TACTICAL PRO

Úspěchy ruských tanků T-90 a bojových vozidel BMPT

Díky pozitivním zkušenostem s nasazením v Sýrii ... Více

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Ženy v kokpitu jako příznak demografické krize ruské armády

Poprvé od druhé světové války se ženy v ruských ... Více

Události

Arabský IDEX 2017 – ukrajinský robot i český dron

Datum přidání 22.02.2017    Rubrika rubrika: Události     komentáře 18 komentářů    autor autor: Michael Myklín

V Abu Dhabi, hlavním městě Spojených arabských emirátů, se od 19. do 23. února koná největší konference a výstava obranné techniky na Středním východě, IDEX 2017. Své produkty na místě prezentuje 18. českých vystavovatelů. Premiéru zde měl například nejnovější český bezpilotní letoun CANTAS E.

Foto: České drony CANTAS E (v pozadí) a CANTAS A; větší foto / CSG

 

Výstava IDEX (International Defence EXhibition and Conference), která se ve Spojených arabských emirátech koná každé dva roky, je jednou z klíčových událostí světového zbrojního průmyslu.


Na minulé výstavě IDEX 2015 své produkty předvedlo přes 1200 vystavovatelů z více než 56 zemí a počet návštěv přesáhl 101 tisíc (ze 143 zemí). Na výstavu IDEX 2015 zavítalo 150 oficiálních delegací a 756 akreditovaných novinářů z 50 zemí.


Současně s IDEXem probíhá také veletrh NAVDEX (NAVal Defence and maritime security EXhibition), který se zaměřuje na námořní vojenské technologie.

 

Velký zájem zbrojních firem o výstavu IDEX je pochopitelný. Vždyť vojenské výdaje Spojených arabských emirátů dosáhly v roce 2015 87,2 miliardy dolarů - po Spojených státech a Číně šlo o třetí největší vojenské výdaje.


Na současném IDEXu 2017 se objevilo několik novinek. Svůj hlavní bitevní tank MBT-3000 zde prezentuje čínská firma Norinco, která chce proniknout na místní trh. Tank po svém originálním předchůdci T-72 zdědil velmi nízkou siluetu. Kromě kompozitního pancéřování disponuje také aktivním obraným systémem GL5.  


Ukrajinský SpetsTechnoExport na IDEXu představil protitankovou verzi svého robotického víceúčelového vozidla Fantom. Ukrajinský bojový robot je údajně schopen pohybu ve všech terénech a může operovat až 10 km od řídící jednotky. Do výzbroje patří 12,7mm kulomet a tři laserem naváděné protitankové střely Barrier s dosahem až 5 km.


Na pozadí výstavy dochází také k četným jednáním o nákupech a prodejích. Například jihoafrická Paramount Group se svým lehkým bitevním a průzkumným letounem Mwari plánuje expandovat na Střední východ.  

Tento dvoumístný hornoplošník se zadní tlačnou vrtulí a bojovým doletem 1850 km unese až 1800 kg výzbroje. 

 

Video: Ukrajinský bojový robot Fantom s PTŘS Barrier. / YouTube


Na rozdíl od jiných podobných letadel vyniká maximálně jednoduchou konstrukcí, velmi nízkými nároky na údržbu a nízkými provozními náklady. Například podvozek obsahuje jen minimum částí a všechny důležité systémy, jako motor, jsou velmi snadno a rychle vyměnitelné v polních podmínkách.


Na spolupráci se v Abu Dhabi domluvila i česká státní firma VOP CZ a NIMR ze Spojených arabských emirátů. Produkce více než 1000 vojenských vozidel v hodnotě 12,7 miliard Kč by se měla přesunout do České republiky. Zástupci společností chtějí české armádě nabídnout vozidlo NIMR Ajban 440A 4x4 jako náhradu za dosluhující UAZ a Land Rovery.

 

„Díky této dohodě VOP CZ získal možnost nabízet a vyrábět vozidla NIMR především pro oblast střední Evropy. Dohoda a umístění výroby do České republiky zvýší potenciál obou firem při prodeji těchto vozidel. Společně připravujeme také jejich úpravu pro užití v místních klimatických podmínkách včetně velmi chladných oblastí", řekl po podpisu smlouvy Marek Špok, ředitel VOP CZ, s. p.

