Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Pozemní technika

Armáda ČR: Nové tanky, modernizace T-72 nebo BVP se 120mm kanónem

Datum přidání 08.10.2018    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 211 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Armáda České republiky plánuje v příštím desetiletí vyřadit z výzbroje tanky T-72. Jaké jsou možnosti náhrady? Česká armáda místo tanků T-72 zvažuje nákup nových nebo modernizovaných německých tanků Leopard 2 nebo nákup střední pásové platformy se 120mm kanónem. Ve hře je také generální oprava a hloubková modernizace tanků T-72.

Foto: Vozidlo palebné podpory ASCOD 42 s věží Hitfact 120 mm; větší foto / DPO

 

K 1. lednu 2018 armáda vlastnila 119 tanků T-72M1 a 30 modernizovaných T-72M4 CZ. Všechny tanky slouží u 73. tankového praporu, 7. mechanizované brigády. Vzhledem k omezené provozuschopnosti tanků T-72M4 CZ jimi byla na počátku roku 2018 plně vyzbrojena pouze 1. tanková rota (10 tanků), zatímco 2. a 3. rota obdržely reaktivované tanky T-72M1, kterými je v počtu 10 kusů vybavena také 1. tanková rota Aktivních záloh.

 

Podle modernizačního plánu Armády ČR, představeného v červnu náčelníkem Generálního štábu Alešem Opatou, armáda počítá s částečnou modernizací T-72M4 CZ, resp. jejich znovuzprovozněním tak, aby tanky bylo možné provozovat u profesionálních jednotek do roku 2026. Problém je, že systém řízení palby T-72M4 CZ využívá staré senzorové vybavení, které se již nevyrábí a nemůže tedy být při poruše vyměněno.

 

„Je to [ T-72M4 CZ - pozn. red.] problémový projekt z minulosti. Díky dílčí modernizaci systému řízení palby bude armáda schopná udržet tankové schopnosti do roku 2026, uvedl v červnu šéf sekce rozvoje sil Ivo Střecha. Podle Opaty musí do té doby politici rozhodnout, co s tankovým vojskem dál.

 

V Armádě ČR tak podle neoficiálních zpráv existují tři zvažované proudy rozvoje českého tankového vojska. Podle prosté logiky ani jiné cesty neexistují, tedy kromě možnosti zcela vyřadit tanky z výzbroje Armády ČR.

 

Zvažované varianty jsou:
 + generální oprava a hloubková modernizace tanků T-72;
 + nákup nových nebo modernizovaných tanků Leopard 2;
 + nákup BVP se 120mm kanónem.

 

Nejčastěji se mluví o nákupu dvou praporů (2 × 30 ks) hlavních bojových tanků (MBT) nebo středních bojových vozidel se 120mm kanónem. Půjde tedy o šest rot po deseti tancích, s velitelským tankem v každé rotě.

 

Nicméně první úvahou je, že kolem roku 2025 dojde ke generální opravě a hloubkové modernizaci tanků T-72 tak, aby zůstaly ve výzbroji Armády ČR i ve 30. letech 21. století. Kolem roku 2035 již bude k dispozici francouzsko-německý tank nové generace (náhrada za Leclerc a Leopard 2) a Armáda ČR se tak teoreticky může ve 30. letech po vyřazení T-72 připojit k tomuto projektu.

 

Video: T-72M4 CZ / YouTube

 

Druhou možností je nákup nových MBT. Hlavním problémem tohoto řešení je cena. Armáda ČR nekupuje jen vozidla, ale celý komplexní zbraňový systém, což si vyžádá značné finanční náklady nejen při nákupu, ale tak během dalších zhruba 30 let provozu. Celkové pořizovací a provozní náklady se zhruba dělí ‒ 25 % nákup samotných vozidel, 25 % výstavba provozního zázemí a 50 % provozní náklady (údržba, náhradní díly, palivo, munice, modernizace, atd.).

