Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

Bezpilotní tanker MQ-25 Stingray od firmy Boeing

Datum přidání 16.03.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 11 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Reportéři Defense News si mohli poprvé ve vývojovém závodě Boeing Phantom Works v St. Louis prohlédnout vyvíjený bezpilotní tanker MQ-25 Stingray. Při této události firma Boeing uvolnila první fotky svého bezpilotního letadla. Podle reportérů Boeing chystá stavbu druhého prototypu, což ukazuje na velkou sebedůvěru firmy v programu MQ-25.

Foto: Prototyp MQ-25 Stingray od firmy Boeing; větší foto / Boeing

 

V rámci programu MQ-25 Stingray americké námořnictvo získá bezpilotní vzdušný tanker schopný prodloužit bojový rádius palubních stíhaček F/A-18E/F Super Hornet a F-35C Lightning II. Výsledkem bude zvýšení bojového dosahu leteckého křídla útočných svazů letadlových lodí CSG (Carrier Strike Group).

 

Námořnictvo se snaží prodloužit dosah leteckého křídla v reakci na rozvoj zejména čínských protilodních zbraní. Pomocí protilodních balistických raket DF-21D a DF-26 dokáže Čína teoreticky ničit CSG na vzdálenost 1500 km, resp. až 3000 až 4000 km. Navíc Čína pracuje na vylepšeném bombardéru H-6N, který dokáže vypouštět upravené střely DF-21D. Původní H-6 má bojový rádius 1600 km, takže v kombinaci s H-6N se dosah DF-21D zvýší téměř dvojnásobně.


Hlavním centrem mocenského soupeření, minimálně mezi USA a Čínou, se s největší pravděpodobností stane oblast Jihočínského moře. Při bojovém střetu v této oblasti se lodě amerického námořnictva musí držet co nejdále od čínských protilodních zbraní.


O program MQ-25 se zajímá trojice firem – Boeing, General Atomics (GA) a Lockheed Martin. Firma Northrop Grumman v listopadu oznámila odstoupení z programu. První vizualizaci dronu Stingray představila GA, která má na svědomí vývoj a výrobu bezpilotních letadel MQ-1 Predator nebo MQ-9 Reaper.


Prozatím nejdále je ale firma Boeing, která v prosinci zveřejnila fotografii části prototypu dronu Stingray. Před několika dny jako první ze soutěžících zveřejnila fotografii celého prototypu (fotka v úvodu).


Lockheed Martin prozatím pouze oznámila, že její řešení vychází z konceptu Sea Ghost (upravená verze dronu RQ-170 Sentinel).

 

Všechny výše uvedené stroje původně vznikly pro demonstrační program amerického námořnictva UCAS-D (Unmanned Combat Air System Demonstration). Program UCAS-D měl otestovat technologie provozu bezpilotních letadel z palub letadlových lodí. Paradoxně program UCAS-D vyhrála společnost Northrop Grumman s letounem X-47B.


Program UCAS-D se měl později přetvořit v program námořního průzkumného a útočného dronu UCLASS (Unmanned Carrier-Launched Airborne Surveillance and Strike). Námořnictvo ale na konci roku 2014 rozhodlo o ukončení programu UCLASS a následně rozhodlo o jeho přetvoření do programu bezpilotního tankéru Stingray.


Boeing začala na prototypu Stingray pracovat v roce 2012 (tedy ještě pro program UCLASS). V roce 2014 firma Boeing dokončila prototyp letounu, pouze měsíc předtím, než námořnictvo rozhodlo o zrušení projektu UCLASS.


Foto: Boční pohled na Boeing MQ-25 Stingray; větší foto / Boeing

 

Naštěstí pro Boeing se ukázalo, že prototyp původně určený pro program UCLASS lze snadno přestavět na bezpilotní tanker. Výhodou Boeingu MQ-25 je především objemný nákladový prostor, který se ukázal vhodný pro instalaci palivové nádrže. Dodejme, že podle požadavků námořnictva musí MQ-25 ve vzdálenosti 800 km (500 mil) od letadlové lodě poskytnout 8328 l (2200 galonů) paliva.

 

Stingray navazuje (resp. využívá jejich technologie) na demonstrátory X-45A a X-45C, které firma Boeing testovala po roce 2000. Nicméně Boeing MQ-25 se konstručně zásadně liší – trup je podobný X-45A ale s tím rozdílem, že Boeing MQ-25 má štíhlá křídla a také dvě svislé ocasní plochy tvarované do velmi širokého “V”.

 

Podle Boeingu se externě prototyp MQ-25 od dob programu UCLASS nezměnil. Samozřejmě vnitřní vybavení a systémy jsou jiné (jednoduší), protože letoun nemusí mít průzkumné a bombardovací schopnosti.

