TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Armáda České republiky nakupuje vozidla MRAP

Datum přidání 22.11.2012    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 54 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Před několika dny unikla do médií zpráva o chystaném nákupu třiceti vozidel kategorie MRAP pro potřeby Armády České republiky. Ač k tomu může název kategorie svádět, vozidla nebudou sloužit jako obrněné transportéry pro přepravu vojáků, ale jako velitelská a spojovací vozidla. Armáda chce stroje nakoupit mezi léty 2014 až 2017.

MaxxPro

Foto: Jeden z možných kandidátů - MRAP MaxxPro Dash / Wikipedia


MRAP jako nejlepší volba pro Armádu ČR?

Armáda plánuje nakoupit celkově 30 vozidel. Z tohoto počtu bude 10 vozidel v úpravě jako velitelské obrněné vozidlo a 20 vozidel v úpravě jako spojovací obrněné vozidlo.

 

Podle požadavků armády musí velikost vnitřního prostoru vozidla zajistit pracovní a životní podmínky pro dlouhodobý pobyt tříčlenné posádky. Klid na práci má posádce zajišťovat pancéřování na úrovni 2 podle STANAG 4569. Pancéřování musí tedy ochránit posádku před výbuchem nálože o ekvivalentu 6 kg TNT a před střelami ráže 7,62×39 (AK-47). Celková hmotnost vozidla při plném zatížení pak nesmí překročit 19 tun.

 

Proč se armáda rozhodla pro kategorii MRAP (Mine Resistant Ambush Protected), tedy pro vozidla odolná proti minám a proti palebným přepadům? Ač se obecně soudí, že MRAPy jsou jednoúčelová vozidla vhodná jen pro zahraniční mise, není tomu tak a jejich využití je přeci jen širší.

 

CougarFoto: MRAP Cougar v průzkumné verzi / Wikipedia


Nejprve je nutno poznamenat, že nakupovaná vozidla MRAP pro potřeby Armády ČR jsou určena jako mobilní místa pro velení a spojení na úrovni mechanizovaných a lehkých motorizovaných praporů. Je tak nutné, aby měla dostatečný vnitřní prostor pro rozsáhlou zástavbu elektronických a komunikačních systémů včetně dostatečného prostoru pro vytvoření vhodných pracovních podmínek.

 

Klasická lehká obrněná vozidla, například v AČR zavedené Iveco LMV, se pro tento účel, z důvodu malého užitečného vnitřního prostoru, nehodí. Jednou z možností je porozhlédnout se po velkých obrněných transportérech, buď kolových typu Pandur, nebo pásových odpovídající velikosti ruským BVP.

 

Další alternativou je právě pořízení vozidel kategorie MRAP, která v sobě kombinují dostatečnou velikost vnitřního prostoru a skvělou balistickou ochranu, nejen proti minám, ale i proti střelným zbraním.

 

CaimanFoto: Vyloučená není možnosti ani nákupu MRAPů s pohonem 6x6. Na obrázku vozidlo Caiman od BAE Systems / Wikipedia

Bez spojení není velení

Pokud potřebuje AČR opravdu nová velitelská a spojovací vozidla, je tato kategorie pro ČR zřejmě nejvhodnější. Vozidla MRAP jsou vhodná pro pohyb po zpevněných komunikacích a díky skvělé manévrovatelnosti mohou bezpečně operovat ve městech.

 

Navíc oproti svým větším protějškům (kolovým/pásovým) jsou levnější a mají mnohem nižší provozní náklady. Na druhou stranu, určitou nevýhodou je horší průchodnost terénu (oproti kolovým/pásovým transportérům).

 

VOV

Foto: Pásové velitelské pracoviště (VOV 1p) na podvozku BVP / Army.cz

 

V současné době jsou v Armádě ČR jako platforma velitelských a spojovacích vozidel na úrovni praporu využívaná vozidla vycházející z ruských pásových vozidel BVP- 1. Tyto stroje jsou bohužel v současné době již zcela zastaralé, jak technicky, tak i morálně. Poskytují mizivou ochranu proti minám (IED) a slabou ochranu proti střelným zbraním. Navíc konstrukční uspořádání (např. nádrže v zadních dveřích) je z bezpečnostního hlediska posádky naprosto nevhodné.

