Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Pozemní technika

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Datum přidání 24.08.2017    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 393 komentářů    autor autor: Radomír Sedláček, Jan Grohmann

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za maximálně 50 miliard Kč celkem 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP), která nahradí zastaralá vozidla BVP-2. Podle informací magazínu E15 lidé na MO ČR zvažují nákup dvou platforem - špičkových německých Pum pro bojové jednotky a jednoduší konkurenční pásové platformy pro podpůrné verze.

Foto: Jedním z uchazečů je německá Puma; větší obrázek. / KMW  

 

MO ČR nová BVP splatí postupně  - financování je naplánováno na roky 2019 až 2024, ale záleží na tom, na jakém splátkovém kalendáři se MO ČR s výrobcem dohodne.


Financování nákupu umožňuje současná široká politická shoda o nutnosti více investovat do obrany.


Koncem července se ministr obrany Martin Stropnický a ministr financí Ivan Pilný dohodli na navýšení obranných výdajů do roku 2020 na 1,4 % HDP a do roku 2024 na 2 % HDP. Samozřejmě je otázkou, zda dohodu vezmou za svou i příští vlády.


Co se týče ceny nových BVP, tak na nákup samotných vozidel půjde zhruba polovina vyčleněné sumy. Druhá polovina padne na provozní zázemí. Zde je nutno uvažovat opravdu komplexně - nová vozidla potřebuji špičková servisní a oprávarenské centra, kde bude možné nové stroje udržovat v provozu.


Je třeba nakoupit tisíce nových nástrojů, přípravků, manipulační techniky, měřící techniky a vytvořit také robustní sklad náhradních dílů a nastavit dodavatelské vztahy se všemi výrobci komponentů daných vozidel. Nepochybně přitom platí - čím složitější je daný stroj, tím větší počet má komponentů a tím jsou nároky na servis a údržbu větší.


Oproti BVP-2 budou nová BVP mnohem komplexnější - to si vyžádá mnohem větší počet lidí a odborníků, kteří se o provoz vozidel postarají. Dále je nutno zvážit, zda má Armáda ČR také vhodná podpůrná vozidla, zejména vozidla určená pro odtah BVP z bojiště a technická vozidla pro opravu nových BVP přímo v terénu.


MO ČR může teoreticky nakoupit nová BVP také za přispění Evropského obranného fondu EDF (European Defence Fund). Ten byl založený 7. června a spuštěn má být na podzim letošního roku.


Evropská unie do fondu ročně pošle 5,5 miliardy euro (143 miliardy Kč). Podmínkou využití fondu je, aby se nákup vojenského materiálu se odehrával na mezistátní úrovni. V tendru na nová BVP jsou de facto pouze evropští výrobci - v případě využití fondu musí MO ČR tedy najít stát, který si nová BVP také pořídí.  


Kritéria pro čerpání financí z fondu nejlíp splňuje vozidlo Puma vzhledem k tomu, že výrobcem je čistě evropská společnost a kolem roku 2020 další vozidla Puma nakoupí i německý Bundeswehr. To časově pasuje i na plánovaný nákup nových BVP pro Armádu ČR.


Za pomocí EDF je tak teoreticky možné srazit nákupní cenu vozidel Puma na “přijatelnou úroveň.” Podrobnosti fungování EDF však nejsou známy a je otázkou, zda má MO ČR po letech neustálého zeštíhlováni dostatek odborníků, kteří budou schopni projít nepochybně složitým právním procesem schvalování EDF. Druhou neznámou je ochota německé strany - to už je ale otázka diskuzí mezi vládou v Berlíně a Praze.


Podle informací deníku E15 vozidlo Puma při nedávných testech na Libavé ukázalo technickou dominanci nad ostatními BVP.  Puma je špičkový stroj, ale také velmi komplexní, složitý a tedy drahý - jednotková cena pro Bundeswehr za holé vozidlo je 7 milionů euro, v přepočtu 184 milionů Kč. V médiích se objevila částka 250 milionů, ale v tom je započítaná cena i za vývoj, který by pochopitelně Armáda ČR neplatila. Samozřejmě podle konfigurace a výbavy roste cena (za vozidlo i zázemí) raketově nahoru nebo dolů.


Armádní plánovači také uvažují o variantě, kdy špičková Puma poslouží jako klasické BVP u bojových jednotek a druhé levnější konkurenční vozidlo se stane platformou pro podpůrné verze (ambulance, spojovací vozidlo, minomet atd.).


Puma existuje právě pouze ve verzi BVP, avšak podpůrnou variantu na platformě Puma požaduje i Bundeswehr. Podpůrné varianty pro Bundeswehr mají být součástí druhého balíčku, jehož výroba začne v roce 2020.


Provoz dvou pásových platforem ale z hlediska logistiky a výcviku není vůbec šťastné řešení.  Jde to také proti logice ostatních armád, které chtějí sjednocením platforem v maximální míře snižovat náklady za logistiku.