 

Jaké jsou ceny? Pro Armádu ČR je v současné době reálně dostupným MBT pouze německý Leopard 2 s jednotkovou cenou zhruba šest a sedm milionů euro (ale klidně i výše). Tedy při nákupu 60 nových tanků Leopard 2A7 Česká republika pouze za samotné tanky vynaloží 420 milionů euro (10,8 miliardy Kč), stejnou sumu za provozní zázemí a dalších 840 milionů euro během 30 let provozu (21,6 miliardy Kč).

 

Při rozložení plateb do více let Česká republika postupně zaplatí (během 30 let) za nákup a provoz 60 MBT Leopard 2 téměř 45 miliard Kč, tedy 1,5 miliardy ročně. Samozřejmě nejde o přesnou sumu, ale ukazuje, o jakých finančních nákladech musíme uvažovat.

 

Do této kalkulace jsme ještě nepočítali nutná podpůrná vozidla, jako těžká pásová odtahová a inženýrská vozidla nebo kamionové tahače s podvalníky pro transport tanků.

 

Nákup nových MBT má však více vrstev, nejen finanční. Pokud pomineme zahraničně politické hledisko (komu uděláme radost) a průmyslové (posílení českého průmyslu), tak je zde i takticko-technické hledisko. Konstrukce tanků Leopard 2 vychází ze 70. let minulého století a tank je určen především pro klasické studenoválečné frontové sražení s MBT protivníka, čemuž odpovídá i velká hmotnost tanku.

 

Německé tanky již nelze snadno modernizovat a přidávat nové systémy, jako jsou aktivní systémy ochrany (APS), protože již nyní jsou podvozky na samé hranici únosnosti a navíc většina mostů v Evropě je konstruována pro nosnost do 70 tun. Pokud Armáda ČR tanky nakoupí, musí nutně řešit jejich přepravu po silnici, ale také např. vybudovat stanici pro nakládání tanků na železniční vagony s vhodnou nosností.

 

Při nákupu nových MBT je problém, že v současné době na trhu neexistují kromě tanku Leopard 2 dostupné moderní tanky ‒ japonské tanky Type 10 nebo jihokorejské K2 Black Panther jsou z logistického hlediska mimo realitu. Dílčí řešení s velkou hmotností tanků Leopard 2 nabízí francouzsko-německý projekt hybridního tanku, kdy je na podvozek Leopard 2 umístěna lehčí věž z francouzského tanku Leclerc s nabíjecím automatem.

 

Video: Leopard 2A6 / YouTube

 

Jednou z cest jak obejít velké pořizovací náklady je využít projekt tzv. evropské zbrojnice a získat repasované a modernizované tanky Leopard 2A7 EU. Jde de facto o pronájem tanků (podobně jako to funguje u stíhaček Gripen). Roční leasingová cena za jeden tank, a to včetně kompletního balíku služeb, má být 1 milion až 1,3 milionu euro ročně (25,8 milionů Kč). Při pronájmu 60 tanků na 10 let tak zaplatíme 15 miliardy Kč.

 

Klasické těžké tanky však mají pro armádu zásadní a nenahraditelnou výhodu ‒ posilují morálku bojujících vojáků. Ostatně izraelský brigádní generál Didi Ben Yoash v záloze prohlásil: „Slyšíte některé říkat, že tanky jsou zastaralé a nemohou bojovat na moderním bojišti. Ale řeči přestanou, jakmile začne nepřítel střílet. Pak všichni požadují tanky. Nikdo se nechce pohybovat před tankovou četou nebo praporem, který s ním bojuje.“

 

Třetí možností je akvizice středních pásových vozidel s kanónem ráže 120 mm. V případě Armády ČR by šlo o podvozek nového bojového vozidla pěchoty (BVP). Ostatně jak takový „střední tank“ může vypadat, ukázala firma GDELS (General Dynamics European Land Systems), když osadila podvozek ASCOD 42 věží Hitfact 120 mm. Toto vozidlo jsme mohli také vidět na Dnech NATO 2018.

 

Palebná síla BVP se 120mm kanónem, senzorové vybavení, stabilizátor kanónu nebo systém řízení palby jsou u BVP a tanku srovnatelné. Pochopitelně tank má mnohem větší balistickou odolnost, a to nejen proti protitankové munici všeho druhu, ale také proti dělostřelecké palbě nebo minám. Nejsilnější části čelního pancíře (typicky v úseku 60°) moderních MBT odolají i nejnovějším podkaliberním střelám, tedy přímému zásahu nepřátelského tanku.

