Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Pozemní technika

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

Datum přidání 12.06.2018    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 129 komentářů    autor autor: Redakce AN

V Austrálii je diskutován program „Program kontinuálního vylepšování bojových schopností BVP PUMA", který popisuje některé modernizační prvky, které jsou již ze strany výrobce tohoto vozidla, německé společnosti PSM připraveny. Australské ministerstvo obrany projevilo v nadcházejícím projektu na nové pásové BVP, známým pod označením LAND 400 Phase 3 Mounted Close Combat Capability, zájem o BVP PUMA. Australská armáda proto již nyní s pomocí výrobce pečlivě studuje vlastnosti tohoto moderního bojového prostředku 21. století.

Foto: BVP Puma s odpalovacím zařízením PTŘS Spike; větší foto / KMW

 

Během svého vývoje, a i po jeho uvedení do provozu v roce 2015 je BVP PUMA neustále vylepšováno a vybavováno doplňky, aby vyhovovalo trvale vzrůstajícím a měnícím se požadavkům. Stejně jako vždy byly integrovány nejnovější dostupné technologie. V důsledku toho a díky své flexibilní konstrukční filozofii, zůstává BVP PUMA nejmodernějším a nejvhodnějším obrněným vozidlem pěchoty na světě nejen dnes, ale i do budoucna.

 

Menší vylepšení rozšiřující schopnosti jsou plynule integrována jak do vozidel, která jsou ve výrobě tak i do již používaných vozidel. BVP PUMA přesvědčivě předvedlo a jednoznačně prokázalo své kvality během porovnávacích testů, organizovaných AČR v červnu 2017 jako součást svého akvizičního programu pro zadání zakázky.

 

Dva v současnosti definované aktualizační balíčky pro vylepšení klíčových schopností jsou označeny jako PUMA S1 a PUMA S2 a kombinují řadu opatření ke zlepšení schopností vozidel. Tento přístup zajistí německému Bundeswehru rychlou dostupnost modernizovaných vozidel velmi úsporným a ekonomicky výhodným způsobem. Modernizační balíček označený PUMA S1 zahrnuje významné zvýšení kvality systémů C2, situační přehled, efektivitu použití atd.


Systémy C2

Nové scénáře úkolování, jako je VJTF (Very High Readiness Joint Task Force – Síly velmi rychlé reakce), vyžadují moderní a vysoce výkonné komunikační systémy umožňující efektivní mezinárodní a mnohonárodní operace. Satelitní komunikační systémy, jako je například PRC117 a moderní SDR systémy, umožňují efektivnější komunikaci během společných operací. Dnešní technologie umožňují, aby rádiové systémy byly víceúčelové, a ne vázané na konkrétní platformu. Německý Bundeswehr dosud nerozhodl, jaký SDR bude používat.

 

Nicméně řada systémů SDR již byla integrována, testována a certifikována pro BVP PUMA. Tento přístup k minimalizaci rizika je možný pouze díky otevřené IT architektuře BVP PUMA. V důsledku toho mohou být SDR systémy nainstalovány do BVP Puma bez dalšího zdržení v okamžiku, kdy bude učiněno rozhodnutí platformě. Moderní interface instalované do BVP PUMA zajišťují snadnost integrace nových technologií čímž zajistí jejich okamžité nasazení v budoucích misích.

 

Nový komunikační systém umožňuje širokou škálu paralelních datových přenosů a hlasových spojení ve prospěch sesednuté mechanizované pěchoty na úrovni četa a rota. Vylepšený komunikační systém podporuje přenos obrazu a dat pro posílenou realitu. Tato funkce je součástí systému "Gladius" - Voják 21. století, který byl německou armádou od roku 2013 nasazen v Afghánistánu. "Gladius" poskytuje každému vojákovi informace o přesné pozici vlastních jednotek (Blue Force Tracking), stejně jako informace o identifikovaných pozicích nepřítele a další informace.

 

Systém "Gladius" - Voják 21. století – je plně integrován do BVP PUMA. Sdílení dat umožňuje komunikaci s každým vojákem na základě definovaných komunikačních protokolů nezávisle na komunikačních platformách (tj. BVP, MBT, podpůrných vozidlech) nebo jednotlivých vojácích. Optimalizovaný BMS – Battle Management System – umožňuje rychlejší přenos dat a intuitivní ovládání systému.


