TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Bojová vozidla pro Armádu ČR: ASCOD vs. CV90

Datum přidání 08.06.2015    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 107 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Armáda České republiky projevuje zájem o nákup nových pásových bojových vozidel pěchoty. V současné době se nejvíce mediálně profilují dvě vozidla – ASCOD od General Dynamics European Land Systems (GDELS) a CV90 od BAE Systems.

Foto: Rakouské bojové vozidlo pěchoty ASCOD Ulan a švýcarské CV9030CH. / Public Domain/MatthiasKabel; CC BY-SA 3.0

 

ASCOD

ASCOD (Austrian Spanish Cooperation Development) je univerzální pásové vozidlo. Pásová platforma umožňuje vytvořit širokou škálu vozidel, pokrývající hlavní role bojové techniky.

 

Mezi hlavní konfigurace patří bojové vozidlo pěchoty a obrněný transportér. Zmínit můžeme také konfigurace lehký tank se 105mm kanónem (možná instalace 120 mm kanónu), stíhač tanků s protitankovými střelami, nosič protiletadlových střel nebo samohybný minomet.

 

V současné době jsou k dispozici dvě hmotnostně odlišné verze – ASCOD 35 a ASCOD 42. Maximální hmotnost vozidla ASCOD 35/42 je 31 tun, resp. 38 tun, s možným navýšením na 35 tun, resp. 42 tun. Užitečný náklad, jako jsou například zbraňové systémy, munice, elektronické vybavení, dosahuje 13 tun, resp. 19 tun u ASCOD 42.

 

Foto: Special Vehicle pro Velko Británii vychází z vozidla ASCOD. / General Dynamics

 Foto: Special Vehicle pro Velkou Británii vychází z vozidla ASCOD. / General Dynamics

 

Pohonnou jednotku vozidla ASCOD 35 tvoří motor MTU 8V 199T20 (530 kW) a převodovka RENK HSLW 106C3. Stejný motor pohání například německo-nizozemské kolové vozidlo Boxer. Těžší ASCOD 42 pohání výkonnější MTU 8V 199T21 (600 kW) a převodovka RENK HSLW 256B.

 

Maximální rychlost vozidla ASCOD 35 je 70 km/h, dojezd 500 km, zrychlení z 0 na 50 km/h 14 s, poloměr zatáčky 9,5 m. Maximální hloubka brodění je 1,2 m, boční náklon 30 %, stoupání 60 %, maximální výška kolmé překážky 0,75 m a délka překonávaného příkopu 2 m.

 

Balistická odolnost vozidla ASCOD 35/42 je na úrovni 5 dle normy STANAG 4569 a na úrovní 4a/b proti minám. Vozidlo lze vybavit pasivním nebo reaktivním pancířem. Uvnitř pancíře je místo pro trojčlennou posádku a osmičlenný výsadek.

 

ASCOD se nyní nachází ve výzbroji dvou států – Španělska (356 ks) a Rakouska (112 ks). Před několika měsíci si ASCOD vybrala také Velká Británie v rámci programu Special Vehicle (589 ks).

 

Video: ASCOD (bez zvuku) / YouTube

 

CV90

Generačně stejná je švédská pásová platforma CV90 (Combat Vehicle 90). CV90 je univerzální pásovou platformou. Nejčastěji však lze vidět CV90 v konfiguraci bojové vozidlo pěchoty s unikátním 40mm rychlopalným kanónem.

 

Automatický kanón L/70 ráže 40 mm vyrábí pro vozidlo CV90 švédská firma Bofors. CV90 však lze osadit nejrůznější bojovou věží, dle přání zákazníka. Alternativou ke kanónu L-70 je například 40mm kanón CTAS (Cased Telescoped Armament System) střílející teleskopickou munici. CTAS lze nainstalovat na vozidla ASCOD nebo CV90.

 

Konfigurovatelnost vozidla pro různé vojenské úlohy je shodná s konkurenčním strojem ASCOD. Pro doplnění můžeme vyjmenovat další konfigurace – průzkumné, vozidlo dělostřeleckého návodčí, velitelské, spojovací, ženijní nebo evakuační.

 

Hmotnost vozidla se liší podle verze od 23 do 35 tun. Například nejnovější verze CV9035 Mk III s 35mm rychlopalným kanónem Bushmaster III dosahuje hmotnost 35 tun. Konstrukce však umožňuje budoucí navýšení až na 40 tun. Hmotnost užitečného nákladu je 16 tun.