 

Rozdíl v pancéřové ochraně poněkud stírají nejnovější APS, jako jsou izraelské Trophy nebo Iron Fist, které chrání spolehlivě tanky, BVP i lehčí vozidla před protitankovými řízenými střelami nebo proti municí protitankových granátometů.

 

BVP se 120mm kanónem má naopak zásadní výhodu v taktické a strategické mobilitě, nízkých nárocích na palivo a servis (nižší opotřebení), a také v nižších pořizovacích a provozních nákladech. Právě nižší pořizovací náklady mají být důvodem, proč Armáda ČR o této variantě uvažuje. Případný nákup BVP se 120mm kanónem však nebude součástí (ani jako opce) současného tendru na nákup BVP.

 

Představený ASCOD 42 s věží Hitfact 120 mm tak nemá přímo nic společného s uvažovanou náhradou českých T-72. Podle informací Armádních novin GDELS pouze ukazuje možnosti platformy ASCOD Armádě ČR. Ostatně je skoro jisté, že ten, kdo dodá české armádě BVP, dodá v budoucnu případně i BVP se 120mm kanónem.

 

GDELS vyvinul ASCOD 42 s věží Hitfact také kvůli zájmu Španělska, Rakouska nebo USA o podobná vozidla. Španělsko a Rakousko mají ve výzbroji právě tanky Leopard 2 a v současné době, díky výše zmíněné velké hmotnosti, zvažují nákup lehčích vozidel se 120mm kanónem.

 

Video: ASCOD 42 s kanónem ráže 120 mm / YouTube

 

Diskuze o tom, které řešení je pro Armádu CR nejlepší, je však bezpředmětná, pokud se nezamyslíme nad možným protivníkem, prostorem nasazení, nad propojením „tankových vozidel s dalšími systémy a schopnostmi Armády ČR, a zejména pokud nevypracujeme novou taktiku nasazení.

 

Pro evropské země v NATO existují dva strategické směry, a to západ-východ a západ-jihovýchod. Pokud pomineme bizarní a nebezpečné představy o tom, že ochranu ČR lze vojenskými prostředky řešit jen uvnitř zeměpisné hranice ČR, tak lze s jistotou říci, že v prvních týdnech a měsících rozsáhlejšího konfliktu budou jednotky české armády bojovat stovky, ne-li tisíce kilometrů od českého území, s velkou pravděpodobností v zastavěném prostředí.

 

Armáda ČR proto musí vypracovat taktiku nasazení těžkých bojových vozidel v městském prostředí, kde tyto vozidla budou podporovat pěchotu čistící budovu po budově. Tomu odpovídá i předpokládaný typ, směr i úroveň ohrožení vozidel.

 

Dále je nutno zvážit koncept průzkumných bojových týmů RSG (Recon Strike Group), de facto středních obrněných brigád. RSG má dominovat díky „nahuštěné palebné síle (palebná síla na úkor balistické ochrany), rychlému velení a značné palivové volnosti ve vedení manévrového boje. RSG má výhodu také v tom, že dokáže na určitém území působit po velmi dlouhou dobu samostatně.

 

Jedndouše tou nejhorší možnou variantou je to, pokud nakoupíme BVP se 120mm kanónem a budeme je používat jako T-72.

 

V každém případě se nedá k náhradě T-72 přistupovat jen stylem „tu nejlepší techniku za každou cenu. Je nutno si položit klíčovou otázku, jak za oněch 50 miliard Kč posílíme celkovou vojenskou obranyschopnost ČR, zda nakupem 60 nových MBT, nebo nákupem např. levnějších BVP a jiných zbraňových systémů.

 

Nač mít nejmodernější MBT, když nebudeme mít prostředky protivzdušné obrany krátkého a velmi krátkého dosahu, které MBT ochrání před bitevními letadly, vrtulníky a drony nebo např. moderní průzkumné prostředky, které včas odhalí, identifikují a zaměří nepřítele?

