Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Zimní výcvik střediska aktivních záloh 601. skss

Rota aktivních záloh u 601.skupiny speciálních sil ... Více

Pozemní technika

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

Datum přidání 12.06.2018    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 129 komentářů    autor autor: Redakce AN

V Austrálii je diskutován program „Program kontinuálního vylepšování bojových schopností BVP PUMA", který popisuje některé modernizační prvky, které jsou již ze strany výrobce tohoto vozidla, německé společnosti PSM připraveny. Australské ministerstvo obrany projevilo v nadcházejícím projektu na nové pásové BVP, známým pod označením LAND 400 Phase 3 Mounted Close Combat Capability, zájem o BVP PUMA. Australská armáda proto již nyní s pomocí výrobce pečlivě studuje vlastnosti tohoto moderního bojového prostředku 21. století.

Foto: BVP Puma s odpalovacím zařízením PTŘS Spike; větší foto / KMW

 

Během svého vývoje, a i po jeho uvedení do provozu v roce 2015 je BVP PUMA neustále vylepšováno a vybavováno doplňky, aby vyhovovalo trvale vzrůstajícím a měnícím se požadavkům. Stejně jako vždy byly integrovány nejnovější dostupné technologie. V důsledku toho a díky své flexibilní konstrukční filozofii, zůstává BVP PUMA nejmodernějším a nejvhodnějším obrněným vozidlem pěchoty na světě nejen dnes, ale i do budoucna.

 

Menší vylepšení rozšiřující schopnosti jsou plynule integrována jak do vozidel, která jsou ve výrobě tak i do již používaných vozidel. BVP PUMA přesvědčivě předvedlo a jednoznačně prokázalo své kvality během porovnávacích testů, organizovaných AČR v červnu 2017 jako součást svého akvizičního programu pro zadání zakázky.

 

Dva v současnosti definované aktualizační balíčky pro vylepšení klíčových schopností jsou označeny jako PUMA S1 a PUMA S2 a kombinují řadu opatření ke zlepšení schopností vozidel. Tento přístup zajistí německému Bundeswehru rychlou dostupnost modernizovaných vozidel velmi úsporným a ekonomicky výhodným způsobem. Modernizační balíček označený PUMA S1 zahrnuje významné zvýšení kvality systémů C2, situační přehled, efektivitu použití atd.


Systémy C2

Nové scénáře úkolování, jako je VJTF (Very High Readiness Joint Task Force – Síly velmi rychlé reakce), vyžadují moderní a vysoce výkonné komunikační systémy umožňující efektivní mezinárodní a mnohonárodní operace. Satelitní komunikační systémy, jako je například PRC117 a moderní SDR systémy, umožňují efektivnější komunikaci během společných operací. Dnešní technologie umožňují, aby rádiové systémy byly víceúčelové, a ne vázané na konkrétní platformu. Německý Bundeswehr dosud nerozhodl, jaký SDR bude používat.

 

Nicméně řada systémů SDR již byla integrována, testována a certifikována pro BVP PUMA. Tento přístup k minimalizaci rizika je možný pouze díky otevřené IT architektuře BVP PUMA. V důsledku toho mohou být SDR systémy nainstalovány do BVP Puma bez dalšího zdržení v okamžiku, kdy bude učiněno rozhodnutí platformě. Moderní interface instalované do BVP PUMA zajišťují snadnost integrace nových technologií čímž zajistí jejich okamžité nasazení v budoucích misích.

 

Nový komunikační systém umožňuje širokou škálu paralelních datových přenosů a hlasových spojení ve prospěch sesednuté mechanizované pěchoty na úrovni četa a rota. Vylepšený komunikační systém podporuje přenos obrazu a dat pro posílenou realitu. Tato funkce je součástí systému "Gladius" - Voják 21. století, který byl německou armádou od roku 2013 nasazen v Afghánistánu. "Gladius" poskytuje každému vojákovi informace o přesné pozici vlastních jednotek (Blue Force Tracking), stejně jako informace o identifikovaných pozicích nepřítele a další informace.