Na celou věc se dá dívat také i jako na výhodný politický obchod s Německem - což v současné době opravdu nemusí být na škodu a toto hledisko musí být také prozkoumáno.


Při úvahách o tom, jaké vozidlo pořídit, se nelze dívat pouze na jednotlivou techniku, ale na celou schopnost armády. Je tedy otázkou, zda nakoupit špičkové Pumy, nebo méně technicky komplexní konkurenty a ušetřené miliardy investovat do výcviku, náboru dalších vojáků, nákupu bezpilotních letadel nebo např. do budování lehké třetí bojové brigády. Cílem je zvyšování bojeschopnosti české armády (obranyschopnosti ČR), nikoliv pouze nákup vozidel.


V každém případě nákup podobně složité techniky musí předcházet komplexní vojenské simulace, kdy ony jediné dokáží nastínit, jak se daný typ vozidla zachová v daném bojovém konfliktu. Bez uspořádaní komplexních bojových her jsou diskuze o nejvhodnějším kandidátovi téměř věštění z křišťálové koule.


Nezapomeňme ale na základní pravidlo vedení boje:”Lépe vycvičený voják v horší vojenské technice vždy porazí hůře vycvičeného vojáka v lepší vojenské technice.”

 

Zdroj: E15

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Rase Datum: 01.09.2017 Čas: 14:06

Tecka:
u nás to vypadá spíš na univerzální maskovací vzor, no uvidíme zda s něčím přijdou.
Tedy pokud to chápu dobře, tak PGZ nabízí vzor MAPA na uniformy Teritoriální Obrany. Chcete mít stejný maskovací vzor jak pro armádu tak i TO nebo se mají lišit ?

avatar
Tecka Datum: 01.09.2017 Čas: 13:17

A tutaj,dalej w temacie MAPA. System "dromader" ,ktory zobaczymy na MSPO. Na dole artykułu jest pare zdjec
http://www.milmag.pl/news/view?news_id=245

avatar
Tecka Datum: 01.09.2017 Čas: 13:10

Tak,słyszałem o projekcie nowego kamuflażu dla ACR ale ostatnio chyba troche ciszej na ten temat,jak piszesz . Wiadomo w jakim kierunku to miałoby pojsc, na przykład : rozne wersje dla pór roku ,cos oddzielnego dla SF ?
A tu juz oficjalnie na str PGZ ,jesli to przejdzie to mozna sie spodziewać zamowienia dla WOT, WL na kilkadziesiąt tysięcy sztuk ,podobno chęci są ale ile w tym prawdy...?
http://i.imgur.com/DQVULAzh.jpg
http://i.imgur.com/A0cxlodh.jpg
http://i.imgur.com/RZhaiV5h.jpg
http://i.imgur.com/4Ovto8wh.jpg

avatar
Rase Datum: 01.09.2017 Čas: 12:02

Tecka:
Pokud jde o AČR, tak neoficiálně mají první zkušební kusy Nového polního stejnokroje, přijít na konci roku 2017 a pozemní síly by měly být kompletně vybaveny do roku 2020. Podle jiných informací, by měl být nový polní stejnokroj vyvzorován až do konce roku 2020. Paralelně s projektem nového polního stejnokroje, se již delší dobu pracuje na projektu s názvem "Nový maskovací design", zkráceně NOMAD. Jisté je, že na relevantní výstupy práce týmu, které by bylo možné publikovat, je nutné si zatím počkat.

avatar
Rase Datum: 30.08.2017 Čas: 21:53

Tecka:
wow, tak takhle má vypadat moderní maskáč (!) doufám že něco takového ukuchtí i pro AČR, akorát tady to bude něco zastaralého, jen s jinými barvami - třeba jako MIMIK od CZUB...

avatar
Tecka Datum: 30.08.2017 Čas: 20:50

To Rase
Wiem,że to całkowicie poza tematem ale jak dla mnie świetna wiadomość ! MAPA trafia do wojska na testy i to juz na serio do tego ma szanse stać sie maskowaniem dla systemu TYTAN .
https://mobile.twitter.com/RemigiuszWilk/status/902935892645597184

avatar
Jirosi Datum: 30.08.2017 Čas: 19:44

CerVus: Problém je že to jsou demonstrátory nikoliv hotová vozidla.

avatar
CerVus Datum: 30.08.2017 Čas: 19:32

Luky: No, toho se v našem případě dá i bát. Pomohli jsme vyvinout Bren do použitelné podoby a máme z toho 20tisíc kusů předsériové verze. Máme Pandur II, který když se kupoval, tak padaly slova, že je budeme dále prodávat. No můžeme, ale nikdo je nechce. Neprůstřelné vesty si necháváme dělat speciální za speciální ceny. Naše LR byl speciální - co kus to orginál. Já už se opravdu bojím čistě "České cesty".
Mě se ten malý Švédský tank fakt líbí. Tam se třeba s variantou Ghost snaží o to minimalizovat nedostatky v ochraně tím že na povrchu může promítat různé tepelné vzory a tím zmást protivníka. Už na něm několik let pracují, takže v současné variantě vychytávají detaily. Nemusí řešit dětské nemoci nové platformy. Polsko na jeho platformě vlastně přišlo s Andersem a PL-01. Na trhu podle mě narazil na stejný problém jako před lety americký Stingray 2. Ten přišel ve špatnou dobu, kdy se rozprodávaly přebytky studené války. A státy co tanky chtěly, si je do nedávna za slušné peníze pořizovaly.

