Bez Ukrajiny Rusko svět jadernou válkou nevystraší

Rusko prodlouží životnost mezikontinentálním ... Více

Ruské střely 40N6 s doletem 400 km pro systémy S-400

Podle deníku Izvestija ruská armáda letos získá ... Více

Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu

Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o ... Více

Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA

Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně ... Více

Pozemní technika

Armáda začala provozovat unikátní dílenské vozidlo z VTÚ

Datum přidání 03.03.2018    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 56 komentářů    autor autor: Tisková zpráva

Vojenský technický ústav, s. p. předal na konci loňského roku Armádě České republiky pět kusů unikátní dílenské techniky Tatra T815-7-D 8×8, a to ve dvou modifikacích podle úrovně prováděné údržby a oprav. Tři dílenská vozidla (T815-7-D 8×8 V) jsou určena k provádění technické údržby a běžných oprav kolových obrněných transportérů řady Pandur pro 1. úroveň (družstvo, resp. četa oprav) a dvě vozidla (T815-7-D 8×8) pro 2. úroveň (prapor oprav).

Foto: Činnost dílenského vozidla T815-7-D 8×8 V; větší foto / VTÚ

 

Dílenské vozidlo T 815-7-D 8×8 V a T 815-7-D 8×8 je terénní vojenské vozidlo. Skříňová nástavba je umístěna na strojovém podvozku Tatra T815-7T3RC1 se sníženou pancéřovou kabinou. Vyznačuje se vysokou manévrovatelností a průchodivostí v těžkých terénních podmínkách a poskytuje dostatečnou balistickou a protiminovou ochranu osádky.


Dílenské vozidlo je předurčeno k provádění technické údržby, mírových běžných oprav a válečných běžných a středních oprav kolových obrněných transportérů typu Pandur 8×8 ve verzích kolové bojové vozidlo (dále jen KBV) a kolový obrněný transportér (dále jen KOT) a to v různých klimatických podmínkách a terénech.

 

Současně je schopno zajistit rychlou přepravu osádky do místa nasazení a  umožňuje osádce vést ze střešního průlezu kabiny střelbu z lafetované zbraně na pevné i pohyblivé cíle. Vozidlo je schopno poskytnout technickou pomoc ve prospěch jiných typů techniky s využitím logistických souprav všeobecného nářadí a všeobecně využitelných zařízení.


Dílenské vozidlo T 815-7-D 8×8 V a T 815-7-D 8×8 je určeno:
 k technickému zabezpečení jednotek vyzbrojených KBV a KOT k provádění údržby a opravárenské činnosti těchto poškozených kolových obrněných transportérů;
 + k přesunu osádky v pancéřové kabině do míst nasazení a k vedení střelby z lafetované zbraně při napadení nepřítelem;
 + k plnění úkolů technického zabezpečení (včetně technické pomoci) – údržba a opravy poškozené techniky;
 + k provádění základní údržby, technické údržby č. 1 a č. 2, zvláštních druhů údržeb, běžných a středních oprav v rozsahu vybraných prací 2. úrovně na podvozcích, výzbroji, optoelektronických přístrojích a systému řízení palby KBV a KOT;
 + k vlečení poškozených KBV a KOT na tažné tyči (tažném trojúhelníku nebo speciálním závěsu) po polních a lesních cestách a zpevněných komunikacích všech tříd do vzdálenosti 30 km;
 + T 815-7-D 8×8 a T 815-7-D 8×8 V tvoří základní prostředek technického zabezpečení v oblastech údržby a oprav určené k podpoře a udržení schopností pozemních sil k plnění úkolů a vedení bojové činnosti. Jsou určeny pro jednotky vybavené KBV a KOT a pro jednotky zabezpečující jeho logistickou podporu a výcvik vojenských profesionálů.

 

Foto: Interiér vozidla; větší foto / VTÚ


Osádka T 815-7-D 8×8 V a T 815-7-D 8×8 je schopna provádět následující práce a činnosti: očištění částí opravované techniky, dále kontroly technického stavu a defektace, poskytování technické pomoci jiným typům techniky, získávání a předávání informací o rozsahu poškození v systému velení a řízení AČR, odstraňování provozních poruch, malých bojových poškození, provádění technické údržby č. 1 a č. 2, běžných oprav (válečných běžných oprav) a středních oprav v rozsahu vybraných prací 2. úrovně na podvozku a zbraňovém systému KBV a KOT až do rozsahu 10 pracovních hodin způsobem výměny komponentů a s využitím náhradních dílů a upravených technologických postupů.


