějším nízkofrekvenčním radarům, které zavádějí do výzbroje Čína a Rusko.

 

Jak uvedla Deborah Lee Jamesová, podoba B-2 a B-21 není čistě náhodná - B-21 sází na ověřené a vyzrálé technologie. Takový přístup nejen snižuje vývojové náklady, ale snižuje také riziko ceny. Letoun bude mít pravděpodobně pouze dva motory, maximální rychlost bude podzvuková. Spekuluje se o dvojici motorů F-135 ze stíhaček F-35 Lightning II.

 

B-21 začnou od poloviny 20. let 21. století nahrazovat staré bombardéry B-1 Lancer a B-52 Stratofortress. Podle generála Robina Handa, vedoucího Velitelství letectva pro globální údery AFGSC (Air Force Global Strike Command), americké letectvo potřebuje minimálně 175 až 200 strategických bombardérů. Minimálně polovina budou stroje B-21.

 

Zdroj: DefenseNews, Foxtrot Alpha

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
triplane Datum: 03.03.2016 Čas: 16:18

Butrus Butrus Gali - řekl bych že Američané v oblasti radarů za Ruskem nijak nezaostávají a moc dobře vědí co radary dokážou. A to s největší pravděpodobností roky dopředu. Jistě, může se zrodit nějaký úžasný objev, ale je to nepravděpodobné.
Ono posměváčci dávají jako příklad nefunkce stealt i sestřelení F117 v Jugošce, přitom tam to byla souhra několika okolností a i velké štěstí obsluhy PVO.
Dost často stelth technologie zpochybnuje Ruská propaganda, ale tam je to hodně o tom že to dodnes pořádně nezvládají. Takže to nelze brát moc vážně.
Rozhodně mi přijde že větší šanci na úspěch v bojově misi proti rovnocennému soupeři bude mít B2 než Tu160. Vím že to nejde srovnávat, ale oboje je to nejlepší co obě velmoci mají.

avatar
jj284b Datum: 03.03.2016 Čas: 14:11

Butrus Butrus Gali: az na to ze tento tvar ma vysoku ucinnost aj proti dlhovlnnym radarom.. kedze nema ziadne vertikalne prvky... a co sa tyka tych info o preletoch B-2 - tie normalne lietaju s vysunutymi radarovymi odrazacmi koli letovej kontrole. v plne STEALTH konfiguracii su len pocas bojovej misie.. podobne lietaju aj F-22.

avatar
Vrata Datum: 02.03.2016 Čas: 09:11

No, pokud by se nekdo pokusil ovladnout klicove body treba aby diktoval ceny ropy, tak proti sobe postavi cely zbytek sveta. Treba naftu z Perskeho zalivu dovazi tusim hlavne Asie - Cina, Indie,Japonsko, z casti urcite Evropa a od Saudu neco dovazi USA (ti do 15% celkove sve potreby). To si asi Rusko moc netroufne. Jisty bych si ale v budoucnu nebyl u Ciny.

avatar
palo satko Datum: 02.03.2016 Čas: 09:09

nie som si celkom isty, či sa USA tak obavaju straty nejakych namornych ciest. Najmä teraz, ked USA su sebestačne v palivach. že by stavali lietadla na obranu spojencov v zamori je nerozumny nazor, kedže stale plati Kissingerovo: “America has no permanent friends or enemies, only interests”
pri vyvoji a vyrobe skor ide o zachovanie vyrobnych kapacit a rozvoj novych technologii v tej oblasti.

avatar
jj284b Datum: 01.03.2016 Čas: 23:24

za mna Ghost.. nech je tam nejaka navaznost..

avatar
Left Datum: 01.03.2016 Čas: 22:44

Spolu s uveřejněním označení B-21 DoD také oznámilo, že hledá název. Prý se mají zapojit všichni airmeni.

