Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Argentina: slabá ekonomika, žádné stíhačky

Datum přidání 27.02.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 15 komentářů    autor autor: Pavel Vinkler

Argentinské letectvo FAA (Fuerza Aérea Argentina) je stejně jako celé Argentinské ozbrojené síly smutným důkazem špatné ekonomické situace v zemi. V posledních týdnech se ale jeho velitelům objevila na čele další vráska. Argentinský ministr obrany Julio Martínez oznámil, že z důvodu nedostatku prostředků bylo ukončeno vyjednávání o pořízení nových stíhacích letadel.

Foto: Páteř argentinského letectva prozatím tvoří bojové letouny A-4AR - hloubkově modernizované útočné stroje A-4 Skyhawk; větší foto / Chris Lofting; GFDL 1.2

 

FAA patřilo v horizontu několika minulých desetiletí k nejsilnějším na jihoamerickém kontinentu. Ekonomické problémy země ale dlouhodobě znemožňují nejen jeho modernizaci, ale stále více i provoz některých letadel. 

 

Smutným příkladem tristního stavu FAA byla návštěva tehdejšího prezidenta USA Baracka Obamy v Buenos Aires v březnu minulého roku, kdy jeho letadlu poskytovaly při příletu ozbrojený doprovod stroje F-16 amerického letectva, neboť Argentina v té době neměla v provozu žádný adekvátní stroj.

 

V nedávné minulosti bylo bez náhrady rozhodnuto o vyřazení zastaralých nadzvukových stíhacích letadel Mirage III, jejichž provoz byl neperspektivní a značně drahý. V důsledku technických problémů, způsobených pravděpodobně opět nedostatkem prostředků, pak byl na čas uzemněn i další bojový letoun A-4AR Fightinghawk.

 

Fightinghawk vchází z původní podzvukového utočného letadla A-4 Skyhawk. První A-4AR  vzletl v roce 1997 a středobodem modernizace se stal nový radar a celá palubní avionika. Původní motor zůstal zachován.


A‑4AR Fightinghawk nelze srovnávat s nejnovějšími víceúčelovými bojovými letouny, avšak je (resp. byl) velmi vhodný pro nasazení proti partyzánům, teroristům či pašerákům drog, tedy proti „asymetrickým“ hrozbám, s nimiž se země Jižní Ameriky musí neustále potýkat.

 

Nicméně kvůli převládajícím problémům je na příští rok naplánováno definitivní vyřazení Fightinghawků z provozu.


V průběhu let byla jako náhrada Mirage III a A-4AR zvažována celá řada stíhacích letadel. Zřejmě nejdále se jednání dostala v roce 2013 se Španělskem. To tehdy totiž z výzbroje vyřazovalo stroje Mirage F-1 a nabídlo je k prodeji. Z důvodu argentinského otálení ale z obchodu nakonec sešlo. Jihoamerické země měla totiž v té době pravděpodobně blízko k zisku izraelského Kfiru Block 60, jehož pořízení však nakonec zabránila relativně vysoká cena.

 

Argentina se poté obrátila o pomoc na Čínu – tehdejší prezidentka Cristina Kirchner tak z návštěvy Pekingu v únoru 2015 přivezla dohodu o vytvoření společné argentinsko-čínské pracovní skupiny, jenž se měla problémem zabývat. Ačkoliv tak byl v jednu chvíli zvažován nákup pákistánko-čínských strojů JF-17 Thunder, k jeho pořízení nedošlo. Příčinou byl pravděpodobně opět nedostatek peněz. Spekuluje se ovšem i o problému přizpůsobit stroj provozu v argentinských podmínkách, kde jsou všichni tradičně zvyklí na západní typy.

 

Video: Argentina má 41,5 milionu obyvatel, ale v následujících letech budou vzdušný prostor chránit pouze turbovrtulové stroje IA-58 Pucará . / YouTube 


Přítrž neutuchajícím spekulacím o možném nákupu stíhacích letadel pro FAA udělal nakonec začátkem února 2017 argentinský ministr obrany Julio Martínez. Ten v rozhovoru pro místní periodikum La Nacion uvedl, že na podobný obchod v současnosti bohužel schází ve státním rozpočtu prostředky. Prioritou je totiž udržet alespoň základní schopnosti, jako je například vzdušná přeprava.