 

Lze uvažovat sice o modernizaci vozidel, ale samotná konstrukce nedovoluje překročit své limity – například velmi problematické zvýšení ochrany proti minám a IED. Pásová koncepce je pak sice vhodná do těžkého terénu, ale pro hustou silniční síť v česku nebo evropských zemí je nepoužitelná.

 

VegaFoto: Tendr na nákup MRAPů si určitě nebude chtít nechat ujít český výrobce obrněné techniky SVOS Přelouč se svým vozidlem VEGA / SVOS Přelouč

 

Mnozí čtenáři jistě namítnou, že „není na škodu mít pásy“. Na druhou stranu, budoucí hrozby, kterým bude muset naše armáda čelit, leží jinde než ty předešlé.  Armáda bude v následujících letech zabředat více do policejní a zpravodajské práce. Místo krajinou valícím se tankům bude spíše čelit hrozbám, jako je terorismus, organizovaný zločin, rozsáhlé přírodní katastrofy, závažné a dlouhodobé klimatické změny, nebo zapojovat se do bezpečnostních a humanitárních akcí v zahraničí (např. v Africe).

 

V poslední době je populární napadat jakýkoliv armádní nákup, a s rukou na srdci často oprávněné, ale v tomto případě má nákup vozidel MRAP svou logiku, tedy alespoň podle autora tohoto článku. Pokud bude výběrové řízení napsáno opravdu nestranně, tak aby žádný z účastníků nebyl účelově zvýhodněn, získá armáda ideální vozidla pro své velitelé a spojaře.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
HU Datum: 28.01.2013 Čas: 19:38

Čejka: ..nevím co popírá BKO, ale Doktrína AČR říká, že naše armáda v arktických oblastech nebude válčit. jestli tam jsou pouště nevím (v doktríně) S bojištěm nemáte tak až úplně pravdu. Poslední konflikty dávají za pravdu americké studii. Nikdo nebude bojovat na rovné písčité poušti, ani nepokoje v afrických zemích se neodehrávají na poušti a není to okupace, bojuje se ve městech...centrech a tak to bude i v budoucnosti. Stačí se podívat má planetu zemi, kde se koncentruje lidská společnost. Armáda bude mít pásy i kola, uvidíme v jakém poměru. Ale jestliže bude motorizovaný prapor na kolech, bude i velitelské vozidlo na kolech, u mechny bude na pásech atd...i jednotkám v týlu stačí kola a sem tam pás.

Ač jsme v NATO, neznamená to, že musíme bojovat v každém koutu světa.

V Iráku se bojovalo tam, kde se zakopal protivník, ač se zakopal moc nebojoval a odpor se následně přenesl do měst. IED nepotkáváte, IED si vás najde tam, kde se budete pohybovat. Tedy potkáte IED třeba na MSR, která povede operačním prostorem...

Já se nechci přít... Je jednoduché říci, že co nákup to korupce. Když nakoupíte vy, já budu řvát. když nakoupím já, řvát budete vy...

avatar
Rošták Datum: 28.01.2013 Čas: 16:34

4 Mattauch: Matte, máš pravdu, pobavil jsem se....
Myslím že vozidla kategorie MRAP patří do výzbroje, jinak bych se rád zeptal pana Čejky, zda může nějak podložit toto:
ad1) dalším válečným prostorem bude poušť Blízkého východu a dále arktické oblasti (BKO tento fakt ovšem popírá)
Děkuji za odpověd
JJ

avatar
Venca Datum: 05.01.2013 Čas: 22:59

Proč máme vozidla mít na které nejsou lidé. Proč máme vládu která tě někam pošle a jsi pomalin například pandur.nevím jak vy ale realita je úplně někde jinde když ti ochrana ujíždí tak ti zbývá se jen modlit a dvoufat že se vrátí. Teď jde o rychlost a ne o štáb

avatar
Roman Čejka Datum: 27.12.2012 Čas: 01:24

4HU,

ad1) dalším válečným prostorem bude poušť Blízkého východu a dále arktické oblasti (BKO tento fakt ovšem popírá)
ad2) boj ve městech je stav, který vychází z okupace nikoliv z taktického manévru pro zničení síly protivníka. Jistě jste zaregistoval, že při první a druhé válce v Zálivu k bojům ve městě nedocházelo vyjma jediného a tou byla obklíčená Fallujah, kde velení dlouho rozmyšlelo zda se do takové operace pustit či nikoliv.
ad3) Vlna IED je následkem okupace osidlených oblastí s nutností používání kolových vozidel. Když si cestu budete moci zvolit vy, žádné IED nepotkáte.