 

Systém "Gladius" - Voják 21. století – je plně integrován do BVP PUMA. Sdílení dat umožňuje komunikaci s každým vojákem na základě definovaných komunikačních protokolů nezávisle na komunikačních platformách (tj. BVP, MBT, podpůrných vozidlech) nebo jednotlivých vojácích. Optimalizovaný BMS – Battle Management System – umožňuje rychlejší přenos dat a intuitivní ovládání systému.


Aktualizace situačního přehledu (SA)

Upgrade systému situačního přehledu zahrnuje vylepšení klíčových senzorů pro zbraňovou optiku a periskopy. Jedním z rysů nových senzorů je zpracování barevného obrazu v nejvyšším rozlišením a umožňuje identifikaci cílů při všech povětrnostních podmínkách a ve velkých vzdálenostech. Součástí vylepšeného SA systému k zlepšení pracovních podmínek řidiče jsou přední kamerové systémy pro denní / noční vidění a zadní kamery s nočním viděním.¨


Dalším plánovaným zlepšením systému 360 ° SA je technologie fúzního obrazu, která výrazně zlepší schopnost vidění v noci i ve dne. Tím se nejen posílí schopnosti nočního vidění pro posádku PUMA, ale fúzované snímky povedou k efektivnější průzkumné činnosti. Tato technologie umožňuje fúzování záběrů ze všech kamer do jednoho panoramatického přehledu o záběru 360 °.

 

Každý člen posádky může samostatně využít schopnost zoom ke zlepšení průzkumných schopností. Schopnost obrněných jednotek je posílena tím, že BVP PUMA a členové jeho osádky jsou neoddělitelným informačním a bojovým systémem ať už je osádka ve vozidle nebo sesednuta mimo vozidlo. Každý člen posádky kdykoliv aktivně plní průzkumné úkoly.


Účinnost:
Dalším důležitým zlepšením verze PUMA S1 je úspěšná integrace a následná certifikace odpalovacího zařízení PTŘS SPIKE, které je do BVP PUMA plně integrováno a není pouze přidáno k platformě. V odpalovacím zařízení PTŘS se nacházejí dvě protitankové řízené střely SPIKE LR.


Výsledkem úplné integrace PTŘS SPIKE do systému je možnost ovládání řízené střely SPIKE LR již stávajícími ovládacími prvky. Tím se zabránilo přidávání nových ovládacích prvků, terminálů a obrazovek a umožnilo snadnější ovládání velitelem a střelcem. Úspěšná kvalifikace komplexního zbraňového systému včetně integrovaného odpalovacího zařízení PTŘS SPIKE je založena na nejpřísnějších standardech zavedených v Bundeswehru a její realizace trvala zhruba dva roky.


Aktualizace PUMA S2 bude mít plně stabilizovaný MG5 (7,62 mm), který nahrazuje plně stabilizovaný MG4. PUMA S1 je již plně připravena pro stabilizovaný MG5. To umožní snadnou instalaci, jakmile bude MG5 certifikován.


Navíc je PUMA S1 připravena na TSWA (Turret-independent Secondary Weapon System). Kvalifikovaný a certifikovaný TSWA bude k dispozici v PUMA S2. TSWA umožňuje použití letální a neletální munice a umožní BVP PUMA fungovat v módu "killer-killer". Osádka bude schopna sesednout pod palebnou ochranou BVP PUMA, zatímco hlavní zbraňový systém ničí cíle v hlavním operačním prostoru.


Další vylepšení:
PUMA S1 má instalovány další bezpečnostní prvky a úpravy pro snížení detekce vozidla ve viditelném i infračerveném spektru.


Navíc je značně rozšířen rozsah taktického výcvikového vybavení, zejména pro realistický nácvik mise. Vybavení bude k dispozici v aktualizaci PUMA S1.


