Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Americký kongres se zajímá o obnovení výroby F-22A Raptor

Datum přidání 21.04.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 50 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Výbor pro ozbrojené síly Kongresu (House Armed Services Committee) zaúkoloval americké letectvo k vypracování studie o možném obnovení výroby stíhaček F-22A Raptor. Studie posoudí jak finanční a časové požadavky obnovení výroby F-22A Raptor, tak i dopad rozšíření flotily F-22A na schopnosti amerického letectva.

Foto: F-22A Raptor; větší foto / U.S. Air Force

 

F-22A stále láká

“Výbor nařídil tajemníku letectva provést komplexní posouzení a studii nákladů spojených s obnovením výroby letadel F-22 a o výsledku podat zprávu do obranného výboru Kongresu, nejpozději do 1. ledna 2017,” píše se v oficiálně výzvě výboru.


“S ohledem na rostoucí hrozby pro americkou vzdušnou nadvládu v důsledku zmenšení technologické mezery protivníky a na zvyšující se poptávky spojenců a partnerů po vysoce výkonném, víceúčelovém letadle schopném obstát ve vyvíjejícím se a zhoršujícím se globálním prostředí, výbor se domnívá, že tyto návrhy (obnovení výroby F-22A - pozn. red.) stojí za prozkoumání,” dočteme se dále ve výzvě.


Výsledná zpráva bude přístupna veřejnosti. Výbor mimo jiné požaduje po letectvu popis budoucích leteckých i pozemních (PVO) hrozeb ve střednědobém i dlouhodobém horizontu, zhodnocení postavení F-22A v současných leteckých operacích, plány na modernizaci nebo vyřazení letadel F-15C z výzbroje, datum zavedení nové stíhačky 6. generace a odhadovaný konec technické životnosti současných F-22A.


U nových F-22A požaduje výbor znát odhad nákladů za obnovení výroby i cenu za případnou výrobu dalších 194 stíhaček F-22A tak, aby letectvo získalo dříve požadovaných 381 strojů, a také čas operačního nasazení nově vyrobených F-22A. Letectvo také případně popíše náklady a důvody, pokud bude požadovat ještě více letadel F-22A pro další úkoly (například vývoj stíhacích bombardérů na základě F-22A).


Výroba “raptorů” skončila v roce 2011. Místo původně požadovaných 749 stíhaček (později 381 - po roce 2000) bylo vyrobeno pouze 187 strojů. Avšak v současné době je pouze 123 F-22A schopno nasazení v bojových operacích. Ostatní letadla složí k výcviku nebo procházejí opravami a údržbou.


O ukončení výroby F-22A ve prospěch stíhaček F-35A Lightning II rozhodl tehdejší americký ministr obrany Robert Gates. Podle řady vyjádření vojenských analytiků, ale i představitelů letectva, ukončení výroby F-22A byla jedna z největších vojenských strategických chyb Washingtonu.


Američané před několika lety neočekávali masový střet s vyspělým protivníkem. Avšak v současnosti je takový scénář, především po ruské anexi Krymu, opět ve hře.


O letadla F-22A přitom dlouhodobě projevuje zájem řada států - především Austrálie, Japonsko nebo Izrael. V případě obnovení výroby F-22A Raptor, a také vývoji verze F-22A určené pro export, se dá očekávat zájem řady dalších zemí.

 

Video: F-22A Raptor demo. / YouTube


Ne tak rychle...

Na druhé straně však stojí nesmírná finanční náročnost obnovení výroby F-22. Podle studie nezávislé výzkumné organizace RAND Corporation z roku 2010 výroba 75 nových F-22A Raptor pro americké letectvo přijde na 17 miliard dolarů (227 milionů dolarů za jedno F-22).


Obrovským problém bude obnovení výrobní linky, a to i přesto, že Lockheed Martin (výrobce F-22) všechny stroje, výrobní pomůcky a přípravky údajně “pečlivě uložil a katalogizoval”. Avšak podle magazínu National Interest v některých případech, kdy letectvo potřebovalo znovu vyrobit konkretní díl pro poškozené F-22A, potřebné nástroje a přípravky nebylo možné dohledat.


Obnovení výroby proto nebude rozhodně snadné a jistě si vyžádá vypracovaní nové, nebo aspoň upravené technologie výroby. Bude nutno tak nakoupit nové stroje (3D tiskárny), znovu vyrobit výrobní a montážní přípravky, pořídit nástroje a vše začlenit do nové technologie výroby. To vše vyžaduje čas, finance a velké organizační úsilí.