Věřím, že snaha některých z AČR přezbrojit vše na kolové podvozky je již minulostí a že v AČR zustane zachován rozumný poměr mezi pásovými a kolovými vozidly. A snaha vytvořit velitelská vozdila na stejné podvozkové platformě je jen logickým krokem. Stejně jako existuje velitelská verze T72M4CZ, Panduru, Iveca tak by měla existovat i velitelská verze pásových obrněných vozidel. Je to logické neb se pohybují stejnou rychlostí, stejným terénem. Možná tak ve výcvikovém prostoru v ČR stojí někde bokem, ale v poušti jezdí velitelská vozidla ve formacích s ostatními. Myslím, že je na čase se oprostit od afganizace armády a od okupačního chápání operací.

Můžeme si tu psát takovéto příspěvky hodiny, ale když se podíváte na akvizice AČR, vidíte jen korupci. V podstatě při jakékoliv nové akvizici nemá smylsl hledat technické opodstatnění neb nejdůležitějším kritériem jsou peníze do stranických pokladen.

avatar
Jan Mattauch Datum: 24.12.2012 Čas: 13:29

Tady se člověk zasměje... :)

Dřevotřískové na panduru není nic... Patrně má někdo na mysli překližku z níž je vyroben vlnolam - asi ani není nutno zdůrazňovat, že vlnolam láme vlny vody při plavení a ne přilétající projektily, takže využití překližky rozhodně není na škodu funkčnosti, hmotnosti a ani ceně...

A talibanec moc efektivní zásahové plochy pro RPG k dispozici nemá... SLAT je poměrně účinná a spolehlivá ochrana proti střelám z pancéřovek...

No není nad to pobavit se na štědrý den... opravdu veselé vánoce... :D

avatar
HU Datum: 24.12.2012 Čas: 11:04

Lukáš Karlík: ..vy jste mě zase pobavil. Nešiřte tu vaše JPP fámy. Žádnej americkej desátník nikde po českém vojáku řvát nebude, český voják si do ničeho od amerického desátníka kafrat nenechá, bo nemusí...

Ale dost to vypovídá o vás...škodu máme jen kvůli lidem jako jste vy..

Je třeba si uvědomit, že MRAP není vozidlo, ale jen kategorie. Což znamení mine resistant ambush protected, kdo neumí anglicky ať se naučí. Takže vozidlo musí splňovat jistá kritéria, a vůbec to nemusí být to vozidlo s čím jezdíme v ISAF. Neříkám jak potřebný je nákup, či zda je ekonomicky výhodný, ale po vojenské stránce smysl vidím. Ti z vás, kdo jsou tak chytří a píší tu o modernizaci BVP a různých modelů na pásovém podvozku jistě četli nějaké analýzy budoucích operačních prostorů, tedy budoucích válčišť..vše se přesouvá do obydlených oblastí..tedy silnice, domy, zástavba...žádné bažiny a spol... mrkněte, kde se bojuje v Sýrii a bude vám jasno...proto kolové podvozky, jasně, že nejsou samospasitelné, proto tu budou i pásy. Spojovací vozidla a štábní auta nejedou v první linii..nevedou boj, to je pro ty co si myslí, že těmi auty budeme někde útočit :-) Mimochodem, zajímalo by mě, kde kdo četl nebo viděl něco o problémech USA s MRAPy...možná je jeden. Že jich mají moc, jak na skladech v USA tak na bojištích a přemýšlí co s němi. Taky přechází na vozidla nové kategorie, kde požadují vyšší mobilitu na úkor ochrany, ale i tak to stále bude dostatečné... Informace lze najít i zde...