Zmínit je třeba i provádění zámečnických prací na podvozku a zbraňovém kompletu za použití ručního elektrického nářadí, provádění běžných oprav malého rozsahu a každodenní údržby elektrické a speciální výstroje vozidel a provádění výměn prvků přídavné pancéřové ochrany za použití účelové výbavy dílenského prostředku.

 

Foto: Vozidlo prošlo náročnými zkouškami; větší foto / VTÚ

 

Dále vybavení vozidla umožňuje provádění oprav a výměn sestav kol KBV a KOT typu Pandur 8×8, osazených prvky pro nouzové dojetí, povrchová očista částí optických soustav, vysušování elektrických spojů horkým vzduchem, svařování elektrickým obloukem, svařování plamenem, řezání a pálení materiálu pomocí plazmové řezací soupravy, měkké pájení, pomoc při elektrickém spouštění motorů zabezpečované techniky, napájení elektrické sítě opravované techniky při opravách a přezkušování elektrických soustav techniky, nouzové dobíjení vozidlových akumulátorů v zabezpečované technice a dobíjení vlastních účelových (nástavbových) akumulátorů ze samostatného na vozidle nezávislého zdroje, vlečení poškozené techniky na krátké vzdálenosti (do 30 km) na tažné tyči (tažném trojúhelníku nebo speciálním závěsu).

 

Foto: Prezentace vozidla na veletrhu IDET 2017; větší foto / VTÚ


Vnitřní část účelové nástavby je hermetizována a chráněna filtroventilačním zařízením. Části umístěné vně vozidla jsou dekontaminovatelné v AČR zavedenými dekontaminačními prostředky.


Základní technické parametry:
 + celková hmotnost 32 000 kg
 + délka 10 900 mm
 + šířka 2 550 mm
 + výška 3 700 mm
 + rozchod přední nápravy 2 080/2 070 mm
 + rozchod 2 090/2 080 mm
 + maximální rychlost 85 km/hod
 + jízdní dosah 680 km

 

Autor: K.Š.

Redakčně upraveno

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Starlight Datum: 20.03.2018 Čas: 02:41

@ tomas.kotnour

Ano, Rusko nám nabízelo krátce Il-76MF místo An-70. To ale padlo už v roce 2004, kdy se podepsalo, že místo toho budou vrtulníky (10 x Mi-35 a 16 x Mi-171Š). Ale ty TTD vydali v roce 2013 :-)))

avatar
tomas.kotnour Datum: 20.03.2018 Čas: 01:33

@Starlight

Jestli se nemýlím, tak Il-76MF nám Rusové nabízeli místo An-70. Pro KOT byla požadována přepravitelnost tímto letounem, a protože tato dílenská vozidla je mají podporovat, je u nich požadována přepravitelnost stejným typem letadla. Dle mého názoru jasná logika úředníků MO.

K té unifikaci vybavení mám obavy, zda to náhodou není záměrný stav.

Jo, ty smlouvy a jejich přílohy jsou zajímavé čtení, jenom mám obavy, kdy nám to úředníci zatrhnou. Viz. ten povzdech MALIho, co tam všechno napsali.

avatar
Rase Datum: 19.03.2018 Čas: 23:07

Flader:
pokud jde o modernější typy baterií, tak Izraelci se jich očividně nebojí (cca polovina 2017):

Izraelský úřad pro vývoj tanků začíná testovat pokročilé dobíjecí lithium-iontové baterie, o kterých vývojáři tvrdí, že změní způsob nasazení obrněných jednotek budoucnosti. Tyto bateriové články byly vyvinuty ve spolupráci mezi Izraelským ministerstvem obrany a Epsilor-Electric Fuel, která je dceřinou firmou americké společnosti Aerotech z Ann Arbor v Michiganu. Jedná se lithium-iontové baterie, které dokáží pojmout až trojnásobek elektrické energie, než starší verze. Rovněž mají systém pro ochranu před samovolným vybíjení, který funguje i v případě vypnutí baterie. Další výhodou je to, že i po jejich vybití mají dostatek elektřiny pro nastartování hlavního motoru. Je zde tedy nouzová rezerva, která brání úplnému vybití systému a tedy i znehybnění vozidla.
Rozměry a vše ostatní je plně kompatibilní se standardními bateriemi NATO, které se již používají u tanků Merkava a další obrněné techniky po celém světě. Vývojáři ze společnosti Epsilor tvrdí, že nový typ baterie má desetiletou životnost, bez potřeby údržby nebo dalších zásahů. Dokáží zásobovat elektronické systémy až po dobu 12 hodin, bez nutnosti dobíjení.

