Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Nesmrtící obranné prostředky Piexon AG

Vzhledem ke zhoršující se bezpečnostní situaci v ... Více

Letecká technika

Argentina: slabá ekonomika, žádné stíhačky

Datum přidání 27.02.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 15 komentářů    autor autor: Pavel Vinkler

Argentinské letectvo FAA (Fuerza Aérea Argentina) je stejně jako celé Argentinské ozbrojené síly smutným důkazem špatné ekonomické situace v zemi. V posledních týdnech se ale jeho velitelům objevila na čele další vráska. Argentinský ministr obrany Julio Martínez oznámil, že z důvodu nedostatku prostředků bylo ukončeno vyjednávání o pořízení nových stíhacích letadel.

Foto: Páteř argentinského letectva prozatím tvoří bojové letouny A-4AR - hloubkově modernizované útočné stroje A-4 Skyhawk; větší foto / Chris Lofting; GFDL 1.2

 

FAA patřilo v horizontu několika minulých desetiletí k nejsilnějším na jihoamerickém kontinentu. Ekonomické problémy země ale dlouhodobě znemožňují nejen jeho modernizaci, ale stále více i provoz některých letadel. 

 

Smutným příkladem tristního stavu FAA byla návštěva tehdejšího prezidenta USA Baracka Obamy v Buenos Aires v březnu minulého roku, kdy jeho letadlu poskytovaly při příletu ozbrojený doprovod stroje F-16 amerického letectva, neboť Argentina v té době neměla v provozu žádný adekvátní stroj.

 

V nedávné minulosti bylo bez náhrady rozhodnuto o vyřazení zastaralých nadzvukových stíhacích letadel Mirage III, jejichž provoz byl neperspektivní a značně drahý. V důsledku technických problémů, způsobených pravděpodobně opět nedostatkem prostředků, pak byl na čas uzemněn i další bojový letoun A-4AR Fightinghawk.

 

Fightinghawk vchází z původní podzvukového utočného letadla A-4 Skyhawk. První A-4AR  vzletl v roce 1997 a středobodem modernizace se stal nový radar a celá palubní avionika. Původní motor zůstal zachován.


A‑4AR Fightinghawk nelze srovnávat s nejnovějšími víceúčelovými bojovými letouny, avšak je (resp. byl) velmi vhodný pro nasazení proti partyzánům, teroristům či pašerákům drog, tedy proti „asymetrickým“ hrozbám, s nimiž se země Jižní Ameriky musí neustále potýkat.

 

Nicméně kvůli převládajícím problémům je na příští rok naplánováno definitivní vyřazení Fightinghawků z provozu.


V průběhu let byla jako náhrada Mirage III a A-4AR zvažována celá řada stíhacích letadel. Zřejmě nejdále se jednání dostala v roce 2013 se Španělskem. To tehdy totiž z výzbroje vyřazovalo stroje Mirage F-1 a nabídlo je k prodeji. Z důvodu argentinského otálení ale z obchodu nakonec sešlo. Jihoamerické země měla totiž v té době pravděpodobně blízko k zisku izraelského Kfiru Block 60, jehož pořízení však nakonec zabránila relativně vysoká cena.

 

Argentina se poté obrátila o pomoc na Čínu – tehdejší prezidentka Cristina Kirchner tak z návštěvy Pekingu v únoru 2015 přivezla dohodu o vytvoření společné argentinsko-čínské pracovní skupiny, jenž se měla problémem zabývat. Ačkoliv tak byl v jednu chvíli zvažován nákup pákistánko-čínských strojů JF-17 Thunder, k jeho pořízení nedošlo. Příčinou byl pravděpodobně opět nedostatek peněz. Spekuluje se ovšem i o problému přizpůsobit stroj provozu v argentinských podmínkách, kde jsou všichni tradičně zvyklí na západní typy.

 

Video: Argentina má 41,5 milionu obyvatel, ale v následujících letech budou vzdušný prostor chránit pouze turbovrtulové stroje IA-58 Pucará . / YouTube 


Přítrž neutuchajícím spekulacím o možném nákupu stíhacích letadel pro FAA udělal nakonec začátkem února 2017 argentinský ministr obrany Julio Martínez. Ten v rozhovoru pro místní periodikum La Nacion uvedl, že na podobný obchod v současnosti bohužel schází ve státním rozpočtu prostředky. Prioritou je totiž udržet alespoň základní schopnosti, jako je například vzdušná přeprava.

