TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

ATD-X: Japonská konkurence stíhaček F-22 a T-50

Datum přidání 02.01.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 41 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Japonsko pokračuje ve vývoji technologického demonstrátoru stíhacího letadla Mitsubishi ATD-X Shinshin (Advanced Technology Demonstrator – X). Prémiový let se očekává v prvním čtvrtletí roku 2016. Japonsko se stane čtvrtou zemí provádějící letecké testy stealth letadel.

Foto: Demonstrátor ATD-X; větší foto / Mitsubishi

Foto: Demonstrátor ATD-X; větší foto / Mitsubishi

 

První krok k vlastnímu stíhacímu letadlu

ATD-X je technologický demonstrátor, nikoliv prototyp. Japonci plánují pomoci leteckých testů ATD-X získat potřebné zkušenosti a znalosti, které jim umožní vyvinout v budoucnu vlastní stíhací letoun nové generace. Je ale otázkou, zda Japonsko se do vývoje pustí a zda je demonstrátor ATD-X skutečným předobrazem japonské stíhačky nové generace (nebo se zvolí zcela jiná koncepce).


Letoun ATD-X slouží především k ověření letových výkonů a schopností. Demonstrátor je mnohem menší než ostatní letadla 5. generace - měří na délku 14,2 m. V ATD-X není například žádný prostor ani vybavení pro zbraňové systémy.


Klíčové je především testování schopností 3D vektorování tahu motoru pomocí trojice lopatkových klapek umístěných kolem výtokové trysky. Jde o podobnou technologii jakou testoval na začátku 90. let americký technologický demonstrátor Rockwell-MBB X-31.


Podnětem k vývoji vlastního letounu je především odstranění nebo zmírnění závislosti (ekonomické, technické, politické) na zahraničích dodávkách zbraní. Navíc na trhu neexistuje pro Japonsko dostupný letoun, který by rozhodným způsobem překonával nastupující čínská a ruská stíhací stealth letadla.


Dodávka ruských stealth stíhaček T-50 nepřipadá z politických důvodů v úvahu a Američané stíhačky F-22A Raptor v minulosti Japonsku odmítli prodat. Ze stejných důvodů (vývoz citlivých technologií) odmítli Američané prodat F-22 Austrálii.


Ochotu Američanů prodat F-22A Raptor nezlepšil rozhodně skandál s únikem tajných dat o americkém námořním protivzdušném systému AEGIS v Japonsku. V roce 2006 se ukázalo, že japonský důstojník nelegálně zkopíroval data o systému AEGIS a poskytl je studentům a instruktorům na japonské námořní akademii.

 

Video: Na fotce jsou zřetelné klapky pro vektorování tahu motoru. / Hunini; CC BY-SA 3.0

 

ATD-X: Eso v zahraniční politice

“Bezpečnostní prostředí v okolí Japonska se stává čím dál více složitější a Japonsko potřebuje udržet své letecké schopnosti na úrovni ostatních leteckých sil v regionu,” říká Rukmani Gupta, vojenský analytik IHS Janes se sídlem v indickém Novém Dillí. “Jestliže testování ATD-X proběhne úspěšně, je velmi pravděpodobné, že Japonsko bude pokračovat ve výrobě stíhačky nové generace.”

 

Japonsko již v roce 2011 oznámilo zájem nakoupit 42 letounu F-35A Lightning II. F-35A je však primárně určen k útokům na pozemní a hladinové cíle, k elektronickému boji a jako předsunutý letecký senzor. F-35A není určen k vybojování vzdušné nadvlády, jako americký F-22A Raptor, ruský T-50 nebo čínské J-20 a J-31.

 

Japonsko již v roce 2006 (po neúspěšné snaze získat F-22A) začalo pracovat na vlastním stíhacím letadle, resp. na letuschopném technologickém demonstrátoru. V roce 2014 demonstrátor ATD-X provedl roll-out z hangáru.

