TACTICAL PRO

Úspěchy ruských tanků T-90 a bojových vozidel BMPT

Díky pozitivním zkušenostem s nasazením v Sýrii ... Více

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Ženy v kokpitu jako příznak demografické krize ruské armády

Poprvé od druhé světové války se ženy v ruských ... Více

Události

Armáda ČR získá 20 speciálních Pandurů a 6 polních velitelství

Datum přidání 31.01.2017    Rubrika rubrika: Události     komentáře 56 komentářů    autor autor: Tisková zpráva

Včera, 30. 1. 2017, byla podepsána mezi Ministerstvem obrany ČR a výrobním podnikem TATRA DEFENCE VEHICLE smlouva na dodávku 20 obrněných kolových transportérů Pandur, z toho 6 ve velitelské a 14 ve spojovací verzi.

Foto: Pandur ve velitelsko-štábní verzi; větší foto / TATRA DEFENCE VEHICLE

 

Součástí dodávky je i 6 polních velitelských pracovišť. Český výrobce a dodavatel Panduru garantuje nižší cenu podvozkové části, než byla cena od rakouského výrobce před sedmi lety. Rozdílem oproti dříve dodávaným vozidlům je i daleko širší zapojení českého průmyslu.

 

Nejmladší výrobní podnik českého obranného průmyslu, loni otevřený kopřivnický podnik TATRA DEFENCE VEHICLE (TDV), dodá Armádě ČR podle včera uzavřené smlouvy 6 kusů kolových obrněných vozidel velitelsko-štábních, 14 kusů kolových obrněných vozidel spojovacích a 6 pracovišť pro činnost štábu v poli, která budou funkčně propojeny s velitelskými Pandury.

 

Jedná se již o historicky druhý kontrakt na dodávku v Česku vyráběných Pandurů po loňském kontraktu na dodávku těchto transportérů pro indonéskou armádu. „Z dlouhodobého hlediska je výroba českých Pandurů v prvé řadě exportního charakteru, nicméně projekt pro Armádu ČR je pro nás cennou a váženou referencí,“ uvádí výkonná ředitelka TDV Eva Balcárková.


Český výrobce zároveň garantuje, že cena strojového spodku vozidla, který se v TDV vyrábí, bude nižší, než byla cena od zahraničního dodavatele před sedmi lety. „Zatímco cena jednoho podvozku vozidla byla před sedmi lety cca 56 milionů Kč s DPH, naše cena bude nižší než 50 milionů Kč s DPH,“ uvádí Eva Balcárková. Oproti dříve dodaným Pandurům mají nyní navíc vozidla zvýšenou balistickou ochranu.

 

Foto: Technologický skelet vozidla Pandur v TATRA DEFENCE VEHICLE; ilustrační foto. / TATRA DEFENCE VEHICLE


Celková cena je cca 1,7 miliardy Kč bez DPH (cca 2 miliardy s DPH, která se ale vrací zpět do státního rozpočtu). Více než polovina ceny vozidel je tvořena speciálním komunikačním, spojovacím, elektronickým a dalším vybavením, na jehož produkci se významně podílejí desítky českých výrobců a dodavatelů. Následuje jejich příkladný výčet s uvedením sídla podniku a jeho produktu:

 

 + Vojenský výzkumný ústav, s.p., Brno (přídavná balistická ochrana, sedačky osádky, systémy utajovaného přenosu dat),
 + Vojenský technický ústav pozemního vojska, Vyškov (filtrační a ventilační zařízení, dodávka elektrocentrál, komplexní zkoušky vozidel),
 + Vojenský technický ústav výzbroje a munice, Slavičín (lafeta pro zbraně),
 + B.O.I.S. FILTRY, Blansko (prostředky modulárního maskování),
 + OPTOKON, Jihlava (datové sítě pro nástavbovou část, optické prvky kabeláže),
 + Ray Service, Staré Město (dodávka kabeláže do vozidel),
 + RETIA, Pardubice (kompletní architektura, design a výroba nástavby vozidel),
 + URC Systems, Prostějov (modulární rušičky, výsuvné anténní systémy),
 + Letecké přístroje Praha, Praha (vnitřní komunikační a diagnostické přístroje),
 + Meopta Systems, Přerov (integrované přístroje pro denní a noční vidění),
 + AKERMANN ELECTRONIC, Praha (speciální IT technika pro nástavbovou část a pracoviště štábu),
 + INTERLINK CS, Praha (komunikační systémy platformy Harris pro nástavbovou část).

