Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Letecká technika

Americký kongres se zajímá o obnovení výroby F-22A Raptor

Datum přidání 21.04.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 50 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Výbor pro ozbrojené síly Kongresu (House Armed Services Committee) zaúkoloval americké letectvo k vypracování studie o možném obnovení výroby stíhaček F-22A Raptor. Studie posoudí jak finanční a časové požadavky obnovení výroby F-22A Raptor, tak i dopad rozšíření flotily F-22A na schopnosti amerického letectva.

Foto: F-22A Raptor; větší foto / U.S. Air Force

 

F-22A stále láká

“Výbor nařídil tajemníku letectva provést komplexní posouzení a studii nákladů spojených s obnovením výroby letadel F-22 a o výsledku podat zprávu do obranného výboru Kongresu, nejpozději do 1. ledna 2017,” píše se v oficiálně výzvě výboru.


“S ohledem na rostoucí hrozby pro americkou vzdušnou nadvládu v důsledku zmenšení technologické mezery protivníky a na zvyšující se poptávky spojenců a partnerů po vysoce výkonném, víceúčelovém letadle schopném obstát ve vyvíjejícím se a zhoršujícím se globálním prostředí, výbor se domnívá, že tyto návrhy (obnovení výroby F-22A - pozn. red.) stojí za prozkoumání,” dočteme se dále ve výzvě.


Výsledná zpráva bude přístupna veřejnosti. Výbor mimo jiné požaduje po letectvu popis budoucích leteckých i pozemních (PVO) hrozeb ve střednědobém i dlouhodobém horizontu, zhodnocení postavení F-22A v současných leteckých operacích, plány na modernizaci nebo vyřazení letadel F-15C z výzbroje, datum zavedení nové stíhačky 6. generace a odhadovaný konec technické životnosti současných F-22A.


U nových F-22A požaduje výbor znát odhad nákladů za obnovení výroby i cenu za případnou výrobu dalších 194 stíhaček F-22A tak, aby letectvo získalo dříve požadovaných 381 strojů, a také čas operačního nasazení nově vyrobených F-22A. Letectvo také případně popíše náklady a důvody, pokud bude požadovat ještě více letadel F-22A pro další úkoly (například vývoj stíhacích bombardérů na základě F-22A).


Výroba “raptorů” skončila v roce 2011. Místo původně požadovaných 749 stíhaček (později 381 - po roce 2000) bylo vyrobeno pouze 187 strojů. Avšak v současné době je pouze 123 F-22A schopno nasazení v bojových operacích. Ostatní letadla složí k výcviku nebo procházejí opravami a údržbou.


O ukončení výroby F-22A ve prospěch stíhaček F-35A Lightning II rozhodl tehdejší americký ministr obrany Robert Gates. Podle řady vyjádření vojenských analytiků, ale i představitelů letectva, ukončení výroby F-22A byla jedna z největších vojenských strategických chyb Washingtonu.


Američané před několika lety neočekávali masový střet s vyspělým protivníkem. Avšak v současnosti je takový scénář, především po ruské anexi Krymu, opět ve hře.


O letadla F-22A přitom dlouhodobě projevuje zájem řada států - především Austrálie, Japonsko nebo Izrael. V případě obnovení výroby F-22A Raptor, a také vývoji verze F-22A určené pro export, se dá očekávat zájem řady dalších zemí.

 

Video: F-22A Raptor demo. / YouTube


Ne tak rychle...

Na druhé straně však stojí nesmírná finanční náročnost obnovení výroby F-22. Podle studie nezávislé výzkumné organizace RAND Corporation z roku 2010 výroba 75 nových F-22A Raptor pro americké letectvo přijde na 17 miliard dolarů (227 milionů dolarů za jedno F-22).


Obrovským problém bude obnovení výrobní linky, a to i přesto, že Lockheed Martin (výrobce F-22) všechny stroje, výrobní pomůcky a přípravky údajně “pečlivě uložil a katalogizoval”. Avšak podle magazínu National Interest v některých případech, kdy letectvo potřebovalo znovu vyrobit konkretní díl pro poškozené F-22A, potřebné nástroje a přípravky nebylo možné dohledat.


Obnovení výroby proto nebude rozhodně snadné a jistě si vyžádá vypracovaní nové, nebo aspoň upravené technologie výroby. Bude nutno tak nakoupit nové stroje (3D tiskárny), znovu vyrobit výrobní a montážní přípravky, pořídit nástroje a vše začlenit do nové technologie výroby. To vše vyžaduje čas, finance a velké organizační úsilí.