 

Na konci února bude představitelům českého ministerstva obrany a Armády ČR v rámci Industry Days ve Vyškově předvedeno vozidlo NIMR AJBAN440A 4x4. Cílem je nabídnout české armádě moderní lehké obrněné vozidlo se špičkovými parametry, které může sloužit také jako platforma pro chemické, průzkumné, logistické, zdravotnické a další varianty

 

Video: Propagační video vozidla NIMR Ajban 440A 4x4. / YouTube


Oficiální části české výstavy se pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu a Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu účastnilo 16 společností. Další část české výpravy se skládala z firem holdingu CzechoSlovak Group (CSG) a nechyběla ani TATRA TRUCKS.

 

Excalibur International, dceřinná společnost CSG, na veletrhu poprvé představila svůj dron schopný kolmého startu/přistání CANTAS E. Dron s hybridním pohonem je díky své výdrži (až 18 h ve vzduchu) vhodný pro dlouhodobé pozorování, sledování nebo průzkum.


Excalibur Army představila také novinku v podobě raketometu RM-70 Vampire 4D, jehož základem je osvědčené odpalovací zařízení RM-70 Grad. Raketomet nese 80 raketových střel ráže 122 mm s maximálním dostřelem přes 20 km.

 

Účast českých firem na výstavě byla výrazná zejména na minulém ročníku IDEX 2015. Tehdy čeští vystavovatelé zaujímali největší výstavní plochu ze všech nových členských zemí EU.


Produkty českých zbrojařských firem mají v regionu Středního východu velmi dobrou pověst. Jen v ozbrojených složkách Saudské Arábie a Spojených arabských emirátů slouží přes 2000 vozidel značky TATRA.  

 

 

Zdroj: Defense-Update

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
sgtlk Datum: 01.03.2017 Čas: 10:11

Jelikoz jsem tam nebyl, tak bez zaruky, ale vypada to na cinske B80V, kopie Mercedesu G.

avatar
Jura99 Datum: 01.03.2017 Čas: 08:10

co to tam měl za terénní auto SVOS na té předváděčce?

avatar
petres Datum: 28.02.2017 Čas: 17:27

díky za aktuální info

avatar
sgtlk Datum: 28.02.2017 Čas: 15:56

Trochu infa z te predvadecky.
http://zpravy.idnes.cz/armada-vymeni-stovky-terennich-aut-du6-/zpr_nato.aspx?c=A170228_140127_zpr_nato_inc

avatar
sgtlk Datum: 24.02.2017 Čas: 17:00

Ajban 440A jako nahrada UAZ a LR? 10750kg vs 2000kg?
Btw. NIMR Ajban 440A operating temp. -19°C - +49°C. V zime na Boletkach by asi byla prekerka.
http://nimr.ae/product/ajban-440a/

avatar
Cenzor Datum: 23.02.2017 Čas: 19:17

Ajban 440A je úplně jiná váhová kategorie, přijde mi to úplně mimo mísu, vždyť je těžší než Iveco LMV.

avatar
juhelak Datum: 23.02.2017 Čas: 15:51

Lalalik, Rase: diky za info. Ten dron tím padem vypada velice povedeně na to ze to je první verze. S nejakou automaticku detekci a rozpoznaním cílů cílů a jejich GPS zamereni by to byl velky prinos. Tam uz pak zalezi na elektronice co se do toho volitelne prida.

Rase: z toho seznamu cos napsal moc radost nemam. Krom toho nimru si ty ostatní nedokazu představit, že by byli na stejne urovni. chybí mi tam teda celkem dost možných výrobců, snad i na slovensku vyrabeli zajimavý vůz. Krom nimru to vypada jen na nejake militarizovane civilní auta bez ochrany. Svoz o taky asi už vzdal to vypada.

avatar
Rase Datum: 23.02.2017 Čas: 14:36

stirling:
už velice brzy. Na konci února 2017 proběhnou dvoudenní vojskové zkoušky ve vojenském újezdu Březina u Vyškova. Budou zde testována vozidla od Toyoty, Jeepu, Land Roveru, Škoda auto (Kodiaq) a NIMR (Ajban). Velení armády zde bude hledat vozidlo, které v příštích letech nahradí vozidla UAZ, Land Rover a Land Rover Kajman. Porovnání tedy rozhodně bude a snad se něco víc dostane i ven.
lalalik: díky za info )