 

Investice tak proudí do modernizace transportních strojů C-130 Hercules. Ty průběžně dostávají nové komunikační a navigační systémy a také tzv. digitální „skleněný kokpit“ od společnosti Rockwell Collins. Živostnost strojů vyrobených od 60. do 80. let má být prodloužena o 20 let. Modernizováno má být celkem 5 letadel, 2 už byly úspěšně zařazeny do služby.


FAA tak bude v nejbližších letech bez nadzvukového stíhacího letectva. Spolehnout se proto bude muset při bojových úkolech na zhruba 32 turbovrtulových IA-58 Pucará určených k útokům na pozemní cíle, z nichž část v současnosti prochází modernizací, a na asi 17 cvičných proudových podzvukových IA-63 Pampa, jenž ovšem mají schopnost nést na křídelních závěsnících zbraně.


Je otázkou, kdy se Argentina odhodlá k opětovnému zavedení nadzvukových stíhacích strojů do služby FAA. Na nelichotivém stavu jejího hospodářství totiž zatím nic výrazného nezměnil ani prezident Mauricio Macri, jenž do svého úřadu nastoupil v listopadu 2015. Navíc, opětovné získávání ztracené schopnosti bývá pro ozbrojené síly komplikované, o to více, pokud se jedná o provoz tak sofistikované zbraně, jakou nadzvuková stíhací letadla jsou.


Zdroj: InfoDefensa

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
ALCR Datum: 14.04.2017 Čas: 23:34

L-159 para la Fuerza Aerea Argentina? (L-159 pro Argentinské letectvo?)
https://www.youtube.com/watch?v=m4e_dQuD6gA

avatar
Jakub2 Datum: 28.02.2017 Čas: 14:39

Pavel1: Nemusíte tady mávat rudým hadrem před očima některých lidí, kteří svoje vědomosti nassáli z Parlamentních listů a Sputniku. Jen je vydráždíte k mlácení prázdné slámy a z diskuse bude další játrová paštika.

Argentinci za sebou mají pomalu 2 ztracené dekády, ten nedostatek financí se kumuluje od bankrotu státu v 2002. Macri nemá na armádu čas ani peníze - národní ekonomika je v perdeli, zahraniční obchod výrazněji neroste, přiblblé ochranářské zákony z dob Kirchnera+Kirchnerové dusí zahraniční investice.

Nemusí létat nadzvukově, hlavně ať nevyřazují ty A-4. Až bez nich by to byla katastrofa. Pokud letos i nadále budou stoupat ceny komodit, tak Argentina může vydělat nějaké peníze navíc...

avatar
David Datum: 28.02.2017 Čas: 13:33

Zajímavé je srovnat si Argentinu se sousedním Chile, které má mnohem menší počet obyvatel, ale silnější ekonomiku - a tedy i silnější armádu včetně letectva. Zatímco Argentina bude bez bojových letadel, chilské letectvo provozuje početnou flotilou
F-16, ať už z novo výroby či z přebytků evropských armád. Inu, někde to jde a někde to nejde.

avatar
logik Datum: 28.02.2017 Čas: 13:09

Pepos: asi žiješ v jiné realitě.

Povstání začalo 18. února a do 1. března ztratil Kadáfí kontrolu nad celým východem Libie, včetně Benghází, Tobruku, Baydy, Bregy atd... atd....
Zásah spojenců začal až 19.3.

avatar
jarpe Datum: 28.02.2017 Čas: 12:55

Pavel1
Kadáfí v té době už asi 10 let nebyl u moci. Nevím proč ho furt v západních médiích prezentovali jako vládce a diktátora. Asi se jim to hodilo.

avatar
Pepos Datum: 28.02.2017 Čas: 11:19

Pavel1
tzv.občianska vojna v Lýbii vznikla až po náletoch - jednoducho bola umelo vyvolaná.
Myslíš ,že by niekto bojoval za tento chaos a rozpad aký vládne v Lýbii?(iba cudzie mocnosti )

avatar
D.i.p Datum: 28.02.2017 Čas: 10:52

Socialistická spirála úpadku je nemilosrdná.

avatar
Vrata Datum: 28.02.2017 Čas: 10:45

Na Falklandech ma GB stabilne umistene 4 Eurofightery a je tam zakladna s cca 1500 vojaky - samotnych obyvatel Falkland je cca 3000. Ted uz mohou byt v klidu.