CV9030

Foto: Norský CV9030 v Afghánistánu. / Public Domain

 

Pohonnou jednotku tvoří dieselový motor Scania DSI 14 V8 a převodovka X300 od společnosti CAT. Zásadní výhodou je použití komerčního motoru běžně využívaného v nákladních vozech. Zásadně se tak zjednodušuje, urychluje a zlevňuje logistika, údržba a opravy motoru. K dispozici jsou motory Scania V8 o výkonu 364 kW až 536 kW.

 

Maximální rychlost vozidla je 70 km/h, dojezd až 900 km. Maximální hloubka brodění je 1,5 m, výška kolmé překážky 1,1 m a maximální délka překonávaného příkopu 2,6 m. Maximální náklon při stoupání je 60 %.

 

Balistická odolnost CV90 je úroveň 5 dle normy STANAG 4569 proti balistickým hrozbám a 4a/b proti minám. Úroveň pancéřování je výkonově i typově modulární. Posádku tvoří tři vojáci, výsadek osm vojáků.

 

Firma GDELS dodala již 1280 vozidel sedmi evropským zemím. Kromě čtyř skandinávských zemí to je Nizozemsko, Estonsko a Švýcarsko. Švédská, norská a dánská vozidla CV90 se zúčastnila úspěšného bojového nasazení v Afghánistánu.

 

Video: Propagační video CV90. / YouTube

Otázky výrobcům

O hodnotě bojového systémů ani tak nerozhoduje, zda je maximální rychlost o několik kilometrů za hodinu vyšší, dojezd o pár desítek kilometrů delší nebo brodivost hlubší. Klíčová je vhodnost typu pro konkretního uživatel (v našem případě pro Armádu ČR) a především úroveň a propracovanost logistického, výcvikového a servisního zázemí.

 

Svou roli samozřejmě hraje technická náročnost, resp. cena, za servis, údržbu a náhradní díly jednotlivých systémů vozidla. V tomto duchu jsme také položili otázky výrobcům.

 

ASCOD

Odpovídá Richard Kuběna, obchodní ředitel EXCALIBUR ARMY, která společně s firmou GDELS nabízí ASCOD Armádě ČR.

 

AN: Jaké jsou hlavní přednosti vozidla ASCOD oproti konkurentům?

RK: Hlavní přednosti vozidla jsou:

 + vysoký stupeň mobility vozidla

 + vysoká úroveň balistické ochrany

 + ergonomické řešení prostoru osádky a řidiče

 + smart ovládání vozidla

 + modulární design vozidla umožňující zástavby různých variant

 + poměr cena/výkon

 

AN: Proč je ASCOD nejvhodnější pro potřeby Armády ČR?

RK: Jedná se o generačně nejnovější vozidla, která úspěšně absolvovala armádní testy v několika zemích. Jako poslední si je vybrala do své výzbroje armáda UK. V případě zavedení vozidla ASCOD tak mohou vojáci AČR cvičit společně na stejné podvozkové platformě i s armádou UK. Vozidla disponují širokou škálou variability, umožňují nést různé druhy zbraňových stanic a integrovaných systémů a tím efektivně podporovat taktické úkoly mechanizovaných brigád. Vozidla ASCOD byla vyvinuta týmem inženýrů, kteří se podíleli i na vývoji vozidel PANDUR a jsou v nich tak zahrnuty i některá osvědčená konstrukční řešení z těchto vozidel.

 

AN: Jaké pohonné jednotky (motor + převodovka) k vozidlu nabízíte?

Základní konfigurací je 530 kW motor MTU 8V 199T20 a převodovka RENK HSLW 106C3.

 

AN: Klíčovou součástí každého zbraňového systému je zajištění perfektního logistického, servisního (také v polních podmínkách) a výcvikového zázemí. Dokážete na pár řádcích napsat, jak jste v programu vozidla ASCOD zohlednili logistické, servisní a výcvikové potřeby vozidla po celý jeho životní cyklus?

RK: V případě zavedení vozidla ASCOD do výzbroje AČR bychom navázali na zkušenosti uživatele z projektu PANDUR. Vojákům bychom ve spolupráci s GDELS nabídli komplexní balíček školení, dodávek přípravků a základní soupravy ND, aby byli schopni provádět nejen základní údržbu, ale i opravy vozidel do úrovně level II. Dále bychom uživatelům nabídli mobilní podporu 24/7 k řešení jejich specifických požadavků spojených s provozem a údržbou techniky.