avatar
stirling Datum: 23.02.2017 Čas: 13:52

Tohle je snad první čekej pěknej dorn. Tak snad se zadaří a bude to i kvalitní výrobek za slušnou cenu. V tomhle zrovna má AČR co dohánět.
AJBAN 440A vypadá slušně, ale doufám, že proběhne nějaká srovnávačka, aby se to nevybralo jen od stolu. Jinak na ježdění pro běžnou agendu tohle auto snad nechtějí na to už teď mají běžná osobní auta, která se při slušném množství pořídí za babku a provoz je také za pár šupů oproti armádním speciálům. Pokud dá škoda svého "militarizovaného kodiaka" za babku tak jsem pro ať se to klidně pořídí, ale opravdu jen na běžnou agendu, bojové jednotky musí dostat pořádný kus auta (ať nedopadnou jako policajti s ix35)
Tatra vypadá čím dál lépe, už to začíná zase klapat v indii a střední/blízký východ + přidat afriku, to je určitě cesta, tak držím palce.

avatar
lalalik Datum: 23.02.2017 Čas: 12:53

juhelak
všechny cantasy můžou létat i v automatickém režimu na základě předem naprogramované trajektorie bez zásahu operátora. Ten ji však může během letu kdykoliv přeprogramovat, nebo cantas přepnout do manuálního režimu a řídit přímo. Operátor může řídit a kontrolovat z jedné řídící konzole dokonce několik letadel naráz, přijímat z nich data, a to v reálném čase.

avatar
juhelak Datum: 23.02.2017 Čas: 08:34

Jde o to kolik z tech aut které má nahradit, vůbec potřebuje takhle militarizovanou verzi..jestli mají nějaký počet jen na přejíždění mezi posádkama, tak by stacilo nejaké civilnejší auto s třetinovou spotřebou.
Jinak me se to auto moc nelíbí, počítám, že až na tu zakázku dojde, tak že se ještě nejaká spoluprace v rámci ČR dojedná..stejne jako se vším..pro mě je srdcovka hlavně Hawkey ale to je z duvodu vzdálenosti nereálné, musel by někdo koupit licenci pro výrobu v čr. to same Oshkosh..ten nebude stíhat vyrábět pro ameriku, tak by musel dát výrobní licenci pro nekoho v Evrope.

Jinak ten Cantas E s těmi 18 hodinami, je super věc..neví nekdo jestli tech celých 18hodin musí letoun pořád ovládat operátor, nebo je možné nastavit nějakeho autopilota a letoun by se pohyboval nezavisle podle předem naprogramované trajektorie rekneme v kruru o polomeru 5 km od operátora a sám posílal zprávy když zameri objekt zivou sílu?

avatar
Todomatch Datum: 23.02.2017 Čas: 00:58

cejkis:

jaro 2017 - OSN vyhlašuje embargo na dovoz a vývoz zbraní ze Saudské Arábie
podzim 2017 - ruský koncern Kalašnikov hlásí propad výroby o 70%

avatar
cejkis Datum: 22.02.2017 Čas: 21:44

Saudská arábie jakožto hlavní sponozor teroristických proxy armád by měla dosta BAN snad úplně na všechno na dalších 100 let dopředu.

avatar
skelet Datum: 22.02.2017 Čas: 20:42

První generaci Nimr byla vyvinuta ve spolupráci s ruským Gazem, který následně tento projekt poruštil a vznikl.. tadááá Tiger.
Na vývoji podvozku Nimru se podílela kopřivnická Talosa.

avatar
petres Datum: 22.02.2017 Čas: 20:39

Na první pohled je to zajímavé vozidlo vč toho, že tyto lehká vozidla tvoří zajímavou řadu 420, 440, 450 vč NIMR RIV (v podstatě obdoba LR Kajman) a NIMR LRSOV pro SF.
Na druhý pohled mne, ale dost nepříjemně překvapilo v propagačním videu v článku, jak často ztrácí jednotlivá kola při jízdě kontakt s terénem (není nijak extrémně náročný), Na to, že to nemá pevné nápravy, ale zkrácené polonápravy, jízdní vlastnosti v terénu nic moc.

VOP ale asi bude mít nějaký prostor k úpravám:
"Společně připravujeme také jejich úpravu pro užití v místních klimatických podmínkách včetně velmi chladných oblastí“, řekl po podpisu smlouvy Marek Špok, ředitel VOP CZ, s. p.
viz
http://www.securitymagazin.cz/technologie/nimr-automotive-a-vop-cz-podepsali-strategicke-partnerstvi-na-idex-2017-1404055085.html

arr