 

Dále je klíčová schopnost armády (resp. českého průmyslu) zajišťovat servis a logistiku těmto vozidlům (především za válečného stavu nebo vyhrocené zahraničně-politické situace), zajišťovat kvalitní výcvik tak, aby byly využity všechny schopnosti vozidla, zajistit jejich přepravitelnost na dlouhé vzdálenosti (silnice, železnice) a propojit (ve smyslu techniky i taktiky) nová vozidla s ostatními systémy armády.

 

V každém případě je nutný rovnocenný rozvoj všech schopností Armády ČR v tom smyslu, že jednotlivé zbraňové systémy a schopnosti české armády musí navzájem spolupracovat a doplňovat se.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
semtam Datum: 13.10.2018 Čas: 04:50

Starlight

Schválně jsem si dohledal, že skutečně se objednávali v roce 2006 a po 11 letech je chtějí nahradit Griffonem mi moc hlava nebere, ale je to jejich armáda, jejich prachy. Automaticky jsem předpokládal, že pokud se mají nahrazovat, tak již mají něco odslouženo, ale není tomu tak.

Já jsem pochopil na co narážíš a vlastně ony početné brigády co se praporů či techniky týká tě oslovují a máš pro ně jakousi slabost (plus expedice). Já jsem poznamenával, že i když mají několik set vozidel (což my papírově máme také) a ano v reálu naše brigády mají nižší počet, tak oproti belgické brigádě mají zase větší palebnou sílu. Belgická brigáda má cca 40 vozidel Piranha vyzbrojených 30mm kanonem a 90mm kanonem. Pokud se plány na pořízení 417 vozidel Griffon naplní, tak je možné, že o tato vozidla přijdou, určitou náhradu lze spatřovat u vozidel EBRC Jaguar.

A nyní se podíváme, jak má vypadat naše 7. mbr. Bude disponovat minimálně 210 BVP (z toho určitý počet zabezpečovacích vozidel) a následně přibudou další verze, jako samohybné minomety, apod. K tomu navíc má tankovou rotu. Pandury od 74. lmp, se s velkou pravděpodobností přesunou pod 4. brn.

Početní stav techniky bude v této brigádě sice stále pod početní úrovní belgické brigády, jenže palebnou sílu bude mít několikanásobnou. Belgická brigáda bude disponovat pouze "autobusy" pro pěchotu a pro bojovou činnost jí zůstanou jen průzkumná EBRC Jaguar.

V budoucnu bude mít 7. mbr větší bojovou hodnotu, než celá pozemní armáda Belgie. K tomu bude AČR disponovat 4. brn a 13.dp (logistiku záměrně vynechávám).

Ohledně vyvázání 43.vpr ze struktury 4. brn uteče ještě hodně vody a není vůbec jisté, zda se ona třetí lehká brigáda vůbec utvoří, první náznaky můžeme očekávat za 10 let. Dříve by to přineslo víc škody než užitku. A ohledně lehké brigády mám problém s jejím určením a také v návaznosti s nedostatkem lidských zdrojů. Lehkou brigádu bych nejlépe viděl jako výcvikovou, což by obnášelo znovuzavedení základní vojenské služby nejlépe na výběrovém základě (nikoliv plošně), což si ale žádný politik nelajzne, protože by mohl jít od koryta. Armáda má problém v neexistenci záloh. Je sice pěkné, že máme několik desítek tanků a BVP pro mobilizační zálohy, problém je, že nemáme mobilizační zálohy. "Třetí" lehká brigáda na profesionálním základě sice zvýší bojeschopnost AČR, pokud se podaří ji naplnit, ale nezvýší jí o tolik jako lehká "výcviková" brigáda. lehkou profesionální brigádou si spíš hrajeme na amíky ale neřešíme reálné potřeby obrany ČR.

avatar
Starlight Datum: 13.10.2018 Čas: 01:54

@ semtam Datum: 12.10.2018 Čas: 03:02

Ale oni belgická vozidla Piranha IIIC nakoupené v rámci programu náhrady tanků Leopard 1, OT M113 a dalších obrněných vozidel, jsou zhruba staré jako české Pandury II. Belgičané svoje první vozidla dostali v roce 2007. Průzkumné Pandury I jsou skutečně o desetiletí starší (první dostaly v roce 1998), ale čerstvě malě proběhnout probíhěhnout modernizace protiminové ochrany (švýcarský RUAG).

