Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Austrálie: Prodejte nám stíhačky F-22A Raptor

Datum přidání 08.02.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 84 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Bývalý velitel Královského australského letectva RAAF (Royal Australian Air Force) Chris Mills agituje za nákup amerických stíhacích letadel F-22A Raptor. Údajně pouze F-22A Raptor mohou Austrálii zajistit leteckou nadřazenost ve vzduchu nad okolními státy. 

F-22A

Foto: F-22A Raptor; větší foto / U.S. Air Force

 

Obnovení výroby F-22A? Těžko...

Do dnešních dní americké letectvo odebralo 187 stíhaček F-22A. Původně přitom letectvo požadovalo 750 strojů a později 339. Poslední F-22A Raptor opustil výrobní linku v Georgii v roce 2012.

 

Někteří bývalí důstojníci a zástupci letectva označují ukončení výroby F-22A jako "největší strategickou chybu." Důvodem jsou především narůstající vojenské schopnosti Ruska, a především Číny. V poslední době se hlasy o obnovení výroby F-22 obevují čím dal častěji.

 

Firma Lockheed Martin si po ukončení výroby F-22A ponechala všechny výrobní zařízení, nástroje i přípravky. Obnova výroby F-22 je tak teoreticky možná; cena za restart programu F-22 je však astronomická.

 

Naposledy v prosinci tajemnice amerického letectva Deborah Lee James označila obnovení výroby F-22A Raptor za "přání z říše snů". James citovala studii nezávislé výzkumné organizace RAND Corporation z roku 2010. Podle studie výroba 75 nových F-22A Raptor pro americké letectvo přijde na 17 miliard dolarů (227 milionů dolarů za jedno F-22).

 

Letoun F-22A Raptor v současné době nemá ve vzduchu konkurenci. Bude tomu tak platit minimálně ještě jedno desetiletí. Rusko stále posouvá masovější zavedení T-50 do výzbroje, T-50 tak v následujících letech pozici F-22 neohrozí. 

 

Na svých stealth letounech pracuje Čína. Avšak vzhledem k rychlostí výroby, složitému výcviku a nutnosti naučit se efektivně využívat všechny vlastnosti nových stíhaček nebudou čínské stealth letouny hrozbou pro F-22A minimálně ještě následujících deset let.

 

Avšak naopak podle kritiků, nové západní stíhačky F-35 Lightning II zaostávají (ve vzdušných soubojích) jak za vyvíjenými ruskými a čínským stealth letouny, tak i za nejnovějšími stroji řady Su-30 a Su-35 - přesněji řečeno, neposkytují dostatečnou úroveň technické nadřazenosti.

 

Video: Hlavním úkolem F-22A Raptor je ničit letadla protivníka. / YouTube

 

Zájem cizích zemí po F-22 neustává

O F-22A Raptor projevují pravidelně zájem cizí letectva. Například izraelské letectvo by rádo vidělo ve své výzbroji 24 stíhaček F-22A Raptor. Pravidelně se mluví o zájmu Japonska a Austrálie.

 

Všechny zmiňované země se stanou významnými uživateli F-35 Lightning II. Avšak ve všech zemích zaznívají kritické hlasy k nákupu F-35. Naposledy bývalý velitel australského letectva Chris Mills kritizoval nákup 100 F-35A pro RAAF. Podle Millse F-35 jsou "irelevantní" v leteckém vzdušném boji proti moderním ruským letounům.

 

Podle Millse Austrálie již v minulosti ztratila regionální leteckou převahu a může ji ztratit znovu, jak Čína a další země jihovýchodní Asie zavádějí nové stíhací letouny. Vzhledem ke své poloze a velikosti je přitom udržení letecké (a námořní) převahy pro Austrálii klíčové.

 

Mills své obavy opírá o své zkušenosti bojového pilota (od 1975).

 

"Letěl jsem bojovou misi v Mirage nedaleko malajského Butterworthu a stálo se následující," vzpomíná Mills. "12. letka malajského královského letectva byla vybavena F-5A Tiger a vyzvala 3. letku RAAF do vzdušného souboje čtyři na čtyři. Po zapojení jsme zjistili, že jsme horší: Piloti F-5E mohli přetočit Mirage v zatáčkách a měli lepší střely vzduch-vzduch a lepší zaměřovače. Mohli jsme je překonat ve stoupání a v rychlosti, což je užitečné pro útěk, ale nikoliv pro zabití protivníka. F-5E měl velmi malý čelní radarový průřez, takže je bylo těžké odhalit na radaru nebo vizuálně."

 

Právě Čína a Malajsie zavádějí moderní ruské letouny Su-30 nebo Su-35. Letouny mohou létat dále, rychleji a nést více zbraní než australské F/A-18 a budoucí F-35.