 

Investice tak proudí do modernizace transportních strojů C-130 Hercules. Ty průběžně dostávají nové komunikační a navigační systémy a také tzv. digitální „skleněný kokpit“ od společnosti Rockwell Collins. Živostnost strojů vyrobených od 60. do 80. let má být prodloužena o 20 let. Modernizováno má být celkem 5 letadel, 2 už byly úspěšně zařazeny do služby.


FAA tak bude v nejbližších letech bez nadzvukového stíhacího letectva. Spolehnout se proto bude muset při bojových úkolech na zhruba 32 turbovrtulových IA-58 Pucará určených k útokům na pozemní cíle, z nichž část v současnosti prochází modernizací, a na asi 17 cvičných proudových podzvukových IA-63 Pampa, jenž ovšem mají schopnost nést na křídelních závěsnících zbraně.


Je otázkou, kdy se Argentina odhodlá k opětovnému zavedení nadzvukových stíhacích strojů do služby FAA. Na nelichotivém stavu jejího hospodářství totiž zatím nic výrazného nezměnil ani prezident Mauricio Macri, jenž do svého úřadu nastoupil v listopadu 2015. Navíc, opětovné získávání ztracené schopnosti bývá pro ozbrojené síly komplikované, o to více, pokud se jedná o provoz tak sofistikované zbraně, jakou nadzvuková stíhací letadla jsou.


Zdroj: InfoDefensa

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
ALCR Datum: 14.04.2017 Čas: 23:34

L-159 para la Fuerza Aerea Argentina? (L-159 pro Argentinské letectvo?)
https://www.youtube.com/watch?v=m4e_dQuD6gA

avatar
Jakub2 Datum: 28.02.2017 Čas: 14:39

Pavel1: Nemusíte tady mávat rudým hadrem před očima některých lidí, kteří svoje vědomosti nassáli z Parlamentních listů a Sputniku. Jen je vydráždíte k mlácení prázdné slámy a z diskuse bude další játrová paštika.

Argentinci za sebou mají pomalu 2 ztracené dekády, ten nedostatek financí se kumuluje od bankrotu státu v 2002. Macri nemá na armádu čas ani peníze - národní ekonomika je v perdeli, zahraniční obchod výrazněji neroste, přiblblé ochranářské zákony z dob Kirchnera+Kirchnerové dusí zahraniční investice.

Nemusí létat nadzvukově, hlavně ať nevyřazují ty A-4. Až bez nich by to byla katastrofa. Pokud letos i nadále budou stoupat ceny komodit, tak Argentina může vydělat nějaké peníze navíc...

avatar
David Datum: 28.02.2017 Čas: 13:33

Zajímavé je srovnat si Argentinu se sousedním Chile, které má mnohem menší počet obyvatel, ale silnější ekonomiku - a tedy i silnější armádu včetně letectva. Zatímco Argentina bude bez bojových letadel, chilské letectvo provozuje početnou flotilou
F-16, ať už z novo výroby či z přebytků evropských armád. Inu, někde to jde a někde to nejde.

avatar
logik Datum: 28.02.2017 Čas: 13:09

Pepos: asi žiješ v jiné realitě.

Povstání začalo 18. února a do 1. března ztratil Kadáfí kontrolu nad celým východem Libie, včetně Benghází, Tobruku, Baydy, Bregy atd... atd....
Zásah spojenců začal až 19.3.

avatar
jarpe Datum: 28.02.2017 Čas: 12:55

Pavel1
Kadáfí v té době už asi 10 let nebyl u moci. Nevím proč ho furt v západních médiích prezentovali jako vládce a diktátora. Asi se jim to hodilo.

avatar
Pepos Datum: 28.02.2017 Čas: 11:19

Pavel1
tzv.občianska vojna v Lýbii vznikla až po náletoch - jednoducho bola umelo vyvolaná.
Myslíš ,že by niekto bojoval za tento chaos a rozpad aký vládne v Lýbii?(iba cudzie mocnosti )

avatar
D.i.p Datum: 28.02.2017 Čas: 10:52

Socialistická spirála úpadku je nemilosrdná.