Aktualizace situačního přehledu (SA)

Upgrade systému situačního přehledu zahrnuje vylepšení klíčových senzorů pro zbraňovou optiku a periskopy. Jedním z rysů nových senzorů je zpracování barevného obrazu v nejvyšším rozlišením a umožňuje identifikaci cílů při všech povětrnostních podmínkách a ve velkých vzdálenostech. Součástí vylepšeného SA systému k zlepšení pracovních podmínek řidiče jsou přední kamerové systémy pro denní / noční vidění a zadní kamery s nočním viděním.¨


Dalším plánovaným zlepšením systému 360 ° SA je technologie fúzního obrazu, která výrazně zlepší schopnost vidění v noci i ve dne. Tím se nejen posílí schopnosti nočního vidění pro posádku PUMA, ale fúzované snímky povedou k efektivnější průzkumné činnosti. Tato technologie umožňuje fúzování záběrů ze všech kamer do jednoho panoramatického přehledu o záběru 360 °.

 

Každý člen posádky může samostatně využít schopnost zoom ke zlepšení průzkumných schopností. Schopnost obrněných jednotek je posílena tím, že BVP PUMA a členové jeho osádky jsou neoddělitelným informačním a bojovým systémem ať už je osádka ve vozidle nebo sesednuta mimo vozidlo. Každý člen posádky kdykoliv aktivně plní průzkumné úkoly.


Účinnost:
Dalším důležitým zlepšením verze PUMA S1 je úspěšná integrace a následná certifikace odpalovacího zařízení PTŘS SPIKE, které je do BVP PUMA plně integrováno a není pouze přidáno k platformě. V odpalovacím zařízení PTŘS se nacházejí dvě protitankové řízené střely SPIKE LR.


Výsledkem úplné integrace PTŘS SPIKE do systému je možnost ovládání řízené střely SPIKE LR již stávajícími ovládacími prvky. Tím se zabránilo přidávání nových ovládacích prvků, terminálů a obrazovek a umožnilo snadnější ovládání velitelem a střelcem. Úspěšná kvalifikace komplexního zbraňového systému včetně integrovaného odpalovacího zařízení PTŘS SPIKE je založena na nejpřísnějších standardech zavedených v Bundeswehru a její realizace trvala zhruba dva roky.


Aktualizace PUMA S2 bude mít plně stabilizovaný MG5 (7,62 mm), který nahrazuje plně stabilizovaný MG4. PUMA S1 je již plně připravena pro stabilizovaný MG5. To umožní snadnou instalaci, jakmile bude MG5 certifikován.


Navíc je PUMA S1 připravena na TSWA (Turret-independent Secondary Weapon System). Kvalifikovaný a certifikovaný TSWA bude k dispozici v PUMA S2. TSWA umožňuje použití letální a neletální munice a umožní BVP PUMA fungovat v módu "killer-killer". Osádka bude schopna sesednout pod palebnou ochranou BVP PUMA, zatímco hlavní zbraňový systém ničí cíle v hlavním operačním prostoru.


Další vylepšení:
PUMA S1 má instalovány další bezpečnostní prvky a úpravy pro snížení detekce vozidla ve viditelném i infračerveném spektru.


Navíc je značně rozšířen rozsah taktického výcvikového vybavení, zejména pro realistický nácvik mise. Vybavení bude k dispozici v aktualizaci PUMA S1.


Závěr

PUMA S1 významně zvyšuje schopnosti současné řady BVP PUMA. Kombinace několika upgrade do dvou aktualizačních balíčků S1 a S2 probíhá v úzké spolupráci mezi uživatelem, úřadem akvizic a obranným průmyslem. Tento přístup zajišťuje rychlou a ekonomicky efektivní implementaci těchto aktualizačních balíčků, a proto i rychlejší dostupnost nejdříve modernizace PUMA S1 a následně i PUMA S2. Metoda připravenosti PUMA S1/S2 „připraven ale ne-vybaven" (fitted for but not with) pro nové technologie umožňuje plně integrovat vylepšení systému v kratším čase, s minimálními technickými riziky a efektivnějším využitím finančních zdrojů.


BVP PUMA je výsledkem vzorového partnerství mezi firmami německého obranného průmyslu Rheinmetall a Krauss-Maffei Wegmann. Konsorcium PSM, ve kterém obě skupiny mají podíl 50%, je hlavním dodavatelem BVP PUMA a je zodpovědné za vývoj, výrobu a poprodejní servis, jakož i mezinárodní prodej.