 

Mills proto na konci ledna tohoto roku podal australskému parlamentu oficiální písemný návrh na zahájení vyjednávání se Spojenými státy a dalšími zeměmi na společném nákupu stíhaček F-22 Raptor. Spojené státy, Austrálie, Kanada, Japonsko, Korea a další státy NATO mohou v prvních pěti letech odebrat přes 420 vylepšených F-22C. Mills rovněž vyzývá k vývoji dvousedadlové verze F-22E.

 

Údajně jedině takovým způsobem si západní země mohou udržet globální leteckou převahu nad svými protivníky.

 

Problém však je, že americký Kongres zákonem (2006) zakázal prodej F-22 do zahraničí. Obnovení výroby a prodej F-22 do zahraničí nebude stát jen mnoho miliard dolarů, ale vyžádá si i změnu americké legislativy.

 

Zdroj: War Is Boring

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 14.02.2016 Čas: 15:12

strikehawk: přesně tak, všechny F-35A budou stejné, s vyjímkou modu které si určí zákazník sám.

UK tam mělo možná kritiku toho, že nebudou mít přímý přístup ke zdrojáku, každopadně když dáš link, řeknu ti víc.


Co se týká té downgradované verze, tak si můžeš počíst zde:

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=22&t=25673

avatar
strikehawk Datum: 14.02.2016 Čas: 14:00

KOLT, Shania .....

Jestli si myslíte, že verze pro státy jako jsou Norsko, Italie apod budou obsahovat naprosto totožnou výbavu bez naprosto nutného downgrade jako pro USAF nebo USN tak jste na těžkém omylu. Dokonce to bylo i předmětem kritiky ze strany parlamentu nebo nějakého výboru pro obranu v UK, že jejich verze nebude obsahovat některé nejnovější senzory neschválené pro export. A to je Británie v podstatě partner, který by měl sdílet veškeré know-ho kvůli rozsahu zapojení do programu....

avatar
KOLT Datum: 14.02.2016 Čas: 08:01

pro pet.rok: Jj, vím :-) Otázkou je, zda je nutné jít touto cestou, když a) knihoven a hotových řešení ve Fortranu je o řád víc než v C; b) spousta programátorů v daném oboru jsou PROGRAMÁTOŘI a ne pojídači koláčů ;-)

Ale je to jedno, já to dával jen jako příklad, v čem má Cčko a jeho linkery výhodu. Mmchd, v principu můžou použít pro F-35 i části kódu z F-22, aniž by je přepisovali do Cčka. Obráceně to půjde těžko, především kvůli architektuře sw pro F-22 (pokud je pravda to, co psal onen generál).

avatar
pet.rok Datum: 13.02.2016 Čas: 23:19

KOLT: "Pokud něco není možné napsat v C (přesné výpočty za desetinnou čárkou, např.), tak není problém to napsat ve vhodném jazyce (Fortran, kupř.) ..."

kniznic pre "arbitrary precision" je v C alebo C++ k dispozicii viacero takze urcite nie je dovod na to pouzivat Fortran.

avatar
KOLT Datum: 13.02.2016 Čas: 22:06

Varianty A, B, C jsou snad o typu letadla (klasické, STOVL, námořní). To už na Sputniku zvládají takovéhle kotrmelce, že z nich udělali "exportní" verse? Nebo to má být něco jiného? Každopádně je to kravina.

avatar
Shania Datum: 13.02.2016 Čas: 20:42

strikehawk: existují tři varianty A,B, C s tím že některé státy mají specifické požadavky na určité systémy.

Např Norsko chce brzdící padák, Izrael má požadavky na vlastní moduly REB (plug and play) atd.

To co píšeš o okleštěné exportní verzi je nesmysl.

A jaký systém vlastně poskytuje celokruhové pokrytí pro T-50?

avatar
strikehawk Datum: 13.02.2016 Čas: 16:35

Jistě: existují dokonce 3 verze s rozdílnými vlastnostmi dle použitých technologii : první nejlépe vybavena pro USA, druhá pro UK jako druhého hlavního partnera programu a třetí pro ostatní s některými dalšími subvariantami ( nápr pro Izrael apod)