Dalším problémem je “zastaralá” avionika F-22A Raptor. Ač je “raptor" doslova posety senzory, jeho počítačové systémy mají původ až v 90. letech minulého století. Například jádra počítačů F-22A běží na taktovací frekvenci 25 MHz. Pro porovnání, taktovací frekvence současných stolních počítačů se počítají v jednotkách GHz.


Při obnovení výroby F-22A tak bude jistě nutné zcela přepracovat avioniku. Na druhou stranu letectvo může ve F-22A použít celé bloky avioniky ze stíhaček F-35 Lightning II - to výrazně ušetří náklady.


Avšak letectvo se musí také zamyslet nad úpravou celých konstrukčních celků, jako je drak a motory. F-22A je již 10 let nevýkonnější vojenské letadlo na obloze, ale jeho konstrukce spadá do 80. let minulého století. Letectvo musí posoudit, které technologie F-22 jsou (a především v následujících dekádách) budou použitelné, a které technologie bude potřeba vyvinout od začátku.


Další proměnou je běžící vývoj nové americké stíhačky 6. generace pro americké letectvo a námořnictvo. Nový stroj dorazí do výzbroje zřejmě kolem roku 2030. Je tedy otázkou, kde směrovat peníze Pentagonu - do obnovení, modernizace a rozšíření flotily a schopností F-22A (například vývoj stíhacího bombardéru) nebo se “hnát” za stíhačkou 6. generace?


Nesmíme však také zapomenout na obrovské lobbistické možnosti Lockheed Martin v americkém Kongresu i Pentagonu. Lockheed Martin jistě bude přesvědčivě “přemlouvat” zainteresované osoby ve prospěch obnovení výroby F-22A Raptor.

 

Zdroj: H.R. 4909—FY17 NAtional Defense Authorization Bill

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 27.04.2016 Čas: 16:44

Tak tady je nějaké nové info k FGFA z indické strany
http://www.newindianexpress.com/thesundaystandard/Indias-Biggest-25-Billion-Defence-Deal-to-Crash-Land/2016/04/24/article3396450.ece

Ale vzhledem k tomu, že moc dobře vím jak media umějí kvalitně informovat, tak to nemusí byt tak velký problém. Časem uvidíme.

avatar
jj284b Datum: 27.04.2016 Čas: 16:25

Realisticky vzate, podla mna do toho nepojdu. restart bude stat vela, a AirForce by muselo tie peniaze vziat z inych projektov.. Airforce chce 6gen stroj vo vyvoji, a nechcu ho zasa vyvijat 20 rokov.. rovnako si nemozu dovolit znizit rozpocet pre F-35, kedze od toho zavisi nie len Airforce, ale aj Navy a USMC..

takze podla mna to najskor dopadne tak, ze sa nakupi 70+ F-15E vo verzii aku chystaju dodat Izraelu, s AESA radarom a upravenym trupom pre znizene RCS.. F-22 je skvela, no restart vyroby je uz dnes pridrahy, a tak ci tak by trval dlho (nove stroje by tu neboli skor ako v 2020)

avatar
KOLT Datum: 27.04.2016 Čas: 08:25

pro RiMr71: Já už na tyhle výkřiky ani neodpovídám, ono to nemám moc smysl. V čem je PAK-FA koncepčně modernější skutečně netuším, když je to +- podobný stroj. Jak lze posoudit materiálovou zastaralost u přísně střežených technologií, také nevím. Pokročilé aerodynamická koncepce je pak otázkou, protože US a RF přístup k tomuto je prostě jiný. Čemu vadí procesor na 25 Mhz, pokud plní správně svoji funkci, také nevím*. Proč by musel být vyměněn motor nebo radar, když obojí patří i v této chvíli k absolutní špičce, mi nějak uniká. Tak jako tak bude docházet k modernizaci stroje (např. do Typhoonů se také montují nové AESA radary), takže není problém tyto vyvinout a zapracovat do nových strojů přímo, do starých přestavbou – a ještě se tím sníží cena vývoje přepočtená na jedno letadlo. Tak v čem je sakra problém.

*) Je zajímavé, jak stará elektronika vadí u F-22, ale zároveň je přeci jedno, že Armata díky sankcím nemusí mít přístup k nejnovější západní elektronice, protože u té je přeci rozhodující, že plní svou funkci, ne jestli je to nejnovější výkřik techniky...

avatar
RiMr71 Datum: 26.04.2016 Čas: 15:36

...jo to myslel PAK-FA???!