 

Harmonogram dodávek

Zboží

Počty kusů, které mají být dodány v roce:

Celkem v létech    2019 - 2020

2019 do 15.12.

2020 do 15. 12.

Pandury velitelsko-štábní

2

4

6

Pandury spojovací

2

12

14

Polní pracoviště štábu

2

4

6

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Starlight Datum: 04.02.2017 Čas: 00:55

To tomas.kotnour; kalamar

Díky za info. Projel starší zprávy a je tam pár informací, na které jsem se ptal:

1) Únor 2015 - definice partnerství mezi General Dynamics – Eurepean Land Sytems (GDELAS): http://www.armadninoviny.cz/excalibur-army-uzavrela-strategicke-partnerstvi-s-general-dynamics.html

„V rámci této spolupráce společnost EXCALIBUR ARMY získala exkluzivní právo na propagaci, prodej a údržbu rodiny obrněných vozidel PANDUR II 8x8 v České republice a dalších vybraných trzích ve východní Evropě a Asii. Vozidla budou licenčně vyráběna v zařízeních EXCALIBUR ARMY v České republice a na Slovensku. GDELS-Steyr bude mít na starosti podporu aktivit EXCALIBUR ARMY v oblasti návrhových služeb a dodávek dílů.

= jinými slovy Američané a Rakušané nechají na Strnadovi, aby se staral o země, kde jsou sami omezeni svými přísnými etickými (protikorupčními) zákony

2) Březen 2016 - Definice výrobních prostor a počtu zaměstnanců : http://www.auto.cz/tatra-defence-vehicle-se-chysta-na-vyrobu-vozidel-pandur-a-titus-93648

„Ve firmě, která vznikla loni v květnu, pracuje aktuálně okolo 60 lidí, postupně bude mít až 200 zaměstnanců“

„Ve fázi přípravy je svařování koreb na pandury. Právě na tom dělají naší konstruktéři a technologové," řekla Balcárková.“ = tedy stejná schopnost vybudovaná jak offset při dodávce 107 Pandurů ve VOP 025 (Šenov u Nového Jičína) bude nadále nevyužita

„Podnik nabírá další zaměstnance. Hledá technology elektro a strojírenské výroby, zámečníky či elektrikáře, a bude potřebovat i nové svářeče. Má i vlastní konstrukční a vývojové oddělení. „Je problém sehnat kvalifikované lidi. První pracovníci do výroby nastupovali v září. Brali se i mladí kluci, kteří se dosud třeba s tankem nikdy nesetkali,"

„Firma působí v kompletně zrekonstruovaných dvou halách. Balcárková řekla, že musela například nově vybudovat jeřábová dráha, na níž je nový třicetitunový jeřáb. Závod má nové tryskací zařízení a mycí linku, chystá vybudování lakovny.“

Parametry rekonstruované lakovny: http://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_MSK1969

„Státní agentura CzechInvest zařadila společnost Tatra Defence Vehicle mezi nejvýznamnější investice, jež v loňském roce zprostředkovala v Moravskoslezském kraji. Hodnota investice má být 192 milionů korun.“ = tedy dotace.

3) Září 2016 – tříletý údržbový kontrakt na pandury s AČR http://www.euro.cz/politika/servis-pro-pandury-obstara-strnadova-czechoslovak-group-1303515

„Dobíhající tříletou rámcovou smlouvu na servis, která by měla celkově spolykat téměř čtvrt miliardy korun, má na starost společnost GDELS-Czech a opravy si řeší sama. V roce 2014 jí obrana svěřila kontrakt v neveřejném vyjednávacím řízení. Od 1. ledna 2017 GDELS-Czech s opravami pandurů skončí. Novou zakázku se chystá v nejbližších týdnech podle informací týdeníku Euro schválit vláda. „Nová smlouva na servis vozidel Pandur by měla pokrýt údržbu a jejich opravy na další tři roky. Svými parametry by měla navazovat na současnou smlouvu z roku 2014,“ Kontrakt po schválení vládou dostane společnost Czechoslovak Group, přesněji její kopřivnická fabrika Tatra Defence Vehicle. Hodnota rámcové zakázky opět přesáhne hranici dvou set milionů korun. „

