Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Události

Armáda ČR míří k nákupu vrtulníků UH-1Y Venom

Datum přidání 22.03.2017    Rubrika rubrika: Události     komentáře 585 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Podle deníku Právo a zdrojů Armádních novin komise odborníků Armády ČR a Ministerstva obrany ČR (MO ČR) doporučila nakoupit víceúčelové americké vrtulníky UH-1Y Venom. Armáda ČR poptává 12 vrtulníků, příslušnou výzbroj a kompletní provozní zázemí pro vrtulníky.

Foto: UH-1Y Venom americké námořní pěchoty; větší foto / US Marine Corps

 

Armáda chce UH-1Y Venom

“Na obraně chtějí americké vrtulníky, a jejich nákup by se měl řešit během Zemanovy cesty ve Státech,” řekl Právu zdroj na ministerstvu financí. Výběr vrtulníků UH-1Y deníku Právo potvrdil také poslanec za KSČM Stanislav Mackovík a předseda branného výboru za ANO Bohuslav Chalupa.


“Jsem rád, že konečně došlo k rozhodnutí. Ty stroje nejsou vůbec špatné. A nabídka americké strany je velice dobrá, co se týče ceny i doby dodání,” uvedl Chalupa. Generální štáb Armády ČR však nechtěl informace deníku Právo nijak komentovat.


Nabídky MO ČR poslalo celkově šest společností - Sikorsky nabídl vrtulníky UH-60M Black Hawk, Airbus AS532 Cougar (H215M) a menší H145, jihokorejská KAI vrtulník KUH-1 Surion, italská AgustaWestland AW139 a firma Bell zmiňovaný UH-1Y Venom.


Komise vybrala UH-1Y Venom i přes nejvyšší cenovou nabídku. Za 12 vrtulníků UH-1Y Venom, včetně možnosti lafetace palubních kulometů a použití řízených/neřízených střel ráže 70 mm, Česká republika musí vydat více než 550 milionů dolarů (13,8 miliardy Kč).

 

Podle deníku Právo se jednotková cena pouze za "holý" vrtulník pohybuje pod 500 milionů Kč.


Dlužno upozornit, že není známa přesná podoba jednotlivých nabídek. Cenu zásadně ovlivňuje nejen samotný vrtulník, ale především množství a úroveň avioniky, elektroniky, komunikačních systémů, senzorů a zbraňových systémů. Klíčový je i objem náhradních dílů, délka servisní podpory, úroveň podpory výcvik atd. Do ceny musí být také započítanou provozní zázemí, což obsahuje obslužné stroje, nářadí, přípravky, manipulační systémy, systémy na doplňování paliva, atd. atd.


“Vláda Spojených států vždy nabízí kompletní balík, proto se může zdát někdy cena vyšší. Součástí kompletního balíku jsou stroje, náhradní díly na 24 – 48 měsíců, podpůrná či speciální výbava a výcvik pro letku vrtulníku,” uvedl v roce 2015 k nabídce UH-1Y pro Armádní noviny Keith Flail, viceprezident pro světový vojenský obchodní rozvoj firmy Bell.

 

Video: Palubní střelci UH-1Y Venom v akci. / YouTube


Armáda ČR požaduje také integraci protitankových řízených střel (PTŘS). To však žádný ze zmíněných kandidátů v základu nenabízí. Integrace PTŘS a nákup samotných střel (a opět vybudování potřebného zázemí) výjde na jednotky miliard korun.

 

Jen jedna laserem naváděná střela vzduch-země AGM-114R Hellfire II stojí 100 000 dolarů (2,5 milionu Kč). Je tedy otázkou, zda Armáda ČR bude trvat na integraci PTŘS. 


Výhodou UH-1Y Venom je značná prověřenost vrtulníku v boji, provozní samostatnost a perfektní servisní/logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů).

 

Ověřený bojovník UH-1Y Venom

Vrtulníky UH-1Y se zúčastnily prakticky všech konfliktů, ve kterých se Spojené státy angažovaly. Své transportní a bojové kvality prokazovaly a prokazují v Iráku a Afghánistánu.