avatar
Vrata Datum: 28.02.2017 Čas: 10:45

Na Falklandech ma GB stabilne umistene 4 Eurofightery a je tam zakladna s cca 1500 vojaky - samotnych obyvatel Falkland je cca 3000. Ted uz mohou byt v klidu.

avatar
Pavel1 Datum: 28.02.2017 Čas: 09:26

Je dobré připomenout, že od 30. do 50. letech byla Argentina zemí velmi bohatou s vysokou životní úrovní, kam z Evropy vyemigrovalo několik milionů lidí, nemluvě o významných surovinových zdrojích. Venezuela na tom byla velmi podobně, dříve velmi bohatá země a ropná velmoc se po pár letech vlády populistických zastánců tzv. silné ruky, protekcionismu, řízené ekonomiky, centralismu ( a v realitě naprostých ekonomických diletantů) stala zemí, kde ekonomika země padá na hubu, den co den se demonstruje protože není možné sehnat základní zboží včetně potravin a paliva. Ve Venezuele za to může chavez a autobusák maduro, v Argentině to trvalo o něco déle. Její dříve vyspělou ekonomiku počínaje 50. léty postupně zklikvidovali korporativistický fašita a softdiktátor peron, následovaný vojenskou chuntou a kirchnerovic levičáckou famílií, která byla u moci ještě v roce 2015. Libye je podobný případ, kaddáfího obrovské náklady na zbrojení, vedení řady nesmyslných válek a gigantickou osobní spotřebu a tak jeho diletantské vedení ekonomiky, tuto surovinově extrémně bohatou zemi přivedly k totálnímu krachu, což bylo hlavní příčinou občanské války v Libyi. Vlády Argentiny a Venezuely mají jediné štěstí, že jejich obyvatelstvo je přece jen více civilizované než Libyjci a není tam k dispozici tolik zbraní, jinak by se v těchto zemích už válčilo stejně jako v Libyi. Doporučuji všem místním zastáncům vlády tzv. silné ruky, aby si nastudovali moderní historii nejen Argentiny a Venezuely ale třeba i Zimbabwe nebo právě Libye, a třeba ty své uvalené a fantasmagorické představy o efektivitě takové vlády poněkud upraví.

avatar
Zdenoušek Datum: 28.02.2017 Čas: 07:08

A pak jak jsou na tom běžní obyvatelé, když nemá finance protěžovaná armáda?!

avatar
Radovan Datum: 27.02.2017 Čas: 23:47

Takže na Falklandech můžou být v klidu. Britský několikaletý výpadek, kdy nemají k dispozici letadlové lodě Argentinci mohou využít maximálně tak k dalšímu mlácení hubou. Nějaká alespoň vzdálená hrozba nové arbentinské invaze je úplné scifi.

avatar
dusan Datum: 27.02.2017 Čas: 21:32

Ponúk bolo dosť:

http://defence-blog.com/news/argentina-looks-to-buy-russian-mig-29-fighter-jets.html

Ale je jasné, že nadzvukové letectvo je už dnes "luxus" ktoré si môžu dovoliť len bohaté štáty.

V tomto kontexte mi pripadá smiešne ako naši politici odmietajú vzdať sa na Slovensku nadzvukového letectva. Stačila by dohoda s Vami, rozšírenie lízingu Grippenov a my by sme sa mohli venovať napr. pozemným silám, ktoré sú v muzeálnom stave.

Platiť by sa ani nemuselo v hotovosti, Mohla by sa k nám presunúť napr. časť výcviku či dodávkz nejakého materiálu.

avatar
CerVus Datum: 27.02.2017 Čas: 17:54

Koukám, že uvažují i o koupi 24ks T-6 Texan za 300mil usd.
M-346 Master jim Italové nabízejí za 30mil / kus a domácí FMA jim za 15mil nabízí IA63 Pampa. Radar na obou je základní takže v tom nemá Master moc výhod. Celkově ale bude pokročilejší. Korejci už jsou moc drazí a Frantíci jim nabízejí letku Mirage F1 za 23mil/kus.

avatar
Hubňa Datum: 27.02.2017 Čas: 17:29

U té vysoké ceny jde zřejmě o porovnání s možnostmi Argentiny.

avatar
CerVus Datum: 27.02.2017 Čas: 17:06

20 mil dolaru za kus mi nepřijde u toho Kfiru jako vysoká cena. AČR bude podle všeho pořizovat vrtulníky také za podobnou jednotkovou cenu.

arr