Dalším problémem je “zastaralá” avionika F-22A Raptor. Ač je “raptor" doslova posety senzory, jeho počítačové systémy mají původ až v 90. letech minulého století. Například jádra počítačů F-22A běží na taktovací frekvenci 25 MHz. Pro porovnání, taktovací frekvence současných stolních počítačů se počítají v jednotkách GHz.


Při obnovení výroby F-22A tak bude jistě nutné zcela přepracovat avioniku. Na druhou stranu letectvo může ve F-22A použít celé bloky avioniky ze stíhaček F-35 Lightning II - to výrazně ušetří náklady.


Avšak letectvo se musí také zamyslet nad úpravou celých konstrukčních celků, jako je drak a motory. F-22A je již 10 let nevýkonnější vojenské letadlo na obloze, ale jeho konstrukce spadá do 80. let minulého století. Letectvo musí posoudit, které technologie F-22 jsou (a především v následujících dekádách) budou použitelné, a které technologie bude potřeba vyvinout od začátku.


Další proměnou je běžící vývoj nové americké stíhačky 6. generace pro americké letectvo a námořnictvo. Nový stroj dorazí do výzbroje zřejmě kolem roku 2030. Je tedy otázkou, kde směrovat peníze Pentagonu - do obnovení, modernizace a rozšíření flotily a schopností F-22A (například vývoj stíhacího bombardéru) nebo se “hnát” za stíhačkou 6. generace?


Nesmíme však také zapomenout na obrovské lobbistické možnosti Lockheed Martin v americkém Kongresu i Pentagonu. Lockheed Martin jistě bude přesvědčivě “přemlouvat” zainteresované osoby ve prospěch obnovení výroby F-22A Raptor.

 

Zdroj: H.R. 4909—FY17 NAtional Defense Authorization Bill

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 27.04.2016 Čas: 16:44

Tak tady je nějaké nové info k FGFA z indické strany
http://www.newindianexpress.com/thesundaystandard/Indias-Biggest-25-Billion-Defence-Deal-to-Crash-Land/2016/04/24/article3396450.ece

Ale vzhledem k tomu, že moc dobře vím jak media umějí kvalitně informovat, tak to nemusí byt tak velký problém. Časem uvidíme.

avatar
jj284b Datum: 27.04.2016 Čas: 16:25

Realisticky vzate, podla mna do toho nepojdu. restart bude stat vela, a AirForce by muselo tie peniaze vziat z inych projektov.. Airforce chce 6gen stroj vo vyvoji, a nechcu ho zasa vyvijat 20 rokov.. rovnako si nemozu dovolit znizit rozpocet pre F-35, kedze od toho zavisi nie len Airforce, ale aj Navy a USMC..

takze podla mna to najskor dopadne tak, ze sa nakupi 70+ F-15E vo verzii aku chystaju dodat Izraelu, s AESA radarom a upravenym trupom pre znizene RCS.. F-22 je skvela, no restart vyroby je uz dnes pridrahy, a tak ci tak by trval dlho (nove stroje by tu neboli skor ako v 2020)

avatar
KOLT Datum: 27.04.2016 Čas: 08:25

pro RiMr71: Já už na tyhle výkřiky ani neodpovídám, ono to nemám moc smysl. V čem je PAK-FA koncepčně modernější skutečně netuším, když je to +- podobný stroj. Jak lze posoudit materiálovou zastaralost u přísně střežených technologií, také nevím. Pokročilé aerodynamická koncepce je pak otázkou, protože US a RF přístup k tomuto je prostě jiný. Čemu vadí procesor na 25 Mhz, pokud plní správně svoji funkci, také nevím*. Proč by musel být vyměněn motor nebo radar, když obojí patří i v této chvíli k absolutní špičce, mi nějak uniká. Tak jako tak bude docházet k modernizaci stroje (např. do Typhoonů se také montují nové AESA radary), takže není problém tyto vyvinout a zapracovat do nových strojů přímo, do starých přestavbou – a ještě se tím sníží cena vývoje přepočtená na jedno letadlo. Tak v čem je sakra problém.

*) Je zajímavé, jak stará elektronika vadí u F-22, ale zároveň je přeci jedno, že Armata díky sankcím nemusí mít přístup k nejnovější západní elektronice, protože u té je přeci rozhodující, že plní svou funkci, ne jestli je to nejnovější výkřik techniky...

avatar
RiMr71 Datum: 26.04.2016 Čas: 15:36

...jo to myslel PAK-FA???!