https://www.defensenews.com/industry/techwatch/2017/08/23/israel-to-test-new-hybrid-power-source-for-tanks-armored-vehicles/

Starlight:
ty ceny a další věci jsou opravdu zajímavé

avatar
Starlight Datum: 19.03.2018 Čas: 22:55

Řada dalších informací o nových dílenských a vyproštovacích Tatrách:

1)

Cena dílenského vozidla T 815-7-D 8x8 pro 1. úroveň oprav je 31,15 mil Kč včetně DPH a cena dílenského vozidla T 815-7-D 8x8 V pro 2. úroveň oprav je 43,76 mil Kč včetně DPH.

Takticko-technické požadavky (TTP) na dílenská vozidla T 815-7-D 8x8 a T 815-7-D 8x8 V jsou k dispozici zde: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/1413546 . Je to příloha č. 3 (P3a a změny P3b).

Je to velmi zajímavé čtení. V některých věcech je to detailní, v některých je to velmi vágní. Trochu mě překvapuje, že AČR se nesnaží důsledně standardizovat sady nářadí a kontrolně-měřicí techniku. Například výběr nabíječů baterií nechává na dodavateli. Bohužel autoři TTP na opravárenské vozidlo mají zmatek v technologiích současných akumulátorových baterií (gelové, AGM, VRLA). To jsou spíše drobnosti.

Naopak velmi mě překvapilo, že požadují leteckou přepravitelnost pouze a jedině letounem Il-76MF. To má několik absurdních aspektů. Není požadována přepravitelnost žádným transportním letounem NATO, ale je požadovaná přepravitelnost ruským vojenským letounem! Naštěstí verzi Il-76MF má ve dvou sériových kusech pouze Jordánsko (!). Tradičně nejsou požadovány žádné zkoušky na ověření této komptability s letounem, takže je to už opakovaná ukázka toho, jak u MO ČR / AČR papír snese všechno.

2)

Takticko-technické požadavky na vyprošťovací vozidlo T 815-7-V 8x8 jsou zde: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/1423850 . Je to příloha č. 3 (P3 ve změně č. 3).

avatar
Flader Datum: 19.03.2018 Čas: 08:08

Práve v armáde by som sa li-ion batériám vyhýbal. Predsa len je tu dosť veľká pravdepodobnosť, že sa dostanú aj do situácie kedy budú okolo silné mrazy. Taktiež gélové batérie nie sú tak "blbuvzdorné" ako "obyčajné". Máme skúsenosti v práci, že na pracovnom stroji sú gélovky a staćí, že nejaký expert vybije batériu do nuly a baterka je na odpis. Napríklad zabudol kolega vypnúť kľúč zo spínačky keď kontroloval motohodiny.

avatar
Starlight Datum: 19.03.2018 Čas: 02:32

@ tomas.kotnour

Díky! Nicméně ještě dodatek ke gelovým bateriím u našich T-72M4CZ a jiných vozidel (Pandur, Iveco,..)

Už jsi napsal, že pro údržbu gelových akumulátorových baterií nakoupeno příslušenství i AKB M4, PSV-M4, PAN-M4 a SN-M4. Já doplním, že dodavatelem byl VOP CZ s.p. : http://www.vop.cz/images/file/Nab%C3%ADje%C4%8De-cz.pdf

Všechno se to točí okolo gelové VRLA akumulátorové baterie NBB 248 12 V, 100 Ah. Legrační je, že možná ty původní byly skutečně gelové. Gelové VRLA mají NSN: 6140-12-190-9027 a vyrábí (?) se v Německu pod značkou Sonnenschein Military Dryfit v rámci amerického koncernu Exide Technologies.

AČR ale už v posledních letech začala kupovat americké baterie Hawker ARMASAFE Plus NBB248, NSN:6140-12-190-9027, které jsou plně ekvivalentní německým gelovým, přestože používají odlišnou technologii AGM. To by nemělo mí asi dopad na nabíječe, jen možná bude pravdou, že část nebo všechny T-72M4CZ a dalších vozidel už nemají gelové baterie a časem zmizí gelové asi zcela.

Akumulátorová logistika v podobě společného působení T-72M4CZ, T-72M1, BVP-2, různých kolových vozidel a v budoucnu nových BVP (má AČR specifikované typy akumulátorů ?) bude určitě hodna nového vývojového úkolu pro VTÚ a/nebo VOP CZ.