Závěr

PUMA S1 významně zvyšuje schopnosti současné řady BVP PUMA. Kombinace několika upgrade do dvou aktualizačních balíčků S1 a S2 probíhá v úzké spolupráci mezi uživatelem, úřadem akvizic a obranným průmyslem. Tento přístup zajišťuje rychlou a ekonomicky efektivní implementaci těchto aktualizačních balíčků, a proto i rychlejší dostupnost nejdříve modernizace PUMA S1 a následně i PUMA S2. Metoda připravenosti PUMA S1/S2 „připraven ale ne-vybaven" (fitted for but not with) pro nové technologie umožňuje plně integrovat vylepšení systému v kratším čase, s minimálními technickými riziky a efektivnějším využitím finančních zdrojů.


BVP PUMA je výsledkem vzorového partnerství mezi firmami německého obranného průmyslu Rheinmetall a Krauss-Maffei Wegmann. Konsorcium PSM, ve kterém obě skupiny mají podíl 50%, je hlavním dodavatelem BVP PUMA a je zodpovědné za vývoj, výrobu a poprodejní servis, jakož i mezinárodní prodej.


Pro úplnost ještě dodejme, že na loňských testech BVP ve Vyškově na Moravě bylo ze strany MO ČR testováno BVP PUMA zapůjčené německou armádou, které však ještě nemělo integrováno výše uvedené vybavení.

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
faraonamumu Datum: 13.06.2018 Čas: 10:09

Maximus
Naprostý souhlas, ze všech 4 kandidátů má nejmenší možnost přebnesení výrobní linky do Čr právě Puma. Pochybuju, že by chtěli němci stavět výrobní linku jen ,,pár kilometrů od stávající" Pokud by se vybral ASCOD, tak by sice možná linka vznikla, ale maximálně u CSG a ruku na srdce, vy chcete dávat Strnadovi další peníze a čekat na dodávku vozidel? Můžeme to vidět i na termínu dodání nových Pandurů. Tím pádem zbývá Lynx a CV90. Lynx je špičkové vozidlo s nejmodernějšími technologicky je daleko, myslím si že i ta linka by se mohla vybudovat právě ve VOP a obě strany by byly spokojené. CV90- je nejozkoušenější myslím si, že i tady by nebyl problém přenést výrobu pod hlavičku VOP, navíc i smlouvy na případnou výrobu některých klíčových komponentůuž byly podepsány, např. u Meopty atd...
Za mě tedy rozhodně Lynx a CV-90

avatar
skelet Datum: 13.06.2018 Čas: 09:54

Představili světu už jinou verzi, než BVP? Aspoň v modelu?

avatar
Baron Datum: 13.06.2018 Čas: 09:52

Maximus

Skvěle řečeno!

avatar
Maximus Datum: 13.06.2018 Čas: 09:28

Přidávat k závislosti ekonomické, politické ještě vojenskou není z hlediska geopolitického pro "samostatný stát" příliš rozumné.

Vzhledem k tomu, že Německo je dominantním hráčem v EU a stále tlačí jako jedno z hlavních řešení migrační vlny přerozdělování migrantů (samozřejmě až po "vyzobaní" použitelných lidských zdrojů a nepoužitelný "materiál" poslat dále na východ - to mi přímo řekl ředitel velkého německého nadnárodního koncernu), tak státy, které nebudou chtít přistoupit na tyto podmínky budou sankcionovány. Kam až tyto sankce a případný rozkol může vést je ve hvězdách, ale určitá předběžná opatrnost je na místě.

Osobně Pumu nepreferuji právě i pro její technickou složitost, která je náročná na logistiku a vzhledem k chronickým problémům AČR se servisem a schopností udržet techniku v provozuschopném stavu, je o něco technicky jednodušší řešení s vlastními kapacitami pro servis lepší volba. Sami Němci nemají moc provozuschopných Pum a jak známo i jiné vojenské techniky.

Z hlediska výběru IFV pro AČR by měl hrát důležitou roli i podíl na výrobě, transfér technologií a schopnost domácího průmyslu servisovat a modernizovat tuto techniku.

