TACTICAL PRO

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Události

Armáda ČR pořídí šest desítek obrněných vozidel TITUS na podvozku TATRA

Datum přidání 24.07.2017    Rubrika rubrika: Události     komentáře 65 komentářů    autor autor: Tisková zpráva

Vláda České republiky v pondělí 24. 7. 2017 schválila zakázku na pořízení obrněných vozidel TITUS pro potřeby ozbrojených sil. Armáda České republiky tak do své výzbroje postupně získá na šest desítek těchto vozidel ve třech provedeních.

Foto: TITUS / TATRA TRUCKS

 

V letech 2020 až 2024 pro Armádu České republiky vyrobí kopřivnická společnost TATRA TRUCKS 62 vozidel TITUS, dodávky armádě pak zajistí společnost TATRA EXPORT. Z celkového počtu bude 6 kusů připadat na verzi velitelsko-štábní, 36 vozidel bude spojovacích a 20 vozidel pak v provedení místo koordinace palebné podpory (MKPP).

 

Dodávka obrněných vozidel TITUS bude zahrnovat i logistické a výcvikové zabezpečení, tedy dílenské a servisní soupravy i náhradní díly a také školení a výcvik techniků a obsluh vozidel.

 

„Je to poprvé za posledních několik desítek let, kdy český výrobce pro českou armádu vyrobí sofistikovanou obrněnou techniku světové kvality, která byla vyvinuta domácími specialisty na českém podvozku," řekl Petr Rusek, předseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS.

 

Poslední obrněnou bojovou techniku vyvinutou a vyrobenou na našem území s českým podvozkem, která se dostala do výzbroje československých nebo českých ozbrojených sil, představovaly obrněné transportéry OT-64 SKOT a houfnice DANA, pocházející ze 60. a 70. let.

 

Výrobou vozidel TITUS tak společnost TATRA TRUCKS potažmo český obranný průmysl dokazuje, že je opět schopen české armádě zajišťovat dodávky špičkové bojové techniky světových parametrů.

 

Vozidla TITUS bude Armáda České republiky využívat při plnění úkolů a misí v zahraničí i na území ČR, a to i v rámci integrovaného záchranného systému, kde mohou plnit funkci mobilních komunikačních a řídících prostředků v případě krizových situací.

 

Armáda ČR je v současné době vybavena v dané oblasti již zastaralou technikou, která vyžaduje obměnu, díky nové technice dojde k rozšíření a zrychlení schopností velení a řízení nasazených jednotek. To vše se pak pojí především se zásadní generační obměnou komunikačních a informačních systémů," řekl náčelník Generálního štábu AČR armádní generál Josef Bečvář.

 

Foto: TITUS / TATRA TRUCKS

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Rase Datum: 01.08.2017 Čas: 16:16

MALI:
tak jsem to myslel. Přeci jen nejprve se stejně vyrobí BVP, pak odvozené speciály co jsou nejnutnější - tedy klidně celkem 210 nejnutnějších vozidel. ShM může chvíli počkat, a na výrobu následně navázat. Stejně tak jako vozidla palebné podpory, C-RAM a kdo ví co všechno dalšího :))

avatar
MALI Datum: 01.08.2017 Čas: 16:04

To Nesher, Rase:
Ano, jsem si naprosto jistý, v těch 210 ks Sh minomet nebude (bohužel), jedině, že by to bylo až v rámci toho nadpočtu (jak píše Rase) ale to by pak bylo až po roce 2025, nicméně s novými Sh minomety pro PozS AČR se počítá (ale zatím ne na podvozku těžkého BVP).

avatar
Rase Datum: 01.08.2017 Čas: 13:35

Minomet potvrdilo už docela dost lidí od armády i tisku, tak nevím, proč jim nevěřit. I kdyby to mělo být 210 vozidel různých verzí + k nim ShM (nad počet), tak hlavně že s nimi MO počítá (jak se zdá)

avatar
Nesher Datum: 01.08.2017 Čas: 12:46

Mali
Jste si jistý? V červnovém či květnovém čísle ATM jasně psali, že jednou z poptávaných variant v rámci kontraktu na nová BVP je i samohybný minomet. Navíc mi potvrdil i kamarád z MO, že se s minomety jednoznačně počítá, jen není jasné jestli se půjde dražší cestou věžového kompletu či levnější cestou klasické předem nabíjené zbraně umístěné v korbě. Čímž neříkám, že nemáte pravdu.

Starlight
V pohodě, i mistr tesař se někdy utne

avatar
MALI Datum: 01.08.2017 Čas: 08:10

To Starlight:
velitel palebné čety zatím stále jezdí s UAZ 469, dělostřelci by jej časem chtěli vyměnit za IVECO, ale zatím na to nejsou peníze;
MKPP by ale nemělo být totožné s vozidlem velitele baterie, i když by v něm měl také pracovat, ale nebude tam sám (MKPP se počítají začlenit ve více (3) taktických úrovních, možná i s různým vybavením, hlavně z hlediska SW);

To Nesher:
obávám se, že ta poslední informace ohledně ShM není zcela úplně pravdivá. Rozhodně to nebude v těch 210 kusech, které jsou nyní v plánu (co však bude následovat potom, to už nevím).

avatar
Starlight Datum: 31.07.2017 Čas: 17:45

@ Nesher
Promiň za to vozidlo velitele palebné čety. Já se překouknul, mělo to být velitelství baterie. MALI je to tak správně, že?