avatar
mart Datum: 19.12.2012 Čas: 20:22

Lukáš Karlík:
Prosím vás, psát tady že "bavil jsem se známým, který má kamaráda v Afghanistánu..." To je typický " jedna paní povídala..."
Netvrdím, že jsou to nejlepší vozidla na světě a nechci polemizovat o způsobu jejich nákupu. To nechám na jiných. Ale vím jedno. Pandury svoje místo v afg měly/mají. Američani je vždy ve společných patrolách viděli rádi a nejednou nám víc než pomohli. A nejen nám...
Mimochodem, viděl jste někdy Pandura vedle MRAPa? A že by desátník seřval někoho z české patroly...? No tak...!!! Každý kdo tam někdy byl a jezdil mimo základnu ví jak to je... !
Tu dřevotřisku už nebudu ani komentovat....

Jen pr ukázku:
http://www.mise.army.cz/aktualni-mise/afghanistan-logar/zpravodajstvi/ceskou-patrolu-do-surchabu-doprovazely-pandury-i-bezpilotni-pruzkumny-letoun--53526/

http://www.mise.army.cz/aktualni-mise/afghanistan-logar/zpravodajstvi/bez-podpory-ceskych-vojaku-bychom-tu-situaci-nezvladli--pise-americky-porucik-trump-57967/

http://www.mise.army.cz/aktualni-mise/afghanistan-logar/zpravodajstvi/ceske-pandury-zachranily-afghanske-vojaky-58503/

avatar
Lukáš Karlík Datum: 18.12.2012 Čas: 12:24

Abychom z toho vlezdoprdelectví nakonec neměli jen škodu. Připomíná mi to tu známou scénu z filmu Pelíšky - dvě naprosto stejné krabičky od sirek, ale jedna je z USA, která z nich je lepší. Neříkám, že vozidla MRAP nejsou potřebná, minimálně vojáci na misích by je uvítali, ale aby vozidla plnila úlohu velitelského stanoviště, to je vážně úsměvné, k tomu, počítám, ty náklaďáky nevyvíjeli. Zrovnatak si myslím, že by se našla i jiná alternativa, levnější. Bojím se, že to dopadne stejně jako s Pandury, které jsou krajně nedostačující, ano mají moderní elektroniku, ale jejich použitelnost je značně omezena.

Nedávno jsem se bavil se svým známým, který má kamaráda v Afghanistánu, ten mu vyprávěl příhodu s americkým desátníkem, který je seřval za to, s čím to jedou na patrolu, ať ten krám (myšleno Pandur) nechají doma. Důvod byl prostý, desátník se obával, že první talibánec s rpg si nenechá ujít tu krásnou příležitost zničit takové monstrum, které je svým vysokým profilem tak krásně vidět široko daleko.

Známý mi také říkal, jaká je to kvalita ty naše Pandury! Nezdála se jim přední část, měla takovej divnej povrch, tak do toho rýpli nožem, no a světe div se, byla to dřevotříska... Takže máme skvělé transportéry za miliardy... Jestli by to mělo vypadat podobně i v případě MRAPů tak to se máme na co těšit...

avatar
mart Datum: 16.12.2012 Čas: 12:52

bbb:
Představa, jak MRAP zastaví domorodci s oštěpama je vcelku úsměvná...
Mimochodem, to co píšete v posledním odstavci MRAP splňuje...

avatar
Michal Voska Datum: 16.12.2012 Čas: 11:52

http://vitbarta.cz/ze-zakulisi/785-peake-jeste-neni-na-obrane-a-manzel-charles-uz-schuzuje-s-pravou-rukou-havy.htm#.UM2lq2_Af-V