Pro úplnost ještě dodejme, že na loňských testech BVP ve Vyškově na Moravě bylo ze strany MO ČR testováno BVP PUMA zapůjčené německou armádou, které však ještě nemělo integrováno výše uvedené vybavení.

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
MALI Datum: 15.06.2018 Čas: 07:58

To alexa123:
pokud chcete vědět, jaká je "úloha VPP na podvozku těžkých BVP s TK ráže 120/130 mm", tak jejich úkol bude úplně stejný, jako úkol stávajících MBT AČR, nebo i nových MBT AČR v počtech, ve kterých jich AČR má (OSSR jsou na tom v lepším případě stejně) - bude to palebná podpora mechanizovaných jednotek v obraně, v lepším případě jako manévrový prvek v obranném boji.
Při současných počtech MBT v AČR je totiž naprosto nemyslitelné uvažovat o útočné operaci - na to bychom potřebovali minimálně jednu kompletní tankovou brigádu (když píši kompletní, tak mám na mysli včetně mobilního dělostřeleckého oddílu, nebo lépe pluku, mobilní vícevrstvé PVO a mobilních ženijních jednotek). Protože takovou brigádu mít nikdy nebudeme (tím víc pochybuji o tom, že OSSR ji někdy mít budou), jeví se mi (z praktického hlediska) pořízení "plnokrevných" MBT jako zbytečný luxus. Něco jiného je ovšem politické hledisko - to se někdy neřídí zdravým rozumem.
Z tohoto důvodu preferuji raději VPP, které až na vyšší siluetu má vlastnosti tanku - tj. výkonný kanón, který se již v ráži 120 mm minimálně vyrovná, ale reálně předčí, TK ráže 125 mm, o účinnosti TK ráže 130 mm snad netřeba diskutovat. Důležitý zde bude pokročilý SŘP a jeho senzory (zaměřovač a přístroj velitele), prostředky velení - zapojení do polní datové sítě. Z hlediska pancéřování by měl být Lynx KF41, nebo Puma na úrovni MBT, po doplnění APS bych jejich ochranu hodnotil jako dostatečnou. Pohyblivost KF41 a Pumy je ve srovnání s MBT lepší. Významným aspektem budou podstatně nižší náklady životního cyklu takového vozidla ve srovnání s LCC MBT a také to, že nebudeme muset předělávat celou logistiku (od vyprošťovacích vozidel, přes mobilní a stacionární mosty, po dílenské prostředky.

avatar
alexa123 Datum: 15.06.2018 Čas: 07:51

Skelet
Samozrejme že palebná podpora, to je jasné. Ale na toto sú určené aj mínomety (dnes už aj samohybné) a samohybné (nesamohybné) húfnice. A kdesi medzi tým by mali byť vozidlá palebnej podpory na podvozkoch BVP o ktorých sa tu teraz bavíme. Ale nech mi nikto nehovorí, že na zničenie nejakého aj chráneného stanoviska vo vzdialenosti 10km potrebujem 130mm obludu na podvozku BVP, keď toto isté mi urobí 90-105mm kanón na podvozku 6x6 resp. na pásovom podvozku veľkosti starého pásového M114 (zmenšenine M113). Dostrel, presnosť a účinok dnešnej munície 90 prípadne 105mm je celkom iná ako pred 20-30 rokmi. A výhody oproti 120-130mm obludam? Ľahkosť, pohyblivosť, zásoba munície, rýchlosť streľby, transport Herkulesom C-130, ...

avatar
skelet Datum: 15.06.2018 Čas: 07:33

Alexa123: palebná podpora, respektive taková jakou ji určí uživatel. Sprut je pokud vím určen pro palebnou podporu a co by stíhač tanků u výsadkových jednotek. Od toho se ovšem odvíjí i jeho celková hmotnost, od které se odvíjí pancéřová ochrana.

avatar
alexa123 Datum: 15.06.2018 Čas: 05:32

Luky
... tě nechápu...