Pro ne-airmeny doporučuji:

http://www.defensenews.com/story/breaking-news/2016/02/26/b-21-bomber-air-force-lrsb/80976160/

avatar
Rase Datum: 01.03.2016 Čas: 21:54

jj284b:
projekt hypersonického letounu pokračuje. SR-72 má být bezpilotní, hypersonický průzkumný letoun (nástupce SR-71). Možnost nést výzbroj je až druhotná. Na stroji se pracuje od roku 2007. Prototyp má vzniknout 2018 a v roce 2023 má vzniknout plnohodnotný letoun.

avatar
Shania Datum: 01.03.2016 Čas: 21:33

B-2.1

avatar
alexa123 Datum: 01.03.2016 Čas: 21:25

jj284b
... cely ten koncept je v podstate dost konzervativny, neodlisuje sa vyrazne od B-2, skor sa ho snazi vylepsit. Staci si spomenut o com sa ohladom LRS-B uvazovalo, jeden cas to mal byt hypersonicky bombarder a pod... je vidiet ze namiesto cohoci co by znova vyvijali 20+ rokov, sli po niecom co je realna sanca dostat do vyzbroje (predprodukcna seria) do 2025.

Asi konečne dostali rozum - miesto vývoja z hľadiska technických parametrov super, super, ... super vyspelých ale hlavne super, super komplikovaných zbraní za super, super, ... super miliard USD konečne prišli na to, že asi je predsa len najlepšie vyvíjať pokročilé použiteľné zbrane, ale za relatívne rozumnú cenu.

avatar
jj284b Datum: 01.03.2016 Čas: 21:06

alexa123: to ano. pride mi to ako "ciferna hracka" od DoD a NG. kazdopadne, cely ten koncept je v podstate dost konzervativny, neodlisuje sa vyrazne od B-2, skor sa ho snazi vylepsit. Staci si spomenut o com sa ohladom LRS-B uvazovalo, jeden cas to mal byt hypersonicky bombarder a pod... je vidiet ze namiesto cohoci co by znova vyvijali 20+ rokov, sli po niecom co je realna sanca dostat do vyzbroje (predprodukcna seria) do 2025.

avatar
jenikdavid Datum: 01.03.2016 Čas: 21:04

No možná to vidím špatně, ale nepřijde mi, že spojení vývoje B-21 a silové ovládnutí důležitého ekonomického uzlu je to pravé ořechové.

Vždyť každý vyspělý stát (resp. jeho představitelé) ví, že silové ovládnutí tohoto bodu = prakticky vyhlášení války všem, kteří na tom začnou okamžitě ve velkém prodělávat.

Na druhou stranu, kdyby se třeba IS něco takového povedlo, tak je tam všichni vystřílí s tím co mají teď.

Umím si představit, že třeba i ten Egypt po nějakých volbách to se Suezem zkusí...ale jak dlouho to vydrží ? Kdyby blokádou Suezu začal ostatní vydírat, nebude třeba B-21 k navrácení do původního stavu.

B-21 je prostě jen další logický krok v závodě té nejvyšší ligy. Dle mého ale nebude v nejvyšší lize nikdy potřeba (doufám), maximálně si tím usnadní práci při osvobozování nějakého rozdrbaného státu na středním východě...

avatar
alexa123 Datum: 01.03.2016 Čas: 20:39

jj284b
rovnako ako B-2. uz aj ten zvoleny nazov dost symbolicky naznacuje ze pojde o evoluciu... nenazvali to B-3.. takze, s B-2 maju zhodny/podobny tvar, koncepciu (vystupy motorov na vrchnej casti) ziadne vertikalne ovladacie plochy (lepsi STEALTH) atd atd...

Označení nového letounu by mělo být B-21, jako vyjádření toho, že se jedná o první bombardér pro 21. století. Jestli toto označení letounu opravdu vydrží je otázkou, a klidně může nastat situace, že již na podzim bude změněno.

Více zde: http://www.militarybox.cz/news/americke-letectvo-predstavilo-bombarder-b-21/

avatar
Shania Datum: 01.03.2016 Čas: 19:27

pokud si chce někdo pročíst o B2, tady je 100 stránkový dokument

http://www.northropgrumman.com/Capabilities/B2SpiritBomber/Documents/pageDocuments/B-2-Spirit-of-Innovation.pdf

avatar
jj284b Datum: 01.03.2016 Čas: 18:56

shal: oprava, nie Raytheon, ale Northrop Grumman samozrejme..

avatar
triplane Datum: 01.03.2016 Čas: 18:09

Každopádně až se z US začnou množit zprávy o UFO víme že to začali testovat ve vzduchu. Skoro bych se vsadil že to nebude trvat dlouho.

arr