Mimochodem: Model Hawker ARMASAFE Plus NBB248 kupuje AČR za 13,5 tisíc Kč včetně DPH v rámci rámcové smlouvy 2016-28 za 31,5 mil Kč s DPH uzavřené s čistě obchodní společnosti VINARSKI, s.r.o., která vytlačila dosavadního dodavatele průmyslových baterií EnerSys, s.r.o. Jediným společníkem VINARSKI, s.r.o je pan Ilja Květoň a po zadání jeho jména do Googlu začnou padat zajímavé zprávy :-).

avatar
tomas.kotnour Datum: 19.03.2018 Čas: 00:40

Díky že jste to tady napsal,

Gelové baterie mají i Pandury a údajně i některá Iveca. A je otázka, jak často se musí při intenzivním bojovém nasazení nabíjet, protože když si vezmu, že už i Pandur jich má 6 kusů, tak to pro celý prapor tak malé počty nebudou.

avatar
Starlight Datum: 18.03.2018 Čas: 23:01

Podíval jsem se na akumulátorové baterie a jejích nabíječe u US ARMY.

1)
První a nejdůležitější je zdůraznit, že u US ARMY (USMC) má, na rozdíl od AČR, u taktických vozidel standardizovaný jeden rozměr baterie – 95 % jich je typu NATO 6T. Zbylých 5% jsou například akumulátorové baterie v různých generátorech elektrického proudu. Standardizace samozřejmě zjednodušuje údržbu a polní zásobování a rotaci náhradních akumulátorových baterií.

2)
Dominantní technologie je olověný akumulátor. Dříve hlavně klasické se zaplavenými elektrodami, ale někdy před v minulém desetiletí US ARMY začala masově zavádět vylepšenou technologie tzv. VRLA z anglického Valve Regulated Lead Acid – ventilem řízené olověné akumulátory. A to konkrétně technologii označovanou jako AGM z anglického Absorbent Glass Mat – elektrolyt je nasáknut ve skelné vatě, která je mezi elektrodami.

Hlavním dodavatelem je americký výrobce Hawker, který používá obchodní značku ARMASAFE Plus. https://www.hawkeraplus.com/why_armasafe.htm

Evropskou verzi této akumulátorové baterie kupuje i AČR (pro které vozidlo nevím, pro osobní a nákladní automobily AČR v poslední době kupuje různé komerční produkty značky Varta). Akumulátory typu VRLA AGM jsou cca dvakrát dražší než klasické se zaplavenými elektrodami, ale náklady se vrátí během života, kde jsou nové zase levnější a mají delší životnost.

Ještě lepší gelové akumulátorové baterie také patří do technologie VRLA, ale jsou 5x dražší než klasické. US ARMY si je nepořídila, ale AČR primárně pro tanky T-72 ano. Docela by mě zajímalo, jaký k tomu byl skutečný důvod.

3)
Se zavedením baterii typu AGM jako Hawker ARMASAFE Plus si US ARMY pořídila novou generaci pulsních nabíječů. Hlavním dodavatelem je americká společnost PulseTech. Tato společnost publikoval krásný přehled různých vozidlových akumulátorů u US ARMY, jejich údržby a také nabíječů. Od strany 28 je pěkný přehled jejich vojenských nabíječů od velkých po kufříkové: https://www.pulsetech.net/media/wysiwyg/Pulsetech/etc/PPC-BMMP-November-2017.pdf

Například velký pojízdný nabíječ Pro-HD 12/24V Charger je součástí dílenského přívěsu Standard Automotive Tool Set (SATS, viz mé poslední příspěvky), který by měl být jak na úrovní brigáda, tak i bojový prapor. S nabíječem se pak jen dojede k blíže k vozidlu bez nutnosti vyndávat baterie. Více obrázku a dat v katalog výrobce: http://read.dmtmag.com/i/922382-2018-military-catalog/0?