@ MALI
Předpokládám správně, že velitel palebné čety jezdí stále ve osobním terénním vozidle kategorie M1G, tedy UAZ 469 nebo Land Rover?

avatar
Nesher Datum: 31.07.2017 Čas: 16:23

Lukas
Podle posledních informací by samohybné minomety měly být součástí dodávek nových BVP. Pro polský průmysl by to mohla být šance na export systému Rak (pravděpodobně jediný produkt polského zbrojního průmyslu o který by mohla mít AČR zájem). Bohužel aktivita PGZ směrem k našemu MO je nulová, PGZ nebyla přítomna dokonce ani na IDETu.

avatar
MALI Datum: 27.07.2017 Čas: 11:37

To Lukas:
úkolem MKPP je analýza informací z průzkumných prostředků, požadavků na palebnou podporu od vojsk a informací o stavu vlastních palebných prostředků, na základě aktuální taktické situace pak určuje jak se bude daný cíl ničit ( = Targeting). Případně může i počítat palebné prvky pro jednotlivé palebné prostředky, ale to není jeho primární funkce.
Tento hlavní úkol MKPP (Targeting) nemůže dělat FO, protože k tomu nemá pravomoc, může však přímo řídit dělostřeleckou palbu na konkrétní cíl (o tom kdo a jak na tento cíl bude střílet se rozhodne v MKPP). MKPP proto nepotřebuje přesnou navigaci ani přesné senzory na lokalizaci cíle (tento úkol zabezpečují dělostřelecké Pz prostředky - v AČR to jsou jen u dělostřeleckého pluku: Sněžka-M, LOS-M a LOV-Pz, k tomu jejich výnosné soupravy FO), dále prostřednictvím sítě C4ISTAR by to měli být i vojskoví průzkumníci, UAV atd. - takže průzkumných informací by měl být dostatek. MKPP ale musí mít místo pro funkcionáře, kteří rozhodují o způsobu ničení konkrétních (pomocí SW funkcí MKPP předzpracovaných cílů) a o způsobu použití vlastních (případně i přidělených) palebných prostředků, dále specifický SW (pro SW podporu rozhodování osádky "MKPP" a dostatečně kvalitní spojovací prostředky. K tomu prostředky pro výrobu energie (elektrocentrálu), a systémy pro zabezpečení činnosti osádky (jako např. topení, klimatizaci, filtroventilaci atd...).
Z hlediska přepravy (lépe integrace) minometu bych na Titusu viděl spíš 120 mm minomet, jak 81 mm (ten bych viděl spíš klasicky nesený).

avatar
Lukas Datum: 27.07.2017 Čas: 08:09

Rozumiem, pytam takie zadanie można realizować przy pomocy różnego wyposażenia.
Może to być prosty transporter, przewożących obserwatorów artyleryjskich (FO) który ma lepsza łączność oraz nawigacje.
A może to być skomplikowany pojazd jak np. Stryker M1131

Skoda że ACR nie zdecydowała się na Titusa - transporter moździerza 81mm (coś jak amerykański M1129)

avatar
Nesher Datum: 26.07.2017 Čas: 21:05

Mali
Díky za upřesnění, vycházel jsem z informací uveřejněných na Palbě. Ale v podstatě tak nějak jsem si to představoval.

avatar
MALI Datum: 26.07.2017 Čas: 20:26

To Nesher / Lukas:
MKPP není náhrada za "štábák" velitele palebné čety (ten žádný "štábák" nemá), ale má to být náhrada za současné KPP (koordinátory palebné podpory, které jsou nyní skutečně na starých PV3S); má to být místo koordinace palby - tím je řečeno vše - bude sbírat Pz informace od klasických průzkumníků, dělostřeleckých průzkumníků, požadavky na palbu od pozemních jednotek, musí mít přehled o vlastních dostupných prostředcích ničení, o stavu jejich zásoby munice, musí umět vyhodnocovat nebezpečnost cílů a přidělovat cíle k ničení konkrétním palebným prostředkům, včetně optimalizace jejich režimu palby. Konkrétní TTP však zatím v otevřených zdrojích nikde nenajdete - ještě nejsou uvolněny.

avatar
Nesher Datum: 26.07.2017 Čas: 18:58

Lukas
Jsou to velitelsko-štábní vozidla velitele palebné čety dělostřelectva, dnes tuto roli u AČR plní "muzeální" Pragy V3S se skříňovou nástavbou. Přesné parametry nikde nenajdete, bude se to asi ještě definovat (proto se bude smlouva podepisovat až příští rok) a také si myslím, že detailnější technicko-operační parametry budou asi utajovány.

avatar
Lukas Datum: 26.07.2017 Čas: 18:22

Ktoś wie jakie wyposażenie będzie miał
"vozidel pak v provedení místo koordinace palebné podpory (MKPP)."

Gdzieś jest opis wymagań taktyczno-technicznych?

avatar
leviathan Datum: 26.07.2017 Čas: 15:49

Zemak : Tatrapan ma tiez modularnu nastavbu. Problem je, ze prave kvoli modularnym blokom je priestor osadky oddeleny od priestoru kabiny - a to je problem.

avatar
lukus Datum: 26.07.2017 Čas: 12:48

Titus se mi nelíbí, raději bych viděl v admáděi VEGY nebo IMI Wildcat.

arr