 

AN: Dokážete „odhadnout" roční finanční náklady na provoz vozidla (mimo pohonné hmoty) – tedy finanční náklady za pravidelnou údržbu, náhradní díly nebo opravy vozidla po celý jeho životní cyklus?

RK: Roční provozní náklady vozidla, resp. balíček nákladů životního cyklu (LCC) je odvislý od celé řady podmínek spojených s provozem, skladováním, taktickým užitím vozidla, četnosti údržby a samozřejmě je odvislý i od počtu ks pořizovaných vozidel. Bez znalosti těchto podmínek je téměř nemožné odhadnout roční náklady provozy jednoho průměrného vozidla.

 

CV90

Odpovídá Kenneth Johnson, obchodní ředitel BAE Systems Hägglunds.

 

AN: Jaké jsou hlavní přednosti vozidla CV90 oproti konkurentům?

KJ: CV90 je příkladem nejmodernější mobility, bojeschopnosti a ochrany. Norsko momentálně kupuje nejnovější verzi CV90 v 5 různých konfiguracích a kupující uvedli, že se jedná o „nejmodernější bojové vozidlo na světě". Za hlavní konkurenční výhodu považujeme rovnováhu mezi různými potřebami. Ta uživateli dává možnost významného růstového potenciálu pro větší ochranu, zbraňové systémy nebo jiné zatížení, které vozidlo v budoucích situacích čekají.

 

AN: Proč je CV90 nejvhodnější pro potřeby Armády ČR?

KJ: CV90 se osvědčila v 7 zemích v Evropě a během 70 000 dnů v bojových misích. Celkově jsme do systému v průběhu let investovali více než 4 miliony hodin inženýrské práce. Vozidlo CV90  je osvědčené a nízkorizikové řešení, se kterým čeká český průmysl dlouhodobý růst zisků. Čeští daňoví poplatníci skutečně obdrží za cenu vozidla vysokou kvalitu. Pro všechny exportované CV90 jsme dosud zajistili včas a v plné míře 100% průmyslovou spolupráci.

 

AN: Jaké pohonné jednotky (motor + převodovka) k vozidlu nabízíte?

KJ: Motor Scania V8 se dodává společně s převodovkou X300 od společnosti CAT.

 

AN: Klíčovou součástí každého zbraňového systému je zajištění perfektního logistického, servisního (také v polních podmínkách) a výcvikového zázemí. Dokážete na pár řádcích napsat, jak jste v programu vozidla CV90 zohlednili logistické, servisní a výcvikové potřeby vozidla po celý jeho životní cyklus?

KJ: BAE Systems Hägglunds připravuje pro každého zákazníka unikátní logistické nastavení, v rozsahu od dodání náhradních dílů až po komplexní služby "zaplať za km". Divize Hägglunds již podpořila několik zákazníků přímo na místě bojových operací, například dánskou armádu v provincii Helmand v Afghánistánu.

 

AN: Dokážete „odhadnout" roční finanční náklady na provoz vozidla (mimo pohonné hmoty) – tedy finanční náklady za pravidelnou údržbu, náhradní díly nebo opravy vozidla po celý jeho životní cyklus?

KJ: Z praxe pro naše zákazníky víme, že se náklady liší podle jízdního cyklu, užívání a terénu. V průběhu času a s využitím pryžových pásů se ale náklady postupně snižují.


Zdroj: BAE Systems, GDELS

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Hromdoškopek Datum: 26.08.2015 Čas: 22:32

Osobně se mi více líbí CV90 :D ( nehledě na byť o málo, ale přece jen lepší jízdní parametry ). Nicméně fakt, že by se na dodávkách ASCODu podílela spolešnost Excalibur Army je také velmi lákavý...

Ale bude záležet hlavně na tom, kdo dá lepší finanční nabídku... která ale stejně časem ,,záhadně" vzroste, jak znám poslední případy nákupů techniky pro AČR -_-

avatar
counselor83 Datum: 09.08.2015 Čas: 17:07

Urcite ASCOD od Excaliburarmy.
Nakolko BAE systems je opradena nekonecnymi korupcnymi skandalmi.