avatar
Pavel1 Datum: 28.02.2017 Čas: 09:26

Je dobré připomenout, že od 30. do 50. letech byla Argentina zemí velmi bohatou s vysokou životní úrovní, kam z Evropy vyemigrovalo několik milionů lidí, nemluvě o významných surovinových zdrojích. Venezuela na tom byla velmi podobně, dříve velmi bohatá země a ropná velmoc se po pár letech vlády populistických zastánců tzv. silné ruky, protekcionismu, řízené ekonomiky, centralismu ( a v realitě naprostých ekonomických diletantů) stala zemí, kde ekonomika země padá na hubu, den co den se demonstruje protože není možné sehnat základní zboží včetně potravin a paliva. Ve Venezuele za to může chavez a autobusák maduro, v Argentině to trvalo o něco déle. Její dříve vyspělou ekonomiku počínaje 50. léty postupně zklikvidovali korporativistický fašita a softdiktátor peron, následovaný vojenskou chuntou a kirchnerovic levičáckou famílií, která byla u moci ještě v roce 2015. Libye je podobný případ, kaddáfího obrovské náklady na zbrojení, vedení řady nesmyslných válek a gigantickou osobní spotřebu a tak jeho diletantské vedení ekonomiky, tuto surovinově extrémně bohatou zemi přivedly k totálnímu krachu, což bylo hlavní příčinou občanské války v Libyi. Vlády Argentiny a Venezuely mají jediné štěstí, že jejich obyvatelstvo je přece jen více civilizované než Libyjci a není tam k dispozici tolik zbraní, jinak by se v těchto zemích už válčilo stejně jako v Libyi. Doporučuji všem místním zastáncům vlády tzv. silné ruky, aby si nastudovali moderní historii nejen Argentiny a Venezuely ale třeba i Zimbabwe nebo právě Libye, a třeba ty své uvalené a fantasmagorické představy o efektivitě takové vlády poněkud upraví.

avatar
Zdenoušek Datum: 28.02.2017 Čas: 07:08

A pak jak jsou na tom běžní obyvatelé, když nemá finance protěžovaná armáda?!

avatar
Radovan Datum: 27.02.2017 Čas: 23:47

Takže na Falklandech můžou být v klidu. Britský několikaletý výpadek, kdy nemají k dispozici letadlové lodě Argentinci mohou využít maximálně tak k dalšímu mlácení hubou. Nějaká alespoň vzdálená hrozba nové arbentinské invaze je úplné scifi.

avatar
dusan Datum: 27.02.2017 Čas: 21:32

Ponúk bolo dosť:

http://defence-blog.com/news/argentina-looks-to-buy-russian-mig-29-fighter-jets.html

Ale je jasné, že nadzvukové letectvo je už dnes "luxus" ktoré si môžu dovoliť len bohaté štáty.

V tomto kontexte mi pripadá smiešne ako naši politici odmietajú vzdať sa na Slovensku nadzvukového letectva. Stačila by dohoda s Vami, rozšírenie lízingu Grippenov a my by sme sa mohli venovať napr. pozemným silám, ktoré sú v muzeálnom stave.

Platiť by sa ani nemuselo v hotovosti, Mohla by sa k nám presunúť napr. časť výcviku či dodávkz nejakého materiálu.

avatar
CerVus Datum: 27.02.2017 Čas: 17:54

Koukám, že uvažují i o koupi 24ks T-6 Texan za 300mil usd.
M-346 Master jim Italové nabízejí za 30mil / kus a domácí FMA jim za 15mil nabízí IA63 Pampa. Radar na obou je základní takže v tom nemá Master moc výhod. Celkově ale bude pokročilejší. Korejci už jsou moc drazí a Frantíci jim nabízejí letku Mirage F1 za 23mil/kus.

avatar
Hubňa Datum: 27.02.2017 Čas: 17:29

U té vysoké ceny jde zřejmě o porovnání s možnostmi Argentiny.

avatar
CerVus Datum: 27.02.2017 Čas: 17:06

20 mil dolaru za kus mi nepřijde u toho Kfiru jako vysoká cena. AČR bude podle všeho pořizovat vrtulníky také za podobnou jednotkovou cenu.

arr