...to snad ne..

avatar
logik Datum: 24.04.2016 Čas: 12:43

strikehawk: Co takhle zapojit hlavu? Kdyby ten váš vysněný PAK-FA překonával F22 ve většině parametrů, tak by asi reakce nebyla, obnovit výrobu toho překonaného stroje, ale vyvinout stroj lepší, že?

avatar
sanityangel1 Datum: 24.04.2016 Čas: 12:02

Ja se domnivam, ze i zarputili zboznovatele F22 by mohli uznat, ze procak, ktery tika na frekvenci 25 MHz neni posledni vykrik techniky.

Takze samotne znovuzprovozneni vyrobni linky 2-3 roky ( ne, opravdu to nefunguje tak, ze Johny zavola Jamesovi, aby ty masiny prevezl do vyrobni haly, kde pak zmackne tlacitko "Production start"). Ono F22 se stava z desetitisicu soucastek, z nichz urcita cast se proste uz nevyrabi, napr. kvuli jejich zastaralosti nebo krachu dodavatele. Obdobny problem meli tusim s raketoplany a jejich udrzovanim.
A upgrade F22 opravdu neprobiha tak, ze pribehne typek navari novy radar, vymeni zakladni desku s procakem, spusti upgrade softwaru a zada nove seriove cislo. Zmena vyrobnich materialu take neprobiha tim, ze tam zacnou sypat nove smesi do vyrobni linky.

Takze vymena cele avioniky - od palubniho pocitace, radaru, senzoru atd. , zmena slozeni + pripadne vylepseni draku, zmena motoru, upgrade sofwaru atd. To je prace na 8-10 let. V podstate by z puvodni F22 nic nezustalo.
Je nacase si rici, ze projekt F-35 sejmul F22 nadobro. Tim, ze se Amici rozhodli jit cestou F-35, a ne postupnym upgradem F22 + nechali demontovat vyrobni linky, tim ji zabili a ted debatovat o znovuobnoveni vyroby je nonsense.
V tom ma Shania pravdu.

avatar
apache Datum: 24.04.2016 Čas: 10:02

strikehawk: "Technologie a trendy jsou dnes jinde...."
Můžeš být prosím konkrétnější? Kde jsou?

"Existuje s jistotou jeden ve fázi prototypu, který ve většině parametrů F22 překonává." Můžeš být prosím konkrétnější? A kde bereš tu jistotu?

avatar
skelet Datum: 23.04.2016 Čas: 21:08

Bo ČLR? Jenže ČLR je ekonomický přítel, tak je lepší to svádět na Rusko, které je tak arogantní/hloupé, že k tomu zavdává i příčinu

avatar
strikehawk Datum: 23.04.2016 Čas: 20:02

KOLT

Použivej hlavu Kolte a nespamuj tady každý příspěvek jednovetnymi výkřiky. Existuje s jistotou jeden ve fázi prototypu, který ve většině parametrů F22 překonává. Procpak by se asi jinak USA cítil ohrozen a zvažoval obnoveni výroby?

avatar
jj284b Datum: 23.04.2016 Čas: 18:37

Sokrates: preklep o jeden rok.. posledny bol doruceny v Maji 2012

avatar
KOLT Datum: 23.04.2016 Čas: 16:46

pro Sokrates: Omlouvám se za palec dolů, překlep jsem se :-(

avatar
KOLT Datum: 23.04.2016 Čas: 16:45

A že těch aerodynamicky pokročilejších, materiálově modernějších a koncepčně pokročilejších strojů dnes ve světě létají celá hejna :-)))

avatar
Sokrates Datum: 23.04.2016 Čas: 10:00

jj284b: V 2013 schádzali z linky na základni Dobbins už len potkany. :-)

avatar
strikehawk Datum: 23.04.2016 Čas: 08:57

Americký kongres a příští prezident budou mít zatraceně těžký rozhodování, protože přijaté řešení může mít ve finále ještě horší dopad než chybné ( ve světle dnešního stavu programu F-35 a pokroků ve vývoji PAK-FA) zastavení výroby a zakonzervování linky F-22.
Ani jedna varianta není dobrá a skrývá nemalé úskalí. Osobně si myslím, že obnovení výroby by bylo právě takovou chybou. Přeci jen, konstrukce F-22 s aerodynamickým řešením, materiály a celkovým pojetím spadá do 80 tých let. Technologie a trendy jsou dnes jinde....

avatar
jj284b Datum: 22.04.2016 Čas: 14:46

Stanyk: ak je F22 starik, tak co potom F15C... ci ostatne 4gen stroje... jedinu nevyhodu ma F22 v tom, ze ta linka neostala v prevadzke... takto by tie stroje dostavali priebezne updaty ovela rychlejsie.

arr