Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

B-21 Raider: Víceúčelový výškový stealth bombardér

Datum přidání 08.10.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 5 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Informací o vyvíjeném americkém bombardéru B-21 Raider je poskrovnu. Zveřejněné koncepční obrázky však naznačují, že půjde o výškový víceúčelový stealth letoun. B-21 navíc s velkou pravděpodobností nebude plnit jen bombardovací úkoly, ale poslouží také jako výkonný datový a "fúzní" uzel letectva.

Foto: Koncepční obrázek B-21 Raider. Jednoduchá "V" odtoková hrana odpovídá původní výškové koncepci B-2 Spirit. / Northrop Grumman  

 

Tyler Rogoway v článku The B-21's Three Decade Old Shape Hints At New High Altitude Capabilities na webu The Drive soudí, že ač B-21 nepochybně dostane nejmodernější technologie, jeho koncepce spadá do 80. let minulého století, kdy se datuje vznik stealth bombardéru B-2 Spirit.

 

Bombardér B-2 Spirit vznikal utajovaně v 80. letech v rámci programu ATB (Advanced Technology Bomber). Původně americké letectvo požadovalo stealth bombardér, který by pronikal nad území protivníka ve velkých výškách.


V průběhu programu však letectvo přišlo s požadavkem, aby B-2 dokázal pronikat nad Sovětský svaz v nízkých výškách pod dosahem sovětských dálkových radarů – podobně jako bombardéry B-52 Stratofortress a B-1B Lancer. Američtí plánovači vznesli tento požadavek kvůli obavám z možností nejnovějších sovětských radarů.


Firma Northop (nyní Northrop Grumman), výrobce B-2 Spirit, tak musela zásadně přepracovat design letadla. Nejviditelnější změnou bylo přidání zubu do odtokové hrany mezi výstupní trysky motorů  – B-2 Spirit tak získal typický tvar s odtokovou hranu v tvaru písmene “W”.

 

Požadavek na schopnost přízemního letu také prodražil a zkomplikoval celou konstrukci. B-2 Spirit například musel dostat výkonnější motory a větší palivové nádrže, kvůli větší energetické náročnosti létání v přízemní výšce. Zhoršily se celkové vlastnosti stealth (proti radarům pracujících v určitých vlnových délkách) a výškový dostup klesl z 18 300 m (60 000 stop) na 15 200 m (50 000 stop).


Foto: Původní koncepce B-2 Spirit s jednoduchou "V" odtokovou hranou; větší foto / Northrop Grumman

  

Nakonec se však program ATB dostal do tzv. finanční spirály smrti (death spiral) kvůli rozpadajícímu se Sovětskému svazu a následnému snižování obranných výdajů. Americký Kongres odmítal dat peníze na nákup původně požadovaných 132 bombardérů, což zvýšilo jednotkovou cenu za letadlo a opět tlačilo na snížení počtu nakupovaných letadel. Nakonec letectvo získalo pouze 21 bombardérů B-2 Spirit.

 

Zda se tedy, že B-21 Raider s jednoduchou odtokovou “V” hranou je reinkarnací původního požadavku amerického letectva na výškových stealth bombardér, tentokráte ale v menší, jednoduší a tedy levnější verzi.

 

Foto: V pozdější fázi konstruktéři testovali různé koncepce, jak zajistit ovladatelnost letadla, včetně možnosti přidat svislé ocasní plochy; větší foto / Northrop Grumman

  

Za pozornost stojí, že u prvního koncepčního obrázku B-21 Raider chybí vyobrazené řešení výstupních trysek motorů, podobně jako u prvních vyobrazení B-2 Spirit. Podle Rogowaye dokonce ani nyní, když můžete fotit B-2 na amerických leteckých základnách, nesmíte fotit zadní část letadla s detaily výstupních trysek. Ostatně do dnešních dní není přesně jasné, jak jsou výstupní trysky B-2 přesně řešeny.

 

U B-21 budou pravděpodobně trysky umístěny na horní části trupu kvůli potlačení infračervené stopy letadla (z pohledu od země).

 

Na základně tvaru B-21 a znalosti původních požadavků na bombardér B-2 se dá odvodit způsob nasazení a možnosti nového bombardéru. B-21 Raider bude pravděpodobně výškových stealth bombardér. Díky létání ve velkých výškách B-21 obdrží úsporné motory a také menší nádrže s palivem. B-21 dosáhne výšky pravděpodobně až 20 000 m, jako letoun původního návrhu ATB.

 

Foto: Jeden z prvních obrázků B-2 Spirit. Na snímku chyby výstupní trysky motorů. Všimněte si, že koncepční obrázek B-21 je snímán ze stejného úhlu, má podobné stínování a také mu chybí výstupní trysky motorů. / Northrop Grumman

 

Díky tomu B-21 dosáhne cílů s mnohem menší spotřebou paliva. Navíc B-21 bude operovat v podobné oblasti letové obálky jako průzkumný dron RQ-4 Global Hawk. B-21 tak může pohodlně převzít nad RQ-4 kontrolu a využívat jeho bohaté senzorové vybavení. Cestovní rychlost RQ-4 je 575 km/h a dolet přes 22 000 km (výdrž ve vzduchu + 32 h).

