TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Americký bombardér LRS-B: Vývoj v utajení

Datum přidání 04.09.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 3 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké letectvo (U.S. Air Force) intenzivně zkoumá a testuje dva návrhy nového dalekonosného útočného a bombardovacího letadla LRS-B (Long Range Strike-Bomber). O úspěch v programu soupeří na jedné straně Northrop Grumman, na straně druhé společný tým Lockheed Martin a Boeing.

LRS-B

Foto: Vize bombardéru LRS-B od Northrop Grumman; větší foto / Northrop Grumman

 

Poučení z chyb minulých

Program bombardéru LRS-B je americkým letectvem utajován. Prozatím nejsou oficiálně známy návrhy obou týmů, ani bližší technické podrobnosti. Utajování má zamezit protivníkům začít pracovat na případných protiopatřeních a také ztížit průmyslovou špionáž.

 

Vývoj bombardérů navíc neprochází klasickým akvizičním procesem. V americkém letectvu se vývojem a testováním návrhu zabývá Kancelář pro rychle dosažení schopností RCO (Rapid Capabilities Office). Jde o stejný tým, který má na svědomí vývoj dalšího tajného programu - vojenského raketoplánu X-37B.

 

Americké letectvo vydalo konečné technické a taktické požadavky na bombardér v květnu 2013. Od té doby oba týmy pracují na svých návrzích. Americké letectvo, resp. RCO, pracuje především na snížení vývojových a výrobních rizik, které mohou prodražit a časově posunout celý program.

 

Vojenský magazín Defense News citoval svůj zdroj obeznámený s programem, podle kterého je program LRS-B o tři roky dál, než by byl při klasickém akvizičním procesu. Rychlost programu je způsobená jak poučením z chyb minulých vývojových programů, tak zapojením kanceláře RCO, která mě větší volnost v rozhodování. RCO tak při své práci dokáže lépe obcházet byrokratickou mašinérii amerického letectva.

 

Video: LRS-B postupně nahradí letité bombardéry B-52 Stratofortress... / YouTube

 

V současné době běží intenzivní zkoušky a testování obou návrhů. Podle lidí obeznámených z vývojem je testování údajně mnohem robustnější, než v dřívějších velkých projektech amerického letectva. Důvodem jsou zkušenosti s technickými problémy i narůstající cenou u řady dřívějších projektů, především programu stíhačky F-35 Lightninig II.

 

"Je zde mnohem větší věrohodnost (konceptů pozn. red.), než jsme kdy viděli u jiných programů v přípravné fázi před EMD. Je to opravdu jiný přístup, už jsme strávili několik let testováním návrhů," citoval svůj zdroj vojenský magazín Defense News. "Snížení rizik (technických - pozn. red.) je hotovo. Návrhy jsou technicky vyspělé. Jsem připraveni se pohnout dále."

 

Důvodem je mimo jiné důraz na používání komerčně dostupných technologií, nikoliv vývoj nových, které prodražují a komplikují celý projekt. Ostatně podobný přístup je patrný v celých Ozbrojených silách Spojených států. Vývojové programy již nehledají "100% techniku", ale techniku, která sice není po všech směrech dokonalá, ale je cenově dostupná a v dohledné době nasaditelná. Řadu technologií (avioniku, elektronické systémy, senzory, atd) LRS-B přitom převezme ze stíhaček F-35 Lightning II.

 

Tajný letoun, tajná technika, tajné parametry

V současnosti jde tedy o fázi technologického vývoje TD (Technology Development). Oba týmy testují design letounů v aerodynamickém tunelu. Návrhy mají jedno společné - pokročilé uplatnění technologie stealth. Avšak konstrukčně a designově jsou údajně velmi odlišné.

 

Vlastnostmi stealth mají letouny překonávat bombardér B-2 Spirit. Údržba letadel B-2 v provozu je velmi náročná. Vývojáři se tak snaží maximálně zjednodušit servis a údržbu nového bombardéru.