...to snad ne..

avatar
logik Datum: 24.04.2016 Čas: 12:43

strikehawk: Co takhle zapojit hlavu? Kdyby ten váš vysněný PAK-FA překonával F22 ve většině parametrů, tak by asi reakce nebyla, obnovit výrobu toho překonaného stroje, ale vyvinout stroj lepší, že?

avatar
sanityangel1 Datum: 24.04.2016 Čas: 12:02

Ja se domnivam, ze i zarputili zboznovatele F22 by mohli uznat, ze procak, ktery tika na frekvenci 25 MHz neni posledni vykrik techniky.

Takze samotne znovuzprovozneni vyrobni linky 2-3 roky ( ne, opravdu to nefunguje tak, ze Johny zavola Jamesovi, aby ty masiny prevezl do vyrobni haly, kde pak zmackne tlacitko "Production start"). Ono F22 se stava z desetitisicu soucastek, z nichz urcita cast se proste uz nevyrabi, napr. kvuli jejich zastaralosti nebo krachu dodavatele. Obdobny problem meli tusim s raketoplany a jejich udrzovanim.
A upgrade F22 opravdu neprobiha tak, ze pribehne typek navari novy radar, vymeni zakladni desku s procakem, spusti upgrade softwaru a zada nove seriove cislo. Zmena vyrobnich materialu take neprobiha tim, ze tam zacnou sypat nove smesi do vyrobni linky.

Takze vymena cele avioniky - od palubniho pocitace, radaru, senzoru atd. , zmena slozeni + pripadne vylepseni draku, zmena motoru, upgrade sofwaru atd. To je prace na 8-10 let. V podstate by z puvodni F22 nic nezustalo.
Je nacase si rici, ze projekt F-35 sejmul F22 nadobro. Tim, ze se Amici rozhodli jit cestou F-35, a ne postupnym upgradem F22 + nechali demontovat vyrobni linky, tim ji zabili a ted debatovat o znovuobnoveni vyroby je nonsense.
V tom ma Shania pravdu.

avatar
apache Datum: 24.04.2016 Čas: 10:02

strikehawk: "Technologie a trendy jsou dnes jinde...."
Můžeš být prosím konkrétnější? Kde jsou?

"Existuje s jistotou jeden ve fázi prototypu, který ve většině parametrů F22 překonává." Můžeš být prosím konkrétnější? A kde bereš tu jistotu?

avatar
skelet Datum: 23.04.2016 Čas: 21:08

Bo ČLR? Jenže ČLR je ekonomický přítel, tak je lepší to svádět na Rusko, které je tak arogantní/hloupé, že k tomu zavdává i příčinu

avatar
strikehawk Datum: 23.04.2016 Čas: 20:02

KOLT

Použivej hlavu Kolte a nespamuj tady každý příspěvek jednovetnymi výkřiky. Existuje s jistotou jeden ve fázi prototypu, který ve většině parametrů F22 překonává. Procpak by se asi jinak USA cítil ohrozen a zvažoval obnoveni výroby?

avatar
jj284b Datum: 23.04.2016 Čas: 18:37

Sokrates: preklep o jeden rok.. posledny bol doruceny v Maji 2012

avatar
KOLT Datum: 23.04.2016 Čas: 16:46

pro Sokrates: Omlouvám se za palec dolů, překlep jsem se :-(

avatar
KOLT Datum: 23.04.2016 Čas: 16:45

A že těch aerodynamicky pokročilejších, materiálově modernějších a koncepčně pokročilejších strojů dnes ve světě létají celá hejna :-)))

avatar
Sokrates Datum: 23.04.2016 Čas: 10:00

jj284b: V 2013 schádzali z linky na základni Dobbins už len potkany. :-)

avatar
strikehawk Datum: 23.04.2016 Čas: 08:57

Americký kongres a příští prezident budou mít zatraceně těžký rozhodování, protože přijaté řešení může mít ve finále ještě horší dopad než chybné ( ve světle dnešního stavu programu F-35 a pokroků ve vývoji PAK-FA) zastavení výroby a zakonzervování linky F-22.
Ani jedna varianta není dobrá a skrývá nemalé úskalí. Osobně si myslím, že obnovení výroby by bylo právě takovou chybou. Přeci jen, konstrukce F-22 s aerodynamickým řešením, materiály a celkovým pojetím spadá do 80 tých let. Technologie a trendy jsou dnes jinde....

avatar
jj284b Datum: 22.04.2016 Čas: 14:46

Stanyk: ak je F22 starik, tak co potom F15C... ci ostatne 4gen stroje... jedinu nevyhodu ma F22 v tom, ze ta linka neostala v prevadzke... takto by tie stroje dostavali priebezne updaty ovela rychlejsie.

arr