V praxi ale v prostoru reálných mobilních operací posádky vozidlové akumulátory (jen v M2/M3A3 Bradly jich je 7) často jen vyměňují. Akumulátory se pak kumulují v zázemí, kde se také používají tyto velké nabíječe, jen se umístí ve velkém stanu/hale nebo v kontejnerech: https://www.army.mil/article/78581/hawker_battery_mission_turns_out_lights_in_kuwait

4)
US ARMY ale myslí i na budoucnost. Po řadě testů US ARMY loni na podzim objednala prvné sériové dodávky akumulátorových baterií typu Li-Ion ve formátu NATO 6T, 24 V od amerického výrobce Bren-Tronics: http://www.bren-tronics.com/bt-70939.html

Časem uvidíme, jak rychle US ARMY přezbrojí včetně nabíječů, protože výrobce musel deklarovat budoucí schopnost vyrábět rychlostí 2 tisíc baterií za měsíc.

avatar
Starlight Datum: 13.03.2018 Čas: 16:49

@ tomas.kotnour

Vlastní dílny u US ARMY neslouží k přepravě osob. Co jsem zatím nenapsal, je že na opravárenské HMMWV se montují obecně dva různé typy nástaveb:

Jedna je již mnou zmiňovaný hermetizovaný kontejneru S-250 (jak to typicky vypadá je vidět tady: http://www.hmmwvinscale.com/apps/photos/album?albumid=11597657

Druhá kontejnerová nástavba na podvozku HMMWV, kterých je většina (to jsou i ty HMMWV přidělené bojové rotě) je dílna pro opravy vozidel, kterou US ARMY označuje jako Shop Equipment Contact Maintenance (SECM). To je vozidlo/dílna, která by měla být na místě závad/poškození jako první. V podstatě je to „pojízdný vozík na nářadí“ napěchovaný nářadím a dalším vybavením (svěrák, kompresor pro pneumatické nářadí, elektrické svařování napájené 5 kW elektrickým generátorem na vozidle, autogen). Tady je pěkné foto na HMMWV s pancéřováním B-kit a to včetně vnitřního vybavení: http://www.hmmwvinscale.com/apps/photos/album?albumid=11849998

Základní přehled mobilních dílen pro mechanickou údržbu vozidel US ARMY na všech úrovních je na tomto odkazu: https://fas.org/man/dod-101/sys/land/wsh2012/246.pdf .

Maximum je na vlečných přívěsech a používá se modulární kontejnerizované řešení. Polní dílny pro mechanickou údržbu vozidel uvedené v přehledu jsou součástí opravárenských jednotek na úrovni bojový prapor, bojová brigáda a vyšší opravárenské úrovně. Na úrovni bojová rota je z tohoto jen SECM na HMMWV a FRS na HEMTT.

Poznámka: Ještě tam chybí nedávno zavedené mobilní kontejnerové dílny pro specialisty Metal Working and Machining Shop Set (MWMSS, = CNC obráběcí centrum, CNC plasmový řezání, svářecí centrum), plnička různých hasísích přístrojů Fire Suppression Refill System (FSRS), aby se nemuseli draze posílat zpátky do USA, dílny Armament Repair Shop Set (ARSS) pro opravy zbraní až po kanóny tanků a houfnic.

avatar
Starlight Datum: 13.03.2018 Čas: 00:02

@ tomas.kotnour

Pozor na skutečnost, že Amerika je velká země a některé Evropské zvyklosti neznají a naopak.

V rámci údržbových jednotek, nejsou žádní specializovaní řidiči středních a těžkých kolových vozidle (v terminologii US ARMY Motor Trasnport Operator). A už vůbec ne "lehkých" vozidel. Všichni jsou specializací (ČVO) mechanici. To v případě US ARMY znamená, že je vycvičen v jízdě s vozidlem, které servisuje/opravuje. A většina vozidel jednotek brigády jsou kolové HMMWV, FMTV, HEMTT (to je jedna specializace) a nikoliv obrněnce, takže je tam spousty vyškolených řidičů. Mechanici kolových a pásových vozidel by měli mít povinně běžný řidičák z civilu před vstupem do armády.

A pozor tady je několik změn. US ARMY požaduje jen standartní řidičák na „osobák“. Vojenský řidič mý výjimku ze zákona a nemusí mít během služby řidičák vyšších tříd (v USA se jim říká komerční řidičák Commercial Drivers License - CDL). Naopak po odchodu do civilu mu stačí složit jen civilní testy pro ex-vojáky a může získat komerční řidičák CDL bez placení drahého kurzu a zkušebních jízd. Mělo by to platit jen na podobná vozidla, které řídil v armádě. To je pochopitelně obrovské lákadlo pro rekrutaci vojáků.