Asi sa zle vyjadrujem. Takže aby bolo jasne aké sú moje myšlienkové pochody - aká je úloha vozidiel s podvozkom a korbou západných BVP s plnohodnotným kanónom 120mm prípadne aj 130mm?

avatar
MALI Datum: 14.06.2018 Čas: 22:46

To Rase:
1. věž KF41: díval jsem se pořádně na věž tanku TAM - z toho to asi nebude, nebude ani z Marder Medium Tank - asi to bude nová konstrukce, ale neviděl jsem žádnou fotku, jen počítačovou simulaci - takže nakonec to může být cokoliv; ta věž se 120 mm kanónem, co nám ji nabízelo BAE se mě osobně líbila víc - nejvíc by se mi asi líbila kombinace té věže od BAE a podvozku KF41
2. korbu u toho VPP asi snižovat neplánují - aspoň to tak nevypadalo, ostatně to ani nepředpokládají BAE ani GD - asi jde o to, že by dost vzrostla cena protože pak by se měnila celá koncepce vozidla z důvodu relativně vysokého motoru, který by musel jít dozadu (viz indonésko-turecký počin středního tanku, nebo M8 AGS) - byla by to otázka počtu vyrobených/prodaných kusů a rentability vývoje;
3. proto se mi jako pro AČR přitažlivější jeví počkat na bezosádkovou věž se 130 mm kanónem (jak už zde někdo psal - nemusí nám být líto nespotřebované 120 mm munice, protože ji ve skladech nemáme) s osádkou věže pěkně dole v pancéřované korbě. Za osádkou věže zbude v korbě místo pro další munici, výsadek, nebo do budoucna pro operátory bojových UGV, které v boji mohou "nastavovat svůj krk" namísto osádky VPP (ta bojová UGV mohou být klidně na bázi přepracovaných skladových T-72M, vybavených robotickými aplikačními kity, nebo to mohou být zcela nové bojové stroje, něco, jako ruský Uran-9).

To KOLT:
...no, nutnost těžkých minometů na praporní úrovni zatím nikdo nezpochybnil, jen nikomu asi nedochází nezbytnost toho pásového podvozku pro minomety, co budou u 7.mb (resp, asi dochází, ale nikdo to nechce dát do oficiálního požadavku - nedostatek odvahy - to je problém některých našich důstojníků na GŠ)...

To Jara:
optimální ráže kanónu BVP je těžká otázka - z hlediska palebné síly bych se určitě přiklonil k ráži 35 mm, navíc, když už je ten kanón například ve věži Lance primárně osazen (i když u Wotanu 35 si nejsem jistý, zda je možná jeho konverze na 50 mm Supershot - výrobce to neuvádí a osobně si myslím, že tento náboj by asi kvůli své délce ani neprošel pásovody věže Lance - náboje jsou v ní totiž umístěny nastojato - stejně, jako v Pumě). Mimochodem. Supershot se zatím obchodně nechytil ani v ráži 30/40 mm. Proti tomuto jde ovšem v AČR sekce logistiky, která zarputile nechce mít v AČR dvě různé ráže kanónů BVP. Takže je preferována ráže 30 mm (30x173), má to sice něco do sebe, ale Já bych přesto šel na kanón v ráži 35 mm (35x228).

avatar
Jara Datum: 14.06.2018 Čas: 21:53

Po eurosatory je asi jasné že Němci jsou v současnosti lídry v obrněné pásové technice,Puma je špička a to kam Rheinmethal posunul Lynx KF 41 je prostě pecka, byl jsem hlavně pro pumu, ale nyní se zdá že ani jedna Německa volba nebude nemůže být špatná ..... BAE se snaží z CV 90 vyždímat co se dá a GDELS se zmohl jen na osazeni izraelské věže být špičkové,všem musí být ale jasné že Němci hrajou jinou ligu vlastně když se podívám na lynx kf 41 zdá se mi že jde o úplně jiný sport :))

avatar
Jara Datum: 14.06.2018 Čas: 21:43

Mali
Diky za rychlé shrnutí, jaký kanón by jste u nového českého BVP preferoval vy? Věž LANCE 2 je osazená kanoném Wotan ? Je tedy možnost zvolit ráži 35 mm? A je možné německy kanón wotan 35 konvertovat na 50 mm supershoot podobně jak to proklamuje bushmaster u své 35 ?

avatar
Rase Datum: 14.06.2018 Čas: 21:14

KOLT:
tak ono vozidlo palebné podpory stejně nepoveze výsadek, tak je zbytečné mít tak vysoko těžiště. navíc pokud bude stejný podvozek, motor, převodovka a vnitřní vybavení jako BVP, tak výška korby ani nemusí být stejně vysoká a pořád se bude jednat o "jednotnou" platformu. Je to jenom plechařina, tak o nic nejde - u ambulance se korba zas zvyšuje a je to taky OK.

avatar
KOLT Datum: 14.06.2018 Čas: 21:08

MALI, furt doufám, že někomu dojde, že ty minomety jsou potřeba. Ale asi jsem naivní :-/ Uvidíme, hodně bude záležet na tom, jaká bude za těch cca 7-10 let ekonomická a bezpečnostní situace.