 

Námořnictvo rozhodne o vítězi programu Stingray v srpnu letošního roku – ve stejném měsíci Boeing s MQ-25 plánuje první let.

 

Následně výherce dostane od námořnictva peníze na stavbu čtyř prototypů, s opcí na další tři testovací drony. Pokud půjde testování dobře, výroba se rozběhne v roce 2023 a dosažení počátečních operačních schopností (IOC) se očekává v roce 2026. Námořnictvo plánuje postupně nakoupit 72 tankerů MQ-25 Stingray.

 

Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
svang Datum: 21.03.2018 Čas: 03:48

Tanker MQ-25 proti Cine vubec nic neresi. Akcni radius F-35C je pouhych 1100 km a panuji obavy, ze tento technicky udaj je hodne nadhodnoceny. Jedno dotankovani pak prodlouzi dolet F35C o pouhych par set kilometru, coz stale nebude ani polovina vzdalenosti k cinskym brehum pri pokusu o utok z prostoru mimo dosah protilodnich raket DF-26.

avatar
danny Datum: 19.03.2018 Čas: 15:17

Pokud dotankuje do plna cca 500 km od lodi, pak se otočí a s další dávkou přiletí naproti, tak už je to pěkné zvýšení dosahu. A dá se předpokládat, že na palubě nebude pouze jeden kousek, že...
Podle fotek bych do něj vůbec neřekl, že se tam vejde přes 8 tis. litrů paliva.

avatar
Shania Datum: 18.03.2018 Čas: 17:02

hsriuohdgadsrio: velikost je proste omezena tim, ze to musi operovat z CVN.

okolo 8t paliva je docela dost 800km od lodi.

13t paliva unese buddy tanker superhornet celkem a myslim, ze bez sance aby mel 8t paliva pro nekoho jineho 800km od lodi...

avatar
hsriuohdgadsrio@mailinator.com Datum: 18.03.2018 Čas: 15:13

Okej, děkuju za vysvětlení. :-)
Já jsem právě při hledání informací našel jen ty "velké" tankery... To, že se klidně pětina letadel použije na dotankování zbytku by mě nenapadlo, a netušil jsem, že to může pomoct... :-)

avatar
alea206 Datum: 17.03.2018 Čas: 21:37

Tak tohle uz od pohledu neni tanker ktery ma umoznit bombardovani pozic v Sirii, ze zakladen v USA, nebo to co predvedli Britove ve valce o Falklandy.

Tady jde o to mit maly stroj, ktery umozni F-35kam operovat v rezimu max stealth tj. vsechno v sachtach a nic venku, co nejdale od CSG. Ono uz ted tenhle broucek vzdalene pripomina B-2 a vubec by me neprekvapilo kdyby vysledny letou vypadal jako notne podvyzivena B-2.

avatar
Shania Datum: 17.03.2018 Čas: 20:17

hsriuohdgadsrio: jen např. doplnění menšího množství paliva (víc munice/míň přídavných nádrží) po startu a nebo před přistáním zvyšuje akční radius o hodně, vzhledem k velikosti rezervy kterou námořní stroje musí mít.

A množství paliva co to má nest je prece stanovena v pozadavcich na ten stroj budoucim uzivatelem toho stroje.

avatar
skelet Datum: 17.03.2018 Čas: 17:38

v současné době plní roli vzdušných tankerů F/A-18E/F, předtím KA-6.
Kapacita předávaného paliva byla na podobné úrovni.

avatar
hsriuohdgadsrio@mailinator.com Datum: 17.03.2018 Čas: 17:20

Jirosi:
Teď tě popravdě nechápu. Já se tady snažil říct, že tohle UAV neprodlouží dolet žádné skupiny stíhaček, protože prostě neunese dostatek paliva....

Tohle může být maximálně tanker pro drony....

avatar
Jirosi Datum: 17.03.2018 Čas: 16:55

Tak vzhledem k tomu, že F35 budou sloužit společně z F18. Ty po konci životnosti bude nahrazovat nový typ. Tak to spíše poukazuje na to, že bude námořnictvo chtít výkonější stíhače. Tedy něco jako renesance F4/F14.

avatar
hsriuohdgadsrio@mailinator.com Datum: 17.03.2018 Čas: 16:08

Zamýšlené použití bude jiné, než se píše v článku....
Jestli počítám správně, tak kapacita tohohle tankeru stačí přesně na jedno doplnění nádrže letounu F-15....

avatar
Arianus Datum: 16.03.2018 Čas: 18:25

Nejdrazsi UCAV na svete, rekl bych, tento "tanker"...jako naslednik X-46/47 uz stal kolik, 7 miliard USD?

arr