4) Listopad 2016 – kontrakt s Indonésií. Informace nejsou skoro žádné (počty různých typů vozidel, cena, zda už kontrakt vstoupil v platnost) http://www.armadninoviny.cz/cesi-dodaji-pandury-a-tatry-do-indonesie.html)

avatar
tomas.kotnour Datum: 03.02.2017 Čas: 22:44

TVD má k dispozici kompletní sestavu na svaření korby a nejspíše bude opět k nahlédnutí na letošních kopřivnických dnech techniky.

Životnost komponent, především elektroniky je všeobecně problém a existují tři řešení.

1. Použité u raketoplánů - držet výrobní kapacity a techniky pro produkci všech dílů (4 000 osob a 15 000 strojního vybavení jestli si dobře pamatuji) - extrémně drahé a stejně se na něco zapomene, takže se náhradní díly shání na bleších trzích.

2. Model UH-60 - výrobce nutí provozovatele k průběžné modernizaci, takže veškeré použité vybavení je stále vyráběno nebo jsou dostupné náhradní díly (toto řešení také zrovna moc levné není, ale aspoň se z toho nestává muzeum).

3. Model WAH-64 - na základě provozu se zjistí skutečná spotřeba náhradních dílů a ty jsou nakoupeny na sklad těsně před ukončením jejich produkce v takovém množství, které by mělo stačit na dobu, než dojde k znehodnocení nakoupených náhradních dílů (omezená životnost kondenzátorů atd.) nebo do plánované hloubkové modernizace (na kterou se pak nenajdou peníze nebo bude neefektivní).

A pak je tu i otázka morální životnosti, asi nemá smysl držet 30 let snímače a monitory o rozlišení nic x nic, když když všude je bůh ví co hd a pokročilé systémy na zpracování obrazu.

avatar
kalamar Datum: 03.02.2017 Čas: 18:09

Starlight:
Na vaše dotazy není snadné reagovat protože ty informace má nejspíš jen pan Strnad, co se týče výroby dílů na pandury v ČR a SR.Píši záměrně i Slovensko protože v případě CZECHOSLOVAK GROUP se mají věci takto, je to holdingová společnost zastřešující aktivity skupiny průmyslových a obchodních společností z odvětví obranného i civilního průmyslu sídlících převážně v České a Slovenské republice.
Asi tu nebude moc lidí,kteří by věřili,že CSG bude vyrábět 100% veškerých dílů a součástek zde v ČR a je tedy jasné,že něco z dovozu prostě bude ale v jakém poměru tak to se obávám že nejspíš netuší ani MO ČR.Konec konců kolik takových firem v dnešním provázaném světě je co vyrábí 100% komponentů z domácí výroby anebo jedna jediná firma.Tímto samozřejmě nechci tvrdit,že je to dobře když v případě našich pandurů se v uvozovkách třeba 50% komponentů doveze ze zahraničí.Ale co se alespon obraného průmyslu týče tak se prostě musí nějak začít.Nechce se mi věřit,že by firma jako je General Dynamics si své partnery vybírala nějak nahodile a licence na výrobu pandurů rozdávala mezi pofiderní firmy s pošramocenou minulostí a z nejistou budoucností.Můj osobní názor je že CSG má ty nejlepší předpoklady proto aby v ČR rozjela postupnou výrobu pozemní techniky pro AČR i export.Mám za to že CSG své kvality už ukázal tím jak se mu daří v oblasti neustále narůstajícího exportu a také z jakými státy na výrobě a vývoji spolupracuje.

http://czechoslovakgroup.cz/o-nas

Co se týče TATRA DEFENCE VEHICLE a.s. tak první zákazník na Pandury II je Indonesie,které zhodou okolností taky nevadilo že TDV je na trhu sotva rok a žádný pandur ještě ani nevyrobilo.
http://ekonomika.idnes.cz/zbrojar-strnad-doda-indonesii-tatry-i-pandury-za-stamiliony-pr1-/ekoakcie.aspx?c=A161124_103251_ekoakcie_fih

Nic méně panu Strnadovi do smluv ani do karet nevidím jako většina z nás tak můj příspěvek berte spíše jako osobní názor.

avatar
Starlight Datum: 03.02.2017 Čas: 15:36

To Rase:

Díky za reakci. Můžeme tu spekulovat a diskutovat jak chceme, ale to je asi tak všechno co s tím naděláme.