Rase, také by mě zajímalo, zda dojde ke snížení korby u VPP. Přišlo by mi to logické, ale na druhou stranu by to snižovalo výhody dané sdílenou platformou.

avatar
Rase Datum: 14.06.2018 Čas: 19:17

MALI:
pokud jde o to věž, tak jsem hodně zvědavý. Pokud jde o vnější tvar, tak podle vašeho popisu to může být ve výsledku klidně i něco jako má argentinský TAM 2IP (viz odkaz dole). Ten tvar vznikl jen díky tvaru bloků přídavného pancéřovaní. Argentinský střední tank TAM je obecně hodně zajímavý. Přeci jen podvozek má v Marderu (to Lynx taky) a taky pochází od Rheinmetallu. Vlastně si umím velice dobře představit, že výrobce použije stejnou filosofii při té budoucí konstrukci. Tedy snížit korbu Lynxe, osadit věží s kanónem Rheinmetall L55A1 (vysokotlaká stodvacítka co zavádí BW). Za mě rozhodně skvělá volba. Nějaký nízkotlaký kanón bych viděl hodně nerad, jelikož nemůže použít nejmodernější munici. Navíc zpětný ráz je hodně snížený, tak by neměl být problém s otřesy.

http://www.obramba.com/wp-content/uploads/2016/06/argentinski-srednji-tank-TAM-2IP--642x336.jpg

avatar
MALI Datum: 14.06.2018 Čas: 18:29

To Jara:
německý kanón MK-30, nebo BK27 a jejich dřívější konstrukce, stejně jako konstrukce fy. Oerlikon (nyní součást skupiny Rheinmetall) mají klasický pohon spalnými plyny (stejně, jako třeba 2A42 u BVP-2), konstrukce fy. ATK "Bushmaster" využívá externího pohonu (elektromotorem). Ale i Rheinmetall má nyní kanóny s externím elektrickým pohonem - je to řada kanónů Wotan (30/35), na druhou stranu, jejich vynikající revolverový kanón KDG je zase poháněný plynem (ale to je vlastně konstrukce Oerlikonu).

avatar
Jara Datum: 14.06.2018 Čas: 18:12

Mali
Někde jsem se dočetl, že Němci u středních ráží kánonu využívají zpětného odběru plynů pro pohon nabíjení zatímco kanony bushmaster jsou elektrické .... je to pravda?

avatar
tomas.kotnour Datum: 14.06.2018 Čas: 18:00

@MALI:

Dobře, děkuji. Zkusím zasondovat ještě jinde, co se vojákům nelíbilo po těch proběhnutých vojskových zkouškách.

avatar
MALI Datum: 14.06.2018 Čas: 17:40

To tomas.kotnour:
...no, je to tady sice poněkud OT, tak alespoň krátce: nevím, kdo co chce, ale podle mých informací má vyprošťovák Pandur vytáhnout a odtáhnout, případně ještě tak zvednout na vidlici a odjet s ním. Informaci o požadavku nakládání na podvalník jsem nikde nezachytil. A i kdyby, podle mého názoru, není ve specifikaci, která je přílohou smlouvy. Jak píšete, to by pak už musel mít jiný podvozek. Ony od útvarů někdy chodí požadavky úplně mimo fyzikální zákony, nebo alespoň mimo realitu.

avatar
Luky Datum: 14.06.2018 Čas: 17:32

alexa

Tě nechápu...ptáš se, proč se nevyrábí tanky s větší ráží než BVP (při rozhovoru o nové 130mm). Já ti odpovím, že bude i tank 130mm, je to primárně tankový kanon.
Teď se nevyrábí se 130 mm ani jedno, tank bude určitě, tank na podvozku BVP taky, když bude zákazník..

Že už existují BVP podvozky s tankovými kanony nikdo nerozporuje. Pak taky existují BVP podvozky s kanony tankových ráží, ale s nižšími tlaky (zatím obvyklejší)...

arr