avatar
vyliz.mi Datum: 12.12.2012 Čas: 16:50

jsou to sracky

avatar
bbb Datum: 12.12.2012 Čas: 12:54

A k čemu MRAP?
Kde kdo se jich zbavuje - hlavně těch, které vyrobili dříve a podle dřívějších požadavků. Vývoj běží strašně rychle dopředu, podle aktuálních požadavků a situace na bojištích. Za posledních 10 let bylo do armád USA dodáno několik typů a tak se nabízí otázka, jakou verzi vlastně u nás chtějí pořizovat? Podle TTP z roku 2012, 2011, 2010.... Tak jako tak to bude s jistotou starý model, která byl už nahrazen novějším a výrobce si s ním neví rady.
Samotní Amíci mají s MRAP problémy s logistikou (spotřeba paliva, vysoká hmotnost - problémy s mosty...) MRAP není samospasitelný. Menší vůz je levnější, lehčí, rychlejší, menší a v případě útoku je uvnitř i méně zraněných.
SVOS nebrat, už jsem se u nich šíleně zklamal! Nehodlám riskovat podruhé.
Kdejaké vojenské auto zastaví i domorodci s oštěpama. Málokteré auto má dokonale chráněný podvozek. A pokud nemáte na autě střílny s pokrytím celého perimetru, upečou vás v autě jako na grilu. Pokud vím, tak se z toho už poučili rusové při WWII.

avatar
cejkis Datum: 09.12.2012 Čas: 13:46

Zdroj server valka.cz

Vozidlo LOV 7,62 B bylo pořízeno v rámci programu 107 050 - Pořízení lehkých obrněných vozidel, na nějž je vyčleněna částka 4,298 miliardy Kč (včetně DPH) kryjící nákup (a další služby) celkem 120 italských vozidel LMV ve třech variantách v rozmezí let 2009 až 2015. Dodávky 90 vozidel se uskuteční v letech 2010 až 2013, dalších 30 kusů má být dodáno v letech 2013 až 2015.

"...dalších 30 kusů má být dodáno v letech 2013 až 2015"

Z výše uvedeného vidíte, kde pramení požadavek na 30ks.

avatar
Bradley Datum: 08.12.2012 Čas: 12:43

Nákup MRAP je nesmysl a věřím že se to nestane, a taky proč když NGŠ poměrně nedávno rozhodl o tom aby mu nově vzniklý Výzkumný ústav předložil návrh modernizace zastaralých BVP. V letošním roce na prezentaci Gen.štábu již tato informace proběhla oficiálně a již se skutečně připravuje a pracuje na tomto konceptu minimálně dvě české firmy ovšem ne sami je tam spousta dodavatelů ze zahraničí a pak jedna velká nejmenovaná zahraniční firma.
Co se týká pana Černého ten bohužel nebude mít šanci se zapojit s VEGOU, nemá totiž na AČR dostatečné lobby a podporu a VEGA jinak nestojí za uvažování a je drahá. Vyvinul ji sice za státní peníze, ale zase tak dobře konkurovat těm zahraničním firmám nemůže....ani v lobby a ani v ničem dalším. A proč ? No VEGA je hotová již dlouho a přestože se dost nabízí tak se neprodává a proč ? NO protože nemá nikde podporu SVOS je prostě malá firma která tak akorát může šroubovat balisticky chráněná vozidla pro civil a to ještě draze. Je zde jiná česká firma která dělá stejné značky a minimálně stejné odolnosti a je prostě levnější....a tak je to se vším, prostě všude je tlak na cenu, jen AČR a někteří její úředníci neustále vymýšlejí nesmyslné nákupy aby si mohli namastit kapsu....
Co se týká uniforem, no to je podobné, AČR dostalo v posledním tendru konkurenční nabídku ale protože ta byla opravdu velmi dobrá a nevyhrál to dodavatel který byl vlastně určen předem tak se to prostě táhne na nesmyslných důvodech. A pak nějaký idiot vymyslí nákup přes bývalou NAMSA což je v rozporu se zákony tohoto státu, takže ať je u vesla kdokoliv pořád se budou na AČR provádět psí kusy...protože je tady stále pár vyvolených firem které buďto vyhrají a dodají a nebo když nevyhrají tak to prostě nedodá nikdo....je to přesně tak..kdo není s námi je proti nám a pak to opravdu odskáčou ti kteří to mají nosit....

avatar
Ultramarinus Datum: 03.12.2012 Čas: 10:24

Hm, pak tedy MRAPy nejsou třeba?

arr