Re TURRA30, na slovenske SCIPIO bude urcite kanon 2A42. Na vystave IDET15 mali Bushmaster replicu.

avatar
Anton Datum: 29.07.2015 Čas: 10:26

Koniec ťažkých tankov v 21 storočí! Tanky prechádzaju na Lego systém.
Keď som okolo 2000 začal prekvapivo hovoriť o konci éry ťažkých tankov, mnohí mali čo robiť aby sa zdržali smiechu. Ja som ale vedel že napríklad na manevroch v USA vyhrávali súboje helikoptery voči tankom v pomere 12:1. Existuje mnoho protitankových zbraní ktoré sú omnoho lacnejšie ako samotné tanky. Už počas 2.sv vojny sa ukazovali účinne obrany voči tankom. Tanky su málo obratne, pomalé, málo bolo s nich vidieť skrytého nepriateľa, šlo ich zastaviť pribrzdiť ich postup ničením strategických mostov, protitankovými minami a podobne. Už počas Vietnamskej vojny US armáda s ťažkými tankami veľa neurobil. Nedajú sa tanky dobre použiť v džungľach a proti partizánskému , gerilovému spôsobu boja. Tak isto aj počas Juhoslovanského konfliktu Srbi s nimi veľku dieru neurobili. Letecké sily NATO im ich rýchlo zdecimovali. Aj počas Rusko Čečenského konfliktu sem tam úspešne inštruktážne zdecimovali ruské tanky čečenci. Ani v Sýrii sa veľmi nepresadzuje tanková sila Asadovcov. A na Ukrajine tiež nevidíme veľke víťazstva tankových jednotiek. V Irackom konflikte síce rozhodovali Západne tanky, ale tám je veľmi rovinatý terén, strategická chyba Sadáma čeliť v otvorenom boji USA a spojencom. Letecke ovladnutie Iraku. Elektornická a navádzacia prevaha Západu. Nakoniec tam často spojenci mali najviac strát zo spriateľenej paľby. (Identifikácia svojích jednotiek od nepriateľa)
Mnohí si predstavujú, že obrnenci by mali mať vysokú ráž.
V dnešnej dobe je veľa typov zbraní, navadzácich systémov, rakiet a podobne.
Obrnenci dostávaju čoraz citlivejšiu identifikačnu schopnosť. (Skôr identifikovať - zamerať- skôr vypáliť a zničiť)
A to je najpotrebnejšia schopnosť pre obrnencov, ako aj vzdušne sily.
V dnešnej dobe sa už nepredpokladajú veľké bitky obrnencov ako pri Kursku, v Izraelsko arabských vojnách. O ničeni veľkých obrnených zoskupení sa rýchlo postaraju helikoptery, letectvo a onedlho aj zlepšujúce sa dróny, či protitankové zbrane.
Obrnenci by mali byť flexibilní. Tú rychlosť vozidla ešte možno zvýšiť. Páči sa mi že ide meniť konfigurace – průzkumné, vozidlo dělostřeleckého návodčí, velitelské, spojovací, ženijní nebo evakuační.
Páči sa mi že môže meniť pancierovú ochranu...Vozidlo lze vybavit pasivním nebo reaktivním pancířem...
Úroveň pancéřování je výkonově i typově modulární. Posádku tvoří tři vojáci, výsadek osm vojáků... Áno obrnenci často potrebujú aj podporu pechoty.
Teda ja vidím nové smery obrnených jednotiek v tom, že sa už začínaju orientovať na rôzne lego skladački podľa aktuálnych potrieb. Elektronika, navádzanie a rôzne zbraňové systémy sa budu neustále meniť modernizovať. Tie tam možno vhodne modernizovať doplniť. Ide najme o strategie digitálneho bojiska, skôr spozoruj zameraj a znič.