UH-1Y Venom provozuje pouze americká námořní pěchota (US Marine Corps). Námořní pěchota využívá UH-1Y Venom nejen k transportu lidi a materiálu, ale také jako nosič neřízených (Hydra 70) nebo laserem naváděných (APKWS) raket ráže 70 mm. Na závěsné body lze připevnit také kulomety.


Vrtulníky UH-1Y dokáží působit s minimálním pozemním personálem, v náročných podmínkách a s omezenými zdroji až 90 dní - např. na palubách výsadkových lodí amerického námořnictva nebo na předsunutých základnách. Během této doby vrtulníky potřebují k provozu jen minimální logistické zázemí.

 

Video: Úkolem UH-1Y Venom je mimo jiné poskytovat blízkou palebnou pdoporu (CAS) bojujícím mariňákům. / YouTube


“Námořní pěchota Spojených států amerických se pyšní svou výkonností a hbitostí. Tyto principy se odráží v potřebě vrtulníků s nízkými nároky na údržbu (méně než 3 hodiny údržby na 1 letovou hodinu) a ve schopnosti poskytnout podporu i v případě omezených zdrojů,” uvedl v roce 2015 Flail.


V prostředí České republiky servis a opravy zajistí společnost LOM Praha - již v roce 2015 Bell podepsal s LOM Praha dohodu o budoucí spolupráci na poskytování servisu pro vojenské vrtulníky. V roce 2016 Bell rovněž podepsal memorandum o porozumění s českou MPI Group.


Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná nosnost 3020 kg (náklad, palivo). Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový rádius s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. V nákladovém prostoru najde místo 10 vojáků.

 

Možný nákup UH-1Y také poměrně jednoznačně vytyčuje cestu k případnému nákupu bitevních vrtulníků Bell AH-1Z Viper. Bitevní vrtulník AH-1Z má s UH-1Y 85 % stejných dílů, což výrazně snižuje nároky na logistiku, servis, údržbu a provozní zázemí. Díky velmi podobné avionice mohou posádky UH-1Y i AH-1Z využívat i stejný letový simulátor.

 

Zdroj: Pravo.cz

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
TF_HU Datum: 15.05.2017 Čas: 16:53

petres

..zkoušelo se více. Jeden z posledních návrhů byl zkoušet kanon 20 mm ze zadní části 171 po odebrání vrat k podpoře jedněch sil. Takový mini AC130 :-)

avatar
petres Datum: 15.05.2017 Čas: 14:15

Koukal jsem na stránkách ZVI (výrobce kanonu Plamen), že snaha umístit jej na vrtulníky vznikla již dříve (2009-2010) u typů Mi-24 a EC-645.

http://www.zvi.cz/cz/novinky/

avatar
petres Datum: 15.05.2017 Čas: 13:11

TF_HU
tak tu životnost také chápu (že se týká hlavně), byť to na stránkách uvedeno jako životnost bez uvedení podrobností.
http://www.zvi.cz/vyrobni-program/plamen.html

Využiji dotazu Deutschmanna (a vašeho souhlasu s odpovědí) a trochu bych to rozšířil. Myslíte si, že naše vrtulníkové letectvo je schopné plnit všechny úkoly (v návaznosti na ostatní útvary armády a jejich potřeby), které by se u moderní vševojskové armády desetimilionového státu předpokládaly? Nebo by měly být některé schopnosti posíleny či nabyty (návaznosti na možné typy)?

avatar
TF_HU Datum: 15.05.2017 Čas: 12:53

petres

může jít o životnost hlavně. Kadence je velká, ale v praxi se dle mě nepoužívá. Je nastavena menší i vzhledem k nesené zásobě munice.

avatar
TF_HU Datum: 15.05.2017 Čas: 12:32

Deutschmann

Pokusím se...