CSG a pan Strnad mě netrápí. Jeho aktivity jsou jeho věc. To naopak MO ČR by mohlo konečně začít vysvětlovat, co to přesně provádí s našimi daněmi. Nedoufám, že my to zdejší diskuzí změníme, ale třeba odborněji zaměřená média (co vy na to redakce Armádních novin?) by je mohla svými dotazy potrápit trochu více než běžní novináři .

avatar
Rase Datum: 03.02.2017 Čas: 15:12

Určitě ty nové podvozky nebudou vyrábět na kolenu, ale velice pravděpodobně je dovezou od Steyr-Panzerwerk SSF, jelikož si zde Rakušané nechávají udělat 34 nových Pandurů II (6x6) jen v bojové verzi. Rovněž budou mít posílený podvozek atd. Nepodceňujme vazby pana Strnada na General Dynamics, rozhodně se o spojení obou zakázek bavili. Jen se trochu divím, že se nepřidali i slováci...

Rakouský ministr obrany Peter Doskozil koncem roku 2016 oznámil, že Rakousko objednalo 34 obrněných transportérů Pandur II 6x6, které budou vyzbrojeny dálkově ovládanými zbraňovými stanicemi. Rakousko v současné době provozuje 71 obrněných transportérů Pandur I, vyrobených v roce 1991. Výroba nových vozidel bude kompletně probíhat u společnosti Steyr-Panzerwerk SSF (ve Vídni), pobočky společnosti General Dynamics Land Systems Europe, a první vůz bude dodán v roce 2018. Hodnota zakázky je 105 milionů eur.

avatar
Starlight Datum: 03.02.2017 Čas: 15:04

To MALI
Datum: 02.02.2017 Čas: 11:33:
„Do offsetů byly dále započítány speciální varianty Pandurů, které se vyvíjely a vyráběly v ČR“.

To já vím, jen jsem nechtěl diskusi k tomuto článku komplikovat složitostmi minulého kontraktu na Pandury. Klíčové je právě slovo ofsety, což byla hodně povedená taškařice, než EU velmi spříznila pravidla.

Případě specializovaných vozidel (hlavně průzkumných 8 kusů verze KBV-PZ po 96 mil Kč a 8 kusů verze KBV-PZLOK po 125 mil Kć za kus, podvozek měl stát 56 milionů, zbytek ceny je věž a speciální průzkumné vybavení) je podle mě vzorová ukázka toho, jak offsety v ČR skutečně „fungovaly“.

Tehdejší kontraktor General Dynamics European Land Systems (Steyr) musel plnit vysoké offsetové závazky. Tedy ponechal vývoj a „výrobu“ specializovaných nástaveb na české straně.

Má to ale několik slabin:

1) Největší podíl na ceně specializovaných vozidel měl General Dynamics European Land Systems (Steyr). To on dodal vlastní vozidlo (s korbou vyrobeno ve VOP025) a věže. Český dodavatel (vojenský opravárenský podnik) „dodával“ a montoval jen specializované nástavby.

2) Většina nákladů na specializované nástavby v případě těchto verzí představuje drahé průzkumné vybavení (inericální jednotky, termo kamery, lasery, radiolokátory,..), které je dováženo ze zahraničí (a zpravidla ještě přes české dealery, protože tak to při dodávkách VOP a vojenským výzkumným ústavům prostě v ČR chodí). Protože se to v ČR montuje do vyšší sestavy, tak je to účetně vedeno jako český příspěvek do offsetu.