avatar
Anton Datum: 29.07.2015 Čas: 10:26

Koniec ťažkých tankov v 21 storočí! Tanky prechádzaju na Lego systém.
Keď som okolo 2000 začal prekvapivo hovoriť o konci éry ťažkých tankov, mnohí mali čo robiť aby sa zdržali smiechu. Ja som ale vedel že napríklad na manevroch v USA vyhrávali súboje helikoptery voči tankom v pomere 12:1. Existuje mnoho protitankových zbraní ktoré sú omnoho lacnejšie ako samotné tanky. Už počas 2.sv vojny sa ukazovali účinne obrany voči tankom. Tanky su málo obratne, pomalé, málo bolo s nich vidieť skrytého nepriateľa, šlo ich zastaviť pribrzdiť ich postup ničením strategických mostov, protitankovými minami a podobne. Už počas Vietnamskej vojny US armáda s ťažkými tankami veľa neurobil. Nedajú sa tanky dobre použiť v džungľach a proti partizánskému , gerilovému spôsobu boja. Tak isto aj počas Juhoslovanského konfliktu Srbi s nimi veľku dieru neurobili. Letecké sily NATO im ich rýchlo zdecimovali. Aj počas Rusko Čečenského konfliktu sem tam úspešne inštruktážne zdecimovali ruské tanky čečenci. Ani v Sýrii sa veľmi nepresadzuje tanková sila Asadovcov. A na Ukrajine tiež nevidíme veľke víťazstva tankových jednotiek. V Irackom konflikte síce rozhodovali Západne tanky, ale tám je veľmi rovinatý terén, strategická chyba Sadáma čeliť v otvorenom boji USA a spojencom. Letecke ovladnutie Iraku. Elektornická a navádzacia prevaha Západu. Nakoniec tam často spojenci mali najviac strát zo spriateľenej paľby. (Identifikácia svojích jednotiek od nepriateľa)
Mnohí si predstavujú, že obrnenci by mali mať vysokú ráž.
V dnešnej dobe je veľa typov zbraní, navadzácich systémov, rakiet a podobne.
Obrnenci dostávaju čoraz citlivejšiu identifikačnu schopnosť. (Skôr identifikovať - zamerať- skôr vypáliť a zničiť)
A to je najpotrebnejšia schopnosť pre obrnencov, ako aj vzdušne sily.
V dnešnej dobe sa už nepredpokladajú veľké bitky obrnencov ako pri Kursku, v Izraelsko arabských vojnách. O ničeni veľkých obrnených zoskupení sa rýchlo postaraju helikoptery, letectvo a onedlho aj zlepšujúce sa dróny, či protitankové zbrane.
Obrnenci by mali byť flexibilní. Tú rychlosť vozidla ešte možno zvýšiť. Páči sa mi že ide meniť konfigurace – průzkumné, vozidlo dělostřeleckého návodčí, velitelské, spojovací, ženijní nebo evakuační.
Páči sa mi že môže meniť pancierovú ochranu...Vozidlo lze vybavit pasivním nebo reaktivním pancířem...
Úroveň pancéřování je výkonově i typově modulární. Posádku tvoří tři vojáci, výsadek osm vojáků... Áno obrnenci často potrebujú aj podporu pechoty.
Teda ja vidím nové smery obrnených jednotiek v tom, že sa už začínaju orientovať na rôzne lego skladački podľa aktuálnych potrieb. Elektronika, navádzanie a rôzne zbraňové systémy sa budu neustále meniť modernizovať. Tie tam možno vhodne modernizovať doplniť. Ide najme o strategie digitálneho bojiska, skôr spozoruj zameraj a znič.

avatar
Hagedorn Datum: 28.07.2015 Čas: 23:59

A co takle BMP 3M ?

avatar
Lukas Datum: 11.06.2015 Čas: 23:01

http://i60.tinypic.com/307rx5e.jpg

Paradoks - amunicja 35mm nie jest lepsza...


To bardzo dobrze, że Słowacy mają Turra-30
To 40-50% kosztów KBWP (i ponad 50% kosztów serwisu)

avatar
Jenda Datum: 11.06.2015 Čas: 22:03

Je otázka. jestli by si 35tunové vozidlo nezasloužilo silnější výzbroj než konón 30mm. Už s ohledem na rozmach bezpilotních letadýlek je použití de facto protiletadlového kanonu na místě. No on i Buschmaster III používá "protiletadlovou" munici 35mm. Navíc nová ruská BVP budou jistě na čele dimenzovaná proti 30x173.

avatar
Jura99 Datum: 11.06.2015 Čas: 21:33

CerVus: ta věž se k Šakalovi celkem hodí, celý stroj totiž není špatný, včetně té věže, ale na špičku prostě nemá. Dávat na nové špičkové vozidlo (Rosomak) věž, která pouze "není špatná" je málo. Výrobce EVPU vám tu věž "namíchá" na přání, chcete NATO nechcete NATO, čidlo sem čidlo tam, ale v tom je právě ta chyba, výrobce si není jistý, co vlastně nabízí, proto nabízí "všechno", jak na tržišti. Dalším nedostatkem je už na první pohled viditelná, velmi malá deprese kanonu. A také bych se bál toho, že Turra nemá žádné reference z provozu, protože ji ještě nikdo nepoužívá.

avatar
J. Alcatraz Datum: 11.06.2015 Čas: 21:06

Semtam:

PTŘS je vyřešena https://www.youtube.com/watch?v=v9SxsvSxRc4 .... ale nevím jestli zavedena.(Psal sem to už jednou k nekterému článku)

Ono celkově 40mm rychlopalný nadělá docela dost velké škody na čímkoliv kromě MBT.

avatar
CerVus Datum: 11.06.2015 Čas: 10:26

Jura99: Nebyla ta věž označována jako jediná dobrá věc na Šakalovi?

avatar
CerVus Datum: 11.06.2015 Čas: 10:24

Ten Type 10 ale vychází na 8,4 mil usd. Třeba takový Korejský K1 vyjde na polovinu.

avatar
Karlos73 Datum: 11.06.2015 Čas: 10:15

Jura99, chcem ta upozornit, ze firma EVPU a.s., ponuka svoje dialkovo riadene veze aj v modifikacii NATO.
Cize vezu TURRA 30 je mozne dodat aj so zapadnymi zbranovymi systemami... (30 mm automatický kanón - NATO/Ruský kaliber)
Samotna veza, koncepcia nieje zla, ma potencial.... Dufam, ze MO SR a OSSR bude tlacit na vezu so zbranovymi systemami kompatibilnymi s NATO.

avatar
Jura99 Datum: 11.06.2015 Čas: 07:53

K té výrobě doma: Excalibur jde zřejmě cestou zakoupení licence (Pandur, ASCOD) s tím, že se v budoucnu konstrukčně odchýlí a může jít jinou cestou než původní originál. To je asi jediná možnost, jak obnovit českou výrobu vojenské obrněné techniky, protože vývoj od nuly je málo reálný, protože by nebyl ani levnější ani rychlejší, ještě možná tak kolová technika na podvozku Tatra, ale vyvinout pásovou techniku by se muselo od nuly. Excalibur samozřejmě bude chtít svoje výrobky prodat i mimo ČR, takže sám jsem zvědav, jestli Slováci, pokud vůbec něco pořídí, koupí Rosomak nebo Pandur (třeba montovaný v provozech Excaliburu ve VOP Trenčín nebo Nováky). Pokud chtějí vozidlo degradovat věží Turra, tak prosím, ale mnohem líp vypadá s věží Rafael.

avatar
KOLT Datum: 11.06.2015 Čas: 04:21

Pokud někdo chce vyvinout nové BVP kvůli tomu, že se mu nelíbí cena současně nabízených.... tak to mi hlava fakt nebere. Respektive bych to pochopil, kdyby se dotyčný stát chystal odebrat několik tisíc kusů, jinak je to dle mého názoru nereálné. Třeba se ale pletu.

Pokud chci vyvinout nové vozidlo v krátkém čase, s levným vývojem a malou výrobní cenou, znamená to použít pouze již dostupné technologie, a to ještě ty levnější z nich. Nemohu tedy čekat žádný zázrak. Takže si kladu otázku: Má to význam?

Mnozí tu skuhrají nad roztříštěností techniky, tak tohle jí jenom dál roztříští. Zrovna kategorie pásových BVP je v Evropě relativně sjednocená, přičemž jednoznačně převažuje CV90, k němu se nyní prosazuje ASCOD. Pochopitelně Německo má svoje (Marder, Puma), které si nikdo jiný nemůže dovolit :-) A Francie a Itálie mají svoje (AMX-10P, Dardo), které nikdo jiný nechce ;-) Pochopitelně pomíjím BVP-1/2, ty už nikdo taky nechce. Je vážně nutné přidat nový stroj? V tomto smyslu se právě obávám i těch asijských mašin. Nic proti nim, ale budeme je mít my a... nikdo další. Pochopitelně pokud bychom kupříkladu K21 koupili všichni z V4, už by to bylo jinak, ale to se asi těžko stane.

avatar
Lukas Datum: 10.06.2015 Čas: 22:46

PRO Rase - nie wiem jak było z OT-64, ale polskie T-55 były chwalone za jakość wykonania...

OT-64 byl produkowany 45 lat temu....
O czym mówimy? (Dziś nie ma tego zakładu, ktory spwawał kadłuby)

Polska nie kupi licencji na BWP K-21 (ani na inny)
Mówiłem - ceny (+ ambicje)

- mamy zbudować wlasny BWP - Niestety
.
"Niestety" - ponieważ jestem sceptykiem
W 2016 ma być protoyp...

Wolałby aby polski przemysł znalazl partnera (np. Turcja) i razem opracował pojazd...
Byłoby szybciej

arr