Obecně, ale US ARMY požaduje vlastnit řidičák na osobák jen pro řízení v USA mimo vládní oblasti na veřejných komunikacích. Na vládním pozemku v USA nic takového řidič vládního vozidla nepotřebuje. Provoz v cizině se řídí lokálními ustanoveními, takže například řidiči sloužící v Německu musí mít americký řidičák na osobák, pak složit rozdílový test na německé dopravní předpisy a je jim vydán americký vojenský řidičák pro Evropu, který Němci uznávají. To není pro mimoslužební soukromou potřebu ale jen k řízení vládního vozidla a hlavně používání vládou placeného paliva. Na bojišti v zámoří v Asii řidičák nikdo nepotřebuje a každý může jezdit s vozidly, které mu erár svěří.

Další odlišností v USA od Evropy je, že běžné řidičské průkazy nejsou federálně řízeny, ale jsou záležitostí jednotlivých států. Proto se pravidla liší, ale v podstatě platí, že řidičák na osobák postačuje k nekomerčnímu řízení vozidel s maximální hmotností do 26 000 lb/ cca 12 000 kg a přívěsů do 10 000 lb / cca 4 500 kg. A jen některé státy omezují jezdit s tímto řidičák v obytných rekreačních RV vozidlech, což je v podstatě menšími nebo větší autobus.

avatar
technik Datum: 12.03.2018 Čas: 21:13

Dle mého názoru nebudou. Myslím si že při tak minimálních počtech techniky co AČR má je výhodnější nechat tank bublat v sestavě než ho odsouvat k prvnímu stupni opravárenské jednotky kvůli nabití akb, nebo to řešit výměnou baterií ať už nabitých nebo nových. Myslím že nabíjecí stanice na vozidle je zbytečný luxus a volil bych když už malé zdrojové stanice třeba na vozidle velikosti lr nebo iveca 4x4 v kombinaci s dílnou.
Co se týká techniku rot mají na tabulce lr110. Měli by působit přímo v sestavě roty s tím že provádějí opravy a defektace techniky a zároveň určují stupeň nutný k opravě texhniky. Více méně pendlují mezi organickou rostou a spt. Zároveň zásobují rotu díly které jsou si řídící samy vyměnit.
Ale jasná definice pracovní náplní se mi nepodařilo nikde sehnat.

avatar
tomas.kotnour Datum: 12.03.2018 Čas: 20:31

Pardon, místo alt + tab jsem se jenom tabulátorem přesunul na Odešli a pak to místo odřádkování odeslal.

@Starlight
Na to jsem se Vás chtěl po Vašem příspěvku z 05.03.2018 13:53 zeptat v čem se přesunují technici. Zda mají technické dílny sklopné sedačky, jako některé naše SSSK, nebo se dopravují jinými vozidly. V případě AČR by to znamenalo nejspíše IVECO nebo jeho nástupce, což je zase další řidič s Cčkem.

Děkuji že jste zmínil i nástavby KSSK a KSSSm
http://www.karbox.cz/kontejnerova-stredni-skrinova-karoserie-kssk-s-parametry-emc
http://www.karbox.cz/kontejnerova-stredni-skrinova-sendvicova-karoserie
které našly uplatnění jako spojovací a velitelské nástavby. Ty nejsou tak vysoké, jako standardní ISO kontejnery (samozřejmě na úkor stohovatelnosti), právě kvůli přepravitelnosti po železnici bez jejich sundání z korby.

@technik: 07.03.2018 17:49
Tanky T-72M4CZ mají gelové baterie a moderní motor. Přesto k nim byla pořízena PD-OA/72M4CZ, které mají na starosti i vozidla BVP-2, ale přesto bylo pro údržbu gelových baterií nakoupeno příslušenství i AKB M4, PSV-M4, PAN-M4 a SN-M4, Skutečně nebudou PD-OA potřeba i pro nová BVP?

avatar
tomas.kotnour Datum: 12.03.2018 Čas: 20:17

@Starlight
To jsem se Vás chtěl po také zeptat v čem se přesunují technici. Zda mají technické dílny sklopné sedačky, jako některé naše SSSK, nebo se dopravují jinými vozidly. V případě AČR by to znamenalo nejspíše IVECO nebo jeho nástupce, což je zase další řidič s Cčkem.

Děkuji že jste zmínil i nástavby KSSK a KSSSm
http://www.karbox.cz/kontejnerova-stredni-skrinova-karoserie-kssk-s-parametry-emc
http://www.karbox.cz/kontejnerova-stredni-skrinova-sendvicova-karoserie
které našly uplatnění které nejsou tak vysoké, jako standardní ISO kontejnery (samozřejmě na úkor stohovatelnosti), právě kvůli přepravitelnosti po železnici bez jejich sundání z kabiny.