Vývojové/integrační náklady jsou jednorázové, ale čím více se dodává sériových jednotek z velmi drahých zahraničních komponent, tím je skutečný offsetový přinos pro ČR menší a menší až možná nicotný.

Nicméně všichni zapojení do hry jsou spokojení, jen to platí netušící český daňový poplatník.

3) Aby se offsety ještě zvýšily, tak vývoj dělala česká strana (= státní podniky patřící pod MO). Což je v pořádku. Zrada je v tom, že jsme za naše daně vyvíjely něco, což už na trhu běžně existovalo a mohlo se to koupit jako hotové řešení.

Jak jsem již napsal, předmětem vývoje byl navíc systém s drtivým podílem velmi drahých dovážených součástek. Tedy tzv. přidaná hodnota (pokud nepočítáme řetězce dealerů) je ve skutečnosti v zahraničí u výrobců vojenské senzorové elektroniky.

Řekněme, že je dobré podporovat domácí vojenský vývoj, a že nikomu nevadilo, že první sériový kus byl současně prototypem a že zpoždění a předělávky po vojskových zkouškách navýšily náklady a oddálily zavedení systému.

S nadhledem také neřešme, zda výsledný produkt poskládaný podle toho, koho čeští dealeři zrovan v té době zastupovali, je po technické stránce plně srovnatelný se světem, kde to ale integrují skuteční výrobci těchto elektronických systémů.

4) Výsledný vývoj má jen další minimální uplatnění při exportu. Celý vývoj dělaly podniky (výzkumný ústav, opravárenský podnik), které v podstatě pracují jen pro MO ČR a rozhodně nejsou zařízeny na to, aby mohly na světovém trhu v tomto segmentu komerčně konkurovat zahraničním výrobcům (od nichž sami vlastně nakupují komponenty). Bohužel pravidla offsetů neřešila dlouhodobou budoucnost, takže neexistuje nic jako závazek General Dynamic Land Systems (Steyr) nabízet a prodávat po světě Pandury s nástavbami vyvinutými pro AČR.

5) Hlavní překvapení nastane pochopitelně až v budoucnu (5 let?, 10 let? 15 let?). Vyrobilo se celkem 16 unikátních sad (+ možná nějaké náhradní) pro AČR. A to je hrozně málo.

Dříve nebo později nastane okamžik, kdy výrobci zahraničních komponent (elektronických) je přestanou vyrábět, podporovat opravy a podobně. Veškeré náklady na řešení tzv. „obsolescence“ si ale bude muset hradit AČR sama, protože nikdo jiný toto „české řešení“ nebude mít.

To ale v české realitě může znamenat, že na to budou peníze a systém bude muset být postupně vyřazen bez náhrady. Navíc hrozí kombinace, že po 10 a více letech už bude velmi obtížné najít někoho, kdo tomu původnímu řešení rozumí. A to jak po technické stránce, tak po stránce dodavatelských vztahů se subdodavateli. To proto, že celá offsetová akce byla jednorázová a jen pro účely českého offsetu pro AČR.

avatar
Starlight Datum: 03.02.2017 Čas: 14:57

To Charlie:

Rád to vysvětlím, přestože jsem se odpovědi na mou položené otázky nedočkal. A bude to zase dlouhé :-)

To není výkřik do tmy, jen takové malé šťouchnutí do místních nadšených výkřiků, jak v Česku začneme zčista jasna vyrábět Pandury. Raději zdůrazním – neřešme Slovensko a jeho zbrojní průmysl. Je to už bezmála čtvrt století, co jsme samostatné státy.

Spíše mě překvapuje, že se tu neřeší to hlavní. MO ČR uzavřelo kontrakt za cca 2 miliardy (placených z našich daní) na dodávku bojových vozidel s firmou (TVD), která vznikla teprve loni a která nikdy nevyrobila obrněné vozidlo Pandur II neboi jiné vozidlo cca podobné kategorie.

Nejen že MO ČR kontrakt s TVD uzavřelo, ale dokonce bez jakéhokoliv náznaku výběrového řízení. Navíc dosud nikdo neviděl ani prototyp výsledných produktů. Asi proto, že neexistují. Tomu i napovídala i dlouhá dodací doba prvních dodávek do prosince 2019. Tedy téměř 3 roky, i když v tom už jsou i vojskové zkoušky, které jsou povinné před dodáním-převzetím!