Jádro mého srovnávacího příspěvku bylo myšleno být někde jinde. Ona totiž není brigáda jako brigáda. Belgická „La Brigade Medium“ má totiž 5 manévrových praporů oproti 4 u české 4. brn. Z těch 5 praporů jsou plné 4 střední mechanizované prapory s vozidly Piranha IIIC (https://www.youtube.com/watch?v=k1qf-_gsS6M) a jeden je lehký pěší (motorizovaný, schopný rychlého přesunu letouny C-130 včetně přistávacích výsadků, https://youtu.be/chfOscROVKo).

Česká „střední brigáda“ 4. brn je takový hybrid, který má dnes sice 4 manévrové prapory, z toho ale jen 2 mechanizované (41.,42.) jsou plně vyzbrojeny Pandury. Brigáda má dále jeden motorizovaný (44.) s mixem Pandurů, IVECO LOV a nákladních automobilů a pak pochopitelně výsadkový prapor (43.) s lehkými nepancéřovanými vozidly na podvozku LR 130. 43. vpr bude navíc v blízké době vyvázán ze struktury 4. brn. A to zřejmě bez nahrazení jiným manévrovým praporem.

Je tedy vidět obrovský rozdíl v síle belgické a české brigády, který se dá jednoduše vyjádřit počtem nakoupené techniky nebo tímto zdlouhavým popisem.

Rozdíl v síle jednotek dále umocňuje odlišná (západní vs. stávající historická „motostřelecká“ u AČR) struktura/velikost družstev čet, rota a praporů. Dále přepravní kapacita OT Piranha IIIC FUS a KBVP Pandur IICZ. Dobře je to vidět i v odlišené koncepci a tradici manévrového obrněného průzkumu - proto mají Belgičané 50+ obrněných průzkumných vozidel na bázi OT, kdežto AČR má k dispozici jen 16 průzkumných Pandurů s velmi odlišnou koncepcí nasazení.

avatar
Starlight Datum: 13.10.2018 Čas: 00:11

PavolR Datum: 12.10.2018 Čas: 07:44 „M1128 už neslúži nikde - stiahli ju od bojových jednotiek, lebo sa neosvedčila“.

Tak to bohužel není pravdivá informace. Byla jen předčasně ukončena výroba. Již vyrobené stroje slouží dále a jsou pravidelnými návštěvníky na českých silnicích :-).

US ARMY v rámci zlepšení bojových možností SCBT brigády zreorganizovala protitankové jednotky. Všechna vozidla M1184 Stryker ATGM s řízenými střelami TOW2 a právě vozidla M1128 Mobile Gun System jsou sloučeny do jedné švadrony (roty) těžkých zbraní, které jako celek už disponuje slušnou palebnou silou a je tabulkách NATO vedená jako rota „kolových stíhačů tanků“.

avatar
Marcus Datum: 12.10.2018 Čas: 12:29

Lukas

O věž Hitfact byh neměl strach. Je použita na italském Centauro II. Technická podpora pro ni rozhodně zůstane zachována.
Co se týče Cockerillu tak také nemám strach o technickou podporu. Ta zůstane zachována.

Hlavně se nepouštět do žádného vlastního vývoje nebo vyjednávání o přenášení výroby věže do čech. Prostě nakoupit a osadit.