Pro nás je důležité vyrábět či alespoň servisovat celé technické celky a nikoliv jen produkovat dílčí komponenty v českých firmách, které jej vyrobí s koeficientem zisku 1,1 až 1,3, které budou v Německu smontovány, vloženy do bedny s nápisem MADE IN GERMANY a AČR si jej koupí nazpět se 6 násobným ziskem pro německou firmu (realita v řadě českých firem). Pokud nezačneme takto uvažovat, tak budeme navždy jen montovna, která bude v případě další ekonomické krize první na řadě v uzavírání provozů se všemi negativními dopady pro občany.

Vsadím klidně své boty, že Němci nebudou ochotni k nám v případě výběru Pumy pro AČR převést výrobu jakéhokoliv klíčového systému, ale pouze budou "vyzobávat" levnou výrobu semidílů v českých firmách.

Proto z německé techniky spíše fandím Lynxu, který není ve výzbroji BW a Rm může klidně výrobní linku postavit u nás a po vzoru Škodovky zde vyrábět techniku, která je kvalitativně blízká VW, ale za lepší cenu.

Rád bych jen ještě okomentoval názor, že když něco má BW ve výzbroji, tak BW nezištně bude školit či pomáhat AČR se zaváděním německé techniky. To si raději přečtěte tu o Budulínkovi :-).

avatar
KOLT Datum: 13.06.2018 Čas: 09:04

Je úplně jedno, od koho budou vozidla. Rozhodující je, abychom v případě válečného konfliktu byli schopni vozidla udržet v chodu vlastními silami, ideálně je i vyrábět (klidně v nějaké ořezané versi, s horším pancířem, optikou, atd.). V tomto ohledu nám zatím Němci nabízejí asi nejvíc (včetně případné výroby pro třetí strany).

avatar
Refael Datum: 13.06.2018 Čas: 06:22

SofF:

Kdyby takto uvazoval kazdy jako vy, v Evrope by nemohla nikdy vzniknout tehdejsi EHS a pozdeji EU a NATO. Snad kazdy evropsky stat trpet diky tehdejsim Nemcum behem prvni a druhe sv.valky.

Cela Evropa kupuje nemecke vyrobky nebot patri k nejkvalitnejsim. Podivejte se napr.na Polsko, ty vlastni mnoho nemeckych tanku Leopard 2 a nikdo si pres hruzy 2.sv.valky u nich nenachazi kostlivce ve skrini.
Nemci se vsude mozne omlouvaji za nacismus.
Rusove se muzou u Nemcu jenom ucit.

avatar
SofF Datum: 12.06.2018 Čas: 22:43

doufám že u nás tohle neprojde, už tak jsme na Německu závislí víc než je zdrávo, základní chyba byla prodej Škodovky, zbytek se rychle nabalil, stejné by to bylo při pořízení Pumy, pak Leopard a závislost by byla kompletní. Je to technicky dobrý stroj to ano, ale je třeba brát v úvahu historicko-politické hledisko.

avatar
Arthur Datum: 12.06.2018 Čas: 17:49

Prosím o pokus konzervatívneho odhadu ceny 1ks IFV Puma pre ACR v rámci planovanej akvizície ?

avatar
Rase Datum: 12.06.2018 Čas: 15:28

V Austrálii mají němci hodně dobře našlápnuto, když tam nedávno rozhodli o nákupu Boxerů. Jsem hodně zvědavý na důkladné porovnání Puma vs Lynx, nebo Puma vs CV90. Ještě technická poznámka pro PSM. Nevím zda si myslí, že stačí, když budou na každý veletrh vozit jen Pumu půjčenou od Bundeswehru. Přeci jen ostatní společnosti se snaží svá vozidla pokaždé nějak upravit nebo pořádně vymazlit (viz třeba Lynx KF-41), u nich se ale nedočkáme ani pitomé vizualizace oněch specializovaných verzí (!) To nemá PSM k dispozici vlastní vozidlo, které by mohli přestavovat ? Doufám že ty obrázky (co prý mají) ukazují alespoň potencionálním zákazníkům - tedy MO, v nějakém tajném módu. Pokud ne tak je to opravdu bída a měli by se nad sebou zamyslet

arr