 

Video: ... a částečně B-1B Lancer. / YouTube

 

Podle zákulisních informací na konci záři americké letectvo zvolí vítězný návrh, který vstoupí do fáze inženýrství, výroby a vývoje EMD (Engineering, Manufacturing, and Development). Vítězná firma získá peníze od letectva na výrobu prototypu (prototypů) bombardéru LRS-B a také smlouvu na výrobu 21 bombardérů v rámci počáteční výrobní série LRIP (Low-Rate Initial Production).

 

LRS-B v americké letectvu nahradí bombardéry B-52 Stratofortress, B-1B Lancer a doplní flotilu strategických bombardérů B-2 Spirit.

 

Celkově americké letectvo požaduje 80 až 100 bombardérů LRS-B při jednotkové výrobní ceně (bez vývoje a pozemního zabezpečení) 550 milionů dolarů (včetně motorů). Dosažení počátečních operačních schopnosti první letky LRS-B se očekává kolem roku 2025.

 

Stále však není známá hmotnostní kategorie letadla. Ví se, že LRS-B se stane menším letounem než B-2 Spirit. Defense News opět cituje další svůj zdroj, podle kterého LRS-B "je o 20 % menší a nést o 20 % méně nákladu než B-2." Přitom dolet se má pohybovat na úrovni B-2 Spirit, tedy 11 100 km.

 

Počítá se s instalací masivních ofenzivních systémů elektronického boje. Bombardér bude schopen nést také jaderné bomby, ale z počátku letadla nebudou certifikována pro použití jaderných zbraní. Certifikace je velmi náročná, a neočekává se v prvních letech po zavedení LRS-B do výzbroje.

 

LRS-B je vyvíjen jako volitelně pilotovaný. Verze schopné samotného letu však dorazí zřejmě až v pozdějších výrobních sériích. Podle deníku Defense News nepatří bezpilotní LRS-B mezi krátkodobé priority.

 

Foto: Budoucnost amerického bombardovacího letectva patří LRS-B a B-2 Spirit. / YouTube

 

Skandál s cenou

Avšak ani programu LRS-B se zřejmě nevyhnou problémy s dodržením nákladů, které se týkají prakticky všech programů amerického ministerstva obrany. Důkazem je probíhající skandál s odhadem dlouhodobých nákladů programu LRS-B.

 

V minulém roce americké letectvo počítalo ve fiskálních letech 2015 až 2024 vydat na program LRS-B 33,1 miliardy dolarů. V letošním roce však letectvo pro fiskální roky 2016 až 2025 odhadlo náklady na 58,2 miliardy dolarů.

 

Takový cenový rozptyl vyvolal na americké politické scéně pozdvižení. Letectvo následně uvedlo, že šlo o lidskou chybu a skutečné finanční náklady obou "desitletek" dosahují 41,7 miliardy dolarů.

 

Vysvětlení však politickou scénu neuklidnilo.

 

"Jsme hluboce znepokojeni nedávným oznámením ministerstva obrany o významných chybách v odhadech dlouhodobých nákladů programu LRS-B amerického letectva," uvedl republikánský senátor John McCain v otevřeném dopise. "Je těžké pochopit tak dramatickou nesrovnalost v odhadech dlouhodobých nákladů programu LRS-B a bohužel to nevzbuzuje důvěru ve vedení ministerstva obrany v tak významném akvizičním programu."

 

Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
RiMr71 Datum: 04.09.2015 Čas: 17:36

...ta Béjednička je sexy letadlo :)

avatar
Libertz Datum: 04.09.2015 Čas: 10:10

tak B1 aj B2 robili Northrop Grumman tak by mohli aj toto

avatar
Charlie Datum: 04.09.2015 Čas: 09:56

Prosím prosím, ať to vyhraje Nothrop, monopol Lockheed/Boeing nikdo nepotřebuje...

arr