TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Berjev A-100 Premier: Nový ruský AWACS na obzoru

Datum přidání 14.01.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 3 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V letošním roce ruské letectvo, resp. Státní letecké testovací centrum v Achtubinsku, začne s letovými zkouškami nového vzdušného střediska řízení a včasné výstrahy Berjev A-100 Premier. Letoun A-100 je postaven na základě nového víceúčelového dopravního letadla Iljušin Il-76MD-90A.

Foto: Berjev-A50 na fotce z roku 2011. Fotografie vyvíjeného Berjev A-100 Premier ještě není k dispozici. Vzhled obou strojů však bude velmi podobný. / Maxim Maksimov, CC BY-SA 3.0

Foto: Berjev A-50 na fotce z roku 2011. Fotografie vyvíjeného Berjev A-100 Premier není k dispozici. Vzhled obou strojů je však velmi podobný. / Maxim Maksimov, CC BY-SA 3.0

 

V anglo-saské terminologii se vzdušné středisko řízení a včasné výstrahy označuje akronymem AWACS (Airborne Warning and Control System). V Rusku se letouny AWACS označují jako „letecké komplexy radiolokace a navedení."


Ruské letectvo má oficiálně zavedeno ve výzbroji 29 „awacsů" Berjev A-50 postavených na základě dopravního letadla Il-76. A-50 slouží v ruském letectvu již od roku 1984.


Bezpečným rozpoznávacím prvkem letounů A-50 je anténa radarového systému Šmelj umístěná v rotujícím talíři nad trupem stroje. Radar odhalí bombardovací letoun nebo velkou loď vzdálené 650 km, stíhací letoun zaměří až na 300 km a skupinu tanků na 250 km.


Všechny letouny A-50 jsou v ruském letectvu modernizovány na standard A-50M s vylepšeným aviatickým, navigačním, komunikačním a senzorovým vybavením. V roce 2011 ruské letectvo také převzalo první prototyp dále vylepšeného letoun A-50U.

Foto: Platformou pro ruský AWACS se stane nový víceúčelový dopravní letoun Iljušin Il-76MD-90A. / Iljušin

Foto: Platformou pro nový ruský AWACS se stane víceúčelový dopravní letoun Iljušin Il-76MD-90A. / Iljušin

 

Elektronická výzbroj A-50U se stane základem pro nový ruský letoun včasné výstrahy Berjev A-100 Premier. Nový ruský AWACS však využije výkonnějšího víceúčelového letadla Il-76MD-90A a získá také zcela nový radar s aktivním elektronickým snímáním typu AESA (Active Electronically Scanned Array).


Letové testy A-100 začnou již letos. Kromě vzdušného střediska včasné výstrahy a řízení ruské ministerstvo obrany plánuje v tomto roce poslat do vzduchu řadu dalších prototypů nových nebo modernizovaných letadel.


„V roce 2015 ruské ministerstvo obrany plánuje testovat různé prototypy, včetně PAK FA, MiG-29 K/KUB pro ruské námořnictvo, MiG-35, Il-112, Tu-142MRM, Il-22M, Il-114R, A-100, Tu-214R, stejně jako vrtulníky Ka-60, Mi-28N a další různé zbraně," řekl novinářům Igor Klimov, mluvčí ruského letectva.


A-100 Premier těží především z výkonnějších a úspornějších motorů nového Il-76MD-90A. Ruské letectvo získá v A-100 Premier letoun včasné výstrahy s delším doletem, delší výdrží ve vzduchu, s větší nosností a menší spotřebou paliva.

 

Video: Berjev A-50. / YouTube


Klíčovou součástí letounu A-100 Premier se stane nový radarový systém „Vega". Podrobnosti o novém radaru však nejsou k dispozici.


Radar Vega má zachycovat vzdušné i pozemní cíle na mnohem větší vzdálenosti. Technologie aktivního elektronického snímání AESA však posunuje radarovou technologii mnohem dále.


Aktivní část radaru AESA se skládá z tisíce jednotlivých vysílacích/přijímacích modulů. Zjednodušeně řečeno, každý jednotlivý modul funguje jako malý radar.


Hlavní výhodou radaru AESA je, že každý jednotlivý modul může být vyhrazen pro jinou funkci. To umožňuje letounu současně sledovat mnoho objektů současně, jak ve vzduchu, tak i na zemi a na moři. AESA radary disponují také lepším radarovým obrazem a jsou velmi odolné proti rušení.


Výhod je však celá řada. Radary AESA můžou sloužit k utajenému a vysokorychlostnímu přenosu dat nebo teoreticky také jako mikrovlnná zbraň. Radar AESA je schopen soustředit (teoreticky) dostatečně velkou energii k vyřazení elektroniky stíhacího letounu, vozidla nebo nepřátelské protiletadlové střely.

 

Zdroj: RostechnologieBlog, IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
liberal shark Datum: 18.01.2015 Čas: 07:52

To ILoveDaring - a je vůbec efektivní investovat do tak drahého, nápadného a zranitelného systému ? Nešlo by zajistit průzkum a řízení letectva nějak levněji, efektivněji a nenápadněji ?

avatar
Charlie Datum: 14.01.2015 Čas: 15:47

Technická: elektronice na palubě se říká avionika, nikoliv aviatika (to je jiné slovo pro letectví jako takové) .

Čili správně má být "avionické vybavení", aviatické by byly samotné letouny stojící na letišti.

avatar
ILoveDaring Datum: 14.01.2015 Čas: 14:35

Škoda, že NATO trvá všechno půl milionu let, vemte si novej AWACS, náhrada za Boeing 707 bude až v roce 2035 a někteří říkají, že už v roce 2000 bylo pozdě a s tím musím souhlasit, naši potencionální nepřátelé nad námi budou mít totální informační převahu, kvůli tomu, že se NATO nedokáže dohodnout na novým AWACSu.

arr