avatar
Jirosi Datum: 30.08.2017 Čas: 19:01

Maximus: To že armáda má problémy víme všichni. Pokud jsi chcete něco ujasňovat tak jsi spíše ujasňujte jak jsme se do těch problémů dostaly, případně jak se jim vyhnout. A opět se neutopit v projektech na které nemáme, ani prostředky, ani vůli je dotáhnout (T72, L159). Teď se tu bavíme o vozidle palebné podpory ze které ho by se mohla vyklubat velice rychle podobná černá díra.

avatar
PavolR Datum: 30.08.2017 Čas: 15:05

Ešte jeden parameter tu neodznel, a to počet členov posádky tanku. Leopardy v dnešnej konfigurácii majú o jedného člena viac než T-72M4cz ... Pravda, po vyvinutí bezposádkovej veže by to išlo zraziť aj na troch.

avatar
Luky Datum: 30.08.2017 Čas: 14:08

CerVus...však zatím nikdo neřekl, že je CV90 mimo hru, tohle můžou být body pro něj

Nadruhou stranu něco pomoci vyvinout nemusí být jen mínus. V širším kontextu se dá získat.

avatar
Luky Datum: 30.08.2017 Čas: 14:05

A to jsem nakousl jen část problému - pořízení věci a její provozování...pak je ještě to zázemí, které k tomu potřebuju
Proto jsou jednotkové ceny systému stíhačky třeba 150 - 200 miliard a ne těch 50-70 za stroj. Cˇili se u menších sérii vyplácí leasing, nebo větší servis za hranicemi. O tom byl článek pojednávající o sdílených LEO.

Teď jsou v první řadě bevka. Možnost tanku je dle mě velký + a jeden takový prapor se bude hodit vždycky, to se v brigádě rozpustí bez problémů, i kdyby se časem kupoval MBT, nebo něco úplně jinýho. Zázemí bude na všechno jedno.

avatar
Tecka Datum: 30.08.2017 Čas: 13:52

Koszt zakupu zaawansowanego technicznie uzbrojenia to wierzchołek gory lodowej. Bardzo optymistycznie to 20% to koszt zakupu a cala reszta to eksploatacja ,czyli na przykład , wydajemy 2 miliardy $ a caly cykl użytkowania to 8 miliardów $ . Brać kupować nie żałować ;)

avatar
CerVus Datum: 30.08.2017 Čas: 13:34

Luky: Dobře, ale vezmi v potaz, že pokud nepořídíme jako IFV cv90, tak budeme platit i testovat vývoj celého středního tanku. Nikdo krom Švédů na něm skutečně nepracuje. Všichni to jen mohou vyrobit, ale nikdo to ve skutečnosti neudělal. Švédský stojí 9-10mil euro což je dvojnásobek ceny IFV. Taky se může stát se si vybereme Lynxe/Pumu, necháme si na jejich podvozku vyrobit 100 středních tanků a dostaneme se na na cenu 13-15mil euro za kus. A pak se budeme modlit, aby si ten tank koupil ve větších počtech i někdo další, aby následná modernizace zase nešla jen z našeho rozpočtu. Výhoda lepardů je v jejich počtech. A to píšu jako zastánce CV90120t.
Co se kalkulace týče tak jsem jen narazil na porovnání Abrams vs Leopard a nějakém webu v USA a tam kupodivu bylo více zastánců leoparda. Co si z toho pamatuju Abrams má mít o nějakých 20% vyšší náklady na provoz a musí častěji do servisu vinou použitého motoru a nedá se na něho namontovat delší dělo z 2A7.

avatar
Luky Datum: 30.08.2017 Čas: 13:11

CerVus
bylo by fajn odborně vyčíslit náklady pořizovací vs životní cyklus něčeho...tak co já třeba slyšel:
dálnice - pořízení 20% 50tiletého cyklu
stíhačka - 30% ?
BVP - ?
tank - ?

Taky záleží na složitosti systému, kdy často složitější věci mají dokonce poměrově vyšší náklady na udržení provozu (např. dálnice ve velehorách,tunely)
Až to někdo pravdivě napíše, můžeme se fundovaně bavit o hospodárnosti.
Samozřejmě obrovskou roli hraje i intenzita výcviku, střeleb....ale to je základní předpoklad efektivity systému, ne plus navíc (i když simulátor lecos dožene, ale taky něco stojí a nemůže být jen simulátor).
Problémem internetových diskuzí je právě to, že si lidi někde vygůglí výrobní/zánovní/repasovanou cenu a začnou počítat ....

arr