Pouze 100 Pandurů bylo politické řešení. Špatné řešení. Přišli jsme právě o doprovodná vozidla jako velitelská, řídící a minomety...

avatar
Lukas Datum: 12.10.2018 Čas: 12:09

Pro Rase - o Pandurach mówię w kontekście roku 2006 - nie 2018...
Moim zdaniem trzeba było albo realizować kontrakt "w pełnym wymiarze" (199 wozów) - i zbudować sobie brygadę w stylu włoskich na VBM Freccia
Albo wcale

avatar
Rase Datum: 12.10.2018 Čas: 11:21

však nezavrhuju, jen mi přijde poněkud přehnané, aby byl plavbyschopný Pandur pilířem výzbroje jedné ze dvou brigád co AČR má. Teď sice nic lepšího nemáme, ale až budou jednou dosluhovat, měli bysme to víc promyslet. Pokud zůstanou plavbychopná vozidla ve výzbroji řekněme jednoho lehkého praporu, tak s tím problém asi mít nikdo nebude - schopnost se může někdy hodit. I tak mi ale přijde spíš jako přehnaný luxus. Za mě by bylo nejlepší mít nová BVP osazená kanónem ráže 40-50 mm (+ minomety atd.), k nim Titusy a pak bych oželel klidně i ty tanky. Je to ale o konceptu nasazení

avatar
Marcus Datum: 12.10.2018 Čas: 10:48

Rase:

A k těm Pandurům.... plavbyschopnost bych úplně nezavrhoval. Jako OT s nějakým 12,7mm to dává smysl. Jak do budoucna pro AZ tak pro případ živelných katastrof je to dobrá volba. Nikoli jako KBVP. Prostě tak jak to chtěla Indonesie, tam to plave dobře i v moři.

avatar
tomas.kotnour Datum: 12.10.2018 Čas: 10:47

Rase:

Nevím, jak moc je LAV III životaschopnější než Pandur II, když si z ní za oceánem nechají akorát svařenec korby... a LAV IV neplave.

avatar
juhelak Datum: 12.10.2018 Čas: 10:43

Myslím že první vlastovkou kterou to začne bude až MO záda vypracování nějaké studie proveditelnosti modernizace t72 vyzkumnemu ústavu. To bude tak na dva roky. Podle výsledků studie se následně rozhodne jestli zmodernizujeme skladové staré tanky nebo koupíme nové.
Nic takového mám dojem ještě neběží.
Když už tu řešíte bvp tak taky bych nové pandury už nekupoval a tam kde tabulkové měli ještě být tak koupit Titus. Stávající pandury by měli projít modernizaci na zvýšení balistiky o jeden level a upusteni od plavby. Tenhle projekt už je snad dokončen.

Tanky přijdou až po bvp, vrtulnicich, radarech, delostrelectvu, pvo a možná i stihackach. Teď jsme strašně daleko. Uvidíme co bude na trhu za 10 let. S krizí nemusí být nakonec nic

avatar
Marcus Datum: 12.10.2018 Čas: 10:30

Rase:

Mým vlhkým snem je jediná pásová platforma pro AČR.

Palba v přední polo-sféře ještě jde, sranda je kolmo k podélné ose.

avatar
Rase Datum: 12.10.2018 Čas: 10:13

PavolR:
tak ono nebylo moc z čeho vybírat. Jasně, Patria se ukázala být životaschopnější, to vlastně i ta Piranha, kterám snad ani nebyla nabídnuta (výrobce potřeboval udržet Steyr). Německá nabídka Marderu byla poněkud mimo mísu :-D vlastní vývoj Zubru by byl akorát tak průšvih. Pandur ještě projde modernizací, nějaké ty roky ještě překlepe a pak se s ním můžou ještě dlouho bavit třeba AZ :-)

hlavně doufám že než se začne hledat jeho nástupce, zamyslí se někdo nad konceptem nasazení AČR - většina armád na Západě plavbyschopnost nevyžaduje, tak bych ji taky opustil ve prospěch balistické ochrany a nosnosti. AČR s dvěma obrněnými brigádami na pásech + podpůrné jednotky kolem, je asi můj vlhký sen.