Ano, CSG (Excalibur) má exkluzivitu s GDLS , takže si MO ČR asi dokázalo složitě zdůvodnit, že opakovaný nákup další dávky vozidel Pandur, který nevyžaduje výběrové řízení, nemusí být podepsán s předchozím dodavatelem (GDLS).

To stále ale neřeší obrovská rizika kontraktu, které mě jako daňového poplatníka zajímají - je uzavřen sériový kontrakt na produkt, který zřejmě dosud neexistuje a který bude dělat firma, která nic podobného vůbec nevyráběla. Celé to samozřejmě smrdí jako leklá ryba.

A aby to asi zakryli a udělali politicky stravitelnější pro veřejnost, tak vytahují kartu o vysokém českém podílu. To, že tam ohýbají finanční realitu a započítávají i české dealery na velmi drahé zahraniční produkty (například radiostanice Harris) jsem už popisoval a je podle mě spíše přitěžující okolností. Od začátku se totiž nehraje čistá hra.

Stále ale doufám, že mi někdo odpoví na to, co skutečně budou vyrábět, respektive montovat v TVD.

Protože mě „licenční“ kooperační/zakázkový vývoj, zkoušky, výroba a montáže složitých strojírenských produktů (pro civilní i vojenské použití) s vysokou přidanou hodnotou živí, tak prostě vidím, že je to téma, kterému se všichni záměrně ve svém PR vyhýbají.

Stručně řečeno, rozjetí výroby „licenční“ podvozkové části obrněných vozidel je nákladné a někdo to bude muset zaplatit. V počtu pouhých 20 kusů je to šíleně nerentabilní. Pokud tu ovšem není nějaká skutečnost, co nám má zůstat skryta. Osobně se opravdu bojím, že MO ČR bude v 20 Pandurech plně financovat drahé postavení výrobní a montážní linky a rozjetí vlastní výroby u TVD.


V tomto jiném článku na Armádních novinách je naznačená komplikovaná cesta k současnému kontraktu: http://www.armadninoviny.cz/armada-cr-kupuje-nove-pandury-jak-je-to-s-cenou3f.html?stranka=2

Nejzajímavější je, že původně nechtěli žádné nové korby (jenom korby?) vyrábět a měl se recyklovat materiál po portugalském kontraktu, který TVD odkoupila od Steyru. Tedy nikdo s jejich výrobou původně nepočítal. Nyní se ale musí vyrobit – to bude nově dělat TVD nebo si je objedná u Steyru? A neschovalo TVD do ceny kontraktu s MO ČR i ty už odkoupené staré korby, se kterými počítali pro AČR, ale jen díky změně požadavků na „poslední chvíli“ neprošly?

avatar
Rase Datum: 03.02.2017 Čas: 11:48

MALI: možné to samozřejmě je, jen mi přijde hloupé, chtít po VTÚVM obyčejnou lafetu, když se zaobírají lepšími vychytávkami. Přeci jen rozdíl v ceně je, ale o pár desítek tisíc navíc, se v té ceně snadno rozpustí.

avatar
MALI Datum: 03.02.2017 Čas: 10:12

To Rase:
1. myslím si, že u VTÚVM si jejich ZSRD-Pz na ty nové Pandury nikdo neobjednal.....;
2. ve VTÚVM se dělají i jednoduché lehké lafety pro manuálně ovládané FN MINIMI (pokud si je někdo objedná);
3. k údajům o ZSRD-Pz, uvedeným ve zdroji: doplnil bych, že na ZSRD-Pz je ze senzorů ještě INU TALIN (pro přesné měření polohových úhlů cílů).

avatar
Rase Datum: 02.02.2017 Čas: 15:24

Na cca 90% očekávám, že to bude ZSRD-PZ co dělali na Iveca, nebo něco obdobného na těžší kulomet. Ve Slavičíně žádné lehké lafety pro manuální použití nedělají...
http://palba.cz/viewtopic.php?f=297&t=7359&sid=d31d480d74d07f8f477b543601648867

avatar
skelet Datum: 02.02.2017 Čas: 13:34

MALI: já si počkám na výsledný produkt. Celkem pochybuji, že by VTU Slavičín vyvíjel obyčejnou lafetu, kterou kde jaká strojírenská firma "obšlehne" za jeden den.