avatar
KOLT Datum: 13.02.2016 Čas: 16:13

Ona existuje nějaká ořezaná exportní verse F-35 :-O

avatar
strikehawk Datum: 13.02.2016 Čas: 14:44

Představovat si, že USA znovuobnoví výrobu RAPTORU je samozřejmě nesmysl. Jediným představitelným impulsem by musel být konflikt s nikým jiným než Ruskem nebo Čínou. Zejména ve vztazích s Ruskem jsou desetiletí nastaveny nepřekročitelné mantinely a obě strany se podle toho chovají a projevují maximální zdrženlivost v konfliktních situacích, komunikují a nenechají se zatáhnout do konfrontace a v žádném případě neuplatňují podvraťácké manýry viz Erdogan a Turecko.
Materiálové technologie, aerodynamika a další pokročili natolik, že bez zásadní modernizace by se jednalo o obrovský krok zpět. Proto nejde jen o znovuobnovení linky ale o vývoj defakto nového letadla se vším všudy a s těžko odhadnutelnými náklady vztaženo k posledním programům F-35 apod. Všechny západní důvěryhodné komentáře se vzácně shodují, že v aerodynamické koncepci je T-50 bezesporu výrazně nadřazen F-22, v koncepci a celkové filozofii celokruhového radarového snímání okolí je T-50 rovněž dál......
Obě země navíc evidentně nemají zájem popustit nejnovější technologie ani svým nejbližším spojencům a to za žádnou cenu - viz článek a zájem Austrálie , Japonska a Izraele a naopak průtahy ve vývoji T-50 a spolupráce s Indií a transferu technologií.
Domnívám se proto, že USA nemají skutečný zájem dodávat RAPTORY NIKOMU radši využít zbytkový potenciál předchozí generace - F-15, F-18 a F-16 a okleštěných exportních verzí F-35.
Stejně tak podle mě Rusko kromě určitých techniologických, finančních a vývojových problémů, které jsou u takovýchto projektů zcela běžné nesnaží vývoj T-50 urychlit a chce využít maxumálně exprotní potenciál derivátů Su-27 , které se stále skvěle prodávají a jejiž hodnota a prodejnost po uvedení nové exportní verze T-50 by dramaticky klesla ........to je můj názor

avatar
KOLT Datum: 13.02.2016 Čas: 14:17

Government likes Ada... write in C! Write in C, write in C, write in C.... :-)
Ale ten je holt jen pro programátory :-(

Každopádně až toliko nepřekvapí, že starší sw v této oblasti je v Adě, nicméně použití Cčka u F-35 je bez debaty krok správným směrem – přesně z toho důvodu, jak se uvádí v textu, máte prostě mnohem větší šanci sehnat schopné programátory. Pokud něco není možné napsat v C (přesné výpočty za desetinnou čárkou, např.), tak není problém to napsat ve vhodném jazyce (Fortran, kupř.) a přilinkovat – Cčkové kompilátory/linkery tohle právě zvládají dobře.

Abych nezapomněl, díky, Shania!

avatar
Shania Datum: 13.02.2016 Čas: 13:17

Naith: nic oficiálního, nicméně si vzpomínám na jedno vlákno kde se o tom bavili (diskuze začala pár stránek před tím), konkretně koukni na post od thepointblank

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=22&t=25623&p=308327&hilit=plug+play#p308327

Bylo tam dalších pár zajímavých komentářů, nic co by ti lae konkrétně pomohlo.

F-22 tam má vlastní sekci, takže zkus kouknout tam.

Něco malo jsme ti našel:

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=33&t=28897&p=314090&hilit=software#p314090

F-22 also uses software written in a very rare language called Ada, which is pretty much only used in military aerospace programs. Which means finding competent programmers is both expensive and time consuming, and the skills don't transfer to other industries.

F-35 is, largely, written in some C variant, which is what they teach in most CS courses. Much easier to find and retain talent.


A super, tady je přímo text ze článku, který už není dostupný o modernizacích.

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=33&t=15646&p=197741&hilit=plug+play#p197741

avatar
D.i.p Datum: 13.02.2016 Čas: 12:09

Až USA obnoví výrobu F-22, tak to budou tři nepilotovaný verze na jednu dnešní pilotovanou - a to je bez dvou 750 ks. :-)

avatar
Naith Datum: 11.02.2016 Čas: 16:03

Shania Existuje nějaký zdroj ohledně SW a HW pro F22. Jako programátora mě to velmi zajímá. :)

avatar
RiMr71 Datum: 10.02.2016 Čas: 17:26

....zdá se mi, čím je řev kolem F-35 ve vyšší tónině, tím je to éro lepší... :)

A F-22 - pro mě osobně je to prostě král nebes. A král je jen jeden... :)

avatar
Shania Datum: 10.02.2016 Čas: 15:37

jj284b: protože to je jen skupina okolo APA, takže Kopp, Mils a další.

Aby jsi věděl co je Mils zač, najdi si ty jeho simulace co má z předělaného Harpoonu.

https://www.youtube.com/watch?v=17hKtTr-pkc

Perfektně vyvážené s APA, kde děli vše možné i nemožné aby ruská technika byla lepší jak F35....
Duvod?
aby Australie potřebovala F-22 a F-111

arr