 

Původní plány počítaly s prvním letem v roce 2014, ale “standardní” potíže s vývojem odložily první start až na první čtvrtletí roku 2016. Vývoj technologického demonstrátoru má být plně ukončen v roce 2018. S výrobou vlastního japonského stíhacího letadla se pak výhledově počítá v roce 2027.

 

Vývoj vlastního letadla lze podle některých analytiků považovat také za politický krok Japonska k nátlaku na Spojené státy. Pro Spojené státy je samozřejmě nežádoucí získat v ATD-X konkurenční produkt. Japonsko tak výměnou za pozastavení vývoje vlastního stíhacího letadla může požadovat lepší podmínky v licenční výrobě F-35 (přenos know-how), případně dokonce znovu se pokusit získat exportní verzi F-22A Raptor.

 

“Tyto experimentální stíhačky jsou cvičení v tom, co je možné,” myslí si Lance Gatling, vedoucí konzultační společnosti Nexial Research. “V mezinárodních vztazích to je eso v rukávu. Mohou říct:”Provedli jsme seriozní práci a můžeme vybudovat vlastní stíhací letoun, pokud nám neposkytnete lepší smlouvu nebo nepřesunete část výroby do Japonska.”

 

F-35

Foto: Vývojem ATD-X se Japonsko možná snaží získat lepší podmínky v programu F-35. Již v roce 2014 japonský ministr obrany Itsunori Onodera při návštěvě Spojených států uvedl, že v případě poklesu ceny F-35 Japonsko nakoupí další stroje. / Public Domain

  

Nadějné technologie

Letecké testy v první fází budou probíhat v rámci firmy Mitsubishi. Následně testování ATD-X převezme japonská armáda. Celkový vývoj a výroba jednoho technologického demonstrátoru přijde na 324 milionů dolarů.

 

Zatím není jasné, jaké parametry japonský letoun dostane do vínku. Úkolem nástupce ATD-X je postavit se ruským, čínským a teoreticky i jihokorejským stíhacím letadlům.

 

Žádoucí jsou vysoké schopnosti stealth (zbraně uvnitř trupu), výkonný radar, zabudování infračerveného senzoru, pokročilé systémy elektronického a kybernetického boje a vytvoření nejlepšího možného situační povědomí pro pilota (např. pomocí inteligentní fúze dar, tzv. “data fusion”).

 

Nadějný je japonský vývoj technologie “chytré kůže” letounu. V podstatě jde o senzorové pole umístěné do pláště letadla, které může fungovat jako celokruhový letecký radar.

 

Mluvit o tom, zda nástupce ATD-X se stane letounem 5. generace nebo 6. generace je hraní se slovy. Cílem Japonska je získat letoun schopný konkurovat nejmodernějším čínským, ruským i jihokorejským stíhacím letadlům. Pikantní je, že o svůj stealth letoun usiluje i Jižní Korea.

 

Ke konečnému rozhodnutí o vývoji vlastního stíhacího letadla má v Japonsku dojít v roce 2019.

Komentář Armádních novin
Vývoj ATD-X je podle názoru autora především politickým nátlakem na Spojené státy. Pokud Japonsko ustoupí od vývoje, může požadovat větší podíl na vývoji F-35. Na druhou stranu, Spojené státy si nemohou být jisté, zda know-how o výrobě F-35 Japonsko “nezneužije” v budoucnu k vývoji vlastního stíhacího letadla.

Zdroj: Bloomberg Bussines

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
mattea Datum: 05.01.2016 Čas: 09:02

Charlie: myslím, že YF-23 byl pouze tech. demonstrátor, takže moc se z toho dneska vytěžit bez dlouhého vývoje nepovede. I kdyby se to tvarově dotáhlo s použitím současnýcg materiálů, muselo by se zase začít tech. demonstrátorem... takže léta vývoje.

avatar
Charlie Datum: 05.01.2016 Čas: 08:11

Možná by bylo zajímavý vědět, jakej potenciál nabízí Northropův YF-23 dneska, jestli by z toho draku šlo něco vytlačit, pokud bychom do toho nalili nový střeva, a taky jestli je pořád v režimu utajení, nebo by ho mohli prodat někam do zahraničí.

avatar
Shania Datum: 04.01.2016 Čas: 22:20

lemkin: když si vezmu, že tu máš víc 20 let pokroků v materiálech a aerodynamice a zkušenostech, nevím v čem by bylo výhodou použít drak F22, maximálně pokud by se něco muselo splácnout do pěti let.