@technik: 07.03.2018 17:49
Tanky T-72M4CZ mají gelové baterie a moderní motor. Přesto k nim byla pořízena PD-OA/72M4CZ, které mají na starosti i vozidla BVP-2, ale přesto bylo pro údržbu gelových baterií nakoupeno příslušenství i AKB M4, PSV-M4, PAN-M4 a SN-M4, Skutečně nebudou PD-OA potřeba i pro nová BVP?

avatar
Starlight Datum: 12.03.2018 Čas: 02:46

6) Počty a typ opravárenské techniky

V rámci brigádního bojového týmu Stryker BCT je u každého mechanizovaného (Infantry) praporu s vozidly Stryker (Stryker) přidělaná rota předsunuté logistiky FSC. Vozidlový park opravárenské/vyprošťovací čety je následující:

- 6 x taktické užitkové vozidlo HMMWV 4x4 ve verzi 2 místní pickup, každý táhne jednonápravový přívěs. 3 vozidla mají volnou valníkovou pickup korbu, 3 vozidla mají lehkou klimatizovanou hermetizováno kontejnerovou nástavbu typ S250 (http://www.gichner.us/hmmwv.html) s dílnami.

- 3 x střední nákladní automobil FMTV 6x6, 2 s plachtou krytou valníkovou korbou a podobným jednostopým přívěsem pro převoz náhradních dílů. Druhý nákladní automobil převáží avionickou/lektrckou dílnu AN/ASM-146 na bázi standardizovaného lehkého klimatizovaného a hermetizovaného kontejneru S280 (http://www.gichner.us/FMTv.html), který je možné oddělit a přepravovat samostatně včetně podvěsu pod vrtulníkem. To vozidlo si táhne také jednonápravovou elektrocentrálu.

- 2 x těžký nákladní automobil HEMTT 8x8 pro přepravu kontejnerů s hákovým nakladačem. Každý převáží jednu jedenáctitunovou kontejnerovou polní dílnu M7 FRS a táhne třínápravový podvalník.

- 2 x vyprošťovací/odtahové vozidlo HEMTT 8x8

Dále má mechanizovaný prapor 3 družstva FMT, každé přidělené mechanizované (střelecké) rotě s vozidly Stryker. Každý tým FMT může tvořit:

- 1 x HMMWV s kontejnerovou dílnou,
- 1 x FMTV valník s přívěsem,
- 1 x HEMTT s kontejnerovou dílnou FRS
- 1 x vyprošťovací/odtahovací HEMTT.

Celkem jsem napočítal (i když US ARMY něco neustále mění na základě válečných zkušeností z bojiště), že v mechanizované (pěším) praporu se Strykery mohou mít opravárenské jednotky 9 x HMMWV 4x4 , 6 x nákladní automobil FMTV 6x6 (z toho tři s dílnou), 5 x nákladní automobil HEMTT 8x8 se stejnou dílnou FRS a 5 x vyprošťovací HEMTT.

Pro srovnání mechanizovaný prapor AČR: Tabulkově má četa oprav (bez záruky) 1 x terénní automobil 4x4, 8 x nákladní automobil na podvozku 6x6, z toho 6 různých (!) dílenských, 1 x nové dílenské vyprošťovací vozidlo na podvozku 8x8, 1 x vyprošťovací automobil 8x8, 1 x tahač 8x8 s podvalníkem a k tomu řada vleků a elektrocentrál. Technik už to naznačil. Chybí tam lehké

7) Balistická ochrana vozidel opravárenských jednotek

US ARMY volí zcela odlišný koncept blastické ochrany svých osobních a nákladních vozidel, než AČR. U US ARMY jsou už cca od roku 2008 pořizována jen vozidla splňující tzv. Long Term Armor Strategy (LTAS).

V praxi to znamená, že všechna taktická osobní, užitková a nákladní vozidla jako jsou HMMWV, LMTV, HEMTT, nebo nová JLTV jsou z výroby dodávána v provedení kabiny s tzv. A-kit. To znamená, že kabiny jsou připraveny na polní instalaci skutečného pancéřování v podobě B-kitu. A-kit obsahuje jen to pancéřování, které by v polních podmínkách nešlo namontovat.

Tento přístup šetří vozidla v míru (jezdí bez těžkého pancéřování) i peněženku, protože se šetří podvozky a není potřeba kupovat pancéřování pro všechny vyrobená vozidla.

avatar
Starlight Datum: 12.03.2018 Čas: 02:44

@ tomas.kotnour
V reakci na tvé příspěvky z 06.03.2018 v 01:49 a ze 07.03.2018 v 04:06 jsem se podíval na logistiku a zejména opravy/vyprošťování u US ARMY. Snad to trochu pomůže zájemcům při porovnání s AČR.