avatar
petres Datum: 15.05.2017 Čas: 10:53

To je docela zajímavá zpráva. Pokud vím, svého času se uvažovalo u AH-1 o možnosti nosit GAU-22/A (což je 4 hlavňová verze GAU-12/U, která je použitá u F-35), u UH-1 se pokud vím nic podobného nepoužívá.
Zaráží mne životnost kanonu Plamen. Na stránkách výrobce je uvedeno 6 000 výstřelů. Přitom uvádí: Kadence - nízká 780 ± 50 min-1, Kadence - vysoká 2 600 ± 100 min-1. To je to opravdu kanon na pár minut střelby?

avatar
Nesher Datum: 15.05.2017 Čas: 09:30

Myslím, že pozornosti věnované individuu jménem pjek bylo už mnohem více než si za ty svoje "fundované" příspěvky zaslouží. Rád bych vrátil debatu zpět k tématu článku - možná, že nové vrtulníky budou používat systém Plamen - http://www.euro.cz/byznys/tendr-na-helikoptery-americane-se-uci-jak-vyslovit-plamen-1347624

avatar
Deutschmann Datum: 15.05.2017 Čas: 08:53

TF_HU
Děkuji za Vaše komentáře, člověk se z toho dost poučí.

Mám na Vás prosbu, mohl by jste pro nás neznalé udělat takový výčet co by jste si vy vybral za stroje na tyto úkoly? Ideální by byly varianty z amerických a evropských strojů.

Děkuji Vám moc

avatar
Marcus Datum: 15.05.2017 Čas: 08:11

pjek

děkuji za vtipnou kulturní vložku :D :D :D

Horny

Tohle vypadá spíš na Vojtu Filipa, vječného Míru Ransdorfa nebo dokonce na Jiřího Fabiána :D

avatar
Horny Datum: 14.05.2017 Čas: 23:45

petres, TF_HU :
pánové co my víme, třeba se pod nickem "pjek" skrývá mluvčáček osobně, RSDr. Alexander Černý (stínový ministr pro resort obrany), nebo dokonce sám velký Bureš...

avatar
TF_HU Datum: 14.05.2017 Čas: 21:56

pjek

nevím co berete, ale měl byste navštívit svého lékaře, buď ať vám změní dávkování a nebo rovnou nasadí jiné léky.

avatar
petres Datum: 14.05.2017 Čas: 15:33

pjek
asi jste si spletl server
Toto jsou pravé perly : " Po volbách to zatnu, ....." :-). Tak až ty volby vyhrajete, tak to zatněte, zatím se běžte léčit (minimálně z nenávistí vůči USA, ale vidím to spíš na hlubší poruchu).

avatar
pjek Datum: 14.05.2017 Čas: 14:27

Ekonomicky nesmysl. Nákupy mají být dle TCO, jichž je prodejní cena (cena pořízení) pouhým zlomkem. Nechápu, proč se orientujeme na produkty z USA, které se staly i pro tamní uživatele ekonomickou noční můrou. Po volbách to zatnu, tato země nesmí být hostitelem parazitů, ale svobodnou nezávislou zemí. Vojenská výzbroj pak dostane výhradně obranný a ekonomicky efektivní charakter. Mimochodem, k čemu je nám kooperace, když Bell není schopen nabídnout vstřícné podmínky a na MO před kýmkoli z USA jen poslušně panáčkují? Copak si naši piloti nezaslouží stroje, jež nezruinují ekonomiku a současně bohatě stačí na obranné úkoly, jež odradí predátory i parazity? Ekonomika USA jde od deseti k pěti a má svých starostí sama se sebou na mnoho desetiletí, stačí připomenout komplexní zadluženost. Mládenci, kdy již vám dojde, že naše vláda a média mají po sérii fatálních lapsů z kredibility pouze totální ostudu? Proč asi i US média začínají přiznávat, že místo globální nadvlády mají doma snědený krám a nenažraný vojenský rozpočet bez garance konkurovat nejen RF, ale už ani Číně? Kam ten slavný západní svět spěje? Proberte se, dokud je čas na tyto Belly přičtěte k tíži těm, kterým je odpovědnost za svá rozhodnutí zatáím, však víte u čeho...

avatar
TF_HU Datum: 14.05.2017 Čas: 00:26

Starlight

Seriál znám.