tady je ještě ten obrázek Indonéského Panduru s věží Cockerill a laufem ráže 105 mm. Moc si neumím představit že z něj vystřelují cokoliv jiného než PTŘS. strop věže je myslím tak o polovinu vyšší jak u T-72 :-)

http://www.palba.cz/album/albums/userpics/12832/21558708_343987782737774_6736701033470141468_n-696x522.jpg

avatar
Marcus Datum: 12.10.2018 Čas: 09:59

PavolR

Že MBT se rušit s největší pravděpodobností nebudou, to je fakt. To jsem ale nikdy netvrdil! Já zde pouze tvrdím a argumentuju že nákup MBT je pro AČR zbytečně drahý luxus, který si sice dovolit může, ale je to neefektivní řešení, které akorát odebere penize zpotřebnějších míst pro nakrmení "tankového ega"

Však v těžkých mají MBT, tam je nepotřebují. Oni ty MBT i s kompletním zázemím mají, oni to nemusí řešit. Nám končí T72, my to řešit musíme....bohužel asi nákupem symbolického počtu MBT.

avatar
PavolR Datum: 12.10.2018 Čas: 09:47

Marcus:
Ponúkať sa to síce môže a nespochybňujem ani možnosť budúceho nákupu VPP pre AČR (no absolútnou prioritou by mali byť mínomety a až potom špekulovať na inými špeciálmi), ale som toho názoru, že MBT sa v žiadnom prípade rušiť nebudú.

Američania síce hľadajú VPP, ale nie pre svoje ťažké brigády!!!

Rase:
No hej, s ľahším srdcom sa ich zbavíte, ale aj tak škoda, že ste hneď nevybrali niečo lepšie. Iba tak na okraj k Titusom - snažia sa preniknúť aj ku nám :-) : https://www.aktuality.sk/clanok/593874/foto-slovaci-vyvinuli-vozidlo-pre-francuzsku-policiu/

avatar
Marcus Datum: 12.10.2018 Čas: 09:37

PavolR

To už ale hodně odbočujeme od tématu.

Ty Pandury jim do Indonésie reálně nedojdou, ty Pandury jim tam už dávno došly, i když s dvou měsíčním zpožděním. Někdy na podzim (asi září) minulého roku byly vyloženy v Severní Jakartě v tamním přístavu. Jednalo se o čtyři vozidla pro tři verze požadované Indonésií. Plovoucí OT s 12,7mm, neplovoucí KBVP s 30mm, neplovoucí VPP se 105mm. Už měsíc po doručení je předvedli na přehlídce v Bantenu. Tento rok CSG spolu s Pindadem dolaďuje (s menším zpožděním) sériovou výrobu Panduru v Bandungu.

Teď jsi konečně napsal to co ti tady píšu celou dobu.

Američani mají MBT, ale hledají VPP.

V současné době se zachovají T72, co bude až skončí se uvidí. Ale nákup VVP a výstavba brigády bez MBT se nabízí.

avatar
Jara Datum: 12.10.2018 Čas: 09:37

Lukas

TURMS je jen jeden z problémů nikoliv hlavní...

Při konverzi na standard M4 byl tank nejprve rozebrán, přičemž na věži a korbě došlo k zásadním úpravám (výměna zadního čela korby, výměna dna korby pod řidičem, úprava motorpřevodového prostoru pro montáž powerpacku atd.). Přes 90 % dílů, skupin a podskupin je v konstrukci modernizovaného tanku buď nových, nebo upravených. Zástavbou dynamické ochrany a dalších modernizačních prvků došlo k navýšení hmotnosti tanku T-72M4 CZ (oproti nemodernizovaným verzím) zhruba o 6000 kg. Z tohoto důvodu došlo k zesílení podvozku a použití silnějších torzních tyčí. Na všechna pojezdová kola byly navíc přidány pružné dorazy.

Naše M4CZ nemá s T72 mimo kanónu a nabíječe nic společného, při plánovaném původním počtu 350 ks měla v ČR vzniknout dodavatelská síť náhradních dílů ať už výroba našich originálních konstrukčních celků, nebo licenční výroba zahraničních.
Tato servisní a výrobní síť samozřejmě při počtu 30 ks nevznikla byl by to ekonomický nesmysl a navíc některé podniky projektu už ani neexistuji a je tedy možné že už neexistuje ani kompletní technická dokumentace a ve VOP budou muset některé díly řešit pomocí “reverse engineering”.
Už začínáte chápat potíže projektu M4CZ?

arr