TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

Bezpilotní MQ-8C Fire Scout pro U.S. Navy

Datum přidání 08.12.2014    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 3 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Northrop Grumman dodal první průzkumný a bojový bezpilotní vrtulník MQ-8C Fire Scout americkému námořnictvu (U.S. Navy). Celkově americké námořnictvo počítá s dodávkou 70 těchto strojů.

Foto: MQ-8C / Northrop Grumman

Foto: MQ-8C / Northrop Grumman

 

MQ-8C Fire Scout je nejnovějším a největším členem bezpilotních námořních vrtulníků řady MQ-8. Původní prototyp MQ-8A se kvůli nesplnění požadavků nedostal do výzbroje amerického námořnictva. Podařilo se to až výkonnějšímu nástupci MQ-8B. V současné době na amerických lodích slouží 30 vrtulníků MQ-8B.

 

U.S. Navy však toužila po větším stroji s větší výdrží a nosností. V roce 2010 tak Northrop Grumman začal pracovat na výkonnějším stroji MQ-8C Fire Scout. Jako konstrukční platforma posloužil ikonický vrtulník Bell 407.

 

Američané si od nových vrtulníků slibují především posílení předsunuté senzorové sítě, kterou budují podle nové koncepce výstavby námořních sil.

 

Pointou je přenesení průzkumných, sledovacích a zpravodajských ISR (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance) a bojových operací, co nejdále od mateřských lodí. K tomu poslouží roje robotických podvodních, hladinových i vzdušných prostředků kroužící ve velké vzdálenosti od mateřských lodí.

 

Video: Testování MQ-8C na námořní základně Naval Base Ventura County v Kalifornii. / YouTube

 

V současné době je ve výrobě 19 vrtulníků MQ-8C a dalších 21 se plánuje v nejbližší době koupit. Počátečních operačních schopností IOC (Initial Operation Capability) dosáhnou první stroje v roce 2016. Na lodích amerického námořnictva přitom budou operovat oba typy – MQ-8B i MQ-8C.

 

První letové testy MQ-8C Fire Scout na pevnině se uskutečnily v srpnu letošního roku. Během následujících týdnů započne námořní testování na torpédoborci USS Jason Dunham (DDG-109) třídy Arleigh Burke. Loď nese jméno po padlém vojákovi Jason Dunhamovi (22), nositeli vyznamenání Medal of Honor, který vlastním tělem zalehl granát.


MQ-8C je především platformou pro senzorický a zbraňové systémy. Vydrž ve vzduchu je 12 hodin a operační dolet téměř 300 km. Užitečný náklad o hmotnosti 317 kg mohou tvořit zbraňové systémy jako 70mm laserem řízené rakety APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) nebo výkonnější střely Hellfire. Počítá se také s balíčky pro vedení elektronického boje.

Zdroj: IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
RiMr71 Datum: 10.12.2014 Čas: 16:06

Já jsem to myslel spíš z hlediska toho, že ta "helina" vydrží 12 hodin souvislého chodu bez údržby. Co jsem "kdysi kdeso cosi" četl servisní intervaly a náročnost člověkohodin na zemi připadajících na jednu hodinu letu helikoptéry, když jsem na vlastní oči viděl nějaké helikoptéry při servisu v "rozsypu" tak to ve mě tehdy vzbudilo dojem, že každá hodina v helikoptéře je hodina života darované bohem navíc :)
Zlatí plošníci... :D

avatar
mu7705 Datum: 10.12.2014 Čas: 10:27

Ta výdrž je zajímavá to máte pravdu. Základem zvýšené výdrže bezpilotních létajících prostředků je právě absence lidské posádky - tj. získáváte hmotnost tím, že nemusíte počítat s posádkou, na to je navázáno to, že nepotřebujete odolné sklo, které má také svou hmotnost, pro posádku je potřeba zajistit sezení, prvky řízení atd. Některé věci se u bezpilotních prostředků zmenšují a jiné třeba zcela vypouštějí. Získaná hmotnost se pak projeví jak u možnosti nést větší náklad, ale zejména v množství neseného paliva. Pokud by úspora hmotnosti byla např. 500kg, tak teoreticky může nést vrtulník o 500kg paliva více tj. nějakých 660L. Spotřeba PHM u Bell 407 je cca 180L/h což znamená o 3,6h delší let.

avatar
RiMr71 Datum: 08.12.2014 Čas: 16:26

...a tento a související systémy by se měly zahrnovat do hodnocení toho, jestli je F-22, F-35 a další éra lepší nebo horší než X Y Z (záměrně nepíšu konkrétní typy, ať zase někomu nazavřou žaludeční šťávy).
To éro je jen součást celého řešené bojištěě, nelze hodnotit éra (tanky, bigoše, atd..) vyjmutě. Nebo tedy lze, ale je to k ničemu, leda tak k vášnivým int. diskuzím.

Mě zaujalala ta výdrž. Nepřetržitý 12hodinový let helikoptéry, to je prostě mazec..

arr