1) 2 základní úrovně údržby a oprav

US ARMY má všechno důsledně postavené na základní bojové jednotce – brigádě, respektive brigádním bojovém týmu (BCT). S jejich formováním US ARMY v zásadě přešla ze čtyřstupňové údržby na dvoustupňový systém. První stupeň je polní (Field maintenance). Druhý stupeň je tzv. udržovací (Sustainment maintenance). Field maintenance je to co provádí posádky vozidel a údržbáři v rámci brigády BCT. Vše co jen nad touto úrovní je Sustainment maintenance.

2) 2. stupeň údržby - Sustainment maintenance

Sustainment maintenance může mít několik podúrovní. V oblasti operací (Theater) to může být rozmístěný specializovaný udržovací logistický prapor Combat Sustainment Support Battalion (CSSB). Nevyšší podúroveň pak mají opravárenské závody (Depot level) zpravidla na území USA. CSSB ale není tabulkově přesně definovaná jednotka. Její základ tvoří jen stálá velitelská jednotka a struktura praporu je vytvořena až podle potřeb v oblasti operací. Pak jsou ji přiděleny příslušné armádní logistické jednotky, ale může na práce najmout i komerční kontraktory, nebo je může přenechat tzv. hostitelským národům.

3) 1. stupeň údržby – Field maintenance

Pro nás je ale asi nejzajímavější úroveň Field maintenance v rámci brigády. BCT US ARMY mají v sestavě brigády stabilně sedmý prapor, kterým je vlastní brigádní logistický prapor Brigade Support Battalion (BSB). Ten má na starosti logistické zabezpečení včetně údržby/oprav/vyprošťování až na třech podúrovních (echelon). Na úrovni brigády, praporu a roty.
Z hlediska údržby to Američané přirovnají k údržbě při automobilových závodech NASCAR. V rámci brigády kromě plánované údržby řeší i poruchy a bojová poškození. Ale v podstatě jen drobnými opravami nebo výměnou dílů.

Otázkou na znalce je, kam směřuje svým zámyslem činnosti 15. logistický pluk AČR? Kombinuje částečně činnost BCB? Tedy přímo posiluje roty logistiky praporů AČR, které nemají všechno, případně vytváří logistiku pro brigádní úkolová uskupení, které AČR stabilně nemá zformovány. A současně vytváří také obdobu CSSB?

4) Časové limity oprav

Jako příklad jak jsou podúrovně oprav členěny, US ARMY používá následující příklady časových limitů:

Na úrovni roty (údržba je v zadních vojích roty 0,5-1 km za bojovou činností roty) by se měly dělat jen ty opravy, které by být dokončeny do 2 hodin. Jinak se vozidla evakuují na úroveň praporu (zadní voje praporu roty, tzv, Combat Trains, 1-4 km za rotou). Tam se mají dělat jen činnosti, které se zvládnou v časovém limitu zhruba mezi 2-6 hodinami. A opět pokud ne, tak se vozidla odsunou na úroveň brigády (zadní voje, tzv. Field Trains jsou v zázemí brigády), kde mají řešit opravy, které se dokončí během 6-24 hodiny.

Když ne, tak vozidlo odsunou k řešení do udržovacího logistického praporu CSSB, který má na opravu zhruba 24-36 hodin, jinak vozidla odsouvá ještě na vyšší úroveň.

5) Opravárenské roty, čety a týmy

Základní opravárenskou/vyprošťovací jednotkou je v sestavě praporu BSB opravárenská rota Field Maintenace Company (FMC), která zůstává v zadních vojích brigády (Field Trains).

Prapor BSB navíc každému bojovému praporu (průzkumný, 3 x mechanizovaný/pěchotní/kombinovaných zbraní, dělostřelecký, ženijní) plánovitě přiděluje rotu předsunuté logistické podpory Forward Support Company (FSC) pro praporní Combat Trains. Proto má mimo jiné i 30+ vlastních velkorážných kulometů pro M2 pro vlastní obranu. Součástí roty FSC je opravárenská/vyprošťovací četa.

Rota FSC, která podléhá přímo veliteli bojového praporu, pak ve prospěch jednotlivých bojových rot může vyčlenit specializované opravárenské/vyprošťovací týmy (družstva) Field Maintenance Team (FMT), které pak podléhají přímo veliteli podporované bojové roty.

arr