 

Podle Rogowaye díky vysoké letové hladině B-21 poslouží i jako komunikační uzel a datově propojí nejrůznější bezpilotní a pilotovaná letadla, zejména F-35 Lightning II. Díky svému vybavení B-21 zajistí “fúzi dat” z nejrůznějších senzorů a pak výsledný společný obrázek situačního povědomí předá ve srozumitelné podobně pilotům dalších letadel.

 

V podstatě B-21 může fungovat na stejném principu, jako americký letecký systém BCAN (Battlefield Airborne Communications Node), který zajišťuje fúzi a přenos dat mezi nejrůznějšími komunikačními/datovými prostředky. Síť BCAN nyní vytváří drony EQ-4B a letouny Bombardier E-11A. Díky BCAN mohou spolupracovat a předávat si data letadla nejrůznějších generací (staří), poslání a typů.

 

Foto: Informace o RQ-180 přinesl jako první magazín Aviation Week. / Aviation Week 

 

Co se týče zbraní B-21, pravděpodobně půjde o celou řadu zbraní vzduch-země (bomby, pumy, střely), možná střely vzduch-vzduch velmi dlouhého dosahu nebo dokonce laserové zbraně.

 

B-21 Raider tak nebude “jen” bombardér, ale spíše víceúčelová výšková stealth platforma. "Výškovost" letounu také dokazuje, že Northrop Grumman při vývoj B-21 sáhl k původnímu řešení programu ATB, nikoliv například k “zubovému” řešení technologického demonstrátoru X-47B.

 

Ve skutečnosti se zdá, že B-21 spíše vychází ze zkušenosti s nasazením utajovaného výškového stealth bezpilotního letadla Northrop Grumman RQ-180. Ostatně Rogoway se domnívá, že podobně jako RQ-4 také RQ-180 poslouží jako senzorový doprovod bombardérů B-21 Raider.

 

Zdroj: The Drive

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 14.10.2017 Čas: 15:54

To že má stroj zadní část ve tvaru W místo V je pravě důsledek změn kvůli problémům s ovladatelností v nízkých výškách (přidali ovládací prvky a zesílili jejich velikost a odezvu).

https://www.globalsecurity.org/wmd/systems/images/b-2_mod.gif

By the time they finished, the
B-2 had relatively larger control
surfaces than a typical fighter.
They moved faster, too. The F-16
surfaces clocked 80 degrees of
motion per second, while the B-2’s
inboard elevons hit 100 degrees per
second.
Just how good was it? A typical
standard was to decrease 10% to
12% of the gust load. On the B-2,
the fast-responding flight control
system decreased a whopping 40%
of the gust load.
Together the changes created a
significantly different design. Gone
was the basic diamond-shape
body. In its place was a stronger
center body and the distinctive
shape of the trailing edge of the
B-2 so widely recognized today

avatar
Shania Datum: 14.10.2017 Čas: 15:45

Lyšák: neplete, více zde: http://www.northropgrumman.com/Capabilities/B2SpiritBomber/Documents/pageDocuments/B-2-Spirit-of-Innovation.pdf

začíná to na str. 55

avatar
Lyšák Datum: 14.10.2017 Čas: 14:47

Pisatel si evidentně zpletl B-1 s B-2. B-1 Lancer byl opravdu během vývoje razantně přepracován, kdy z původně dvoumachového přepadového bombardéru vznikl stejně velký bombardér pro průnik v nízké výšce vysokou podzvukovou rychlostí a únik nadzvukem ve velké výšce. U B-2 je taková taktika už díky aerodynamické koncepci nemyslitelná! Samokřídlo není opravdu vhodné (problém mají i delty, natož létající fotbalové hřiště) pro přízemní let, a už vůbec nemůže mít potřebné výkony pro rychlou akceleraci a stoupání... U B-52 se s takovou taktikou (samozřejmě podzvukovou) v minulosti skutečně počítalo, ale snad nebyla ani využita (jistě k radosti posádek, protože to není prča ani pro ně, ani pro tu mašinu, která dostává nakládačku...).

avatar
bezo23 Datum: 10.10.2017 Čas: 08:17

"V průběhu programu však letectvo přišlo s požadavkem, aby B-2 dokázal pronikat nad Sovětský svaz v nízkých výškách pod dosahem sovětských dálkových radarů – podobně jako bombardéry B-52 Stratofortress a B-1B Lancer. Američtí plánovači vznesli tento požadavek kvůli obavám z možností nejnovějších sovětských radarů."

Požadavek na bombardéry B-52 Stratofortress a B-1B Lancer, aby pronikali nad Sovětský svaz v nízkých výškách? U B-52 Stratofortress si to neumím dost dobře představit :-o ...

avatar
kubo4747 Datum: 09.10.2017 Čas: 15:49

Nechcem tvrdiť, že USA má všeobecne najlepšiu techniku na svete, ale v tomto sa USA naozaj nikto technologicky nemôže rovnať a už len preto, že dokázali s týmito technológiami pracovať v 80. rokoch minulého storočia. Osobne by ma zaujímalo ako reagujú ich protivníci na tieto stroje a taktiež na in´é USA technológie ako napríklad Rusko, Čína, India atď. a či vôbec dokážu proti nim "bojovať" alebo vytvoriť protiopatrenia.

Čo by ma ešte zaujímalo je incident s dronom RQ-170 Sentinel. Máte niekto nejaké zdroje? Avšak nechcem žiadne fake, hoax atď. Ďakujem vopred.

arr