Už by bylo lepší postavit nový stroj, drak je ten nejmenší problém...

Navíc by se tím odstranila největší nevýhody F22 a to je nízký dolet a malá pumovnice.

K těm strojům si přidej Čínu, protože ti jsou po US nejdál.

Z těch zemí si odmaž blízký východ, pokud tím nemyslíš pouze Izrael, a pak Kanadu, ti mají problém zaplatit i za F35...

avatar
lemkin Datum: 04.01.2016 Čas: 21:47

Pokud Japonsko takový stroj neuvolní pro vývoz, tak takový stroj nebude - prostě by ho samo domácí letectvo nezaplatilo.

Souhlasím se Stirlingem, že prostě F-22C s vnitřnostmi F-35 vznikne. Takový stroj by byl opravdu skvělý. Žádný skoro potrat typu F-35 vedený císařským řezem - hlavně ať už je to nepovedé dítě venku..........., co na tom že je to krypl rodiče se s ním už nějak poperou.

Cesta do budoucna bude zřejmě v režii vícero kompromisních řešení různých národů. T-50, KFX,Gripen NG/2, něco evropského od Frantíků a Němců............, a právě tohle bude příčina vzniku F22C, protože F35 prostě nedokáže svými výkony uspokojit země, které mají peníze, ale nikoliv know-how na samostatný vývoj vlastního stroje (Austrálie, Kanada, Japonsko, Blízký východ)

avatar
Kozlus Datum: 04.01.2016 Čas: 20:09

USA rozhodne nebude prodavat F-22 ani v exportni verzi, stejne tak nebude prodavat licenci natoz celou vyrobni linku. Obnoveni vyroby F-22 by totiz nejspis znamenalo storno dodavek F-35 od nekterych statu a tedy i zvyseni ceny pro ty ostatni odberatele. A to by mohlo vest k dalsimu odlivu zakazniku F-35.

avatar
Charlie Datum: 04.01.2016 Čas: 19:12

Třeba to dopadne tak, že Japonci od USA koupí linku na Raptory a začnou nějakou svojí verzi stavět sami, pro sebe a na export.

Koneckonců, ten drak už nijak hi-tech není a eketroniku jim amíci nemusí dodat, ta se na tý lince beztak jen montuje.

avatar
smítko Datum: 04.01.2016 Čas: 17:37

Pokud se nepletu tak Rusové neplánují že by T-50 nějak zásadně předehnala či dohnala F-22. Nechci začínat flame, ale z mého pohledu jde spíše o otázku prestiže a počátku snižování technologické propasti.

Ad. spolupráce Japonska s Jižní Koreo - to je opravdu v rovině Sci-fi :D

Japoncům docela fandím, nicméně jsem skeptický k výsledku. Je to v jejich technologických možnostech, ale otázka je jestli i v ekonomických. Ekonomicky se jim posledních pár let nedaří a ani v rozpočtových kapitolách není tomu programu věnován nějaký velký prostor.

Zajímavá myšlenka která tu zazněla, je že je nechají USA vycukat/Japonci vyvinou tlak (otázka pohledu) a uskuteční se prodej nějakých exportních Raptorů, které budou dost osekané. Podle mě by po nich mohli sáhnout i jiné země, např. Izrael. Při této příležitosti by mohli další stroje nakoupit samotné Spojené státy, které si moc dobře uvědomují že jich mají málo! Ovšem za předpokladu, že hovoříme o horizontu 5let+.