avatar
MALI Datum: 02.02.2017 Čas: 11:38

To Starlight, 01.02.2017, čas: 02:21
Do offsetů byly dále započítány speciální varianty Pandurů, které se vyvíjely a vyráběly v ČR.

avatar
MALI Datum: 02.02.2017 Čas: 11:33

To Skelet 01.02.2017 čas: 07:50,
u těchto Pandurů se jasně píše o lafetách, takže se zde bude jednat pouze o lafety s manuálním ovládáním kulometů, bohužel....

avatar
Charlie Datum: 02.02.2017 Čas: 09:49

Starlight: en váš příspěvek, co to má jako znamenat? že se jedná o podvod, protože se tu nic nevyrábí a budou to jen montovat? Nebo nějaký výkřik do tmy, hlavně aby to bylo dlouhý?

1) V ČSSR se vyráběla obrněná technika prakticky až do posledních dnů - ZŤS Martin chrlilo tanky do posledních dnů. V Čechách taková výroba neexistovala z důvodů strategických.

2) Pokud jde o to co se tu "vyrábí" a co "montuje": i kdybych těch Pandůrů bylo 100, tak tu nikdo nebude rozjíždět výrobu některých specializovaných celků - typicky motor a převodovku, speciální elektronika, zbraně, některé základní materiály (kabeláže, lepidla) - je MNOHEM levnější to nakoupit od výrobců, kteří s tím mají zkušenosti a vyrábí ve velkých sériích.

3) U takovýchto výrobků je finální montáž NEJVĚTŠÍ PŘIDANÁ HODNOTA právě vývoj a montáž. Na kpancéřových deskách toho zas tak moc nevyvaříte.

4) Zejména u elektroniky a pohonu je to patrné asi nejvíc - návrh odolného vojenského notebooku je dost náročná záležitost a jeho výroba je taky technologicky komplikovaná, přičemž procesory a další komponenty byste musel brát ze zahraničí, jelikož ty tu stejně nikdo nevyrábí.

Takže ano - specializované celky se nakoupí u externích dodavatelů (lhostejno zda českých nebo cizích), přičemž TDV plní roli integrátora a finální montáže. Nebo si myslíte, že Optokon má vlastní fabriku na optická vlákna, převodníky optika/metalika a další speciální technologii? Že si Meopta vyrábí speciální polovodičové infrasnímače? Asi těžko. Za mě musím říct, že ten podíl českých firem je na týhle zakázce fakt dost velikej.

Pokud vím, VOP v minulosti zajišťoval výrobu koreb v pobočce v Šenově a montáž Pandůrů i dnes deklaruje schopnost výroby nových vozidel a údržbu starších, ale licenci na exkluzivitu od GDLS získala společnost Excalibur (součást Czechoslovak group) a jak je to mezi těmito dvěma subjekty (tj. jak je to s licenčními právy na opravy ve státním VOP) dohledávat nechci. každopádně CSG má práva na výrobu a jak si mezi svými jednotlivými pobočkami práci přesune už je víceméně jejich starost, každopádně v Kopřivnici získali spoustu místa v halách. Šternberk byl vždy vytížen opravami a renovacemi techniky, možná proto to dali tam.

avatar
Rase Datum: 01.02.2017 Čas: 08:21

Lukas:
Tady je v podstatě všechno dohledatelné o AO II (APS), pak jsou tam zmíněné i některé další projekty od VVÚ Brno:
http://palba.cz/viewtopic.php?f=175&t=7321&sid=0edf10de87553eac1a35af58d46fdc80

Tady je něco málo o oné nové protiminové sedačce BOG-AMS-V. Je zajimavé, že o ni mají zájem Maďaři (už probíhají vojskové zkoušky), Italové a Poláci.
http://palba.cz/viewtopic.php?f=175&t=7246&sid=0edf10de87553eac1a35af58d46fdc80

arr