SAR se drží i u LKNA.

Ne, LKNA nedrží žádný CASEVAC a ani MEDEVAC. Tohle jsou spíše operační termíny, doma se tomu říká LZS. Létající sanitkou doma pro LZS je W3A a předpokládám, že by plnil i úlohu MEDEVAC v operaci.

Mi 171 má jen možnost lehátek pro odsun. Tedy běžně cvičíme CASEVAC. Ovšem v případě potřeby se doplní doktor s týmem a je z toho MEDEVAC.

Záchranáři jsou stejní napříč VzS. Tedy s nějakými specifiky. Liší se i úroveň zdravotnických znalostí. Základem je CLS. jeřáb obsluhují nejen palubáci, dnes i záchranáři, palubní střelci...

PJ...to je k diskuzi. Systémově ne.

Ne vrtulník se zástavbou MEDEVAC, tedy sanitka jako W3A se pořizovat nebude. S požadavky na něco takového si nejsem jist. Možná rozvody kyslíku. Fakt netuším.

To se nemůže stírat. MEDEVAC je vyloženě sanitka, nemá nic společného s bojem. Naopak CSAR je vyloženě bojová mise k záchraně člověka z izolace...po sestřelu atd.

avatar
Starlight Datum: 13.05.2017 Čas: 23:35

@ TF_HU

Díky! Se vším máš samozřejmě pravdu. Ale hlavně by mě zajímalo, jak to má AČR zařízeno u vrtulníkového letectva. Mám na mysli hlavně řadu Mi-171. Kbelské dopravní letectvo se SAR a LZS není úplně předmětem mého dotazu, ale pokud to má společné prvky tak to můžeš popsat taky.

Náměšť drží službu SAR pro východ ČR. Předpokládám, že plní i MEDEVAC a CASEVAC. Jak je na tom flotila Mi-171 s lékařským vybavením na palubě. Jak byla obecně řešena pozice záchranáře a jeho zdravotnická příprava? Je to čistý specialista nebo tuto roli „konvertovala“ nějaká jiná specializace v rámci základny, či dokonce z lidí organizačně mimo základnu/křídlo? Předpokládám správně, že záchranáři AČR (Kbely i Náměšť) mají společné kurzy?

Pokud jsem to dobře pochopil, tak při úkolech SAR palubní technik Mi-171 nebo W-3A obsluhuje jeřáb? Mají i oni kurzy zdravotníka?

Má AČR nějaké PJ s podobnými schopnostmi jako USAF?

Akvizice nových vrtulníků LUH pro AČR. Předpokládám správně, když se v AČR hovoří o roli MEDEVAC, tak to nebude v našich podmínkách vrtulník vyhrazený jen pro tento úkol jako u US ARMY (označený červeným křížem a neozbrojený)?

V rámci definici požadavků na nové vrtulníky, požadovala se s vrtulníky dodávka nějakého zdravotnického hardware (cokoliv od nosítek po kyslík, monitory funkcí, defibrilátory,..) a jeho zástavba pro role MEDEVAC?

Koho to zajímá, tak před časem i v ČR běžel v TV zajímavý šestidílný seriál National Geographic „Inside Combat Rescue“ o nasazení HH-60G v Afghánistánu. V dokumentu mise typu CSAR ani nejsou, ale spíše je to samý CASEVAC a možná „bojový/ozbrojený“ MEDEVAC. Hodně se mi to stírá, díky zdravotnickému vybavení na palubě a zdravotnické práci PJ. První díl je zde (mělo by tam být všech 6 dílů): http://www.dailymotion.com/video/x1wncq5_inside-combat-rescue-part-1-visions-of-war_shortfilms

arr