avatar
jj284b Datum: 04.01.2016 Čas: 15:08

tak ono hlavny rozdiel je v tom ze Rusi s T-50 stavaju v podstate STEALTH verziu Su-30/35 ako reakciu na F-22, kym F-35 je v podstate multifunkcne lietadlo stavane aj vdaka skusenostiam s F-22... takze, kym Rusi budu ziskavat info o tom co 5gen lietadlo vlastne prinasa, Americania s F-35 budu dalej pokracovat vo vylepsovani vlastnej doktriny.. (plus je naozaj otazne, ci Rusi pri schopnostiach svojej ekonomiky budu schopny zaviest nejake relevantne pocty T-50 do vyzbroje...)

avatar
Sorge-227 Datum: 04.01.2016 Čas: 13:46

Chcel som tu to trochu rozdúchať, aby ste sa trošku vyjadrili k problematike. V čom sú hlavné znaky stihačiek 5. a 6. generácie. F35 sa vyznačuje sdielaním a získavaním informácii v digitálnom bojisku? V čom je T 50 odlišný od svojich predchodcoch. Dá sa vôbec porovnávať T50 a F35. Nemajú odlišné doktríny? Ja to vidím ako u tanku. Rusové mali T 72 a USA Abrams. Čo boli odlišné školy.

avatar
skelet Datum: 04.01.2016 Čas: 11:14

Zde je například demonstrátoru J-35 Draken
http://www.vignaud.org/images/Demonstrateur%20Sabb%20J-35%20Draken.jpg
a tady pro Avro Vulcan
http://plane-crazy.k-hosting.co.uk/Aircraft/Jets/707/avro_707.htm

takže výsledný typ může a nemusí doznat rozdílných tvarů

avatar
dusan Datum: 04.01.2016 Čas: 08:07

charlie

Je to tak ... ale bez vízie možnej realizácie skutečného stroja by ho nik nerobil ..... na to je to príliš drahá "sranda" .....

avatar
Charlie Datum: 04.01.2016 Čas: 07:16

Koukám, že tady pořád někteří nechápou význam slova "demonstrátor" a k čemu taková věc slouží...

Ne, z tohohle opravdu bojový letadl nebude. Ale co z toho bude jsou mraky tabulek a teragbajty dat o aerodynamice, chování v letu, charakteristikách jednotlivých konstrukčních celků atd...

Přesně to samý jako je NEURON - vypadá to jako dron, lítá to, ale udělat z toho operační typ znamená vyvinout to celý znova, protože prostě tohle bylo stavěný za jiným účelem.

avatar
Trener Datum: 04.01.2016 Čas: 00:13

Takže tedy Japonci jsou v časovém skluzu, vývoj je pro ně moc drahý a relativně obtížný, když tedy ten zmiňovaný politický "nátlak".
Co USA? Nechtěli by přijít o kšeft, ale zase se bojí o transfér technologií? U Japonska jsou tedy nějaká rizika, která u Evropanů nehrozí....
Jižní Korea stát se 48 mil. obyvateli také usiluje o stealth letoun.
Jsem zvědavej, s čím jednou přijde Švédsko.

avatar
Pavka Datum: 03.01.2016 Čas: 23:13

Kolt: Mě se to i tak nezdá především ve smyslu co z toho? Aby ušetřili pár kg materiálu a nakonec to všechno včetně motorů vyhodili, když už teď ví, že budoucí stroj bude o fous větší? Ale zas já na to asi koukám jen očima nadšence a něco mi uniká.

No a zas tak malé éro to také není a z nějakých náčrtů to vypadá, že 4x AIM-120 + 2x AIM-9 se snad dovnitř jakžtakž vleze.

avatar
dusan Datum: 03.01.2016 Čas: 23:09

Nevidím to len ako "bububu" : )

Japonsko je určite technologicky i finančne schopné vyvinúť nový stroj..... ale väčší zmysel by samozrejme mala kooperácia s inou krajinou .... kde by sa rozložili náklady ..... a projekt bol rentabilnejší ... taký Tchaj-wan napr. by takom projekte okamžite skočil ......čo je sice politicky "výbušné" ... ale ak ide o veľké peniaze ....

arr